Postul
– Ce trebuie să
însemne Postului Crăciunului în viaţa creştinului?
– Nu contează că este Postul
Crăciunului sau Postul Paştelui, importanţa postului este cea care contează.
Postul Crăciunului este pus mai mult
pentru evenimentul acesta mare al Naşterii Mântuitorului, chenoza, eveniment
extraordinar. Vă daţi dumnea-voastră seama ce se petrece pe pământ când se
naşte un Dumnezeu în chip omenesc?
Destinul întregii omeniri atârnă de
cuvintele Maicii Domnului către înger:
Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul Tău (Luca 1, 38). Şi, în clipa
aceea s-a zămislit, prin Duhul Sfânt, Mântuitorul.
Deci, soarta lumii, destinul lumii, e
cu totul altul. Şi, pentru evenimentul ăsta mare, este bine să ne pregătim să-l
întâmpinăm şi noi la Naştere cu oarecare post – că m-aţi întrebat de Postul
Crăciunului.
Postul în sine este foarte vechi, este
deodată cu omul. Pentru că Dumnezeu i-a spus lui Adam în rai: „Să mănânci de
peste tot, afară de aici!” – El l-a pus la post, adică la o reţinere.
Sigur că se practică şi cu amănunte
chiar, de către Biserică, de către credincioşi, pentru ca să mai moaie vlaga
asta trupească. Pentru că atunci când eşti mai reţinut, mai dezumflat de
băuturi şi de mâncăruri, eşti mai inspirat, eşti mai capabil de a crea. Deci,
nu ne interesează numai înfrânarea de la mâncare, dar, ca să se influenţeze
starea de spirit a fiinţei noastre – avem nevoie de postul trupesc. Dar nu are
nici o valoare această sfrijire a trupului, uscă-ciune, pentru că e postitor,
dacă nu e iubitor, dacă nu e iertător. Pentru că, de fapt, asta ne-ar interesa.
Vedeţi, a lăsat Dumnezeu putinţa omului
să se ridice prin har până la El. Şi, cum spun marii trăito-ri: „Când ajung
acolo sunt mare ca şi Tine, Doamne! Şi Tu te cobori la mine şi eşti mic ca şi
mine!”
Vedeţi, postul joacă un rol de mare
importanţă în fenomenul acesta extraordinar al relaţiei noastre cu Hristos şi
ne ajută a urca prin trăire la Dumnezeu.
Dar postul este mult mai apăsat pe o
trăire duhovnicească, pe o trăire creştină, decât numaidecât pe o mâncare „aşa” sau „aşa”. Pentru
că noi aşa considerăm: pe cel care vorbeşte de rău pe altul, îl încadrăm
canonic la crimă, crimă morală. Că spune Sfântul Grigorie de Nazianz: „De orice
cuvânt vom da răspuns, cu atât mai mult de orice cuvânt ruşi-nos!” Şi zic eu
acum: cu atât mai mult pentru cuvânt ucigător! Şi atunci, postul tău nu mai are
nici o valoare dacă tu vorbeşti de rău.
Am spus de foarte multe ori, nu mă
jenez că spun încă o dată: sunt convins că cei mai mulţi în iad sunt cei care
vorbesc de rău. Pentru că zic că nu-i nimic lucrul acesta, şi se scuză zicând:
„Da’ ce, nu-i adevărat?” „Da’ ce, numai eu fac?”
Într-un fel, este mare greşeală
vorbirea de rău. Este ucidere! Pentru că conceptul de mântuire şi criteriul de
judecată va fi iubirea.
Tu, nu numai că nu ai iubit pe cel cu
care stăteai, ca o necesitate mântuitoare ca să comunici cu el, să te
încununezi, sau ca să nu te simţi singur în lume. Ne-a asortat Dumnezeu cu
mulţi, să stăm îm-preună mulţi. Să ne simţim foarte bine, adică uşuraţi. Ca un
fel de bază este cel de lângă mine, şi tu îl împungi…
Doi ruşi au înjunghiat un om. Şi după
ce au terminat crima au plecat mai încolo să mănânce, şi aveau numai şuncă.
Zice: „Nu mâncăm şuncă că-i vineri!”
Asta este, vorbim de rău! Dar în schimb
mâncăm numai pâine uscată, sau nu mâncăm deloc, sau numai apă cu pesmeţi.
Deci, postul este o trăire
duhovnicească con-tinuă. Nu are nici un folos postul numai trupesc, dacă nu-ţi
revii să intri în iubire.
Deci, despre post, spun toţi Sfinţii Părinţi, că este un
lucru necesar, foarte necesar şi e vorba şi de o terapie trupească: te scapă de
o serie întreagă de boli, de ceea ce de fapt doctorii vor să elimine cu orice
preţ din organism, toxinele. Postul e foarte bun.
Deci, lupta cea mare, dragii mei, este
ca să te poţi cu orice chip forma duhovniceşte. Adică, vezi, trupul are şi el
nevoie de hrană. I-o dăm. Însă, înce-pe să fie pretenţios, dacă nu-l stăpânim.
Deci trebuie să-i punem oarecare pază: îi dăm cât vrem noi, nu cât vrea el.
Pentru că este nevoie ca noi să ne îndumnezeim. Adică să ne pierdem ca să ne
putem găsi. Renunţăm la personalitatea pământească şi ne instalăm în
personalitatea îngerească. Înseamnă că atunci am intrat într-ale noastre. Şi în
legătură cu ce spuneam mai devreme, că e nevoie de relaţii, omul nu este făcut
de Dumnezeu numai pentru el, ci este făcut pentru toată comunitatea. Pentru că
aş putea să spun, cum spun marii trăitori: tragedia umanităţii o trăim şi noi
pentru blestemăţiile noastre. Pentru că, greşind noi, greşeşte întreaga
creaţie, adică suferă întreaga creaţie. Tragedia umanităţii o trăim noi prin
propria noastră cădere. Şi atunci, sigur, vă daţi seama cât e de necesar cel
care este lângă mine.
Un alt exemplu, v-aş spune: ştie toată
lumea că Sfântul Macarie cel Mare a găsit o căpăţână de mort în pădure. Şi i-a
dat cu piciorul. Şi îi zice: „Ce ai fost tu?” „Popă idolesc!” „Şi unde te
afli?” „În iad!” „Şi aveţi vreo uşurare?” „Avem când te rogi tu pentru Egipt!”
„Şi ce uşurare aveţi?” „Ne mai vedem unul cu altul!” Auzi!
Nimeni nu ar fi putut să înţeleagă, şi
eu, care citeam de tânăr Patericul, fiind în închisoare, odată, legat la ochi,
mă duceau pe coridoare, pe acolo, în nenorocirile acelea ale securităţii, cu
nişte ochelari cu tablă neagră şi deasupra geam. Dar, printr-o în-tâmplare, un
ochi al meu nu avea tabla aia. Eu n-am spus că nu o am, pentru că mă omorau, că
ziceau că eu am dat-o jos. Şi am tăcut aşa, şi mă uitam mai în jos, aşa. Şi
mergând, ducându-mă ei de braţ, am văzut înaintea mea, îl ducea pe altul, ca şi
pe mine.
Ei, nu vă daţi seama cât de bucuros am
fost că am văzut şi eu pe cineva de-al meu!
Chinurile iadurilor, dragul meu, nu ne
dau posibilitatea să mai trăim în comuniune, eşti izolat complet! Arzi, fără
discuţie!
Aşa că, ăsta ar putea fi un aspect
esenţial al postului: dragoste faţă de toată lumea posibilă, ru-găciune cât ne
stă în putinţă, în sfârşit, pentru umanitate şi, mai ales, ca tu să ai o viaţă
de trăire sinceră, şi nu numaidecât ca să fii iertat, ci pentru ca să te
despătimeşti. Pentru că iertarea vine de la sine dacă eşti despătimit. Dumnezeu
asta îţi cere: „Doamne, dă-mi!”
Că a întrebat pe Maica Domnului o
fetiţă: „Maica Domnului, arată-te a-mi fi mamă!” Şi Maica Domnului a răspuns:
„Arată-te a-mi fi fiică!” adică te obligă, că harul vine numai dacă mişcăm noi
spre o faptă bună. Amin.
Nessun commento:
Posta un commento