martedì 6 novembre 2018
RÂNDUIALA Schimei celei mari
RÂNDUIALA
Schimei celei mari, sau a marelui şi Îngerescului chip
De cu seara se aduc înlăuntrul bisericii veşmintele celui ce
voieşte a primi Sfântul Chip şi se pun în altar la poalele Sfintei
Mese. Iar la Utrenie se cântă canonul următor, făcându-se
începutul aşa: Binecuvântând Preotul zicem:
Mărire Ţie Dumnezeul nostru, mărire Ţie, Împărate Ceresc…, şi
după Tatăl nostru…, că a Ta este Împărăţia…, Doamne miluieşte
(de 12 ori), Mărire…, Şi acum…, Veniţi să ne închinăm (de trei ori).
Psalmul 50, Miluieşte-mă Dumnezeule…, şi îndată începem:
Canonul
A căruia acrostih la greci este:
Dă-mi Hristoase, mie celui încercat, bun sfârşit
Cântarea I-a, glasul al 2-lea Irmos:
Veniţi popoare să cântăm cântarea lui Hristos Dumnezeu,
Celui ce a despărţit marea, şi a trecut pre poporul pre care la
eliberat din robia Egiptenilor, că s-a prea mărit.
stih: Miluieşte-mă, Dumnezeule miluieşte-mă
Primeşte, Mântuitorule Hristoase, pre cela ce a alergat la
a Ta iubire de oameni, carele acum vine către Sfântul Chip,
cu dor sufletesc şi cu cuget de fapte bune.
Învredniceşte-mă, Bunule Stăpâne, a ridica sarcina şi a
veni sub jugul Tău cel bun, nimicind sarcina greşalelor mele
celor multe, ca un mult-Milostiv.
Binevoieşte ca eu de acum să scap de alunecarea
păcatului, ştergând cu roua harului întinăciunea greşalelor
mele celor nenumărate.
Mărire…
Cela ce pentru noi ai purtat trup şi, ca un îndurat, ai
primit pentru noi moarte, curăţeşte, Îndurate, pre Cela ce se
apropie de Tine, de întinăciunile cele trupeşti.
Şi acum…
Scăpare şi solitoare şi acoperământ luminos te-am
câştigat pre Tine noi, care crezându-te pre Tine Născătoare
de Dumnezeu, Preasfântă, ne învrednicim dumnezeieştii
priviri.
Cântarea 3-a Irmos:
Întăreşte-ne pre noi întru Tine, Doamne, Cela ce prin lemn
ai omorât, păcatul şi înrădăcinează frica Ta în inimile
noastre ale celor ce Te lăudăm pre Tine.
Curăţeşte, Hristoase, pre servul Tău, carele aleargă la
Tine şi învredniceşte-l de viaţa cuvioşilor, ca să petreacă cu
bună credinţă şi dreptate.
Acest dumnezeiesc Chip dă-l credinciosului servului Tău,
care se apropie de Tine, ca schimbare de viaţă, prefacere şi
curăţire de greşale.
Unule Bunule, Carele nu voieşti moartea oamenilor,
numără, îndurate, în ceata Sfinţilor pre servul care cade la
Tine.
Mărire…
Primindu-mă pre mine cela ce acum voiesc a călători pre
a Ta cale, şi a alege viaţă purtătoare de Cruce, curăţeşte-mă
de greşalele de mai înainte, Iubitorule de oameni.
Şi acum…
Blestemul Evei l-ai dezlegat, Curată, născând pre Cela ce
a izvorât tuturor binecuvântarea necheltuită, pre
Mântuitorul lumii, Maică Fecioară.
Catismala, glasul al 4-lea
Prosomia: Degrabă ne întimpină...
Cei ce voiţi a veni în urma Mea, zice Domnul, lepădaţi-vă
din inimă de legăturile cele lumeşti: de părinţii ce v-au
născut, de copii şi de femei, de fraţi şi de prieteni, de averi şi
de case, de rudenii şi de servi, şi primiţi chemarea Apostolilor
Mei.
Cântarea a 4-a, Irmos:
Auzit-am, Doamne, auzul rânduielii Tale, şi Te-am
preamărit, Unule Iubitorule de oameni.
Pre mine, cela ce mă întorc, primeşte-mă, Cuvinte a lui
Dumnezeu, ca pre desfrânatul de demult, şi ca pre vameşul,
Unule Iubitorule de oameni.
Răscumpărător al nostru Te-ai făcut răscumpărând lumea
prin Cruce; pentru aceasta cad la Tine scapă-mă Stăpâne.
Pre mine cela ce sunt însemnat cu harul, şi cu lumina
dumnezeieştii Tale cunoştinţe, arată-mă oaie turmei Tale
celei cuvântătoare.
Mărire…
Cela ce ai ridicat pre Lazăr din morţi; şi pre mine cel
omorât de boldul păcatului, înviază-mă Stăpâne.
Şi acum…
Binecuvântată Preacurată, Maica lui Dumnezeu, cu solirea
Ta şi cu dumnezeiescul acoperământ, păzeşte-mă pre mine,
Stăpână.
Cântarea a 5-a Irmos:
Dătătorule de lumină, şi făcătorul veacurilor, Doamne,
întru lumina poruncilor Tale îndreptează-ne pre noi, că afară
de Tine pre alt Dumnezeu nu ştim.
Prin ascultarea Ta Hristoase, neascultarea noastră ai
nimicit, ca un Dumnezeu, şi ai arătat nouă intrarea
Împărăţiei Tale prin pocăinţă şi credinţă.
Văzându-mă, Hristoase pre mine cela ce mi-am petrecut
viaţa în lenevire, statorniceşte-mă în luarea aminte de
îngrijirea mea, şi îmbracă-mă în zaua dreptăţii.
Cela ce prin credinţă şi prin baia renaşterii m-ai spălat de
blestemul strămoşesc, acum spală-mă în izvoarele lacrimilor
pre mine cel întinat cu greşale cumplite.
Mărire…
Pre mine cel plecat şi împilat la pământ de sarcina cea
grea şi omorâtoare a păcatelor, Stăpâne îndreptează-mă cu
mâna Ta cea purtătoare de viaţă.
Şi acum…
Întocmai fiind cu Tatăl după figura cea neîncepută, Te-ai
făcut asemenea nouă, născându-Te din Maică neispitită de
nuntă, cu ale căreia rugăciuni, Dumnezeu omule
mântuieşte-mă pre mine.
Cântarea a 6-a Irmos:
De adâncul păcatelor fiind cuprins, chem adâncul
îndurării Tale cel neurmărit, scoate-mă din stricăciune,
Dumnezeule.
Să nu treci cu vederea plăsmuirea Ta, Stăpâne; ci
mântuieşte-mă cu harul crucii Tale şi cu preţiosul Tău
Sânge, care L-ai vărsat din dumnezeiască Costa Ta.
Precum la început din nefiinţă m-ai plăsmuit, aşa
mântuieşte-mă pre mine cel pierdut cu păcatele mele, iarăşi
căutându-mă ca un păstor Bun şi de oameni Iubitor.
Mărire…
Învredniceşte-mă, Iubitorule de oameni, a mă împărtăşi
de fericitele nădejdi, ce sunt gătite tuturor celor vrednici de
Tine, a cărora viaţă fă să o urmez.
Şi acum…
Cela ce m-a plăsmuit cu mâini nestricăcioase, iarăşi din
nou m-a închipuit pre mine cel foarte netrebnic, deplin
luându-mă din pântecele Tău Stăpână, ca un Îndurat.
Condac, glasul I-iu
Braţele părinteşti grăbeşte a le deschide mie, că în
desfrânări mi-am cheltuit viaţa mea; spre bogăţia cea
necheltuită a îndurărilor Tale căutând acum, Mântuitorule,
inima mea cea sărăcită nu o trece cu vederea; că Ţie
Doamne, întru umilinţă strig: Păcătuit-am, Părinte, la cer şi
înaintea Ta.
Cântarea a 7-a, Irmos:
Chipul cel de aur fiind închinat în câmpia Deira, cei trei
tineri ai Tăi au dispreţuit porunca cea fără de Dumnezeu; şi
aruncaţi în mijlocul focului fiind rouraţi cântau:
binecuvântat eşti Dumnezeule al părinţilor noştri.
Îndreptând la Tine căile mele şi inima mea, Bunule, prin
înnoirea dumnezeiescului Duh, din nou plăsmuieşte-mă pre
mine cela învechit, înfrumuseţându-mă cu frumuseţea
Sfinţirii Tale pre mine cela ce-ţi strig: binecuvântat eşti
Dumnezeul părinţilor noştri.
De mâna mea cea dreaptă ca un bun luându-mă, arată-mă
drept păzitor de viaţa cea plăcută Ţie spre a mă sui la
desăvârşirea vieţii, strigând: binecuvântat eşti Dumnezeul
părinţilor noştri.
În trândăvire mai înainte petrecându-mi viaţa eu ticălosul,
vin acum către Tine Stăpâne, încrezându-mă numai în
bunătatea şi îndurarea Ta, şi cad strigând Ţie: binecuvântat
eşti Dumnezeul Părinţilor noştri.
Mărire…
Cu suflarea Crucii şi cu adierile cinstitului şi
dumnezeiescului Tău Duh, povăţuieşte-mă la limanul
măritei Tale voi, şi învredniceşte-mă spre moştenirea
cerurilor, ca să-Ţi cânt Ţie: binecuvântat eşti Dumnezeul
părinţilor noştri.
Şi acum…
Pre Dumnezeu Mântuitorul şi Răscumpărătorul lumii L-ai
născut, prea Curată; pre Carele acum roagă-L să îmbrace cu
buna cuviinţă şi strălucire a virtuţilor şi cu harul ascezei pre
cei ce cântă: binecuvântată eşti ceea ce ai născut pre
Dumnezeu cu trup.
Cântarea a 8-a, Irmos:
Cuptorul cel cu foc oarecând în Babilon, lucrarea şi-a
împărţit cu dumnezeiasca poruncă: pre haldei arzându-i, iar
pre credincioşi rourându-i, care cântau: binecuvântaţi toate
lucrurile Domnului pre Domnul.
Învingere asupra diavolului ai dat nouă chipul Crucii Tale;
cu Carele surpăm uneltirile şi viclenele întărâtări ale
aceluia, strigând: binecuvântaţi toate lucrurile Domnului pre
Domnul.
Dat-ai nouă putere a reînnoii harul Botezului, prin
mărturisire, prin curăţia vieţii, prin vărsarea lacrimilor şi
prin adevărata pocăinţă, Iubitorule de oameni.
Dă servului Tău a supune minţii patimile trupului, prin
înfrânare, prin postire, prin chipurile vieţii celei mai bune,
cu depărtarea de cea mai rea şi prin neîncetata păzire a
poruncitor Tale.
Mărire…,
De sus reînnoieşte în noi semnele înfierii cu lucrarea şi
harul dumnezeiescului Tău Duh, ca Cela ce eşti lesne de
împăcat prin măiestria iubirii de oameni şi a bunătăţii celei
neasemănate.
Şi acum…,
Rupe lanţurile greşalelor şi înscrisul păcatului acestuia
care cu linişte şi cu cucernicie vine la chipul cel
dumnezeiesc, Preacurată, păzindu-l întărit în credinţa
ortodoxă.
Cântarea a 9-a Irmos:
Fiul Părintelui celui fără de început, Dumnezeu şi
Domnul, întrupându-se din Fecioara s-a arătat nouă, ca să
lumineze cele întunecate, şi să adune cele împrăştiate.
Pentru aceasta pre Născătoarea de Dumnezeu cea în totul
cântată, să o mărim.
Dă-mi mie, Cuvinte al lui Dumnezeu, să vieţuiesc vrednic
de chemare şi Sfântul Chip, şi şterge întinăciunea păcatului
meu şi gândurile greşalelor, mult-Milostive, cu
dumnezeiescul Tău har.
Mântuitor numindu-Te, mântuieşte-mă, mă rog Ţie, pre
mine cela ce vin la Tine cu inimă curată, şi ridicându-mi
greutatea răutăţii mele, ca un singur Îndurat, cu
compătimire odihneşte-mă, precum Te-ai făgăduit,
Atotputernice.
Hristos, acum dăruieşte, fiind Bun şi Îndurat,
dumnezeieşti haruri celor ce vin la Dânsul şi se apropie cu
multă cucernicie de dumnezeiescul tron al harului, dându-le
dar de bunătate nestricăcioasă.
Mărire…
Cuvinte, Carele ai putere confăptuitoare, cu voirea Ta,
arată-ne servitori vrednici de Evanghelia Ta, şi
învredniceşte-ne, cu rugăciunile Sfinţilor Tăi, Dătătorule de
viaţă, a plini făgăduinţele ce Ţi le-am dat.
Şi acum…
Ceea ce eşti cu totul neprihănită, roagă pre Fiul Tău Cel
Îndurat, ca cela ce cu credinţă se apropie de dumnezeiescul
Chip, să ajungă cu cucernicie mult doritul scop al pusniciei;
că pre tine Preacurată, apărătoare te-am câştigat.
Apoi stihirile glasul al 2-lea
Prosomia: Când de pre lemn...
Pre mine, cela ce vin la Tine, cu credinţă povăţuieşte-mă
Stăpâne, punându-mă pre căile dreptăţii Tale, ca un singur-
Milostiv; şi mă ridică, Mântuitorule, pre mine cel cumplit
căzut şi pierdut de mulţimea greşalelor mele; căci
încrezându-mă în ajutorul Tău, vin la această viaţă
Îngerească, Iubitorule de oameni.
Fiind izvor de bunătăţi, Hristoase, Cela ce nu voieşti
moartea păcătoşilor, pentru negrăita milă, ci dăruieşti
pocăinţă credincioşilor, care cunosc, iconomia Ta cea
neajunsă, primeşte pre cela ce vine din inimă către
dumnezeiescul Chip, şi mântuieşte-l, fiindcă el cade la
iubirea Ta de oameni.
Mărire…
Peste zidul păcatului meu voi trece prin Tine
Mântuitorule, şi mă voi mântui; că Tu ai plătit datoria mea,
şi cu preţ m-ai răscumpărat pre mine cel robit, arătând
bogăţia bunătăţii Tale, şi voind a izvorî adânc de îndurare
tuturor celora ce Te laudă pre Tine, Iubitorule de oameni.
Şi acum…
Pentru toţi te rogi, ceea ce eşti Bună, care scapă cu
credinţă la mâna Ta cea puternică; că altă mijlocitoare de-a
pururea în nevoi şi întristări nu avem noi păcătoşii către
Dumnezeu, fiind însărcinaţi cu multe păcate, Maica
Dumnezeului celui Preaînalt; pentru aceea cădem către tine:
Mântuieşte de toată întâmplarea pre servii tăi.
NB. În timpul orei a treia, cela ce va să primească marele Chip,
aflându-se de la început în Biserică, merge împreună cu cela ce
are să-l ducă pre sub mantie, şi ia bine cuvântare de la Egumen,
sau în lipsă, de la strană, sărută sfintele icoane, precum s-a spus
mai pre larg la rânduiala Chipului celui mic. Apoi stă în tinda
bisericii până la intrarea cu Evanghelia.
Iar după intrare, se zic troparele zilei, apoi următoarele
Antifoane.
Antifonul I, glasul al 4-lea:
Voit-am cu lacrimi a şterge înscrisul greşalelor mele,
Doamne, şi prin pocăinţă a bineplăcea Ţie în celălalt timp al
vieţii mele; dar vrăjmaşul mă amăgeşte şi luptă asupra
sufletului meu. Doamne mai înainte de a pieri cu totul
mântuieşte-mă pre mine.
Cine înviforându-se şi alergând la limanul Acesta, nu se
mântuieşte? Sau cine, chinuindu-se şi căzând la Doctorul
Acesta, nu se vindecă? Făcătorule a toate şi Doctore al celor
bolnavi, Doamne, mai înainte de a pieri cu totul, mântuieştemă.
Oaie sunt din cuvântătoarea Ta turmă, şi alerg către Tine
Păstorul Cel Bun, caută-mă, Dumnezeule, pre mine cela
rătăcit şi mă miluieşte.
Mărire… Şi acum… a Născătoarei
Din toate primejdiile scapă pre servii Tăi, binecuvântată
de Dumnezeu Născătoare, ca să te mărim pre Tine, nădejdea
sufletelor noastre.
Antifonul al 2-lea glasul al 4-lea.
În fântâna cea tainică a renaşterii luând înfiere şi
răscumpărare, prin neîngrijire şi greşale cheltuindu-mi
viaţa, Bunule, acum strig Ţie: Dăruieşte-mi izvor de lacrimi
de pocăinţă, şi spală întinăciunea păcatelor mele,
Atotputernice Mântuitorule, mult-Mmilostive.
Viforul păcatelor mă cuprinde, Mântuitorule şi ne mai
putând suferi viscolul, cad la Tine Unicul Cârmaci; întindemi
şi mie ca lui Petru mâna iubirii Tale de oameni şi mă
mântuieşte.
Mărire… Şi acum… a Născătoarei:
Scapă-ne din nevoile noastre, Maica lui Hristos
Dumnezeu, care ai născut pre Făcătorul tuturor; ca toţi să
strigăm Ţie: Bucură-te, singura protectoare a sufletelor
noastre.
Antifonul al 3-lea, glasul al 4-lea
Unde este împătimirea de lume? Unde este nălucirea
celor trecătoare? Au nu toate acestea le vedem pământ şi
cenuşă? Deci ce ne ostenim în deşert? Pentru ce nu părăsim
lumea şi să urmăm Celui ce strigă: Cela ce voieşte a merge
în urma dreptăţii, să ia Crucea Mea, şi va moşteni viaţa cea
veşnică.
stih: Veniţi, fiilor, ascultaţi-mă pre mine, frica Domnului vă voi
învăţa pre voi.
Veniţi toţi cei osteniţi şi însărcinaţi, şi eu voi repausa pre
voi; ridicaţi jugul Meu asupra voastră, şi învăţaţi de la Mine,
că sunt Blând şi Umilit cu inima, şi veţi afla repaus sufletelor
voastre.
stih: Rătăcit-am ca o oaie pierdută, caută pre servul Tău, că
poruncile Tale n-am uitat.
Oaie sunt din turma Ta cea cuvântătoare, şi către Tine
alerg Păstorule cel Bun; caută-mă pre mine cel rătăcit,
Dumnezeule, şi mă miluieşte.
Apoi: Veniţi să ne închinăm şi să cădem, şi să plângem înaintea
Domnului, celui ce ne-a făcut pre noi.
Doamne, Doamne caută din cer şi vezi, şi cercetează via
aceasta, şi o deplineşte pre dânsa, pre care a sădit-o dreapta
Ta.
Mărire… Şi acum… a Născătoarei:
Singură curată şi nevinovată Fecioară, care ai născut pre
Dumnezeu fără de sămânţă roagă-L pre Acela să mântuiască
sufletele noastre.
NB. În timp ce se cântă acestea, se dezbracă de haine cela ce
are a primi marele Chip, şi rămânând numai în cămaşa cea de
lână şi în călţuni, stă în mijlocul tindei Bisericii împreună cu cela
ce va să-l ducă pre sub mantie; şi terminându-se antifoanele
mergem în tindă cântând:
Tropar, glasul I-iu,
Prosomia: Mormântul Tău...
Braţele părinteşti grăbeşte a le deschide mie; că în
desfrânări am cheltuit viaţa mea; spre bogăţia cea
necheltuită a îndurărilor Tale, căutând acum, Mântuitorule,
inima mea cea sărăcită nu o trece cu vederea; că Ţie,
Doamne, cu umilinţă strig: păcătuit-am, Părinte, la cer şi
înaintea Ta. (numai odată)
Apoi îl întrebă Preotul zicând:
Întrebare: De ce ai venit frate căzând la Sfântul Altar şi la
această Sfântă societate.
Răspuns: Dorind viaţa ascetică, cinstite Părinte.
Întrebare: Doreşti a te învrednici de Îngerescul chip, şi a fi
rânduit în ceata Monahilor?
Răspuns: Aşa, ajutându-mi Dumnezeu, cinstite părinte.
Preotul: Cu adevărat bun şi fericit lucru ai ales, numai de îl
vei şi îndeplini. Pentru ca lucrurile cele bune cu osteneală se
câştigă, şi cu durere se îndeplinesc.
Întrebare: De bună voia ta, te apropii de Domnul.
Răspuns: Aşa ajutându-mi Dumnezeu, cinstite Părinte.
Întrebare: Nu de vre-o nevoie, ori silă?
Răspuns: Nu, cinstite Părinte.
Întrebare: Vei petrece în monastire şi în ascetism până la
cea din urmă a ta răsuflare?
Răspuns: Aşa ajutându-mi Dumnezeu cinstite părinte.
Întrebare: Te vei păzi pre sine-ţi în feciorie, în întreaga
înţelepciune şi în cucernicie?
Răspuns: Aşa ajutându-mi Dumnezeu, cinstite Părinte.
Întrebare: Păzi-vei până la moarte ascultarea către
proiestos şi către toată frăţimea în Hristos?
Răspuns: Aşa, ajutându-mi Dumnezeu, cinstite Părinte?
Întrebare: Răbda-vei toate supărările şi strâmtoririle vieţii
celei singuratice, pentru Împărăţia Cerurilor?
Răspuns: Aşa, ajutându-mi Dumnezeu, cinstite Părinte.
Vezi, fiule ce fel de făgăduinţe dai Stăpânului Hristos;
căci Îngerii sunt de faţă nevăzuţi, scriind mărturisirea ta
aceasta, de care vei fi şi întrebat la a doua venire a
Domnului nostru Iisus Hristos. Deci te povăţuiesc la viaţa
cea mai desăvârşită după cum s-a arătat a fi viaţa Domnului,
făcându-ţi cunoscut cele ce se cuvine ţie a le primi şi de ce
se cade a fugi. Deci, lepădarea de sine nu este altceva, după
Cela ce a zis, decât făgăduinţa Crucii şi a morţii. Cunoaşte
deci, că din ziua de astăzi te răstigneşti şi mori pentru lume
prin cea mai deplină lepădare de dânsa. Căci te lepezi de
născători, de fraţi, de femeie, de copii, de părinţi, de rudenii,
de societăţi, de prieteni, de cunoscuţi, de certurile din lume,
de griji, de proprietăţi, de averi, de deşarta şi zadarnica
dezmierdare şi mărire; şi te lepezi nu numai de cele acum
zise, ci încă şi de viaţa ta, după cuvântul Domnului care zice:
cela ce voieşte să vină după Mine, să se lepede de sine, şi săşi
ridice crucea sa şi să urmeze Mie. Deci de ai ales cu
adevărat a urma Lui şi doreşti fără minciună a te numi
ucenic al Lui, găteşte-te de acum nu spre repaus, nici spre
nepăsare, nu spre desfătări, nici spre altceva din cele pre
pământ înveselitoare şi îndulcitoare, ci spre lupte
duhovniceşti, spre înfrânarea trupului, spre curăţirea
sufletului, spre sărăcie deplină, spre plângere bună, spre
toate cele întristătoare şi dureroase ale vieţii celei
îmbucurătoare după Dumnezeu. Căci ai să fii şi flămând şi
însetat, şi gol, şi înjurat, şi batjocorit, şi defăimat, şi prigonit
şi înconjurat de multe alte întristări, prin care se
caracterizează viaţa cea după Dumnezeu; şi când vei pătimi
toate acestea, bucură-te, zice Domnul, că plata ta este multă
în ceruri. Deci cu bucurie bucură-te, şi cu veselie veseleştete,
că astăzi te-a ales şi te-a deosebit Domnul Dumnezeu de
viaţa cea lumească, şi te-a pus ca înaintea feţei Sale, în şirul
luptei monahiceşti, în ostăşirea vieţii îngereşti, în înălţimea
purtării ce duce la ceruri. Lui ai să serveşti Îngereşte, Lui ai
să te robeşti cu totul, cugetând la cele de sus, căutând pre
cele de sus; căci societatea noastră, după Apostol, este în
ceruri. O! chemare nouă! O! dar al tainei! Al doilea botez iei
astăzi, frate, prin prisosinţa darurilor Iubitorului de oameni
Dumnezeu, şi te curăţi de păcatele tale, şi fiu luminii te faci,
şi Însuşi Hristos Dumnezeul nostru se bucură cu Sfinţii Săi
Îngeri de a ta pocăinţă, junghiind viţelul cel mai îngrăşat. De
aceea portă-te vrednic de chemare, depărtează-te de
împătimirile deşarte, urăşte pofta ce te atrage la cele de jos;
strămută tot dorul tău către cele cereşti; nicicum să nu te
întorci înapoi ca să nu te faci stâlp de sare, ca femeia lui Lot,
sau ca un câine ce se întoarce la vărsătura sa; încât să se
împlinească pentru tine cuvântul Domnului: că nimeni,
punând mâna sa pre plug şi întorcându-se înapoi, este
îndreptat în Împărăţia Cerurilor. Pentru că nu este mică
primejdia pentru tine, făgăduindu-te acum a păzi toate cele
sus zise, apoi să negrijeşti făgăduinţa; şi sau să te reîntorci
la viaţa de mai înainte, sau să te depărtezi de la părintele
tău şi de la fraţii ce se pusnicesc împreună, sau rămânând
cu ei să vieţuieşti în defăimare zilele tale. Fiind-că vei avea
mai grea răspundere, decât mai înainte, la judeţul cel
înfricoşat şi nepărtinitor al lui Hristos, cu cât acum te
împărtăşeşti de mai mare har. Şi mai bine era ţie, după cum
zice vorba, a nu te făgădui, decât a te făgădui şi a nu
îndeplini, nici iarăşi să crezi, că în timpul trecut al petrecerii
tale aici, te-ai luptat îndeajuns cu puterile cele nevăzute ale
duşmanului; ci să ştii că mai vârtos de acum te vor
întâmpina mai mari lupte în războiul împotriva lui. Dar nu
va avea nicicum tărie asupra ta, aflându-te îngrădit cu credinţă
tare în Cela ce te povăţuieşte, şi cu dreptate în orice
ascultare şi umilinţă. Pentru aceasta, înlătură de la tine
neascultarea, contrazicerea, mândria, cearta, râvna, pizma,
mânia, strigarea, defăimarea, mâncarea pre ascuns,
cutezarea, prietenia parţială, măgulirea, sfada, cârtirea,
şoptirea, câştigarea numai pentru tine a vreunui lucru
deşert, şi toate celelalte feluri de răutate, pentru care vine
urgia lui Dumnezeu peste cei ce fac acestea, şi încep a se
înrădăcina într-înşii pierzătorul sufletelor. Dar mai vârtos în
locul acestora câştigă cele cuviincioase Sfinţilor: iubirea de
fraţi, liniştea, blândeţea, cucernicia, învăţarea cuvintelor
dumnezeieşti, citirea, păzirea inimii de la gândirile
spurcate, lucrarea după putere, înfrânarea, răbdarea până la
moarte, pentru care ai şi dat mai întâi făgăduinţele tale
Părintelui; şi în sfârşit, mărturisirea celor ascunse ale inimii
tale, după cum poruncesc dumnezeieştile învăţături. Căci
zice: Se botezau mărturisindu-şi păcatele lor.
Întrebare: Toate acestea le mărturiseşti aşa în nădejdea
puterii lui Dumnezeu, şi te îndatoreşti a stărui în aceste
făgăduinţe până la sfârşitul vieţii cu harul lui Hristos?
Răspuns: Aşa, ajutându-mi Dumnezeu, cinstite Părinte.
Apoi Preotul zice rugăciunea aceasta:
Deci, întru tot Înduratul şi mult-Milostivul Dumnezeu, care
deschide curatele îndurări ale neurmăritei Sale bunătăţi,
oricui vine la Dânsul cu dor şi cu dragoste fierbinte; cela ce a
zis: Că mai curând va uita femeia pre fiii săi decât Te voi uita
Eu pre tine; Acela ştiind şi dorinţa ta dând şi voinţei tale
puterea Sa spre plinirea poruncilor Lui, să te primească, să
te îmbrăţişeze, să te apere, şi să-ţi fie ţie zid tare despre faţa
duşmanului, piatră de răbdare, pricină de mângâiere,
dătător de întărire, dăruitor de sufletească cutezare,
conajutător la îmbărbătare; însoţindu-te la culcare, la sculare,
îndulcindu-te şi veselindu-ţi inima ta cu mângâierea
Sfântului Său Duh, învrednicindu-te şi de partea Sfinţilor şi
Cuvioşilor noştri Părinţi: Antonie, Eftimie, Sava şi toţi cei
împreună cu dânşii, cu care vei şi moşteni Împărăţia
Cerurilor, în Iisus Hristos Domnul nostru; căruia este
mărirea, stăpânirea, Împărăţia şi puterea, împreună cu
Tatăl, şi Sfântul Duh, acum şi pururea, şi în vecii vecilor,
Amin.
Apoi însemnând cruciş Preotul capul celui ce se catehizează,
după ce l-a însemnat de trei ori, întorcându-se spre răsărit, zice:
Domnului să ne rugăm
Stăpâne cel Atotţiitor, Preaînalte Împărate al măririi,
Carele împreună cu Cuvântul Tău cel viu şi ipostatic, şi cu
Duhul Adevărului, Carele de la Tine purcede, stăpâneşti
toată făptura cea văzută şi nevăzută; Dumnezeule ce şezi
pre Heruvimi, şi neîncetat eşti lăudat de glasul întreit Sfânt
Serafimilor, Căruia stau înainte mii de mii şi nenumărate
mulţimi de oşti ale Sfinţilor Îngeri şi Arhangheli; Tu eşti
lumina care luminează pre tot omul ce vine în lume, rugat
fiind de Sfânta Născătoarea de Dumnezeu şi pururea
Fecioara Măria, şi de toată Biserica Ta cea cerească, acelor
întâi născuţi în Ierusalim, caută cu ochi blând spre umilirea
servului Tău (N), care s-a făgăduit şi a mărturisit înaintea
multor martori că uneşte către harul înfierii cel dăruit lui de
la strămoşi şi către cel al împărăţiei Tale prin Sfântul Botez,
şi pre această chemare singuratică şi Îngerească; pentru
aceea, arată-l desăvârşit pre această piatră tare şi
duhovnicească a credinţei în Tine; întăreşte-l pre dânsul cu
tăria puterii Tale, îmbracă-l cu întrarmarea Sfântului Tău
Duh. Că lupta lui nu este contra sângelui şi trupului, ci
contra începătoriilor, contra stăpâniilor, contra domniilor
întunericului acestui veac, contra duhurilor vicleniei, încinge
coapsele lui cu puterea adevărului, îmbracă-l cu zaua
dreptăţii şi a bucuriei, şi încalţă picioarele lui spre gătirea
Evangheliei păcii. Înţelepţeşte-l pre dânsul să ia pavăza
credinţei cu care va putea stinge toate săgeţile vicleanului
cele înfocate, şi să primească coiful mântuirii, şi sabia
Duhului, care este cuvântul Tău, venind în ajutorul
negrăitelor suspinuri ale inimii lui. Numără-l pre dânsul cu
aleşii Tăi, ca să fie vas al alegerii Tale, fiu şi clironom al
împărăţiei Tale, fiu al luminii şi al zilei, al înţelepciunii, al
dreptăţii, al Sfinţirii şi răscumpărării. Fă-l pre el organ
armonios, psaltire înveselitoare a Sfântului Duh. Ca de aici,
cu folos dezbrăcându-se de omul cel vechi, cel stricat, de
amăgirea cea iubitoare de plăceri a şarpelui celui cu multe
chipuri, să se îmbrace în noul Adam cel plăsmuit după
Dumnezeu, în cuvioşie şi dreptate. Întăreşte-l pre dânsul ca
totdeauna să poarte pre trupul său rănile şi Crucea lui Iisus,
prin care lui lumea s-a răstignit, şi el lumii. Povăţuieşte-l să
meargă la adevărata virtute; iar nu după plăcerea
oamenilor, sau numai după plăcerea sa, având în răbdare
buna credinţă, iar în buna credinţă iubirea de fraţi şi
ascultarea. Dăruieşte-i lui priveghind, lucrând, dormind,
sculându-se în psalmi şi cântări duhovniceşti, să Te
privească Îngereşte cu inimă curată, şi să se închine Ţie
unicului Dumnezeu Celui viu şi Adevărat, spre nespusa lui
bucurie. Că a Ta este Împărăţia, stăpânirea şi puterea, şi Ţie
se cuvine toată mărirea, cinstea şi închinăciunea, Tatălui şi
Fiului, şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor,
Amin.
Altă rugăciune:
Domnului să ne rugăm
Sfinte Doamne al puterilor, Tatăl Domnului nostru Iisus
Hristos, binecuvintează pre servul Tău (N), pre care L-ai
chemat la duhovniceasca cămară nuntală şi învredniceşte-l
a fi rob al Tău cuvios. Înţelepţeşte-l pre dânsul; varsă peste
dânsul harul şi priceperea Duhului Tău celui înţelepţitor;
întăreşte-l pre el în războiul cel împotriva nevăzutului
vrăjmaş; linişteşte cu puternică tăria Ta întărâtările trupului;
dă lui a bineplăcea Ţie în laudă şi doxologire necontenită în
cântări la timp, în rugăciuni bine primite, în voinţă dreaptă,
în inimă umilită, în fapta vieţii, a blândeţii şi a adevărului.
Învredniceşte-l a bine plăcea Ţie în blândeţe, în iubire, în
desăvârşire, în cunoştinţă, în bărbăţie, şi a-ţi aduce Ţie
cântări, doxologii şi rugăciuni spre miros de bună miresmă.
Îndeplineşte viaţa lui în cuvioşie şi dreptate, ca având unirea
cu Tine neîntreruptă şi nepătată, să se învrednicească de
Împărăţia Ta cea cerească. Cu harul, cu îndurările şi cu
iubirea de oameni a Unuia-Născut Fiului Tău, cu Carele
binecuvântat eşti, împreună cu Preasfântul, Bunul şi deviaţă-
făcătorul Tău Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor,
Amin.
Apoi întinzând Preotul mâna spre Sfânta Evanghelie, care stă
pre Analog înaintea icoanei Mântuitorului, zice:
Iată Hristos stă aci de faţă nevăzut. Vezi că nimenea nu te
sileşte a veni la schima aceasta. Vezi că tu de bună voie
voieşti a primi logodirea acestui Chip mare şi Îngeresc?
Răspuns: Aşa, de bună voie, cinstite Părinte.
Şi după consimţirea lui zice:
Preotul: Ia foarfecele şi mi-l dă mie.
Pre carele luându-l de pre Sfânta Evanghelie, îl dă în mâna
Preotului odată, sărutându-i şi mâna şi foarfecele. Iar Preotul
luându-l zice:
Iată din mâna lui Hristos le iau. Vezi dar de cine te
apropii, cu cine te uneşti şi de cine te lepezi.
Apoi zice:
Binecuvântat este Dumnezeu, Carele voieşte ca toţi
oamenii să se mântuiască, şi la cunoştinţa adevărului să
vină; binecuvântat fie în vecii vecilor. Amin.
Deci Preotul îl tunde crucişi zicând:
Fratele nostru (N) îşi tunde părul capului său în numele
Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh. Să zicem pentru
dânsul: Doamne miluieşte.
CĂMAŞA
Apoi îmbrăcat fiind cu cămaşa apucând Preotul de mânecile cămăşii
şi binecuvântând zice:
Fratele nostru (N) se îmbracă în veşmântul dreptăţii şi al
veseliei marelui şi Îngerescului Chip; în numele Tatălui, şi al
Fiului, şi al Sfântului Duh. Să zicem pentru dânsul: Doamne
miluieşte.
Şi la fiecare stih, cela ce se îmbracă sărută mâna Preotului şi a
Egumenului de este de faţă şi veşmântul ce se binecuvintează. Iar
fraţii cântă: Doamne miluieşte, de trei ori.
Apoi ia Preotul dulama şi binecuvântându-o zice: Să zicem
pentru dânsul: Doamne miluieşte.
SCHIMA
Luând Preotul schima zice:
Fratele nostru (N) se îmbracă cu Cuculiul nerăutăţii, coiful
nădejdii de mântuire; în numele Tatălui, şi al Fiului, şi al
Sfântului Duh. Să zicem pentru dânsul: Doamne miluieşte.
ANALAVUL
Luând Preotul analavul zice:
Fratele nostru (N) ia Analavul; în numele Tatălui, şi al
Fiului, şi al Sfântului Duh, luând crucea pre umerii săi şi
urmând Stăpânului Hristos. Să zicem pentru dânsul:
Doamne miluieşte.
BRÂUL
Fratele nostru (N) îşi încinge mijlocul său cu puterea
adevărului; în numele Tatălui, şi al Fiului şi al Sfântului Duh.
Să zicem pentru dânsul: Doamne miluieşte.
RASA
Luând rasa şi bine cuvântându-o zice:
Să zicem pentru dânsul: Doamne miluieşte.
SANDALELE
Binecuvântând sandalele zice:
Fratele nostru (N) se încalţă cu sandalele spre gătirea
Evangheliei păcii; în numele Tatălui, şi al Fiului, şi al
Sfântului Duh. Să zicem pentru dânsul: Doamne miluieşte.
MANTIA
Luând Preotul mantia zice:
Fratele nostru (N) ia paliul marelui şi îngerescului Chip,
spre veşmânt de nestricăciune şi de curăţie; în numele
Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh. Să zicem pentru
dânsul: Doamne miluieşte.
POTCAPUL
Binecuvântând potcapul, zice:
Să zicem pentru dânsul: Doamne miluieşte.
CAMILAFCA
Preotul luând camilafca zice:
Fratele nostru (N) a luat marele şi Îngerescul Chip; în
numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh. Să zicem
pentru dânsul: Doamne miluieşte.
METANIILE
Apoi luând metaniile şi binecuvântându-le zice:
Să zicem pentru dânsul: Doamne miluieşte.
Deci îmbrăcat fiind, fraţii cântă troparele acestea, glasul al 4-
lea:
Îmbrăcaţi-vă în veşmântul mântuirii, încingeţi-vă cu
cingătoarea întregii înţelepciuni, primiţi semnul Crucii,
picioarele cele înţelegătoare întrarmaţi-le cu armele
înfrânării, şi veţi afla repaus sufletelor voastre.
Bucura-se-va sufletul meu de Domnul; că m-a îmbrăcat cu
veşmântul mântuirii şi haină de veselie a pus pre mine; ca
unui mire mi-a pus cunună, şi ca pre o mireasă cu frumuseţe
m-a înfrumuseţat.
Iar Preotul zice această rugăciune:
Doamne Dumnezeul nostru Cel credincios în făgăduinţele
Tale şi necăit în dăruirile Tale; negrăit în iubirea Ta de
oameni; Cela ce ai chemat făptura Ta cu chemare Sfântă şi
ai adus pre servul Tău (N) la viaţa Ta cea duhovnicească; dă
lui viaţă încuviinţată, purtare îmbunătăţită şi neosândită; ca
petrecând în Sfinţire să păzească neîntinată schima care a
îmbrăcat-o, cu puterea Ta. Prin cămaşă îmbrăcându-se în
dreptate, iar prin cingătoare împrejurându-se cu omorârea
trupului şi cu înfrânare; prin cuculiu şi-a pus coiful mântuirii;
iar prin analav s-a înfrumuseţat cu Crucea şi cu credinţa;
prin mantie se înarmează cu veşmântul nestricăciunii; iar
prin sandale ca să păşească în calea păcii şi a mântuirii,
spre a fi înfricoşat protivnicilor, neînvins de războinici,
străin de toată plăcerea şi pofta ruşinoasă; învăţându-se la
ascultare, petrecând în înfrânare, păşind după canonul
ascezei; ca în psalmi şi cântări duhovniceşti să laude
preacinstit şi Preaîncuviinţat numele Tău; şi urmând pre
urmele marelui proroc Ilie, şi a Sântului Ioan
Înaintemergătorului şi Botezătorului, să ajungă măsura
desăvârşirii, alergarea să împlinească, credinţa să o
păzească, şi să se îmbrace cu nestricăciunea Îngerilor, şi să
se numere împreună cu Sfânta Ta turmă, şi să câştige starea
cea de-a dreapta Ta, şi să audă fericitul glas: Veniţi
binecuvântaţii Părintelui Meu, de moşteniţi Împărăţia cea
gătită vouă de la întemeierea lumii. De care învredniceşte-ne
cu bunătatea Ta, Dumnezeule, şi pre noi a fi părtaşi.
Că eşti Dumnezeu al milei, al îndurărilor şi al iubirii de
oameni, şi Ţie mărire înălţăm, Tatălui, şi Fiului, şi Sfântului
Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor, Amin.
Preotul: Pace tuturor. Diaconul: Capetele noastre Domnului să
le plecăm.
Doamne Dumnezeul nostru, introdu pre servul Tău (N) în
duhovniceasca, Ta curte şi numără-l împreună cu turma Ta
cea cuvântătoare. Curăţeşte cugetul lui de poftele trupeşti şi
de amăgirea cea deşartă a vieţii acesteia, şi dă lui
necontenit aşi aduce aminte de bunurile ce aşteptă pre cei
ce Te iubesc pre Tine, şi s-au răstignit pre sine-şi în această
viaţă pentru Împărăţia Ta. Căci Tu eşti Păstorul şi veghetorul
sufletelor noastre, şi Ţie mărire înălţăm, Tatălui, şi Fiului, şi
Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor, Amin.
CRUCEA
Apoi luând Crucea Preotul zice:
A zis Domnul: De voieşte cineva a veni pre urma Mea, să
se lepede de sine, şi să-şi ridice Crucea sa, şi să urmeze mie.
FĂCLIA
Luând Preotul făclia aprinsă
Zis-a Domnul: Aşa să lumineze lumina voastră înaintea
oamenilor, ca să vadă faptele voastre cele bune şi să
mărească pre Tatăl vostru Cel din ceruri.
Apoi binecuvântând Preotul pre Schimonahul cel nou îl duce
de-l pune în strană şi de este Liturghie Preotul zice: Că Sfânt eşti
Dumnezeul nostru…, şi celelalte. Iar de nu este Liturghie, zice
ectenia aceasta:
Cu pace Domnului să ne rugăm…
Pentru pacea de sus…
Pentru pacea a toată lumea…
Pentru Sfânta Biserică aceasta...
Pentru PreaSfinţitul Mitropolitul nostru…
Pentru fratele nostru (N), pentru acoperirea lui de la
Dumnezeu, şi pentru ajutorul lui Domnului să ne rugăm.
Pentru ca neprihănit, neosândit şi neîmpiedicat să
plinească scopul chipului monahicesc, Domnului să ne
rugăm.
Pentru ca să se lumineze sufletul lui în înfrânare şi
asceză, Domnului să ne rugăm.
Pentru ca el să fie scăpat de toată pofta lumească şi de
aplecarea către rudeniile cele după trup, Domnului să ne
rugăm.
Pentru lăsarea păcatelor şi iertarea greşalelor lui, şi să fie
el mai pre sus de cugetele lumii, Domnului să ne rugăm.
Pentru ca să petreacă el în toată evlavia, cucernicia, şi
curăţia, Domnului să ne rugăm.
Pentru ca să lepede el pre omul cel vechi şi să se îmbrace
în cel nou, cel plăsmuit după Dumnezeu, Domnului să ne
rugăm.
Pentru lăsarea şi iertarea păcatelor lui.
Pentru ca să ne izbăvim noi de toată supărarea, mânia,
primejdia şi nevoia, Domnului să ne rugăm.
Apără, mântuieşte, miluieşte...
Pre Preasfânta, curata, preabinecuvântata...
Că Sfânt eşti Dumnezeul nostru, şi Ţie mărire înălţăm,
Tatălui, şi Fiului, şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii
vecilor, Amin.
Şi îndată, Câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi îmbrăcat,
Aliluia.
Prochimen, glasul al 3-lea:
Domnul este luminarea mea şi Mântuitorul meu de cine mă voi
teme?
stih: Domnul este scutitorul vieţii mele, de cine mă voi
înfricoşa?
Citire din Epistola către Efeseni a Sfântului Apostol Pavel: 6,10-17
Fraţilor, întăriţi-vă în Domnul şi în tăria puterii Lui.
Înbrăcaţi-vă în toată întrarmarea lui Dumnezeu, ca să puteţi
voi sta împrotiva măiestriilor diavolului. Că lupta noastră nu
este contra sângelui şi trupului, ci contra începătoriilor,
contra stăpânirilor, contra domniilor lumii întunericului
veacului acestuia; contra duhurilor vicleniei, din cele
cereşti. Pentru aceasta luaţi asupra-vă întrarmarea lui
Dumnezeu ca să puteţi sta împrotivă în ziua cea rea, şi toate
îndeplinindu-le să staţi. Staţi deci încingând mijlocul vostru
cu adevărul, şi înbrăcându-vă în zaua dreptăţii şi încălţânduvă
picioarele voastre întru gătirea Evangheliei păcii; peste
toate luând pavăza credinţei, prin care veţi putea stinge
toate săgeţile vicleanului cele înfocate; şi coiful mântuirii
primiţi, şi sabia Duhului, care este Cuvântul lui Dumnezeu.
Aliluia, glasul al 4-lea:
Săracul aceasta a strigat. Şi Domnul l-a auzit pre dânsul.
stih: Şi din toate supărările lui l-a scăpat pre dânsul.
Citire din Sfânta Evanghelie a lui Matei: 10;37-38,11;28-30
Zis-a Domnul: Cela ce iubeşte pre tată, sau pre mamă mai
mult de cât pre Mine, nu este vrednic de Mine; şi cela ce
iubeşte pre fiu, sau pre fiică mai mult decât pre Mine, nu
este vrednic de Mine. Şi cine nu-şi ia Crucea sa, şi să urmeze
după Mine, nu este vrednic de Mine. Veniţi la Mine toţi cei
osteniţi şi însărcinaţi, şi Eu vă voi repausa pre voi. Ridicaţi
jugul Meu asupra voastră, şi vă învăţaţi de la Mine, că sunt
Blând şi Umilit cu inima, şi veţi afla repaus sufletelor
voastre. Că jugul Meu este Bun, şi sarcina Mea uşoară este.
Şi după Evanghelie, ectenia aceasta:
Miluieşte-ne pre noi Dumnezeule după mare mila Ta.
Încă ne rugăm pentru lăsarea, şi iertarea păcatelor
servului lui Dumnezeu (N).
Preotul:
Că milostiv şi iubitor de oameni Dumnezeu eşti, şi Ţie
mărire înălţăm, Tatălui, şi Fiului, şi Sfântului Duh, acum şi
pururea, şi în vecii vecilor, Amin.
După aceea zice Preotul, deasupra capului celui ce a primit
Sfântul şi marele Chip Îngeresc, rugăciunea aceasta, la scoaterea
sau dezbrăcarea Cuculiului.
Mult-Îndurate Doamne, Carele ai dăruit servului Tău (N)
prin luarea Îngerescului Chip, Cuculiul, ca coif de nădejde al
mântuirii, păzeşte nerăpit de pre capul lui acest har al Tău,
strângând şi împuternicind agerimea minţii lui, spre a fi
neclătită de lovirile protivnicilor; căci călcând capul
preavicleanului şarpe, căruia s-a îngăduit a pândi călcâiul
lui, să-şi ridice ochii săi cei înţelegători către Tine, Capul cel
Înfricoşat şi Unic al tuturor. Că Tu eşti luminarea şi Sfinţirea
sufletelor noastre, şi Ţie mărire înălţăm, Tatălui, şi Fiului, şi
Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor, Amin.
Preotul: Pace tuturor. Diaconul: Capetele voastre Domnului să
le plecaţi.
Preotul:
Binecuvintează, Stăpâne, pre cela ce şi-a plecat capul Ţie,
Capului celui nevăzut şi singurului înţelept Dumnezeu,
sfinţeşte-l şi-l păzeşte de toată vătămarea, bântuirea văzută
şi nevăzută.
Că a Ta este Împărăţia, Stăpânirea şi puterea şi Ţie se
cuvine mărire, cinste şi închinăciune, Tatălui, şi Fiului, şi
Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor, Amin.
Apoi terminându-se Liturghia, se dă în mâini Schimonahului
celui nou, Evanghelia, şi mergând toţi fraţii pre rând, sărută
crucea şi Evanghelia, întrebându-l cum îi este numele; iar el
spunându-l, fraţii zic:
Să te mântuieşti în Domnul, frate, rugându-te şi pentru noi.
Până însă se face sărutarea, se cântă această stihiră, glasul I-iu,
idiomelă.
Să cunoaştem, fraţilor, puterea Tainei; că pre fiul cel
desfrânat, carele de la păcate a alergat la casa părintească,
preabunul părinte preîntâmpinându-l îl sărută, şi iarăşi îi
dăruieşte semnele măririi sale, şi săvârşeşte tainică veselie
cu cei de sus, jertfind viţelul cel îngrăşat; ca noi să ne
purtăm în totul vrednici de Iubitorul de oameni Tată ce L-a
jertfit, şi de Preamărita jertfă, Mântuitorul sufletelor noastre.
Şi după aceea ieşind din Biserică, merge Schimonahul cel nou
la Egumen pentru binecuvântare. Când se fac şi cele ce s-au arătat
la Chipul cel mic.
Se cuvine ca Schimonahul cel nou să-şi schimbe cu totul
vieţuirea din putere în putere, după Apostolul, făcându-se ca un
mort pentru lume până la moartea sa, şi silindu-se a ajunge în
bărbat desăvârşit întru măsura vârstei plinirii lui Hristos. Iar mai
ales acum, în şapte zile să se lase de tot lucrul, afară de citire,
îndeletnicindu-se numai cu rânduiala Bisericii şi a chiliei sale. În
aceste şapte zile nu se dezbracă, nici de veşmintele marelui şi
Îngerescului Chip.
RÂNDUIALA Schimei sau a chipului celui mic
RÂNDUIALA
Schimei sau a chipului celui mic, adică a mantiei
După intrarea cea mică (vohod), şi după troparele cele rânduite
ale zilei, ieşind în tinda Bisericii, cântăm:
Tropar glasul I-iu
Prosomia: Mormântul Tău...
Braţele părinteşti grăbeşte a le deschide mie; că în
desfrânări am cheltuit viaţa mea; spre bogăţia cea
necheltuită a îndurărilor Tale, căutând acum, Mântuitorule,
inima mea cea sărăcită nu o trece cu vederea; că Ţie,
Doamne, întru umilinţă strig: păcătuit-am, Părinte, la cer şi
înaintea Ta, (de trei ori).
Aceasta cântându-se de trei ori, urmăm cum s-a zis mai sus. Iar
după ce se va scula de la pământ fratele cel pregătit spre tundere,
cela ce voieşte a-l tunde îi zice acestea:
Deschideţi urechile inimii Tale, frate, şi auzi glasul
Domnului care zice: veniţi la Mine cei toţi osteniţi şi
însărcinaţi de păcate şi eu vă voi repausa pre voi. Ridicaţi
jugul Meu peste voi şi vă învăţaţi de la Mine, că sunt blând şi
umilit cu inima, şi veţi afla repaos sufletelor voastre. Deci
acum cu frică şi cu bucurie dă lui Dumnezeu răspuns
cuviincios la fiecare întrebare. Şi să cunoşti adevărat că
Însuşi Mântuitorul cu întru-tot-lăudata Sa Maică, cu Sfinţii
Îngeri şi cu toţi Sfinţii Săi, stau aici de faţă, luând în urechi
cuvintele cele rostite de tine ca, atunci când va veni să
judece vii şi morţii, să-ţi răsplătească ţie, nu după ceea ce
vei făgădui şi mărturisi, ci după cum vei păzi cele ce vei
făgădui. Deci acum, de te apropii în adevăr de Dumnezeu,
răspunde nouă cu luare aminte la cele ce vei fi întrebat.
Întrebare: De ce ai venit frate căzând la Sfântul Altar şi la
această Sfântă societate.
Răspuns: Dorind viaţa asceticească, cinstite Părinte.
Întrebare: Doreşti a te învrednici de Îngerescul chip, şi a fi
rânduit în ceata Monahilor?
Răspuns: Aşa, ajutându-mi Dumnezeu, cinstite părinte.
Preotul: Cu adevărat bun lucru şi fericit ai ales, numai de îl
vei şi îndeplini. Pentru că lucrurile cele bune cu osteneală se
câştigă, şi cu durere se îndeplinesc.
Întrebare: De bună voie şi din cugetul tău te apropii către
Dumnezeu.
Răspuns: Aşa ajutându-mi Dumnezeu, cinstite Părinte.
Întrebare: Nu de vre-o nevoie, ori silă?
Răspuns: Nu cinstite Părinte.
Întrebare: Vei petrece în monastire şi în ascetism până la
cea din urmă a ta răsuflare?
Răspuns: Aşa ajutându-mi Dumnezeu cinstite părinte.
Întrebare: Te vei păzi pre sine-ţi în feciorie, în întreaga
înţelepciune şi în cucernice?
Răspuns: Aşa ajutându-mi Dumnezeu, cinstite Părinte.
Întrebare: Păzi-vei până la moarte ascultarea către
Proestos şi către frăţimea cea în Hristos?
Răspuns: Aşa ajutându-mi Dumnezeu, cinstite Părinte?
Întrebare: Răbda-vei toate supărările şi strâmtorările vieţii
celei singuratice, pentru Împărăţia Cerurilor?
Răspuns: Aşa ajutându-mi Dumnezeu, cinstite Părinte.
Apoi Preotul îi citeşte aceasta învăţătură de catehizare:
Vezi, fiule, ce făgăduinţe dai Stăpânului Hristos; Îngerii
sunt de faţă nevăzuţi, scriind mărturisirea ta aceasta, de
care vei fi şi întrebat la a doua venire a Domnului nostru
Iisus Hristos. Deci te povăţuiesc la viaţa cea mai desăvârşită
după cum s-a arătat a fi viaţa Domnului, făcându-ţi cunoscut
cele ce se cuvine ţie a le primi şi de ce se cade a fugi. Că iată
ţi-ai propus, fiule a te apropia şi a servi Domnului. Deci de
voieşti să te face monah, înainte de toate curăţeşte-te pre
sine-ţi de toată întinăciunea trupului şi a duhului, plinind
sfinţenie întru frica lui Dumnezeu. Câştigă-ţi umilinţa prin
care vei fi moştenitor veşnicelor Sale bunătăţi; lepădă
semeţia vieţii lumeşti, ascultare să ai către toţi; fii necârtitor
în servirile impuse ţie; stăruitor la rugăciune; neleneş în
privegheri; în ispite nu te întrista; în postiri nu slăbi.
Cunoaşte că prin rugăciune şi postire se cade ţie a îmblânzi
pre Dumnezeu. În boli nu te împuţina, păzeşte-te de
gândurile viclene; că nu va înceta duşmanul, aducându-ţi
aminte de viaţa de mai înainte, şi pornindu-te la ură către
petrecerea cea îmbunătăţită. Deci se cuvine ţie începând
calea ce duce la Împărăţia Cerurilor, să nu te întorci înapoi;
că nu vei fi îndreptat în Împărăţia Cerurilor. Deci să nu
preţuieşti nimica mai mult decât pre Dumnezeu; să nu
iubeşti nici pre tată, nici pre mamă, nici pre fraţi, nici pre
cineva dintr-ai tăi, nici pre sine-ţi să nu te iubeşti mai mult
decât pre Dumnezeu; nici împărăţiile lumii, sau vreun
repaus şi cinste; să nu te întorci de la sărăcie, nici de greaua
suferinţă, nici de defăimarea oamenilor, nici de altceva ce
socoti a fi cu greutate, încât să te împiedeci a alerga în urma
lui Hristos. Ci de-a pururea având în vedere bunurile celor ce
vieţuiesc cu nădejdea în Dumnezeu, şi gândind la Mucenicii
şi Cuvioşii cei din veac, care au câştigat acestea cu multe
sudori şi dureri şi cu înmiite sângiuiri şi morţi; fii gata la
toate, suferă răul ca un bun ostaş al lui Hristos, Carele fiind
bogat întru milă, pentru noi a sărăcit, făcându-se ca noi, ca
să ne îmbogăţească pre noi cu Împărăţia Lui. Deci se cuvine
ca şi noi să fim următori Lui, şi pentru Dânsul toate să
răbdăm sporind ziua şi noaptea în poruncile Lui. Căci Însuşi
Domnul a zis: De voieşte cine-vă să vină după mine, să se
lepede de sine şi să-şi ia Crucea sa şi să urmeze Mie; adică
să fie de-a pururea până la moarte gata pentru toată plinirea
poruncilor lui. Căci ai să fii şi flămând şi însetat, şi gol, şi
înjurat, şi batjocorit, şi defăimat, şi prigonit şi înconjurat de
multe alte întristări, prin care se caracterizează viaţa cea
după Dumnezeu; şi când vei pătimi toate acestea, bucură-te,
zice Domnul, că plata ta este multă în ceruri. Întru Iisus
Hristos Domnul nostru, căruia se cuvine mărire în veci,
Amin.
Întrebare: Toate acestea le mărturiseşti aşa în nădejdea
puterii lui Dumnezeu, şi te îndatoreşti a stărui în aceste
făgăduinţe până la sfârşitul vieţii cu harul lui Hristos?
Răspuns: Aşa; ajutându-mi Dumnezeu, cinstite Părinte.
Şi îndată Preotul se roagă:
Deci, întru tot Înduratul şi mult-Milostivul Dumnezeu,
Carele curatele Sale îndurări le deschide la oricine se
apropie de Dânsul cu dor şi cu dragoste fierbinte; Cela ce a
zis: Că mai curând va uita femeia pre fiii săi, de cât Te voi
uita eu pre tine; Cela ce ştie şi dorul tău, şi voinţei tale dă
puterea sa spre plinirea poruncilor lui, să te primească, să te
îmbrăţişeze, să te apere, şi să-ţi fie ţie zid tare despre faţa
duşmanului, piatră de răbdare, pricină de mângâiere,
dătător de întărire, dăruitor de sufletească cutezare, şi
conajutor la îmbărbătare; însoţindu-te la culcare, la sculare,
îndulcindu-te şi veselindu-ţi inima ta cu mângâierea
Sfântului Său Duh, învrednicindu-te şi de partea Sfinţilor şi
Cuvioşilor noştri Părinţi, Antonie, Eftimie, Sava şi toţi cei
împreună cu dânşii, (iar la femei să zică: Sfintei întâiei
muceniţe Tecla, Eupraxia, Olimpiada şi cele împreună cu
dânsele), cu care vei şi moşteni Împărăţia Cerurilor, în Iisus
Hristos Domnul nostru; Căruia este Mărirea, Stăpânirea,
Împărăţia şi puterea, împreună cu Tatăl, şi Sfântul Duh,
acum şi pururea, şi în vecii vecilor, Amin.
Apoi plecându-şi capul, şi Diaconul zicând: Domnului să ne
rugăm; Preotul pune deasupra capului aceluia cartea aceasta a
rânduielii schimei, şi zice rugăciunea aceasta în auzul tuturor:
Doamne Dumnezeul nostru, Cela ce ai legiuit a fi vrednici
de Tine cei ce au părăsit toate cele lumeşti, rudenii şi
prieteni şi au urmat Ţie, primeşte şi pre servul Tău (N), ce s-a
lepădat de toate acestea, după sfintele Tale porunci, şi
povăţuieşte în adevărul Tău pre acesta ce cu neîndoire cade
la Tine; îngrădeşte-l pre el cu puterea Sfântului Tău Duh, ca
să nu poată lucra împotriva lui orice împrotivnică măiestrie,
dăruindu-i răbdare, spre a plăcea pururea Ţie. Cu mijlocirile
Preasfintei Stăpânei noastre de Dumnezeu Născătoarea, şi
cu ale tuturor Sfinţilor, care din veac bine au plăcut Ţie. Că
s-a binecuvântat şi s-a prea mărit întru tot cinstitul şi
preaîncuviinţat numele Tău, al Tatălui, şi al Fiului, şi al
Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în vecii vecilor, Amin.
Preotul: Pace tuturor; Diaconul: Capetele voastre Domnului să
le plecaţi. Preotul:
Doamne Dumnezeul nostru, nădejdea şi scăparea tuturor
celor ce nădăjduiesc în Tine, Carele ne-ai arătat nouă
felurite căi de mântuire prin înomenirea lui Hristos al Tău;
primeşte pre servul Tău (N), ce s-a lăsat de poftele cele
lumeşti, şi s-a adus pre sine jertfă vie şi bine plăcută Ţie
Stăpânului; curmă de la dânsul toată pofta trupească şi
prejudeţele cele nesocotite; ca prin lepădarea părului celui
nesimţitor, să se lepede şi de nesocotitele aduceri aminte, şi
de fapte, şi să se învrednicească a lua asupra jugul Tău cel
bun şi sarcina Ta cea uşoară, şi a-şi lua Crucea sa şi a urma
Ţie Stăpânului. Păzeşte-l pre dânsul întru Sfinţirea Ta, şi
dăruieşte-i lui voinţă bună spre paza sfintelor Tale porunci,
numărându-l, la timpul cuvenit, împreună cu ceata aleşilor
Tăi. Cu harul şi iubirea de oameni a Unuia-Născut Fiului Tău,
cu Carele binecuvântat eşti, împreună cu Preasfântul, Bunul
şi de-viaţă-făcătorul Tău Duh, acum şi pururea, şi în vecii
vecilor, Amin.
Apoi întinde Preotul mâna sa spre Sfânta Evanghelie, care mai
dinainte se cade a fi pusă pre un Analog înaintea icoanei
Mântuitorului şi zice:
Iată Hristos nevăzut stă aici de faţă: Vezi că nimeni nu te
sileşte a veni la acest chip. Vezi că tu de bună voie voieşti
logodirea marelui şi Îngerescului Chip.
Răspuns: Aşa, cinstite părinte, de bună voie.
Şi după această încredinţare zice Preotul către dânsul: Ia
foarfecele şi mi le dă.
Iar el luându-l de pre Evanghelie le dă în mâna Preotului
sărutându-i mâna şi foarfecele.. Iar de sunt mai mulţi cei spre
tundere, împreună toţi îl dau Preotului; Iar Preotul punându-l
iarăşi pre Evanghelie, ei din nou îl dau, până de trei ori. Şi a treia
oară dându-i-se foarfecele iarăşi zice:
Iată din mâna lui Hristos îl iau pre acesta. Vezi dar Cui te
făgăduieşti, de Cine te apropii, şi de cine te lepezi.
Apoi ţinând foarfecele zice:
Binecuvântat este Dumnezeu Carele voieşte ca toţi
oamenii să se mântuiască şi la cunoştinţa adevărului să vie;
binecuvântat fie în vecii vecilor.
Apoi îl tunde pre dânsul Preotul cruciş, zicând:
Fratele nostru (N) îşi tunde părul capului său în numele
Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh. Să zicem pentru
dânsul: Doamne miluieşte.
Doamne miluieşte, (de trei ori)
CĂMAŞA
Apoi îmbrăcat fiind cu cămaşa apucând Preotul de mânecile cămăşii
şi binecuvântând zice:
Fratele nostru (N) se îmbracă cu haina veseliei; în numele
Tatălui, şi al Fiului şi al Sfântului Duh. Să zicem pentru
dânsul: Doamne miluieşte.
Şi la fiecare stih cela ce se îmbracă sărută mâna Preotului şi a
Stareţului (de va fi de faţă), şi haina ce se binecuvintează.
PARAMANUL
Apoi ia Preotul Paramanul în mână şi zice:
Fratele nostru (N) primeşte Paramanul spre logodirea
marelui şi Îngerescului chip; în numele Tatălui, şi al Fiului,
şi al Sfântului Duh. Să zicem pentru dânsul, Doamne
miluieşte.
Şi până ce se cântă Doamne miluieşte de trei ori, îi pune
Paramanul, asemenea şi la celelalte.
CRUCEA
Preotul ia Crucea şi zice:
Fratele nostru (N) ia semnul Crucii Domnului pre pieptul
său, ca să se nevoiască cât îi va fi cu putinţă a-l urma, şi în
toată ora a-şi aduce aminte de patimile, de scuipările, de
defăimările, de rănile, de loviturile peste obraz, de
răstignirea şi de moartea Domnului Dumnezeului şi
Mântuitorului nostru Iisus Hristos, Carele de bună voie le-a
răbdat pentru noi; în numele Tatălui, şi al Fiului, şi al
Sfântului Duh; să zicem toţi pentru dânsul: Doamne
miluieşte.
DULAMA (tunică lungă)
Şi punându-i Crucea la piept ia Preotul dulama şi
binecuvântându-o zice:
Să zicem toţi pentru dânsul: Doamne miluieşte.
BRÂUL
Luând Preotul brâul, zice:
Fratele nostru (N) îşi încinge mijlocul său cu puterea
adevărului, spre omorârea trupului şi înnoirea duhului; în
numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh. să zicem toţi
pentru dânsul Doamne miluieşte.
POTCAPUL
Luând Preotul potcapul, zice:
Fratele nostru (N) se acoperă cu Coiful, nădejdea
mântuirii, în numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh.
Să zicem pentru dânsul: Doamne miluieşte.
RASA
Luând Preotul rasa, zice:
Fratele nostru (N), se îmbracă în veşmântul mântuirii, şi în
ziua dreptăţii spre a se feri de toată nedreptatea, de toate
gândurile rele şi de cugetele voii sale, şi să aibă ideea morţii
totdeauna în mintea lui. În numele Tatălui, şi al Fiului, şi al
Sfântului Duh. Să zicem pentru dânsul: Doamne miluieşte.
SANDALELE (Bocancii)
Binecuvântând sandalele sau papucii Preotul zice:
Fratele nostru (N), se încalţă cu Sandalele spre gătirea
Evangheliei păcii. În numele Tatălui, şi al Fiului, şi al
Sfântului Duh, să zicem pentru dânsul: Doamne miluieşte.
MANTIA
Apoi luând mantia, Preotul zice:
Fratele nostru (N) ia Paliul, logodirea marelui şi
Îngerescului chip, spre înfrumuseţare cu nestricăciune şi
curăţie. În numele Tatălui şi al Fiului, şi al Sfântului Duh. Să
zicem pentru dânsul: Doamne miluieşte.
CALIMAFCA
Luând şi camilafca, Preotul zice:
Fratele nostru (N) a luat logodirea marelui şi Îngerescului
chip. În numele Tatălui, şi al Fiului şi al Sfântului Duh, să
zicem pentru dânsul: Doamne miluieşte.
METANIILE
Luând metaniile, Preotul zice:
Fratele nostru (N) primeşte sabia Duhului, care este
cuvântul lui Dumnezeu, spre rugăciunea cea din toată ora
către Hristos; că eşti dator în tot timpul a avea în minte, în
inimă, în cuget şi în gura ta, numele Domnului Iisus, şi a
zice: Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu, miluieştemă
pre mine păcătosul. Să zicem pentru dânsul: Doamne
miluieşte.
CRUCEA
Luând apoi Preotul Crucea şi dându-i-o în mână zice:
A zis Domnul: De voieşte cineva să vină după mine, să se
lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-mi urmeze.
FĂCLIA
Apoi ia Preotul o luminare aprinsă şi zice:
A zis Domnul: Aşa să lumineze lumina voastră înaintea
oamenilor, ca să vadă faptele voastre cele bune şi să
mărească pre Tatăl vostru Cel din ceruri.
Apoi Diaconul: Domnului să ne rugăm, Preotul:
Doamne Dumnezeul nostru, du înlăuntru pre servul Tău
(N) în curtea Ta cea duhovnicească, şi-l numără împreună cu
turma Ta cea cuvântătoare. Curăţeşte cugetul lui de poftele
trupeşti şi de amăgirea deşartă a vieţii acesteia, şi-i dă lui
necontenit să-şi aducă aminte de bunătăţile care sunt
propuse celor ce Te iubesc pre Tine, şi care pentru Împărăţia
Ta s-au răstignit pre sine-şi în aceasta viaţă. Căci Tu eşti
Păstorul şi Cercetătorul sufletelor noastre, şi Ţie mărire
înălţăm, Tatălui, şi Fiului, şi Sfântului Duh, acum şi pururea
şi în vecii vecilor, Amin.
Şi binecuvântând Preotul pre Monahul cel nou, îl duce de-l pune
în strană, iar de sunt mai mulţi îi pune pre toţi, unul lângă altul şi
de este Liturghie, Preotul zice: Că Sfânt eşti Dumnezeul nostru…,
şi celelalte. Iar de nu este Liturghie, să zică ectenia aceasta:
Cu pace Domnului să ne rugăm…
Pentru pacea de sus…
Pentru pacea a toată lumea…
Pentru fratele nostru (N), şi pentru acoperirea şi ajutorul
lui de la Dumnezeu, Domnului să ne rugăm.
Pentru ca neprihănit, neosândit şi neîmpiedicat să
plinească scopul chipului monahicesc, Domnului să ne
rugăm.
Pentru ca să petreacă el în toată cucernicia, buna
credinţă şi curăţia, Domnului să ne rugăm.
Pentru ca să se lepede el de omul cel vechi şi să se
îmbrace în cel nou, cel plăsmuit după Dumnezeu, Domnului
să ne rugăm.
Pentru lăsarea şi iertarea păcatelor lui; Domnului să ne
rugăm.
Pentru ca să ne izbăvim noi de toată supărarea, primejdia
şi nevoia, Domnului să ne rugăm.
Apără, mântuieşte, miluieşte...
Pre Preasfânta Curata…
Ecfonis: Că Sfânt eşti Dumnezeul nostru…, şi îndată:
Câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi îmbrăcat,
Aliluia.
Prochimen glasul al 3-lea:
Domnul este luminarea mea şi Mântuitorul meu de cine mă voi
teme?
stih: Domnul este scutitorul vieţii mele, de cine mă voi
înfricoşa?
Citire din Epistola către Efeseni a Sfântului Apostol Pavel: 6;10-
17
Fraţilor, întăriţi-vă în Domnul şi în tăria puterii Lui.
Îmbrăcaţi-vă în toată întrarmarea lui Dumnezeu, ca să puteţi
voi sta împrotiva măiestriilor diavolului. Că lupta noastră nu
este contra sângelui şi trupului, ci contra începătoriilor,
contra stăpânirilor, contra domniilor lumii întunericului
veacului acestuia; contra duhurilor vicleniei, din cele
cereşti. Pentru aceştia luaţi asupră-vă întrarmarea lui
Dumnezeu ca să puteţi sta împrotivă în ziua cea rea, şi toate
îndeplinindu-le să staţi. Staţi deci încingând mijlocul vostru
cu adevărul, şi îmbrăcându-vă în zaua dreptăţii şi
încălţându-vă picioarele voastre întru gătirea Evangheliei
păcii; peste toate luând pavăza credinţei, prin care veţi
putea stinge toate săgeţile vicleanului cele înfocate; şi coiful
mântuirii primiţi, şi sabia Duhului care este Cuvântul lui
Dumnezeu.
Aliluia, glasul al 4-lea:
Săracul aceasta a strigat. Şi Domnul l-a auzit pre dânsul. Şi din
toate supărările lui l-a scăpat:
Citire din Sfânta Evanghelie a lui Matei: 10;37-39,11,28-30
Zis-a Domnul: Cela ce iubeşte pre tată, sau pre mamă mai
mult decât pre Mine, nu este vrednic de Mine; şi Cela ce
iubeşte pre fiu, sau pre fiică mai mult decât pre Mine, nu
este vrednic de Mine. Şi cine nu-şi ia crucea sa, şi să urmeze
după Mine, nu este vrednic de Mine. Veniţi la Mine toţi cei
osteniţi şi însărcinaţi, şi Eu vă voi repausa pre voi. Ridicaţi
jugul Meu asupra voastră, şi vă învăţaţi de la Mine, că sunt
blând şi umilit cu inima, şi veţi afla repaus sufletelor
voastre. Că jugul Meu este bun, şi sarcina Mea uşoară este.
Diaconul:
Miluieşte-ne pre noi Dumnezeule după mare mila Ta…
Încă ne rugăm pentru lăsarea, şi iertarea păcatelor
servului lui Dumnezeu (N).
Preotul:
Că milostiv şi iubitor de oameni Dumnezeu eşti, şi Ţie
mărire înălţăm, Tatălui, şi Fiului, şi Sfântului Duh, acum şi
pururea, şi în vecii vecilor, Amin.
Se cuvine a şti, că de va fi Liturghie, după Evanghelie şi după
Ectenie: încă ne rugăm pentru mila, viaţa; şi celelalte, să se zică
Ecteniile ce s-au pus mai sus pentru cel călugărit, adăugând la
începutul fiecăreia: Încă ne rugăm…, şi lăsând afară: Domnului să
ne rugăm, de la urmă. La timpul Dumnezeieştii împărtăşiri, merge
Monahul cel nou, de se împărtăşeşte, dacă este slobod la aceasta.
Iar terminându-se Sfinţita Liturghie, în timpul rugăciunii
Amvonului, se pune în mâinile celui călugărit o Evanghelie, la
care venind fraţii pre rând, după luarea Anaforei, sărută Sfânta
Evanghelie şi Cinstita Cruce, şi-l întreabă: Cum te cheamă? Iar el
spunându-le numele, fraţii răspund: Să te mântuieşti în Domnul,
frate, şi te roagă şi pentru noi. Şi aşa se face sărutare şi apolis.
Apoi se cântă această stihiră, glasul I-iu:
Să cunoaştem, fraţilor, puterea tainei; căci pre fiul cel
desfrânat, carele de la păcat s-a reîntors la casa părintească,
preabunul părinte preîntâmpinându-l îl sărută, şi iarăşi îi
dăruieşte semnele măririi sale, şi săvârşeşte tainică veselie
cu cei de sus, jertfind viţelul cel îngrăşat, ca noi să ne
purtăm în totul vrednici de Iubitorul de oameni Tată ce L-a
jertfit, şi de Preamărita jertfă, Mântuitorul sufletelor noastre.
Apoi ieşind din Biserică, merge Monahul cel nou, cu luminarea
aprinsă la Stareţ sau Egumen pentru binecuvântare. Iar Egumenul
îl învaţă iarăşi cele ce privesc viaţa călugărească, despre
ascultare, tăierea voii, umilita cugetare, şi altele ce-l va lumina
Duhul Sfânt.
Şi pentru înlesnire s-a pus aici acest mic cuvânt sfătuitor.
Iată, frate, că cu harul lui Dumnezeu te-ai învrednicit, a te
îmbrăca în Sfântul şi Îngerescul Chip, prin lepădarea cea
desăvârşită a lumii şi a tuturor poftelor ei; şi ai venit a servi
Domnului nostru Iisus Hristos, prin făgăduinţele ce ai dat înaintea
Sfântului Jertfelnic şi înaintea Sfinţilor Lui Îngeri şi a tuturor
Sfinţilor. Pentru aceasta, frate, se cade ţie de a pururea să ai
înaintea ta ziua şi noaptea făgăduinţele acestea; căci nepăzindule
(care să nu fie!) curate şi neprihănite, întrebat vei fi în ziua
înfricoşatului judeţ al lui Hristos. Ştiind şi aceasta, de cine te-ai
lepădat şi de cine te-ai lipit; căci te-ai lepădat de întuneric şi te-ai
lipit de lumină, Deci dar, ca fiii luminii să umbli, servind lui
Dumnezeu credincios în toată curăţia şi adevărul; servind şi
părinţilor ca Însuşi lui Hristos, iar nu ca oamenilor; ca să fii
tuturor ca o făclie aprinsă, după cuvântul Domnului: Aşa să
lumineze lumina voastră înaintea oamenilor, ca să vadă faptele
voastre cele bune, şi să preamărească pre Tatăl vostru Cel din
ceruri. Fii următor în faptele cele bune Domnului nostru Iisus
Hristos şi tuturor Sfinţilor Lui, petrecând în adevărată ascultare şi
în deplina tăiere a voii tale, până la moartea ta, cum te-ai
făgăduit, servind lui Dumnezeu ziua şi noaptea, cu toată
răbdarea, umilinţa şi blândeţea. Ca şi pentru tine să se plinească
făgăduinţa cea adevărată a Domnului nostru Iisus Hristos, ce
Însuşi a făgăduit-o în Sfânta Sa Evanghelie, zicând: Unde sunt Eu,
acolo şi sluga Mea va fi. Care făgăduinţă, părinte, să te
învrednicească Preaînduratul Dumnezeu a o câştiga, în Domnul
nostru Iisus Hristos, Căruia se cuvine mărire, împreună şi Tatălui,
şi Sfântului Duh, în veci, Amin.
Apoi binecuvântându-l îl eliberează.
Venind timpul mesei, merge şi Monahul cel nou în trapeză, şi
stă cu luminarea aprinsă în mâni ascultând citirea. Iar după terminarea
mesei, i se dă de la chelar într-un vas vin, cu care
cinsteşte pre fraţi, ca cum s-ar împăca cu dânşii, dând fiecăruia
câte cincizeci dramuri. Apoi ieşind fraţii din trapeză mănâncă şi
el. Se cuvine încă ca Monahul cel nou să păzească cu deadinsul
toată rânduiala servirii Bisericeşti, îndepărtându-se în cinci zile
(în care şi de veşminte nu se dezbracă) de orice alt lucru, afară de
citire, dacă ştie.
ÎNVĂŢĂTURĂ pentru cela ce vrea, să primească schima sau chipul monahicesc
ÎNVĂŢĂTURĂ
pentru cela ce vrea, să primească schima sau chipul
monahicesc; adică să se îmbrace în Sfântul şi Îngerescul chip al
Mantiei, cum se cade a se pregăti de seara, spre a se învrednici a
doua zi de Sfântul chip Îngeresc.
Înştiinţând Egumenul înainte cu câteva zile, prin duhovnic ori
prin altcineva din părinţi, pre cela ce va să-l tundă, ca să păzească
mai cu deadinsul rânduiala Bisericii, face pregătire pentru
veşmintele trebuincioase, care sunt: Cămaşa de lână, Dulamă,
Crucea Paraman, Brâu de curea, Rasa, Călţuni noi, Papuci sau
bocanci, Potcap, Mantie, Camilafcă, şi metanii. Aceste toate fiind
pregătite în seara cea înainte de tundere, prin unul din duhovnici
sau părinţi, după rugăciunea dupăcinării trimite hainele arătate
de le pune înaintea icoanei Mântuitorului, afară de cămaşă şi de
călţuni, cu care cela ce va a se tunde trebuie să se îmbrace după
utrenie. Iar de vor fi mai mulţi fraţi spre tundere, pun veştmintele
pre la toate icoanele cele mari de rând. Şi după o oră sau două din
noapte, porunceşte Egumenul unuia dintre duhovnici să aducă
înaintea sa pre cel pregătit spre tundere, şi venind acesta, îl
învaţă Egumenul din Sfintele Scripturi: ce este călugăria, cum se
cade a petrece viaţa monahicească în înfrânare, supunere şi
adevărată ascultare, Şi câte îl va lumina Dumnezeu îl învaţă şi-i
descoperă. Şi eliberându-l îi zice a fi cu privighere în acea noapte,
îndeletnicindu-se cu citirea şi rugăciunea, şi să-şi spele capul spre
a fi curat şi cu sufletul şi cu trupul.
În acest chip petrecând acea noapte până la utrenie, îndată ce
vor lovi în tocă să se afle în Biserică, şi să asculte rânduiala până
la sfârşit cu mare luare aminte, Iar după sfârşitul utreniei, ieşind
din Biserică să se îmbrace cu cămaşa cea de lână şi cu călţuni,
mai luând şi vre-o haină pre de asupra, vre-o blăniţă ori răsuşoară.
Iar când vor toca de ore, îndată mergând în Biserică, să şadă în
tinda Bisericii unde şi orele se citesc. Şi în timpul orei a treia,
merge împreună cu duhovnicul cel rânduit de Egumen, înlăuntrul
Bisericii, şi luând binecuvântare de la Egumen, sau în lipsă, de la
strana Egumenească, merg înaintea uşilor împărăteşti, şi fac
acolo o metanie mare, apoi sărută toate Icoanele cele mari şi la
Proschinitar, făcând la fiecare Icoană mai înainte de a o săruta
două metanii, şi pre urmă una; apoi venind în mijlocul bisericii,
fac iarăşi trei metanii şi spre coruri câte una, cerând iertăciune,
tot aşa şi la stranele cele mai de jos.
Apoi mergând iarăşi în tinda Bisericii, se aşează într-o strană
până după intrarea cea mică (vohod) a Sfintei Liturghii. Iar după
intrare împărţind eclesiarhul lumânări la fraţi, merge duhovnicul
cel rânduit (luând binecuvântare de la Egumen, sau, de la strana
sa, în lipsă) în tindă; dezbracă de haine pre cela ce are a fi tuns,
lăsându-l numai în cămaşă şi în călţuni, cu capul gol; când încep
cântăreţii după troparele de, rând ale zilei, a cânta: Braţele
părinteşti. Apoi îl ia pre sub mantie, învelindu-l ca să nu se vadă,
numai capul lăsându-i afară, şi stă cu dânsul în mijlocul tindei
Bisericii. Şi în timp ce se cântă braţele părinteşti, vin cântăreţii
împreună cu toţi fraţii cu luminări aprinse în tinda bisericii. Deci
terminând corul întâi troparul, începe al doilea cor tot acelaşi
tropar, şi cântându-l jumătate începe a merge încet intrând în
Biserică, şi mai întârziind cu intrarea până va începe iarăşi corul
întâi acelaşi tropar a-l cânta. Şi aşa intrând în Biserică încet,
Duhovnicul urmează pre cântăreţi având pre sub mantie pre cela
ce are a se tunde, şi mergând puţin mai înainte de uşa Bisericii,
face cel rânduit spre tundere o închinăciune şi o metanie.
Ajungând la mijlocul bisericii face de asemenea o închinăciune şi
o metanie; apoi dinaintea uşilor împărăteşti, unde se cade a fi un
covor aşternut spre aceasta, făcând o închinăciune şi o metanie
lângă marginea covorului, cade cu faţa la pământ pre covor,
întinzând şi mâinile pre lângă cap înainte. Iar Egumenul sau
duhovnicul cel rânduit să-l tundă, îi face semn să se scoale,
atingând cu mâna sa capul lui. Apoi urmează întrebările şi
răspunsurile ce se văd mai departe.
Când însă nu este Liturghie, tunderea se face în acest chip:
Preotul zice: Binecuvântat este Dumnezeul nostru…, corul:
Amin. Sfinte Dumnezeule…, şi după Tatăl nostru; Că a Ta este
Împărăţia.. Şi Troparul aceasta glasul al 6-lea: Miluieşte-ne pre noi
Doamne miluieşte-ne…, Mărire…, Doamne miluieşte-ne pre noi…,
Şi acum…, Uşa milostivirii deschide-o nouă…, şi după aceste
cântăm Troparul aceasta glasul I-iu de trei ori: Braţele
părinteşti…, şi cele următoare.
RÂNDUIALA LA FACEREA RASOFORULUI
RÂNDUIALA
LA FACEREA RASOFORULUI
Venind la monastire şi căzând înaintea Egumenului şi a toată
frăţimea, cela ce voieşte a primi începutul chipului monahicesc, îl
cercetează Egumenul, dacă în adevăr voieşte aceasta, apoi îl
învaţă cum i se cuvine să urmeze o viaţă ca aceasta. În urmă îl
încredinţează unuia din bătrânii cei mai încercaţi, ca să-l
povăţuiască la toată fapta bună şi să-l ferească de toată răutatea;
zicând şi noviciului că aşa să asculte pre bătrânul său, ca şi pre
Hristos, cercetându-şi pururea conştiinţa sa; toate gândurile şi
cuvintele şi faptele sale să le spună prin adevărata şi nefăţarnica
mărturisire Părintelui său duhovnicesc, în fiecare seară, sau şi
mai adesea ori. Şi nimic de la sine să nu facă după părerea sa,
măcar de ar fi şi bună, ci în toate să se supună şi să asculte pre
povăţuitorul său, ştiind că voia şi părerea sa este cu desăvârşire
tăiată. Apoi cu umilinţă şi cu lacrimi se împărtăşeşte cu Sfintele
Taine (de are voie spre aceasta).
Deci, după oarecare timp, noviciul fiind deprins la toate:
ascultare, umilinţă, cugetare, răbdare, înfrânare şi celelalte fapte
bune, porunceşte Egumenul bătrânului să-şi aducă ucenicul, şi
acela cu ucenicul venind la Biserică înainte de citirea orelor, fac
Egumenului cuvenita metanie, şi binecuvântându-se de dânsul, ia
bătrânul pre ucenicul său şi-l închină la Sfintele Icoane cu
datorita evlavie (citindu-se acum orele), asemenea, face
cuvenitele metanii şi la strane şi la fraţi; apoi îl duce la locul său.
Terminându-se orele, Egumenul ia epitrahilul şi felonul şi stând
înaintea sfintelor uşi, se aduce acolo cela ce vrea să primească
începutul Sfântului Chip, însoţit fiind de bătrânul său.
Şi Egumenul făcând început:
Binecuvântat este Dumnezeul nostru…, Corul: Amin. Apoi:
Mărire Ţie Dumnezeul nostru, mărire Ţie; şi după: Tatăl nostru…,
Că a Ta este Împărăţia…, Doamne miluieşte (de 12 ori), Mărire…,
Şi acum…, Veniţi să ne închinăm (de trei ori), şi Psalmul 26:
Domnul este luminarea mea şi mântuitorul meu, de cine voi
teme? Apoi Psalmul 50: Miluieşte-mă Dumnezeul după mare mila
Ta…, şi terminându-se Psalmii iarăşi zice: Sfinte Dumnezeule…, şi
după: Tatăl nostru…, Troparul glasul al 4-lea:
Dumnezeul părinţilor noştri, cela ce faci pururea cu noi
după blândeţile Tale, nu depărta mila Ta de la noi; ci pentru
rugăciunile lor, în pace îndreptează viaţa noastră.
Mărire… Şi acum…
Către Născătoarea de Dumnezeu, acum cu grăbire să
alergăm noi păcătoşii şi umiliţii, şi să cădem cu pocăinţă,
strigând din adâncul sufletului: Stăpână, ajută-ne,
îndurându-te spre noi. Grăbeşte că pierim de mulţimea
păcatelor. Nu întoarce pre servii tăi deşerţi, că pre tine
singură nădejde te-am câştigat.
Deci Diaconul: Domnului să ne rugăm. Corul: Doamne
miluieşte. Egumenul citeşte rugăciunea aceasta, stând în
genunchi cela ce voieşte a se tunde.
Mulţămim Ţie, Doamne Dumnezeul nostru, Carele după
multă mila Ta, ai scos pre servul Tău (N) din viaţa lumească
cea deşartă, şi l-ai chemat la această cinstită chemare.
Învredniceşte-l drept aceea să vieţuiască cu vrednicie în
această viaţă Îngerească, şi-l apară de cursele diavolului, şi
păzeşte sufletul şi trupul lui curat până la moarte, şi-l
învredniceşte a fi biserică Sfântă a Ta; înţelepţeşte-l ca să-şi
aducă aminte pururea de Tine şi de poruncile Tale;
dăruieşte-i lui umilită cugetare, dragoste şi blândeţe; pentru
rugăciunile Preasfintei Stăpânei noastre Născătoare de
Dumnezeu şi pururea Fecioara Maria, şi ale tuturor Sfinţilor
Tăi, Amin.
Diaconul: Domnului să ne rugăm. Egumenul citeşte rugăciunea
aceasta:
În jugul Tău Cel mântuitor, Stăpâne, primeşte pre servul
Tău (N) şi-l învredniceşte pre dânsul a se uni cu turma
aleşilor Tăi. Îmbracă-l în veşmântul Sfinţirii; încinge mijlocul
lui cu minte întreagă; arată-l nevoitor la toată înfrânarea;
învredniceşte-l să rămână într-însul şi în noi darul cel deplin
al părinteştilor Tale haruri; pentru rugăciunile Preasfintei
Stăpânei noastre Născătoare de Dumnezeu şi pururea
Fecioara Maria, şi ale tuturor Sfinţilor Tăi, Amin.
Apoi Egumenul luând foarfecele, îl tunde cruciş, zicând:
Tunde-se servul lui Dumnezeu (N), în numele Tatălui,
Amin; şi al Fiului, Amin; şi al Sfântului Duh, Amin. Să zicem
pentru dânsul: Doamne miluieşte.
Şi cântă fraţii, Doamne miluieşte (de 3 ori)
Apoi îl îmbracă cu rasa punându-i şi potcapul şi camilafca, ne
zicând nimic. Deci fiind el îmbrăcat, zice Egumenul: Pace tuturor.
Corul: Şi Duhului tău. Diaconul: Capetele voastre Domnului să le
plecaţi. Egumenul citeşte rugăciunea aceasta în taină:
Preasfinte Bunule, Fiule al Preabunului Părinte, Cela ce
lepezi mândria, şi faci deşartă lupta protivnicului, şi verşi
mărire peste capetele umiliţilor cugetători, şi-i încununezi
cu cununa cea neveştejită, şi nestricăcioasă a vieţii celei
nemuritoare, şi-i povăţuieşti în calea în care au călătorit
Sfinţii Părinţi, prin care au primit locul cel de repaus. Tu,
Stăpâne, Doamne Dumnezeul nostru, dăruieşte puterea şi
harul Tău cel dumnezeiesc în duhul, în sufletul şi în trupul
servului Tău (N), carele a venit la Tine şi a primit începutul
Sfântului Chip, în numele Tău Cela ce sfinţeşte toate. Că şi
pre acesta Însuţi să-l sfinţeşti, cu numele Tău cel
Atotputernic şi preabun.
Că Sfânt eşti Dumnezeul nostru, şi Ţie mărire înălţăm,
Tatălui, şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în vecii
vecilor, Amin.
Apoi face Egumenul apolisul zilei. Şi luând pre Rasofor de
mână îl dă în mâna povăţuitorului zicând:
Iată înaintea lui Dumnezeu îţi încredinţez pre acest
novice, pre carele învaţă-l a vieţui întru frica lui Dumnezeu şi
în toate faptele bune, şi te păzeşte cu deadinsul ca nu din
neluare aminte şi lenevirea ta să piară sufletul lui; pentru că
ai a da răspuns lui Dumnezeu pentru dânsul în ziua
judecăţii.
Apoi zi ce Rasoforului:
Iar tu în toate să te supui povăţuitorului tău, ca lui
Hristos, şi în toate să fii răbdător, umilit, ascultător, blând şi
tăcut, şi vei afla har înaintea lui Dumnezeu, şi te vei mântui.
Iscriviti a:
Post (Atom)