CUVÂNT DESPRE TAINA SPOVEDANIEI,
AL SFÂNTULUI NICODIM AGHIORITUL
Cuvînt înainte
Dupa cum, la rînduiala firii, Dumnezeu n-a purtat de
grija numai sa fim sanatosi în viata aceasta, ci sa si
dobîndim sanatatea cu osebite doctorii si tamaduiri
cînd ne vom îmbolnavi trupeste - în acelasi chip, si la
rînduiala Darului, El n-a purtat de grija numai ca sa ne
nastem a doua oara duhovniceste, sanatosi, prin
Sfîntul Botez, ci si sa dobîndim sanatatea cea
duhovniceasca, cînd ne vom îmbolnavi sufleteste, cu o
baie curatitoare si doctorie minunata. Si aceasta nu
este altceva decît Taina Sfintei Marturisiri. [...]
Dar, o, nenorocire! Aceasta baie curatitoare si
minunata doctorie, adica marturisirea cea folositoare de
suflet, s-a facut astazi la Crestini o Taina prea putin
folositoare! Caci, socotind ca se curata în aceasta baie,
n-au ajuns nici macar sa se spele - dupa cum zice
Solomon: „Fiul rau pe sine se judeca a fi drept, si de
întinaciune nu s-a spalat.” (Pilde 30, 13) - de vreme ce
unii dintre dînsii sau nu se marturisesc niciodata, sau
se marturisesc foarte rar, iubind, ticalosii, mai bine sa
se tavaleasca în noroiul pacatelor lor ca dobitoacele
decît sa alerge la aceasta baie si sa se curete. Altii se
marturisesc, e adevarat, însa nu precum se cuvine,
pentru ca nu se spovedesc cu cea mai cuviincioasa
cercetare a constiintei si a pacatelor lor, nici cu
zdrobirea si umilinta cea trebuincioasa, nici cu o vointa
hotarîtoare ca de aici înainte sa nu mai pacatuiasca,
nici cu facerea canonului care se cuvine - ca acestea
toate alcatuiesc marturisirea cea placuta lui Dumnezeu.
Ci se marturisesc fara de nici o cercetare, fara de nici o
umilinta, fara de hotarîre si fara de împlinirea canonului,
mai pe scurt spus, se spovedesc numai pentru
obicei, poate pentru ca vine Pastele, sau Nasterea lui
Hristos, sau Botezul. Si asa, în acest chip rau
marturisindu-se, ticalosii, se batjocoresc cu adevarat si
foarte se pagubesc. De aceea, noi ne întristam pentru
o atît de mare paguba si înselare a fratilor nostri
Crestini, încît ne-am nevoit ca sa adunam de la multi
dascali aceasta scurta sfatuire catre cel ce se
pocaieste, si cu aceasta sa-i îndemnam pe pacatosii ce
se marturisesc sa se marturiseasca mai des; iar celor
de se marturisesc rau, sa le tîlcuim si sa-i facem sa
cunoasca a se marturisi cum se cuvine, pentru ca
marturisirea lor sa fie placuta lui Dumnezeu, si
folositoare si, ca urmare, sa fie adeverita si fara de
îndoiala iertarea pacatelor lor, care se da de la
Dumnezeu prin preotul duhovnic. [...]
Marturisirea trebuie sa se faca la cei mai iscusiti
duhovnici
Întîi, cerceteaza si afla care este cel mai iscusit
duhovnic între ceilalti. Pentru ca Marele Vasile spune
(în hotarîrea pe scurt 229): „Dupa cum oamenii nu-si
arata unul altuia suferintele si ranile trupului, ci le
dezvaluie doctorilor încercati care stiu sa le lecuiasca,
asa si pacatele se cade sa fie înfatisate nu oricui, ci
acelora care pot sa le tamaduiasca”.
Cum sa-si cerceteze cineva cugetul sau
În al doilea rînd, dupa cum stai si socotesti cu cîti
bani esti pagubit în negutatoria pe care o faci, tot asa
aduna-te si tu, frate, deoparte, si - înainte sa mergi la
un asemenea duhovnic, vreme de doua sau trei
saptamîni, mai cu seama la începutul celor patru
posturi ale anului - sezi în mare liniste, si plecîndu-ti
capul, cerceteaza în cugetul tau ceea ce Filon Iudeul
numeste judecata cugetului. Si sa nu te faci aparator, ci
judecator al pacatelor tale, cum spune Sfintitul
Augustin. Socoteste si tu, precum Iezechia, toata vremea
trecuta a vietii tale, cu mîhnire si amaraciune în
sufletul tau: „Sfîrsi-voi firul vietii mele aducîndu-mi
aminte de amaraciunea sufletului meu!” (Isaia 38, 15);
sau macar socoteste, dupa ce te-ai marturisit, cîte
pacate ai savîrsit;cu fapta, cu vorba si încuviintarea
gîndurilor. Numara lunile; apoi, de la luni, treci la
saptamîni, si de la saptamîni la zile. Adu-ti aminte de
oamenii cu care ai pacatuit si de locurile unde ai
pacatuit si gîndeste-te cu grija, ca sa afli fiecare pacat
al tau.
Deoarece oamenii astazi fie ca se lasa greu cînd e
vorba sa-si faca o asemenea cercetare amanuntita a
cugetului lor, fie ca uita si nu pot sa-si aminteasca
pacatele, iata, frate, ca ti-am asternut pe hîrtie, în
„Învatatura catre duhovnic”, pacatele de moarte, pacatele
ce se iarta si pacatele care se trec cu vederea. Tiam
înfatisat acolo si cele zece porunci si cine sînt cei
ce gresesc la fiecare din acestea, ca sa te despovaram
de aceasta greutate si sa te facem sa-ti amintesti cu
usurinta pacatele tale. Deci cauta acolo, si, cercetînd,
adu-ti aminte care pacate din cele ce se afla acolo le-ai
savîrsit, ca sa le marturisesti. […]
Cum trebuie sa se marturiseasca pacatosul
Dupa ce te vei fi gîndit în acest chip la pacatele tale,
frate al meu pacatos, si te vei fi pregatit cu aceasta
zdrobire a inimii si îngrijorare, mergi atunci la acel
iscusit duhovnic de care am vorbit. Daca stii carte,
însemneaza-ti, frate, pacatele si pe hîrtie, ca sa nu le
uiti.[…]
Ce este marturisirea?
Marturisirea este o înfatisare, de bunavoie, prin grai,
a faptelor rele, ca si a vorbelor si a gîndurilor. Ea este
smerita, învinuindu-se pe sine, este dreapta, fara rusinare,
hotarîta, si se face catre un duhovnic legiuit.
Marturisirea trebuie facuta de bunavoie
Asadar, si tu, frate: 1) Trebuie sa marturisesti, cu
însasi gura ta, toate faptele tale cele rele, toate vorbele
tale rele si toate gîndurile tale rele. Am zis sa-ti spui
pacatele cu însasi gura ta deoarece, chiar daca le-ai
avea scrise ca sa nu le uiti, totusi ai datoria sa le citesti
tu însuti duhovnicului tau.[…]
Marturisirea trebuie sa fie smerita
2) Trebuie sa te marturisesti cu smerenie, cu multa
umilinta si cu inima zdrobita - precum si-a marturisit
femeia desfrînata pacatele ei, precum Cananeanca si
precum se ruga vamesul - pentru ca Dumnezeu sa
primeasca marturisirea ta si sa-ti dea iertarea
pacatelor. Fiindca „inima înfrînta si smerita, Dumnezeu
nu o va urgisi” (Psalmul 50:18). Aceasta smerenie si
umilinta trebuie sa o arati înca si atunci cînd te mustra
duhovnicul pentru vreun pacat al tau, pastrînd tacerea
si fara sa te mînii, si nici taindu-i vorba, ci primind
dojana cu bucurie, ca si cînd ti-ar face-o Însusi
Dumnezeu.[…]
Marturisirea trebuie sa fie spre învinovatirea ta
3) Cînd te marturisesti nu trebuie sa învinovatesti pe
unul sau pe altul, spunînd ca ei au fost pricina de ai
pacatuit, dupa cum Adam a dat vina pe Eva, si Eva pe
sarpe. Nu! Tu sa nu faci asa! Ci sa te învinovatesti
numai si numai pe tine si vointa ta cea ticaloasa. „Daca
vrei sa învinovatesti pe cineva - îti spune
dumnezeiescul Gura de Aur (Omilia 51 la Matei) -
învinovateste-te pe tine!” Si alcatuitorul Pildelor spune:
„Drept este cel ce se învinovateste pe sine” (Pilde 18,
17). „Pe sine” zice, si nu“ pe altii”. Pentru ca nu cumva,
2
cautînd sa-si împutineze cu marturisirea pacatele sale,
sa si le sporeasca, adaugînd si învinovatirea.[…]
Marturisirea trebuie sa fie dreapta
4) Trebuie sa te marturisesti întru adevarul si
dreptatea inimii tale, aratîndu-ti toate pacatele, asa cum
le-ai savîrsit, cu toate împrejurarile: locul, persoana,
pricina, numarul pacatelor si felul lor. (vezi capitolul V al
„Învataturii catre Duhovnic”, despre împrejurari. Numai
ca numele persoanelor cu care ai pacatuit nu trebuie sa
le arati.) Marturiseste-ti pacatele fara sa adaugi sau sa
scazi ceva, fara sa spui jumatate din pacatele tale unui
duhovnic, si jumatatea cealalta altuia, cum fac unii
vicleni. Sa nu le spui cu cine stie ce cuvinte
mestesugite - cu care în acelasi timp sa-ti ascunzi
pacatele, cu scopul sa-ti micsorezi rusinea - ci sa le
marturisesti simplu si drept, cu inima fara viclesug, si
adevarat.[…]
Marturisirea trebuie facuta fara sa te rusinezi
5) Trebuie sa te marturisesti fara sa te rusinezi,
fiindca rusinea pe care o capeti cînd te marturisesti îti
aduce slava si har de la Dumnezeu, potrivit cu Sirah:
„Este rusine care aduce pacate si este rusine care
aduce marire si har” (Isus Sirah 4, 23). Rusinea
aceasta te face sa scapi de rusinea ce va sa fie în ziua
înfricosata a Judecatii, potrivit cu Scararul (Cuvîntul IV):
„Nu nesocoti marturisirea pacatului tau, pentru ca, prin
rusinea de aici, sa scapi de rusinea de dincolo!”
De ce te rusinezi, pacatosule? Cînd savîrsesti
pacatul nu te rusinezi, si acum, cînd cauti sa te scapi
de el, te rusinezi? O nebunule! Tu nu stii ca rusinea
aceasta este de la diavolul, care, atunci cînd faci pacatul,
îti da îndrazneala si nerusinare, iar cînd îl marturisesti
îti da frica si rusine? Asa da marturie Sfîntul
Ioan Gura de Aur: „Doua sînt acestea: pacatul si
pocainta: în pacat - rusine si batjocura; în pocainta -
lauda si îndrazneala. Dar satana rastoarna rînduiala si
da la pacat îndrazneala, si la pocainta rusine. Tu însa
sa nu i te încrezi!” (Cuvîntul pentru marturisire). […] În
vechime, cei ce pacatuiau, stateau la poarta bisericii sisi
marturiseau pacatele la toata multimea care intra în
biserica, dupa cum spune Sozomen: „La început, asa
au socotit preotii sa se arate multimii din biserica
pacatele de catre cel ce se marturiseste, ca într-un
teatru” (Cartea a VII-a, capitolul 16, si canoanele 56 si
75 ale marelui Vasile spun acelasi lucru.) […]
Pacatele trebuie sa fie aratate, fie aici, fie
dincolo.
6) Una din doua: sau aici, jos, trebuie sa-ti arati
pacatele tale, frate, catre duhovnicul; sau, dincolo,
înfricosatul Judecator le va da în vileag înaintea tuturor
Îngerilor si oamenilor, cu mare mustrare pentru tine.
„Mustra-te-voi si voi pune înaintea fetei tale pacatele
tale” (Psalmul 49, 22). Ce zic, „judecator”? Însesi
pacatele tale nemarturisite te vor mustra atunci si te vor
da în vileag, la acel Scaun de judecata a toata lumea.
„Lepadarea ta de credinta te va pedepsi si rautatea ta
te va mustra” (Ieremia 2, 19). Vezi si pe dumnezeiescul
Ioan Gura de Aur care zice: „Acolo le vom vedea
(greselile noastre), în fata ochilor, goale si descoperite,
si vom plînge acolo, si va fi în zadar!” Vezi si marturia
marelui Vasile, ca vom vedea atunci pacatele noastre,
pe fiecare cum s-a savîrsit (în al optulea capitol al “
Învataturii catre Duhovnic”).
Daca cumva vreun singur pacat va ramîne nemarturisit,
ramîn neiertate si celelalte. Daca vei
marturisi toate pacatele tale, dar vei ascunde, de
rusine, numai unul singur, afla ca nu numai pacatele pe
care le-ai marturisit ramîn neiertate, dar îti mai adaugi
tie, pe deasupra, si un alt mare pacat, al pîngaririi celor
sfinte, pentru aceasta tainuire[…]De aceea, si un
oarecare dascal te sfatuieste cu întelepciune ca, daca
vrei sa biruiesti pe diavolul care îti aduce rusinea,
spune, mai înainte de toate celelalte, acel pacat de
care te rusinezi mai mult.
Marturisirea se cuvine sa fie plina de hotarîre
7) Trebuie sa te marturisesti cu hotarîre, adica sa
arati înaintea duhovnicului o hotarîre temeinica si statornica
cum ca vrei mai bine sa mori de mii de ori, decît
sa mai pacatuiesti cu voia ta, avînd ajutorul harului
dumnezeiesc. Fiindca, daca nu iei o asemenea hotarîre
în inima ta, putin îti va folosi zdrobirea inimii, si
îngrijorarea si pocainta, cum spun îndeobste toti
dascalii Bisericii.[…] Citim la Pateric ca un parinte a
vazut sufletele coborînd în iad cum cade zapada pe
pamînt în mijlocul iernii. Si oare de ce aceasta? Nu
pentru ca nu se marturisesc Crestinii, ci fiindca nu se
marturisesc bine, cu hotarîrea de a nu mai pacatui;
fiindca nu-si sfîsie inima cu o durere adevarata, pentru
o îndreptare hotarîta, ci îsi sfîsie numai vesmintele,
dupa cuvîntul Proorocului, cu o mincinoasa si prefacuta
durere. “ Sfîsiati inimile, si nu hainele voastre!” (Ioil 2,
13). […] Întreaga ta pocainta înseamna sa te hotarasti
sa-ti schimbi viata. Sa nu spui: Daca am sa pot, am sa
ma îndrept! – sau: Am voit sa nu pacatuiesc! Ci asa sa
spui: Hotarasc sa ma îndrept! Vreau de astazi - cu
vointa puternica, neschimbata si hotarîta - sa nu mai
pacatuiesc, dupa cum nu vreau sa beau vreodata un
pahar cu otrava, dupa cum nu vreau vreodata sa ma
prabusesc într-o prapastie si dupa cum nu vreau
vreodata sa ma omor.” […] Se cuvine sa însemn aici ca
se face si o a doua marturisire a propriilor pacate,
pentru trei pricini: 1) daca cineva nu-si marturiseste
pacatele cu împrejurarile si cu pregatirea cuviincioasa,
cu întristarea si hotarîrea de a nu mai gresi si cu
împlinirea canonului; 2) daca nu s-a îndreptat si nu s-a
canonisit cum trebuie de duhovnic; si 3) (dupa Simeon
al Tesalonicului, întrebarea 24) daca - odata ce a cazut
din nou în aceleasi pacate sau într-altele, care sînt urmare
a celor dintîi - spune, odata cu pacatele din urma,
si pe cele dintîi, socotite ca niste radacini si pricini ale
celor din urma, sau pentru o mai mare zdrobire a inimii
si smerenie.
Scris este în cartea ce se cheama „Învatatura pentru
cel ce se pocaieste”, ca este un lucru foarte folositor
daca îsi face cineva si o marturisire cuprinzatoare si de
obste a tuturor pacatelor pe care le-a savîrsit în
întreaga sa viata, dupa cum fac cei ce vor sa se
preoteasca si cei ce sînt în primejdie de moarte, macar
o data pe an si mai ales, daca se întîmpla sa mergi la
un nou duhovnic. [...]
Ce este împlinirea canonului
Dupa marturisire, urmeaza a treia parte a pocaintei,
adica facerea canonului dat de duhovnic, care este o
împlinire prin fapte a canonisirii, dupa cum o hotaraste
Gavriil al Filadelfiei, în cartea lui despre Taine. Asadar
si tu, frate al meu pacatos, esti dator sa primesti cu
mare bucurie canonul pe care ti -l va da duhovnicul, fie
ca e vorba de post, de plecari ale genunchilor, de
milostenie, sau de altceva. Si, înainte de toate, sa
primesti din tot sufletul îndepartarea de la împartasire,
atîtia ani cît va hotarî el. Fiindca cu aceasta mica
pedeapsa îmblînzesti marea urgie pe care o are
Dumnezeu împotriva ta. Cu acest canon trecator, scapi
de canonul cel vesnic al iadului. […]
3
Cel ce se pocaieste se cuvine sa ceara de la sine
un canon mai greu
Daca, din întîmplare, duhovnicul tau vrea sa-ti dea
canon usor, atunci tu, din dragostea pentru Dumnezeu,
trebuie sa-l rogi sa-ti dea canon mai greu (cum fac
multi care se pocaiesc cu osîrdie), ca sa îmblînzesti
mai vîrtos, prin acest canon vremelnic, dumnezeiasca
dreptate si sa te încredintezi mai bine ca Dumnezeu tea
iertat de pedeapsa cea vesnica pe care ai fi capatat -o
pentru pacat.
Pacatosul trebuie sa -si capete canonul fie aici,
în chip vremelnic, fie dincolo, pe veci
Frate, sa alegi una din doua: ori sa primesti aici, în
chip vremelnic, canonul pacatelor tale; ori acolo, pentru
vecie. Daca-l primesti aici, atunci scapi de cel de acolo;
iar daca nu-l primesti aici, atunci negresit ai sa-l capeti
dincolo, dar va fi pe vecie. Dupa cum scrie si Gavriil al
Filadelfiei, în cartea sa despre Taine „Cel ce nu s-a
supus (canoanelor) aici trebuie sa fie trimis la scaunul
de judecata de dincolo, si va da socoteala de
nelegiuirile pe care le-a savîrsit, ca unul ce a încalcat
asezamintele Sfintei Biserici”.
Cel ce se pocaieste trebuie sa se îndeparteze de
la Sfînta Împartasanie
Mai presus de toate, îti spunem, frate, ca trebuie
fara gres sa stai departe de Sfînta Împartasire atîtia ani
cîti îti va hotarî duhovnicul, pentru ca aceasta
îndepartare este o canonisire a canonisirilor, trebuincioasa
si alcatuind adevarata ta pocainta. Fiindca, daca
vei cuteza sa te împartasesti în acesti ani, vei ajunge
un al doilea Iuda. Si, daca vei sili pe duhovnic sa te
ierte, tu nu vei mai fi un om care se pocaieste, ci un
asupritor si un tiran care sileste legile dumnezeiesti si
canoanele Sfintelor Sinoade ale Bisericii si ale
Parintilor. Pentru aceasta, dumnezeiasca Împartasire îti
va fi tie nu pentru iertare, ci pentru o mai mare osînda
si pedeapsa. Si, ca sa întelegi mai bine acest lucru,
întelege din pilda aceasta: dupa cum omul care are rani
pe trup merge si le arata doctorului, si primeste de la el
porunca cum sa ia cutare doctorie pentru rani, si sa nu
bea vin sau sa nu manînce cutare mîncare, pentru ca
altfel ranile nu i se vindeca - tot asa si tu, frate al meu,
porti rani nevazute în sufletul tau, adica anumite
pacate. Ai mers si le-ai aratat duhovnicului, adica te-ai
marturisit, iar duhovnicul a hotarît sa folosesti o
anumita doctorie pentru pacatele tale, canonul adica:
hrana uscata, plecarea genunchilor, milostenie,
rugaciuni si celelalte. Pe lînga acestea, ti-a prescris sa
nu bei si sa nu manînci cutare mîncare, adica sa nu te
împartasesti cu dumnezeiestile Taine. Asadar, daca
nu-i vei da ascultare duhovnicului (mai adevarat,
Canoanelor Sfintilor Parinti 1, n. n.), ranile si pacatele
tale nu se vor vindeca, ba vor ajunge mai cumplite si
mai întinse. Dar ce zic eu ca nu se vindeca? Ti se trage
înca si moartea, sufleteasca si trupeasca, cum spune
dumnezeiescul Pavel: „De aceea, multi dintre voi sînt
neputinciosi si bolnavi, si multi au murit” (I Corinteni 11,
30). Adica, deoarece se împartasesc fiind nevrednici,
unii mor sufleteste si ajung neputinciosi si bolnavi, si
multi dintre ei înceteaza din viata.
Daca cineva, fiind nedumerit, ar spune ca pacatul
celui ce se pocaieste se iarta prin rugaciunea de iertare
a duhovnicului - si deci de ce acestuia nu i se îngaduie
sa se împartaseasca cu Sfintele Taine, odata ce a fost
iertat si îndreptat? - acestuia îi raspundem în trei
chipuri: 1) adevarat este ca se iarta pacatosului
pacatul, însa nu de-a dreptul, ci socotind ca el va
împlini canonul si va sta departe de Sfînta Împartasanie
(fiindca de aceea duhovnicul, înainte de iertare, îi
hotaraste canonul si lipsirea de Sfintele Taine); 2)
adevarat este ca se iarta pacatosului pacatul, nu însa si
pedeapsa si certarea pentru pacat, cu alte cuvinte
canonul, în care se cuprinde si îndepartarea de la
Sfînta Împartasanie. Fiindca si pacatul lui David s-a
iertat cu adevarat de Dumnezeu - cînd Natan i-a spus:
„Domnul a ridicat pacatul tau” - dar nu s-a iertat si
pedeapsa pentru pacatul lui, fiindca, dupa aceasta
iertare, el a fost izgonit din împaratia sa de catre fiul
sau, Avesalom, si sabia nu s-a îndepartat de casa lui si
alte nenumarate rautati a patimit, dupa cum însusi
Natan i le proorocise; 3) adevarat este ca se iarta
pacatosului pacatul, dar este nevoie ca pacatosul sa fie
pus la încercare si, cu timpul, sa fie întarit în harul lui
Dumnezeu.
În sfîrsit, îti spunem, frate, ca acel canon pe care ti-l
va da duhovnicul (dupa Canoanele Sfintilor Parinti n.
n.), trebuie sa-l împlinesti cît mai repede cu putinta,
adica cîta vreme te afli în harul lui Dumnezeu, si sa nu
amîni, fiindca nu stii ce ti se va întîmpla mîine: „Ca nu
stii la ce poate da nastere ziua de mîine” (Pildele lui
Solomon 27, 1). [...]
Cum sa se pazeasca pacatosul dupa marturisire
Iar dupa ce te-ai marturisit si ti-ai primit canonul de
la duhovnicul tau, pentru ca sa te pazesti sa nu cazi din
nou în acelasi pacat sau în altele, foloseste-te de
aceste cinci povatuiri, ca de niste leacuri care sa te
pazeasca:
Întîia pazire: aducerea aminte de pacatele facute.
[…] Daca tu vei scrie si îti vei aminti de pacatele tale,
dumnezeiescul Gura de Aur te încredinteaza ca
Dumnezeu le va sterge si ti le va ierta. Iar daca tu le vei
sterge de unde le-ai scris si le vei uita, atunci le va
scrie Dumnezeu si-Si va aminti de ele. Si iarasi spune
acelasi: „Caci nu este nici un alt leac pentru iertarea
pacatelor precum neîncetata aducere aminte si
necurmata lor osîndire”. (Cuvîntul II cum ca spre folos
este ca proorociile nu sînt limpezi).
Sfîntul Marcu Pustnicul te sfatuieste însa ca, atunci
cînd îti marturisesti lui Dumnezeu pacatele tale, sa nu-ti
amintesti de ele dupa felul lor, deci sa nu-ti amintesti
împrejurarile si fetele oamenilor cu care ai pacatuit.
Deoarece, fiind tu înca împatimit si iubitor de placeri, sar
putea sa poftesti iarasi la ele si sa te tulburi; sau,
aducîndu-ti aminte cu durere de ele dupa chipul lor, sa
cazi în deznadejde. Mai cu seama sa te feresti cînd
este vorba de pacatele trupesti si murdare pe care le-ai
savîrsit: deci sa nu-ti aduci în minte împrejurarile si
oamenii cu care ai pacatuit, fiindca îti întinezi mintea.
Sa-ti amintesti doar ca esti pacatos si ca ai savîrsit
multe pacate cu care ai mîniat pe Dumnezeu.
A doua pazire: sa fugi de pricinile pacatului. A
doua pazire foloseste-o ca sa fugi de pricinile pacatului,
fiindca aceleasi pricini aduc întotdeauna si aceleasi
urmari. Fugi dar, frate, de privelistile cele rele, de
vorbirea si întovarasirea cu cei fara de rînduiala si, mai
cu seama, sa fugi de vorbirea si prietenia cu oamenii
aceia cu care ai pacatuit trupeste. […]
A treia pazire: marturisirea deasa aduce cinci
lucruri bune. De a treia pazire foloseste-te, spovedindu-
te des, asa încît, daca este cu putinta, sa alergi
îndata la duhovnic ori de cîte ori vei savîrsi un pacat cît
de mic, care se iarta, nu doar cînd vei savîrsi un pacat
mare si de moarte. Fiindca, dupa cum ranile care sînt
aratate doctorului nu se maresc, tot asa si pacatele
4
mici, cînd sînt marturisite, nu sporesc, dupa cuvîntul
Scararului: „Vînataile care sînt date la iveala nu se vor
înrautati, ci se vor tamadui” (Cuvîntul lV pentru
ascultare).[…]
Întîiul folos al marturisirii dese: dupa cum copacii
care se rasadesc des nu pot sa prinda radacini adînci
în pamînt, tot asa si deasa marturisire nu lasa
obiceiurile si deprinderile rele ale pacatului sa capete
radacini adînci în inima celui ce se spovedeste des. […]
Al doilea folos al marturisirii dese: cine se
spovedeste des are mare usurinta în a-si cerceta cu
amanuntime cugetul si a-si afla numarul pacatelor sale,
deoarece, usurîndu-se neîncetat de multimea pacatelor
prin deasa marturisire, acestea ramîn tot mai putine.
Pentru aceasta poate si el sa le gaseasca mai lesne si
sa si le aminteasca. Iar cel care nu se marturiseste
des, datorita numarului mare de pacate care se
îngramadesc asupra lui, nu poate nici sa le afle cu
amanuntime, si nici sa si le aminteasca; ci, de multe
ori, uita multele si grelele pacate ale sale care, daca
ramîn nemarturisite, ramîn prin urmare si neiertate. […]
Al treilea folos al marturisirii dese: cel ce se
marturiseste des, chiar de va savîrsi vreodata un pacat
de moarte, îndata însa, dupa ce s-a marturisit, intra în
harul lui Dumnezeu, si cîte fapte bune va face, îl vor
învrednici de viata cea vesnica. Iar cel ce nu se
marturiseste des, daca - sa zicem - savîrseste si el
acelasi pacat de moarte, si nu alearga neîntîrziat sa se
spovedeasca, cîta vreme ramîne nespovedit, nu numai
ca este lipsit de harul lui Dumnezeu, dar si lucrurile
bune pe care le face de la sine - posturi, privegheri,
metanii mari si altele asemenea - nu-i sînt vrednice
pentru a-i cîstiga plata si viata vesnica, pentru ca sînt
lipsite de harul lui Dumnezeu, care este începutul si
temelia tuturor faptelor care duc la mîntuire. (Vezi si
capitolul X al „Învataturii catre duhovnic”.)
Al patrulea folos al marturisirii dese: cel ce se
marturiseste des este mai încredintat ca moartea îl va
afla în harul lui Dumnezeu si ca astfel va fi mîntuit. […]
Al cincilea folos al marturisirii dese: al cincilea
folos pe care îl pricinuieste deasa marturisire este ca îi
împiedica si-i înfrîneaza pe oameni de la pacat. Fiindca
cel ce se marturiseste des, cînd îsi aminteste ca peste
putine zile are sa se spovedeasca, chiar daca îsi are
gîndul la pacat, se opreste numaidecît, socotind
rusinea pe care o va simti cînd se va marturisi si dojana
pe care o va auzi de la duhovnic. […]
A patra pazire: aducerea aminte a lucrurilor
celor de apoi. Foloseste cea de a patra pazire, frate,
ca sa-ti amintesti de cele de la sfîrsitul vietii tale, adica
sa cugeti necontenit la moartea ta, la înfricosata
Judecata a lui Dumnezeu, la pedeapsa cea vesnica si
la vesnica desfatare a Raiului. Fiindca aducerea aminte
si teama de acestea patru se face întru tine ca un frîu
puternic, care nu te lasa sa pacatuiesti. Dupa cum
graieste Duhul Sfînt, prin Isus Sirah: „În tot ce faci, aduti
aminte de sfîrsitul tau, si nu vei pacatui niciodata”
(Sirah 7, 38).[…] De voiesti sa nu pacatuiesti, frate al
meu, pune înaintea ta toate felurile înfricosate de
pedeapsa pe care le-a aflat dreptatea lui Dumnezeu ca
sa pedepseasca pacatul, adica necurmata lipsire de
Dumnezeu, întunericul cel mai din afara, focul cel
nestins, viermele cel neadormit, strafundul cel prea
rece, plînsul cel nemîngîiat, scrîsnirea dintilor si
celelalte cazne nenumarate si felurite. Si, mai presus
de toate, ca te vei gasi pururea întovarasit cu însisi acei
diavoli, dusmanii tai, pe care îi urasti atît de mult,
pentru ca ti-au pricinuit atîtea suferinte. Lucru care este
mai cumplit decît celelalte feluri de pedeapsa - potrivit
cu Sfîntul Maxim. Caci - în cuvîntul de sfatuire catre
Gheorghe, Eparhul Africii - acesta spune urmatoarele:
„Si, ceea ce este mai jalnic între toate si mai greu de
spus cu adevarat - lucru pe care nu pot macar sa-l
graiesc, cu atît mai mult sa-l îndur (izbaves te-ne,
Hristoase, si scapa-ne de aceasta durere!): despartirea
de Dumnezeu si de Sfintele Sale Puteri, si vietuirea
laolalta cu diavolul si dracii sai vicleni, care va tine o
vesnicie! Si cea mai grea si mai cumplita dintre
pedepse este sa stea de-a pururi împreuna cei ce
urasc cu cei ce sînt urîti.” Apoi, tine minte ca toate
aceste suferinte vor fi pedeapsa pacatosilor nu pentru o
suta de mii de ani, nu pentru o mie de milioane de ani,
ci în vecii vecilor, fara nadejdea ca li se va mai pune
capat vreodata.
Asadar, asa sa-ti vorbesti în tine însuti: Daca eu nu
pot sa rabd durerea pricinuita de un os al meu cînd
iese din locul lui, cum voi rabda, nefericitul de mine,
îndepartarea vesnica de Dumnezeu, Care este tot ce e
mai launtric în fiinta mea? Daca eu nu pot îndura sa fiu
aruncat doar pentru un ceas într-un cuptor, chiar daca
mai înainte m-as fi bucurat de toate placerile lumii, cum
voi suferi sa ma aflu pe vecie în cuptorul acela al
focului nestins? Blestemat sa fii, pacatule, care ma
stînjenesti! Nu, nu te voi savîrsi! Si cum, pentru o
singura si marunta placere, sa dobîndesc o vesnicie de
suferinte si sa plîng nemîngîiat, ca un smintit, precum
acel Ionatan: „Doar am gustat putina miere cu vîrful
toiagului pe care îl aveam în mîna, si, iata, trebuie sa
mor!” (I Împarati 14, 43).
A cincea pazire: cunoasterea pacatului.
Foloseste, frate, si a cincea pazire, cunoscînd bine ce
lucru rau este pacatul, si mai ales cel de moarte. Toti
oamenii savîrsesc pacatul fiindca nu stiu cît de mare
rau este. De aceea, în multe parti ale dumnezeiestii
Scripturi, pacatosii se numesc „nesocotiti” si
„nestiutori”. […] O mare rautate pe care o face pacatul,
iubitule, este ca te lipseste de toate platile tuturor
faptelor bune pe care le-ai savîrsit. De pilda: de ai fi
dus o viata aspra vreme de saizeci de ani împliniti,
ramînînd despuiat si ars vara de arsita soarelui, iar
iarna înghetat de frig, precum Onufrie si Petru de la
Sfîntul Munte; daca ai fi purtat pe grumazul tau un lant
de fier, vreme de douazeci de ani, ca Sfîntul Eusebiu;
daca ai fi locuit într-un mormînt paisprezece ani,
precum Cuviosul Iacov; daca ai fi stat patruzeci de ani
deasupra unui stîlp, ca Sfîntul Simeon Stîlpnicul; de ai
fi adus la credinta mai multe neamuri decît Apostolii, de
ai fi primit mai multe descoperiri decît Proorocii; de ai fi
varsat mai mult sînge decît toti mucenicii, dar, dupa
acestea, ai fi savîrsit un singur pacat de moarte, din
pricina acestuia pierzi îndata acele fapte bune ale tale
de mai înainte si rasplata lor si, murind în pacat, nu te
vei folosi cu nimic de pe urma atîtor nevointe. Asa
hotaraste Însusi Dumnezeu pentru dreptul care pacatuieste,
ca nu se vor aminti faptele lui cele drepte: „atunci
nu se va mai pomeni toata dreptatea lui” (Iezechiel 33,
13). [...] (Sfîntul Nicodim Aghioritul, Dulce sfatuire, Editura Credinta
Stramoseasca, 2000).
1 (Aceasta nota se doreste a fi un ajutor celui care se
spovedeste în a-si cunoaste mai bine gravitatea pacatelor,
stiind ca Prea Cuviosul Parinte Arhimandrit Cleopa
Ilie tinea foarte mult la respectarea Sfintelor Canoane si a
învataturilor Sfintilor Parinti. La redactarea ei s-au folosit:
5
Îndreptarea Legii, Târgoviste, 1652, Pidalionul, tiparit la
Manastirea Neamt în 1844, Molitfelnic, editia 1937,
Pravila cea Mica, de arhimandrit Nicodim Sachelarie,
Seminarul Monahal Cernica - Ilfov, 1939.)
Cine pune apa în vin si-l vinde, sa nu se împartaseasca
5 ani si 66 metanii pe zi.
Ascultatorul la ferestre un an sa nu se împartaseasca
si sa faca câte 15 metanii pe zi.
Femeia care a pierdut copilul fara de voie se canoniseste
un an. Femeia care desfrâneaza si îsi omoara
fatul în pântece, 10 ani. Femeia care va bea ierburi ca sa
nu nasca copii, 7 ani si câte 200 de metanii pe zi.
Mireanul care va blestema si va huli, acela se
canoniseste un an sa nu se împartaseasca, sa faca
post, metanii si milostenii.
Cei care s-au casatorit cu nunta nelegiuita sa cada
sub canon 7 ani, fireste dupa ce s-au despartit de acea
însotire. Cine îsi va însura copiii în alta credinta, sa aiba
canon 5 ani. Cei care se casatoresc fara voia parintilor
lor, traiesc în curvie, iar împacându-se cu parintii lor, se
vor canonisi 3 ani. Nunta întâi este lege, a doua este iertare,
a treia este calcare de lege. Casatoria a doua nu
se binecuvinteaza cu cununie (pe cap), ci se canoniseste
2 ani a nu se împartasi, iar a treia casatorie 5
ani. La aces te nunti, preotul sa nu manânce.
Cel ce cleveteste, un an sa nu se împartaseasca.
Curvarul va fi neîmpartasit 7 ani. Cel ce a prea-curvit
15 ani. Cel ce va umbla cu femeia sa peste fire, 15
ani. La fel si pe femeie, de va fi fost cu voia ei; iar de va
fi fost cu sila, mai putin. Femeia care a fost siluita
[violata] de barbat, si viata ei dinainte era cinstita, sa nu
se afuriseasca; iar daca viata ei era necinstita, sa se
afuriseasca. Cel care a siluit fata minora, 12 ani.
Curvia cu dobitoace. Cei ce au pacatuit înainte de a
împlini 20 de ani, sa nu se împartaseasca 20 de ani.
Cei care dupa 20 de ani, având si femei, 30 de ani. Iar
daca unii, fiind casatoriti au pacatuit, având peste 50 de
ani, numai la iesirea din viata. Celui ce a pacatuit cu
dobitoace i se va aplica 15 ani, daca se va marturisi
singur.
Cine va gresi cu nasa-sa, 9 ani sa se pocaiasca si
sa faca 150 de metanii pe zi. Cine cu fina-sa ce a
botezat -o, 12 ani si metanii 300 pe zi. Cine a curvit cu
mama logodnicii lui, 14 ani si nunta sa nu se faca. Cine a
curvit cu soacra, 15 ani si în toate zilele câte 160 de
metanii. Cine va curvi cu cumnata, 11 ani. Femeia cu
doi frati, 11 ani. Cine pacatuieste cu mama vitrega, 12
ani. De se va întoarce fiul spre mama sau tatal spre
fiica, 20 de ani sa se pocaiasca si în toate zilele sa
faca câte 366 de metanii. Cine a pacatuit cu sora sa, 12
ani. Cu vara sa primara, 10 ani; cu vara a doua, 9 ani.
Cine va curvi cu calugarita, 9 ani si 150 de metanii pe zi.
Cel ce a facut pacatul malahiei se canoniseste 40
de zile, mâncând mâncare uscata si facând câte 100
de metanii pe zi, iar de nu vor putea sa manânce sec,
atunci sa nu se împartaseasca un an si sa faca în fiecare
zi 50 sau 100 de metanii. Iar de vor face malahie între
dânsii, atunci sa manânce sec 80 de zile sau sa nu se
împartaseasca 2 ani si câte 50 metanii. Onania este
pacatul care-l fac doi soti, care întrebuinteaza mijloace
de a nu face copii (Fac. 38, 9-10). Acest pacat se canoniseste
ca malahia si avortul, pâna la vindecare, caci
fara îndreptare nu exista iertare. Pe cei ce fac acest pacat
Dumnezeu îi pedepseste asa: li se întuneca mintea si
se îmbolnavesc sufleteste, devin nervosi, le tremura
mâinile si trupul, au visuri îngrozitoare, li se nasc copii
slabi si bolnavi, îmbatrânesc mai repede si mor rau.
Cei care au casa de toleranta sa se afuriseasca, iar
daca nu se pocaiesc, nici darurile lor sa nu se
primeasca, nici în cimitir sa nu se îngroape când vor
muri. Ei se canonisesc ca si preacurvarii, 15 ani.
Cei care iau dobânda nu se cuvine a fi împartasiti,
daca staruiesc în nelegiuirea lor.
Fumatul se canoniseste la fel ca luxul si jocul de
noroc, 1-3 ani.
Gomoria (relatii sexuale orale n.n.) se pedepseste la
fel ca sodomia (relatii sexuale anale n.n.) si uciderea de
suflete, pâna la 20 de ani.
Cine are vrajba asupra cuiva, sa nu fie primit la
Biserica, nici prescurile lui, pâna ce nu va face pace, ca
rugaciunea lui se preface în blestem.
Jocul de noroc, sub orice forma, si cu orice scop,
se canoniseste la fel ca furtul si uciderea. Jocul la nunti
sau petreceri de orice fel, 1-3 ani. Nici un mirean sau
cleric sa nu joace zaruri, table, carti, ghioc, dame sau
alte jocuri de acest fel, iar de va face acestea, clericul
sa se cateriseasca, iar mireanul sa se afuriseasca. Se
opreste cu desavârsire a se face mimi si teatre ale
acestora, precum si privirile jocurilor de pe scena,
stadioane. Cei care nu se supun acestui canon, sa se
afuriseasca.
Calcatorii de juramânt (la tribunal) vor fi necuminecati
10 ani. Cel ce jura strâmb ca sa ia bunurile altuia, 3 ani
sa faca post, metanii si milostenii si sa întoarca
neaparat bunurile luate.
Cine manânca sânge de animal, 2 ani sa nu se
împartaseasca.
Cel care tine mânie, un an sa nu se împartaseasca si
150 metanii pe zi. Minciuna usoara, fara gând de a face
rau, se canoniseste ca si defaimarea, un an.
Jefuitorul de morminte 10 ani va fi neîmpartasit. Cei
care ard trupurile mortilor, 20 de ani.
Cine nu va posti cele patru posturi, miercurile si
vinerile de peste an, fara a fi împiedicat de slabiciune
trupeasca, sa se afuriseasca. Cel care va mânca
carne, oua sau brânza în Postul cel Mare sau
miercurile si vinerile de peste an, 2 ani sa nu se
împartaseasca. Cine manânca carne în lunea brânzei
sau cine manânca brânza în lunea dintâi a Postului
Mare, 4 ani sa se pocaiasca si 300 de metanii pe zi.
Cine se va spurca din nestiinta în Postul Mare, un an si
36 de metanii pe zi.
Cine rapeste si ia al strainului cu nedreptate 5 ani si
câte 100 metanii pe zi (cu conditia sa întoarca ce a
rapit).
Cel ce s-a întinat în somn cu patima scurgerii, se
înlatura o zi de la împartasire, sa se spele, sa-si schimbe
acoperamântul trupului, sa zica Psalmul 50 si sa
faca 49 de metanii; iar cel ce s-a întinat, fiind treaz cu
trupul, se înlatura de la împartasire 7 zile, zicând în
fiecare zi Psalmul 50 si câte 49 de metanii. Femeile care
se afla în scurgerea de sânge obisnuita lor, nu pot intra
în biserica pâna la 7 zile, nici a se împreuna cu barbatii
lor, nici a saruta Sfintele Icoane, nici a lua anafora ori
aghiasma, dar pot a se ruga si a citi sfintele carti. De
se va afla în Biserica si va simti ca-i vine aceasta
scurgere, sa iasa afara, iar de se va rusina si nu va
iesi, atunci sa primeasca canon; de a luat si anafora, sa
primeasca canon mai greu. Femeile care zamislesc
copii în aceste 7 zile vor naste copii bolnavi sau copii
care se vor îmbolnavi dupa nastere cu boli care nu au
leac.
Cel ce a ucis de voie si dupa aceasta s-a pocait, va fi
neîmpartasit 20 de ani; cel ce a ucis fara de voie, 10 ani;
cel ce ucide în razboi, 3 ani.
Omul mirean de se va îmbata si va vomita, sa nu
se împartaseasca un an si 12 metanii pe zi.
Cel ce se supune vrajitoriei (descânta) se va
canonisi cu timpul ucigasului (20 de ani). Cine ia mana
6
grâului, a dobitoacelor, sau altceva dintre acestea sa
aiba pocainta 4 ani si câte 100 de metanii pe zi. Cei ce
se adreseaza prezicatorilor, ca sa afle ceea ce ar voi, se
canonisesc 6 ani. Daca vor starui în acestea, sa se lepede
de tot de la Biserica. Preotul care deschide sfintele carti,
sa se cateriseasca, iar mireanul sa se afuriseasca. Cei
care prac tica yoga, bioenergie, radiestezie sau altceva
asemanator acestora (care accepta reîncarnarea sau
destinul), sa se supuna canoanelor pentru vrajitori, pâna
la îndreptare.
Sinuciderea este un pacat împotriva Duhului Sfânt,
care nu poate fi iertat nici în lumea aceasta, nici în
cealalta. Unuia ca acestuia nu i se pot face nici un fel de
slujbe. Fac exceptie cei care sunt bolnavi mintal
(schizofrenicii) si cei demonizati.
Nici un cleric nu poate dezlega pe cel legat de altul,
decât numai daca cel ce a legat a murit, sau a fost
legat pe nedrept si în urma judecatii facute, sinodul sau
episcopul a hotarât sa fie dezlegat. Oricare barbat sau
femeie de îsi va lasa duhovnicul sau, fara oarecare vina,
si se va spovedi la altul, sa se desparta de Biserica
împreuna cu cel ce l-a primit pe dânsul.
Pentru cei ce se pocaiesc în curatenie si cu sârguinta
îsi chinuiesc trupul se scurteaza timpul de pocainta,
dupa masura înfrânarii. Adica, daca cineva ar primi sa
nu bea vin în zile rânduite, se scade un an din canonul
prevazut de Parinti pentru greseala lui. Daca promite sa
nu manânce carne un timp, se scade înca un an. Iar
daca vrea sa nu manânce brânza, oua, peste sau untdelemn,
pentru fiecare din aceste abti neri se scade câte
un an. Tot asa si pentru o alta nevointa (metanii, post,
milostenie) [Vezi Sfântul Ioan Ajunatorul]. (Arhim. Cleopa
Ilie, Îndreptar pentru spovedanie, Mânastirea Sihastria, 2004.)
Din canoanele Sfântul Ioan Ajunatorul (Postnicul):
Canonul VIII: Cel ce comite malahie se canoniseste
cu patruzeci de zile, hranindu-se cu mâncare uscata si
facând o suta de metanii.
Canonul XII: Îl sfatuim pe tot cel ce a desfrânat,
calugar sau mirean, sa nu se împartaseasca vreme de doi
ani, daca este însa gata ca - dupa ceasul al noualea (ora
1500 n.n.) - sa manânce mâncare uscata si sa faca doua
sute cincizeci de metanii. Iar daca se va arata nepasator,
sa împlineasca vremea hotarâta de Parinti.
Canonul XIII: Pe preadesfrânat, dupa trei ani, îl
socotim potrivit sa se împartaseasca, daca nu se
împotriveste sa ia hrana uscata dupa ceasul al noualea
(ora 1500 n.n.) si de va bate doua sute cincizeci de metanii
în fiecare zi. Iar daca se leneveste, sa astepte pâna la
sfârsitul vremii pe care au hotarât -o Parintii.
Canonul XVIII: Cel ce a necinstit pe un barbat, s-a
socotit de cuviinta sa fie oprit trei ani de la Sfânta
Împartasanie, sa se tânguie si sa posteasca si sa ia hrana
uscata catre seara si sa faca doua sute de metanii. Iar
daca pretuieste mai mult nepasarea, sa împlineasca cei
cincisprezece ani (de canonisire).
Canonul XX: Pe ucigas cel cu voia sa (si cei/cele ce
fac avorturi n. n.) îl îndepartam pentru cinci ani de la
Sfânta Împartasanie, iar pe cel fara de voie, la trei ani,
daca - dupa ce tine post pâna seara, folosind hrana cu
desavârsire uscata - se învoieste sa faca si trei sute de
metanii zilnic. Daca însa se leneveste, sa împlineasca ceau
hotarât Parintii.
Canonul XXVII: Pe furul care se pocaieste de
bunavoie îl oprim patruzeci de zile de la Sfânta
Împartasanie. Pe cel dovedit (de altii) de hotie, - pâna la
sase luni, cu hrana uscata, dupa ceasul al noualea (ora
1500 n.n.), si facând, în fiecare zi, câte o suta de metanii.
Canonul XXXI: Cei care, de nevoie sau fara de
nevoie, au jurat strâmb am socotit ca trebuie sa-i amânam
cu Împartasania timp de un an, si sa manânce hrana
uscata dupa ceasul al noualea (ora 1500 n.n.) si sa bata
zilnic doua sute cincizeci de metanii.
Canonul XXXII: Celor ce marturisesc ca au facut
vrajitorii si farmece, le scurtam, cu pogoramânt, la trei ani
vremea de pocainta de vor fi gata ca, în fiecare zi, sa
socoteasca de foarte mare pret postul, si, dupa ceasul al
noualea (ora 1500 n.n.), sa foloseasca hrana saracacioasa
si uscata, încât abia sa-si duca zilele. Dar sa faca si doua
sute cincizeci de închinaciuni, lovindu-si cu evlavie fruntea
de pamânt. La acestea le îndatoram si pe femeile care fac
baiere si se îndeletnicesc cu ghicitul. (Sfântul Nicodim
Aghioritul, Carte foarte folositoare de suflet, Editura Episcopiei
Râmnicu-Vâlcea).
NOTA: Cum se iconomiseste cel ce se pocaieste,
când are multe pacate
Si daca cel ce se pocaieste are multe pacate, îi dai
canon pentru cel mai mare dintr-însele, adica acela care
are drept epitimie cei mai multi ani. Iar câta vreme
savârseste pacatul, desi nu se cumineca, totusi timpul
acesta nu se socoteste la anii de împlinire a canonului. Iar
daca se va îndeparta de la pacatul pe care l-a marturisit,
oarece vreme, si apoi cade iarasi într-însul, iarasi ia de la
început anii de canon. Iar de cade într-alt pacat, trebuie sa
chibzuiesti care cere mai multi ani: canonul pe care nu-l
împlinise sau pacatul din urma, si pe acei ani sa rânduiesti
sa-i tina.
Iar daca, înainte sa ti se fi marturisit, cel ce se spovedeste
s-a departat de la pacat si, deopotriva, si de la Dumnezeiasca
Împartasanie, fie din îndemnul sau fie dupa al
altui duhovnic, sa stii ca se numara la canon si anii aceia
care încep odata cu îndepartarea de la pacat. Sa se
numere la canon vremea aceia în care s-a îndepartat de
la pacat, si de la Împartasanie cel ce se pocaieste, dupa
hotarârea sa, adica fara sa fi marturisit pacatul de moarte
pe care l-a savârsit. Aceasta sa faci prin pogoromînt si
milostivire si nu dupa asprime si dupa dreptate. Fiindca,
dupa ce crestinul îsi va marturisi pacatul de moarte, de
atunci încolo se socoteste canon si îndepartarea de la
pacat si de la Împartasanie, precum si toate faptele bune
pe care le face si-i aduc viata vesnica si-l slobozesc de
osânda vesnica. Iar câta vreme are nemarturisite pacatul
cel de moarte si îndepartarea de la pacat si de la
Împartasanie, precum si toate faptele bune pe care le-a
savârsit, (acestea) nu-i aduc nici viata vesnica, nici nu-l
izbavesc de la osânda cea vesnica. Si acesta este lucru
învederat, fiindca daca el moare astfel, cu acest pacat de
moarte al sau nemarturisit, se osândeste. (Sfântul Nicodim
Aghioritul, Carte foarte folositoare de suflet, Editura Episcopiei
Râmnicu-Vâlcea).
Cum trebuie sa chibzuiasca duhovnicul fata de cei
ce au gânduri de hula si îndoieli
Daca se întâmpla sa spovedesti pe unii care au
gânduri de hula sau pe unii care au mereu îndoieli si
temeri în cugetul lor, pentru sanatatea si viata lor, sau
pentru mântuirea sufletului, celor dintâi spune-le sa-si
defaime hulele acestea si sa nu le priveasca nicidecum
drept un pacat, fiindca nu sunt rodul lor, ci al diavolului,
care uraste binele sau, de asemeni, sa se împotriveasca
acestor gânduri de hula cu aceste cuvinte: „Mergi înapoia
mea, satana, pentru ca eu ma voi închina Domnului
Dumnezeului meu si Lui singur îi voi sluji si asupra capului
tau va întoarce raul si hula ta, în veacul de acum si în cel
ce va sa vina", dupa cum, cu întelepciune, sfatuieste
Sfântul Ioan Scararul, în Cuvântul sau al douazeci si
treilea, împotriva hulei. […]
Cum se cuvine sa-i iconomiseasca pe cei ce au
facut fagaduinte
Daca vor veni la tine sa se marturiseasca cei ce au
fagaduit lui Dumnezeu sa se faca monahi, sau sa mearga
sa se închine la Datatorul de viata Mormânt sau la alte
7
sfintite manastiri si moaste, sau sa faca milostenii, sau sa
ridice asezaminte pentru ucenici sau manastiri, sau sa tina
cutare post, sau vreo alta facere de bine si virtute, pe
acestia trebuie sa-i sfatuiesti, duhovnice, nu numai sa
împlineasca asemenea fagaduinte ale lor, ci si sa le împlineasca,
cu un ceas mai devreme, fara sa amâne sorocul,
pentru ca pacatuiesc. Ca acest lucru este adevarat, o
spune Însusi Dumnezeu, prin gura proorocului Moise: „De
vei da fagaduinta Domnului Dumnezeului tau sa nu întârzii
a o împlini, caci Domnul Dumnezeul tau o va cere de la
tine si pacat vei avea asupra ta" (Deut. 23, 21), prin gura
înteleptului Sirah: „Nu te împiedica a împlini fagaduinta în
vreme buna, si nu astepta pâna la moarte ca sa faci ce ai
fagaduit" (Întelepciunea lui Isus Sirah 18, 22). Pentru
aceasta si Grigorie Dialogul mustra pe Rusticiana, patriciana
romana, fiindca fagaduise sa mearga sa se închine
la Ierusalim, apoi ducându-se la Constantinopol, ca (mai
pe urma) sa plece de acolo, îsi pierdea vremea si nu si-a
împlinit mai repede fagaduinta sa. Fiindca, înainte ca
cineva sa fagaduiasca, trebuie sa chibzuiasca întru sine,
daca poate sa-si împlineasca fagaduinta. Dar, odata ce a
fagaduit, nu mai poate sa o încalce, fiindca (astfel) ispiteste
si îsi râde de Dumnezeu, cum spune Sirah:, ,Mai înainte
de a fagadui, pregateste-te si nu fi ca omul care ispiteste
pe Domnul" (Întelepciunea lui Isus Sirah 18, 23). Si nu
numai când va îngadui cineva, din interesul sau, dar si
când parintii îi vor fagadui pe copiilor (nevârstnici fiind) lui
Dumnezeu, la vreme de boala sau în vreo primejdie, sa-i
calugareasca, si atunci - zic - sunt datori copiii, împreuna
cu parintii, sa tina si sa împlineasca o atare fagaduinta,
aducându-i pe acestia înaintea lui Dumnezeu, cum a facut
Ana cu Samuil, precum porunceste Dumnezeu la cap. 30
al Numerilor. Daca însa unii ca acestia sunt împiedicati de
vreo mare nevoie sa savârseasca, fie închinaciunea la
Sfântul Mormânt, fie ridicarea de asezaminte pentru
ucenici sau manastiri, pe care le-au fagaduit, trebuie sa
socotesti bine, duhovnice, cu mare chibzuinta, câte
cheltuieli si nevointe puteau ei sa foloseasca pentru
împlinirea unor atari fagaduinte ale lor, si astfel sa le ceri
sa dea sumele acestea la nevoiasi sau pentru alte fapte
bune asemanatoare, daca au mijloace. Iar daca nu au, sa
le ceri sa savârseasca alte lucruri care sa le înlocuiasca,
precum posturi, rugaciuni, metanii si altele.
Iar celor care s-au fagaduit sa se calugareasca si apoi
s-au însurat, trebuie sa le spui, duhovnice, ca si-au calcat
fagaduinta si trebuie sa se pocaiasca fata de Dumnezeu.
Si ca trebuie, si casatoriti fiind, sa se nevoiasca cu posturi
si rugaciuni, si cu asupriri ale trupului, si sa se înfrâneze,
în ce-i priveste. Dar si pe sotiile lor, daca este cu putinta,
sa le înduplece, cu multe rugaminti, sa se întelepteasca
întru aceasta. Iar daca se întâmpla sa le si moara
nevestele, atunci trebuie sa-si împlineasca fagaduintele si
sa se faca monahi. Si dupa aceasta, sa-i sfatuiesti mereu
sa nu mai faca asemenea juruinte si fagaduieli înaintea lui
Dumnezeu la orice nevoie care li se întâmpla. Deoarece
nefiind în stare sa le împlineasca, pacatuiesc greu. Vezi
canonul 19 al sinodului din Anghira si canonul 18 al
Marelui Vasile, care canonisesc pe cei care fagaduiesc
sa-si pazeasca fecioria si apoi încalca fagaduinta.
Cum sa sfatuiasca duhovnicul pe desfrânati
Daca spovedesti desfrânati, sau preadesfrânati, pe
acestia toti, duhovnice, trebuie nu numai sa-i mustri,
îndeobste, aratându-le ca, prin patimile trupesti, pierd firea
înalta a judecatii si se aseamana cu dobitoacele cele
necuvântatoare, ci mai vârtos sa-i faci pe fiecare dintr-însii
sa-si urasca pacatul lor. Trebuie sa le arati cât de vatamatoare
de suflet sunt desfrâul, preadesfrâul, sodomia,
împreunarea cu dobitoace si malahia.
Cât de stricacioasa rautate este desfrâul se arata din
pricinile care urmeaza: 1. Ca cine desfrâneaza îsi vatama
si îsi strica trupul, pentru ca îl supune la boli numeroase si
fara leac. Pentru aceasta Apostolul a zis: „Cine se deda
însa desfrânarii pacatuieste în însusi trupul sau" (1 Cor. 6,
18). Asadar, daca cel ce savârseste alt pacat este vrajmas
sufletului sau, potrivit cu cuvântul: „Iar cel ce iubeste
nedreptatea îsi uraste sufletul sau" (Ps. 10, 5), cel ce
desfrâneaza este vrajmas înca si al trupului sau. 2.
Fiindca cine desfrâneaza îsi pierde fecioria, care este o
comoara ce nu are pret cu care sa fie pretuita si care -
dupa ce a fost odata pierduta - nu mai este chip sa se
redobândeasca vreodata. „Cazuta ca sa nu se mai scoale
fecioara lui Israel, trântita sta la pamânt si nimeni nu o
ridica" (Amos 5, 2). 3. Fiindca desfrâul atât de mult
întuneca mintea si atât de mult slabeste vointa încât, mai
mult decât oricare alt pacat, nu-l lasa pe nefericitul faptas
al lui sa se întoarca la Dumnezeu si sa se pocaiasca:
„Faptele lor nu le dau ragaz sa se întoarca la credinta în
Domnul Dumnezeul lor, ca un duh de ticalosie salasluieste
în mijlocul lor" (Oseea 5,4). Pentru aceasta, pe drept a zis
dumnezeiescul Isidor acest înfricosat cuvânt: „Neamul
omenesc mai mult este supus diavolului prin desfrâul
trupului, decât prin vreun alt pacat". 4. Fiindca desfrâul
este atât de mult urât lui Dumnezeu, încât numai datorita
lui a adus în lume acel potop, de n-au mai scapat altii, fara
numai opt oameni si L-a silit sa spuna ca S-a cait ca l-a
facut pe om: „Si s-a cait Dumnezeu ca a facut pe om"
(Fac. 6, 7).
Preadesfrânatilor spune-le, duhovnice: 1. Ca preadesfrânarea
este un rau atât de mare, încât Însusi Dumnezeu
porunceste sa se omoare barbatul si femeia care l-au
savârsit. „De se va desfrâna cineva cu femeia maritata,
adica de se va desfrâna cu femeia aproapelui sau, sa se
omoare desfrânatul si desfrânata" (Lev. 20, 10) 2. Daca în
Legea veche preadesfrânarea era o faradelege atât de
mare, cu atât mai mult este azi, sub harul Evangheliei,
când nunta a fost înaltata la cinstea unei Taine. Pentru
aceasta dupa cum atunci, Dumnezeu mâniindu-se i-a
spus lui David ca nenorocirile nu vor lipsi din casa lui,
pentru preadesfrânarea pe care o facuse: „Nu se va departa
sabia de deasupra casei tale în veac, pentru ca tu
M-ai nesocotit pe Mine si ai luat pe femeia lui Urie" (II Regi
12, 10), asa si acum cu mai multa asprime spune aceasta,
fiecarui preadesfrânat. 3. Ca fiecare preadesfrânat se numeste
fiu al mortii, precum singur David i-a spus lui Natan:
„Precum este adevarat ca Domnul este viu, tot asa este
de adevarat ca omul care a facut aceasta este vrednic de
moarte" (II Regi 12, 5 si 7) ca fiecare rapire si furtisag,
asemanate cu preadesfrânarea, sunt ca marea de mijloc
(Mediterana) fata de întreg oceanul, sau ca un om înalt de
un cot, fata de un urias. De aceea si Solomon a spus: „Nu
este lucru de moarte daca este prins cineva furând..., iar
preadesfrânatul, din lipsa de minte, îsi aduce pierzanie
sufletului sau, sufera chinuri si necinste, si rusinea lui nu
se va sterge în veac" (Pildele lui Solomon 6, 30-33).
Iar pentru malahie, cât de mare nenorocire este, cauta
în însemnarea ce urmeaza celui de al optulea canon al Sf.
Grigorie al Nisei.
Cum se canonisesc hulitorii si cei ce jura strâmb
Celui ce a hulit cu cuvântul sa-i dea canon sa
mareasca pe Dumnezeul pe care L-a necinstit; si tot asa
sa-i dai si celui ce a jurat strâmb, pe lânga celalalt canon
pe care îl rânduieste pentru aceasta Postnicul (canonul
31), si la amândoi sa li se dea canon sa citeasca sau sa
asculte carti de suflet folositoare, mai cu seama Psaltirea,
care cuprinde multe cântari de marire lui Dumnezeu. […]
Cum se canonisesc hotii si cei ce savârsesc
nedreptati
Hotilor si celor ce savârsesc nedreptati (înainte de alt
canon - al douazeci si saptelea al Pustnicului) sa le dai
canon, duhovnicesc, sa înapoieze lucrul strain pe care l8
au luat, daca îl mai au, fie la însisi stapânii lucrului, daca
traiesc, fie la rudele lor, daca aceia au murit si anume - fie
prin mâna duhovnicului, fie al unui alt ins de încredere. Iar
daca nu-l mai au, sa se întoarca la cel pagubit si sa-i
ceara iertare. Iar daca si neamurile lor au murit sa-i spui
sa-l dea celor lipsiti. De aceea si Grigorie Cuvântatorul de
Dumnezeu (Cuvânt la Botez) arata ca nici însusi Sfântul
Botez nu poate sa ierte nedreptatea aceea, când poate sa
se dea înapoi (un lucru) si nu se da. Fiindca cine rapeste
lucru strain si apoi se boteaza, nu trebuie sa creada ca
aceasta rapire a lui a fost iertata, daca lucrul se afla înca
în mâinile lui si poate sa fie înapoiat; în acest chip, se
înseala cât priveste curatirea (de pacat), socotind ca prin
botez se curateste de nedreptate, fara sa fie curatit. […]
Cum se canonisesc desfrânatii, preadesfrânatii si
sodomitii
Desfrânatilor si sodomitilor sa le dai canon: post,
mâncare uscata, metanii si, mai presus de toate, sa fuga
de aceia cu care au pacatuit sau sa-i alunge, daca îi tin în
casele lor. Sa iei aminte bine, duhovnice, sa nu citesti
rugaciune de iertaciune nici celor vinovati, daca nu vor
înapoia lucrul strain, nici desfrânatilor si sodomitilor daca
nu-si vor alunga mai întâi din casa lor pe cea sau pe cel
cu care au pacatuit. Ci chiar daca îti vor fagadui sa faca
aceasta, tu sa nu-i crezi cu usurinta, fiindca cei mai multi
dintr-însii îsi leapada fagaduinta lor si îsi râd de tine, pâna
ce îsi capata iertaciunea, precum ne-am si învatat. Si sa
stii si aceasta, duhovnice ca, de multe ori, vei afla multe
asprimi si greutati din partea celor ce tin o desfrânata sau
un baietan în casa lor, caci aceia te vor ruga, odata, cu
lacrimi în ochi sa îngadui sa-si aiba fiintele acelea în casa
la ei, dar tu sa nu te înduiosezi, aducându-ti aminte de
cuvântul pe care îl rosteste Dumnezeu: „Nici saracului sa
nu-i fi partinitor la judecata! (Ies. 23, 3). Alteori te vor
ameninta ca-ti vor face rau, dar tu sa nu te temi,
aducându-ti aminte de cuvântul pe care-l graieste
Dumnezeu: „Cauta dreptate si iar dreptate" (Deut. 16, 20),
precum si: „Nu te teme de ocara oamenilor si de batjocura
lor sa nu te înfricosezi.” (Is. 60, 7).
Cum se canonisesc cei ce învinuiesc fara temei si
cei rautaciosi
Celor ce învinuiesc pe nedrept si defaimatorilor sa le
dai canon, duhovnice, sa mearga ei însisi la locul unde au
clevetit si sa spuna ca minciuni au grait împotriva fratelui
lor. Iar de nu vor merge singuri, macar printr-un al treilea
ins sa marturiseasca cum ca au mintit sau sa trimita
scrisoare de tagada a defaimarii lor, în chip fatis sau în
taina. Celor rautaciosi si care poarta dusmanie sa le dai
canon sa se împace între dânsii. Ia aminte bine,
duhovnice, sa nu citesti rugaciune de iertaciune nici celor
rautaciosi pâna ce nu fac pace. Si spune-le cele ce
urmeaza ca sa se împace: Cum, adica, Duhul Sfânt le
spune: „Caile celor ce nu uita raul, duc spre moarte" (Pilde
12, 18) si, iarasi, „Cel ce tine minte raul este fara de Lege"
(Pildele lui Solomon 21, 24). Si Ioan Bogoslovul zice:
„Oricine uraste pe fratele sau este ucigas de oameni" (1
In. 3, 15). Ca, de nu-l vor ierta pe dusmanul lor, nu pot sa
rosteasca „Tatal nostru", fiindca nu iarta gresitilor -
greselile lor, cum sta scris în „Tatal nostru". Ca
Dumnezeu, cu suferinte va sa ceara datoria si acelora
carora le-au fost iertate de El pacatele, dupa pilda slujitorului
care era dator cu zece mii de talanti. Fiindca
îndatorirea poruncii cea pentru dragoste, îi sileste, nu
numai sa nu se razbune, dar nici sa urasca, întru nimic, pe
aproapele lor, nici cu cugetul, dupa cuvântul: „Sa nu
dusmanesti pe fratele tau în inima ta" (Lev. 19, 17). Si ca,
atunci când se vor împaca cu dusmanul lor, se va usura si
se va bucura inima lor.
Povesteste-le lor, duhovnice, pilda Domnului, Care se
ruga pe cruce pentru cei ce l-au rastignit, pilda Sfântului
Stefan, întâiul mucenic, care se ruga pentru cei ce l-au
lovit cu pietre. […] În sfârsit, se cade, duhovnice, sa-l
sfatuiesti pe cel care facuse începatura dusmaniei, sa
mearga si sa cada de multe ori înaintea celui pe care l-a
stârnit, pâna ce îl va face sa-l ierte, cum graieste dumnezeiescul
Gura de Aur: „Sa nu-mi spuna cineva ca l-am
rugat odata si de doua ori si nu m-a primit. Daca facem
aceasta cu inima deschisa, sa nu încetam, pâna ce,
biruindu-l cu multa (noastra) staruinta, nu-l vom trage de
partea noastra si nu-l vom îndeparta de ura care ne-o
poarta." (Cuvântul XXVIII la Facere). […]
Cum se canonisesc ucigasi i
Ucigasului sa-i dai pe lânga canonul XX al Postnicului,
sa rascumpere si un rob, daca are putinte (dupa Simeon
al Tesalonicului, întrebarea LXXII), ca sa fie un suflet în
locul unui suflet. Iar daca o femeie a lepadat pruncul, sa-i
dai canon sa creasca un prunc sarman, daca are mijloace,
potrivit cu acelasi Simeon (tot acolo), despre care vezi si
canonul XXII al Postnicului.
Spune-i, duhovnice, ucigasului ca, precum, întru tot
Prea Sfintitul Patriarh Atanasie si împaratul Andronic
hotarasc (Vlastaris, lit F, cap. VIII), trebuie ca acesta sa-si
împarta averea la fiecare din copiii pe care-i are, si o parte
sa se dea la cel mort, adica nevestei lui si orfanilor, daca-i
are. Iar daca nu-i are, trebuie sa dea pomeni si milostenii
pentru sufletul celui ucis. Si sa roage pe Dumnezeu, din
tot sufletul, sa-l ierte si, astfel, prin acestea, sa faca sa
taca strigatul pe care îl face sângele celui ucis si care cere
razbunare împotriva lui, si sa împiedice înfricosatele
pedepse care sunt pregatite pentru el, atât pe cele
vesnice, cât si pe cele vremelnice. Fiindca: „De va varsa
cineva sânge omenesc, sângele aceluia de mâna de om se
va varsa" (Fac. 9, 6).
Iar ca sa arati si ucigasului, pe scurt, cât de mare este
pacatul sau, spune-i: 1) ca, dintre toate rautatile care se
fac aproapelui, cea mai mare si mai de frunte este omorul.
2) ca cel ce ucide rapeste puterea de la Dumnezeu, care
este Domnul vietii si al mortii si 3) ca cel ce ucide un om,
savârseste mai mare pacat decât daca ar fi pârjolit si
stricat toate câmpiile cele întinse, toate roadele
pamântului, toate dobitoacele, toti copacii lumii, toate
casele oraselor si satelor. Fiindca ucigând un om, el a ucis
pe împaratul a toata faptura, cel înscaunat de Dumnezeu.
Cum se canonisesc bolnavii foarte batrâni
Daca, din întâmplare, se va afla cineva bolnav si foarte
batrân, ca nu poate împlini canonul trupesc pe care îl
rânduieste dumnezeiescul Postnic, acestuia poti sa-i dai,
duhovnice, alt canon duhovnicesc: al rugaciunii, al citirii de
carti folositoare sufletului si al milosteniei, trupesti sau
sufletesti (vezi la începutul acestui capitol), dar nu si sa-i
dai pogoramânt la anii de îndepartare de la Împartasanie,
cei rânduiti de Postnic. (Sfântul Nicodim Aghioritul, Carte foarte
folositoare de suflet, Editura Episcopiei Râmnicu-Vâlcea).
Sfîntul Paisie de la Neamt († 1794) zice: „Va spun si
aceasta ca eu am cautat cu rîvna în toate sfintele canoane,
daca nu cumva se gasesc oarecare epitimii fara îndepartarea
de la împartasirea cu Sfintele Taine, dar n-am
putut gasi. Însa este prea înfricosata si înspaimîntatoare
certarea pusa asupra preotilor, care îndraznesc sa împartaseasca
pe cei opriti de sfintele canoane. Pe amîndoi
Biserica îi aseamana cu Iuda vînzatorul”. (Vietile Sfintilor pe
luna Noimbrie, Editura Episcopie Romanului si Husilor, 1993)
CITITI CU LUARE AMINTE, DE MAI MULTE ORI, CU-VINTELE
SFINTILOR PARINTI, LUATI AMINTE LA CE NE SFATUIESC, SI
PUNETI-LE ÎN FAPTA!
Nessun commento:
Posta un commento