Păcatele care opresc de la Sfânta
Împărtăsanie si canonisirea lor după Sfintele Canoane 
(Molitfelnicul Mare de Chisinău, ed.1820, pag.501-527.)
- Fermecătorii sau vrăjitorii, 20 de ani să nu
     se împărtăsească. 
- Cei care se duc la fermecători, 6 ani să nu
     se împărtăsească. 
- Cei care dau în cărti, care dau cu bobii,
     care ghicesc în cafea, care dau cu ghiocul, care descântă si cei care se
     duc la ei; cei care poartă talismane, mărtisoare, buruieni descântate sau
     altceva de acest fel; cei care pun semne la copii si la vite să nu se
     deoache, 6 ani să nu se împărtăsească.(Canonul 61 Trulan.) 
- Cine cheamă vrăjitori sau fermecători pentru
     a face rău altora, ca un ucigas se socoteste si 20 de ani să nu se
     împărtăsească.(Canonul 72 al Sfântului Vasile cel Mare.68.) 
- Preacurvarii (Cei căsătoriti, desfrânând cu
     persoane străine căsătorite se numesc preacurvari.) , homosexualii
     (Homosexuali se numesc aceia care desfrânează anal bărbat cu bărbat sau
     bărbatul cu sotia lui desfrânând in chipul arătat mai sus.), cei care se
     împreună cu dobitoacele, cei ce se împreună cu femeile lor peste fire
     (împreunarea peste fire este atunci când bărbatul sau o femeie îsi fac
     demonica plăcere sarutându-se unde nu trebuie.), 15 ani să nu se
     împărtăsească. 
- Curvarii (Curvie se cheamă atunci când doi
     necăsătoriti sau văduvi desfrânează.), sapte ani să nu se împărtăsească. 
- Cine va curvi cu sora lui de un tată si de o
     mamă, 20 de ani să nu se împărtăsească. 
- Cine va curvi cu nora sau cu mama soacrei, 11
     ani să nu se împărtăsească. 
- Cine va curvi cu cumnata lui sau cu vara
     primară, 10 ani să nu se împărtăsească. 
- Cine va curvi cu a doua vară, 9 ani să nu se
     împărtăsească. 
- Cine va curvi cu nasa care 1-a botezat, 20 de
     ani să nu se împărtăsească. 
- Cine va curvi cu cumătra, adică cu mama nasei
     care a botezat, cine va curvi cu două surori sau, femeia, cu doi frati, 11
     ani să nu se împărtăsească. 
- Cine va curvi cu mama vitregă si cine a
     desvirginat o fecioară mai mică de 12 ani, acela 12 ani să nu se
     împărtăsească. 
- Cel ce a curvit cu femeia sa peste fire(împreunarea
     peste fire este atunci când bărbatul sau o femeie îsi fac demonica plăcere
     sarutându-se unde nu trebuie.), să nu se împărtăsească 15 ani; la fel si
     femeia se canoniseste dacă a fost cu voia ei; iar dacă a fost silită
     (adică fară voia ei), 6 ani să nu se împărtăsească. 
- Cel ce s-a
     căsătorit a doua oară, 1 an să nu se împărtăsească. 
- Cel ce s-a căsătorit a treia oară, 10 ani să
     nu se împărtăsească; iar de are copii si are sub 40 de ani, 5 ani să nu se
     împărtăsească. Dacă a trecut de 40 de ani si are copii, să nu i se mai
     îngăduie a treia căsătorie. 
- A patra căsătorie nu este îngăduită; iar dacă
     cineva a încheiat-o, acea căsătorie să se desfacă si 8 ani să nu se
     împărtăsească. 
- Dacă se va împreuna cineva înainte de cununia
     religioasă, 1 an să nu se împărtăsească. 
- Dacă cineva va curvi cu mama logodnicei lui
     sau cu o altă rudă a ei, acea căsătorie se opreste. 
- Cel ce a facut malahie (Onania), 40 de zile
     să mănânce hrană uscată si să facă câte o sută de mătănii pe zi, si cu
     mare căintă în suflet hotărându-se de a nu mai gresi; se poate împărtăsi
     cu Sfintele Taine. Dacă nu îndeplineste canonul arătat mai sus, 1 an să nu
     se împărtăsească. 
- Femeia fiind în timpul periodului, adică în
     zilele necurătiei ei, să nu se împreune cu bărbatul si nici în biserică nu
     poate să intre, însă ia anaforă si aghiazmă, ori să sărute sfintele
     icoane, mai înainte de opt zile, adică mai înainte de a fi trecut periodul
     ei. Dacă femeia, după opt zile nu s-a facut bine, atunci mai prelungeste
     timpul până s-a facut deplin sănătoasă. In duminici si sărbători, miercuri
     si vineri si în cele patru sfînte posturi de peste an, sotul ei si sotia
     să se păstreze în curătie ( Pentru duminici si sărbători sotul si sotia să
     nu aibă împreunare de vineri orele 24 si până duminică orele 17. Cei căsătoriti
     dorind să se împărtăsească la praznice, sărbători duminica, sau în oricare
     alt timp să aibă 7 zile. fără împreunare înainte si trei zile după
     împărtăsanie. Cei tineri. însă, de curând căsătoriti, pot să se
     împărtăsească cu trei zile de curătie mai înainte de a se împărtăsi, si o
     zi după aceea.). 
- Cei care fac malahie unul cu altul sau femeie
     cu femeie, 80 de zile să se canonisească mâncând hrană uscată în toate
     zilele si facând câte o sută de mătănii pe zi. De nu va împlini acest
     canon, 2 ani să nu se împărtăsească si să facă câte o sută de mătănii pe
     zi. 
- Cel ce a ucis de bunăvoie, 20 de ani să nu se
     împărtăsească. 
- Cel ce a ucis fară voia lui (din greseală),
     10 ani să nu se împărtăsească. 
- Cel ce a ucis în război sau apărându-se de
     tâlhari, 3 ani să nu se împărtăsească. 
- Cel ce de bunăvoia lui s-a lepădat de Hristos
     si revine, la sfârsitul vietii lui să se împărtăsească. 
- Cel ce din cauza chinurilor s-a lepădat de
     Hristos, 8 ani să nu se împărtăsească. 
- Cel ce a furat si singur a spus fapta sa,
     după ce va înapoia cele furate, 1 an să nu se împărtăsească; iar dacă a
     fost descoperit de altii, 2 ani să nu se împârtăsească si să înapoieze
     cele furate sau costul lor, dacă nu le mai are. 
- Jefuitorii de morminte, 10 ani să nu se
     împărtăsească. 
- Furtul de cele sfinte, fie din biserică sau
     din altă parte, 15 ani să nu se împărtăsească. 
- Călcătorii de jurământ, ca si cei care au
     jurat strâmb, 10 ani să nu se împărtăsească. 
- Cei ce joacă în horă, cad sub afurisenie (Afurisenie
     înseamnă despărtire si lepădare de la Biserica Ortodoxă). 
- De se va căsători un bărbat cu o femeie
     evreică sau o femeie ortodoxă cu un bărbat evreu sau cu bărbat eretic, sau
     bărbatul ortodox cu femeie eretică, acea căsătorie să se desfacă; dar dacă
     iudeul sau ereticul primeste credinta ortodoxă, atunci căsătoria să rămână
     încheiată. 
- De va muri pruncul nebotezat din neglijenta
     părintilor, acestia 3 ani să nu se împărtăsească si să facă câte o sută de
     mătănii pe zi. 
- Femeia care si-a omorât pruncul fară să vrea,
     în timpul somnului, 7 ani să nu se împărtăsească. 
- Femeile care îsi omoară pruncii în pântece,
     care avortează sau fac raclaj, 10 ani să nu se împărtăsească, iar dacă se
     feresc să nu facă copii, 1 an să nu se împărtăsească. 
- Femeia care pierde pruncul fară voia ei, 1 an
     să nu se împărtăsească. 
- Cel ce ocărăste sau batjocoreste pe cineva,
     trei zile să se afurisească si să mănânce numai pâine cu apă. pentru că:
     " ... cel ce va zice fratelui meu nebun, vinovat este de gheena
     focului " (Matei XIII, 12). 
- De va avea cineva vrajbă asupra altuia si
     unul dintre ei moare fară ca ei să se fi împăcat, cel rămas în viată se
     opreste de la Sfânta Impărtasanie 1 an, si timp de 40 de zile va merge la
     mormântul celui mort si-si va cere iertare cu lacrimi de durere, si va
     face câte 50 de mătănii pe zi. 
- Dacă va ocărî si va batjocori cineva pe
     părintii săi, cu greu canon să se canonisească, iar dacă îi va bate, pe
     unul ca acela numai arhiereul, iar la mare nevoie si preotul, poate a-l
     dezlega de acel mare păcat si numai după ce si-a împlinit canonul ce i-a
     fost dat si numai după ce si părintii lui iarăsi 1-au primit si 1-au
     iertat. 
- Părintii care îsi neîndreptătesc copii, pe
     unii iubindu-i iar pe altii defâimându-i, desi ei sunt cu bună cuviintă,
     si nu le impart drept zestrea ce li se cuvine, dacă nu se vor îndrepta să
     fie lipsiti de Sfânta împărtăsanie si lepădati de Biserică, adică să se
     afurisească. 
- Acela care ar ocărî, ar bârfi, ar necinsti
     sau ar bate pe vreun preot, chiar dacă ar fi preotul vinovat, unul ca acela
     va fi dat anatemei si lepădat de la Biserică ca unul ce s-a îndepărtat de
     Sfânta Treime si la un loc cu Iuda va fi partea lui si 2 ani să nu se
     împărtăsească, chiar de 1-ar lerta preotul, căci zice Scriptura: "Pe
     mai marele poporului tău să nu-1 vorbesti de rău". 
- Cel învrăjbit cu cineva, mai înainte de a se
     împăca, nu poate intra în biserică si nici să trimită prinos si să facă
     câte 50 de mătănii pe zi până ce se va împăca cu cel pe care 1-a supărat,
     cerându-si iertare cu toată umilinta, iar dacă acela este vinovat si tot
     el nu vrea să se împace, vina rămâne asupra lui, iar acesta nu mai este
     sub canon. 
- Dacă va mânca cineva de dulce miercurea sau
     vinerea precum si în Postul Pastelui, 2 ani să nu se împărtăsească (Fără
     numai cei ce au pogorământ deoarece sunt în armată, pe santiere, în cămine
     etc.). 
- Dacă va
     intra cineva ca să se roage cu ereticii: catolicii, protestantii,
     adventistii, pocăitii, tudoristii, baptistii si altii de acest fel, dau
     dacă va mânca la praznicele lor, unul ca acela să se afurisească si dacă
     nu.se va căi să se taie cu totul de la Biserica lui Hristos, ca unul ce a
     căzut din har. 
- Dacă va
     lucra cineva în duminici sau în sărbători, să se afurisească, fară numai
     dacă va face aceasta fară voia lui. 
- Acela care
     nu merge la Sfânta Liturghie trei duminici la rând, să se afurisească,
     fară numai dacă este greu bolnav, încât să nu poată iesi din casă. 
- Dacă a
     stiut cineva despre altul că păcătuieste si nu 1-a oprit, cu toate că
     putea să-1 oprească, unul ca acela să se canonisească, la fel cu acela
     care a săvârsit păcatul. 
- Dacă
     cineva se împodobeste ca să facă sminteală si se dă cu mirodenii, dacă îsi
     vopseste părul, unghiile, fata, sprâncenele si buzele, să se afurisească
     (Canonul 103 Trulan). 
- Sinucigasului
     nu i se face prohodire (înmormântare cu preot) si nici în cimitir nu se
     îngroapă; aceasta însă numai dacă n-a fost inconstient (nebun) când s-a
     sinucis. 
- Dacă cineva ar vrea să intre în cler, dar a
     căzut în vreunul din păcatele prevăzute mai sus la punctele: 1 până la 19
     inclusiv, de la 23 si până la 27 inclusiv, acela nu se mai poate face
     preot.
Extrase din " ÎNDRUMĂTORUL BUNULUI CRESTIN " (editia 1997) - de Arhimandrit GHERONTIE GHENOIU
Nessun commento:
Posta un commento