lunedì 5 novembre 2018

RÂNDUIALA SFÂNTULUI BOTEZ

RÂNDUIALA SFÂNTULUI BOTEZ

Intrând Preotul în Biserică, se îmbracă în veşminte albe, îşi

pune mânecuţele; şi aprinzând lumânările şi trei la colimvitră, ia

cădelniţa şi vine la colimvitră tămâind împrejur; apoi dând

cădelniţa, se închină.

Diaconul zice: Binecuvintează stăpâne

Iară Preotul făcând semnul sfintei cruci cu Sfânta Evanghelie

deasupra colimvitrei zice cu glasul sonor:

Binecuvântată este Împărăţia Tatălui şi a Fiului şi a

Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor.

Corul: Amin

Diaconul: Cu pace Domnului să ne rugăm

Corul: Doamne miluieşte

Pentru pacea de sus, şi pentru mântuirea sufletelor

noastre, Domnului să ne rugăm.

Pentru pacea a toată lumea, şi pentru bunăstarea

sfintelor lui Dumnezeu biserici, şi pentru unirea tuturor,

Domnului să ne rugăm.

Pentru Sfântă Biserica aceasta, şi pentru cei ce intră întrînsa

cu credinţă, cu evlavie şi cu frica lui Dumnezeu,

Domnului să ne rugăm.

Pentru Arhiepiscopul nostru (N), şi pentru cinstita preoţie,

şi în Hristos Diaconie, şi pentru tot clerul şi poporul,

Domnului să ne rugăm.

Pentru ca să se sfinţească apa aceasta, cu puterea, cu

lucrarea şi cu venirea Sfântului Duh, Domnului să ne rugăm.

Pentru ca să trimită ei darul izbăvirii şi binecuvântarea

Iordanului, Domnului să ne rugăm.

Pentru ca să vină spre apa aceasta lucrarea cea

curăţitoare a Treimii, Celei mai pre sus de fire, Domnului să

ne rugăm.

Pentru ca să ne luminăm noi cu luminarea cunoştinţei şi a

bunei credinţe prin venirea Sfântului Duh, Domnului să ne

rugăm.

Pentru ca să se arate apa aceasta apărătoare de toată

vătămarea vrăjmaşilor celor văzuţi şi nevăzuţi, Domnului să

ne rugăm.

Pentru ca vrednic să fie Împărăţiei celei nestricăcioase

acesta ce se botează într-însa, Domnului să ne rugăm.

Pentru acesta ce vine acum la Sfânta luminare, şi pentru

mântuirea lui, Domnului să ne rugăm.

Pentru ca să se arate el fiu luminii, şi moştenitor

veşnicelor bunătăţi, Domnului să ne rugăm.

Pentru ca să se facă el împreună sădit, şi părtaş morţii şi

învierii lui Hristos Dumnezeul nostru, Domnului să ne

rugăm.

Pentru că să-şi păzească el haina botezului şi logodirea

Duhului neîntinată şi neprihănită, în ziua cea înfricoşată a

lui Hristos Dumnezeul nostru, Domnului să ne rugăm.

Pentru ca să se facă lui apa aceasta baie de renaştere,

spre iertarea păcatelor, şi spre îmbrăcăminte de

nestricăciune, Domnului să ne rugăm.

Pentru ca să audă Domnul Dumnezeu glasul rugăciunii

noastre, Domnului să ne rugăm.

Pentru ca să se mântuiască el şi noi de toată supărarea,

urgia, primejdia şi nevoia, Domnului să ne rugăm.

Apără, mântuieşte, miluieşte şi ne păzeşte pre noi

Dumnezeule cu harul Tău.

Pre Preasfânta Curata, preabinecuvântata, mărita

Stăpâna noastră de Dumnezeu Născătoarea şi pururea

Fecioara Maria, cu toţi Sfinţii pomenindu-o.

Pre noi înşine şi unul pre altul, şi toată viaţa noastră lui

Hristos Dumnezeu să o dăm.

Şi zicând Diaconul acestea, Preotul citeşte rugăciunea aceasta

în taină

Îndurate şi milostive Dumnezeule, Cela ce cerci inimile şi

rărunchii, şi ascunsurile oamenilor singur le ştii; că nu este

lucru nearătat înaintea Ta, ci toate sunt goale, şi descoperite

înaintea ochilor Tăi; Carele ştii ale mele, nu te scârbi de

mine, nici îţi întoarce faţa Ta de la mine, ci treci păcatele

mele în ora aceasta, Cela ce treci cu vederea păcatele

oamenilor spre pocăire, şi mă spală de necurăţia trupului şi

de întinăciunea sufletului, şi mă sfinţeşte întreg, deplin, cu

puterea Ta cea nevăzută, şi cu dreapta cea duhovnicească;

ca nu vestind altora mântuire, şi dându-o cu credinţa cea

năzuitoare la nespusa Ta iubire de oameni, însumi să mă

aflu nevrednic, ca un rob păcatului; nu Stăpâne, Cela ce

singur eşti bun şi iubitor de oameni, să nu mă întorc

înfruntat şi umilit; ci trimite mie putere de sus, şi mă întăreşte

spre săvârşirea acestei mari şi cereşti taine; şi

formează pre Hristosul Tău în cela ce are a se renaşte prin

mine păcătosul; şi-l zideşte pre temelia Apostolilor şi a

Profeţilor Tăi, şi să nu-l surpi, ci sădeşte-l sădire a adevărului

în Sfânta sobornicească şi Apostolească Biserica Ta, şi să

nu-l smulgi; ca sporind el în buna credinţă, să se mărească

printr-însul prea Sfânt numele Tău, al Tatălui şi al Fiului şi al

Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor, Amin.

Nu trebuie a se zice tare nici Amin de la sfârşitul rugăciunii.

Apoi citeşte rugăciunea aceasta cu glasul mare:

Mare eşti Doamne, şi minunate sunt lucrurile Tale, şi nici

un cuvânt nu va ajunge spre lauda minunilor Tale! (de trei

ori): Că Tu de bună voie toate producându-le din nefiinţă în

fiinţă, cu puterea Ta ţii făptura, şi cu pronia Ta guvernezi

lumea. Că Tu din patru stihii ai întocmit făptura, cu patru

anotimpuri ai încununat ciclul anului. De Tine se cutremură

toate puterile înţelegătoare; pre Tine te laudă soarele; pre

Tine te măreşte luna; Ţie se cuceresc stelele; pre Tine te

ascultă lumina; de Tine se înfricoşează adâncurile, Ţie

servesc izvoarele; Tu ai întins cerul ca un cort; Tu ai întărit

pământul pre ape; Tu ai ţărmurit marea cu nisip; Tu spre

suflare ai revărsat aerul. Puterile Îngerilor Ţie servesc, şi

cetele Arhanghelilor Ţie se închină. Heruvimii cei cu ochi

mulţi, şi Serafimii cei cu câte şase aripi împrejur stând şi

zburând de frica măririi Tale celei neapropiate, se acoperă.

Că Tu Dumnezeu fiind nedescris, neînceput şi negrăit, venitai

pre pământ, chip de serv luând, întru asemănare

omenească făcându-Te; că n-ai suferit, Stăpâne, pentru

îndurările milei Tale, a vedea neamul omenesc tiranisit de

diavolul, ci ai venit şi ne-ai mântuit pre noi; mărturisim

harul, vestim mila, nu tăinuim binefacerea Ta. Naşterile firii

noastre le-ai slobozit, pântecele Fecioarei l-ai Sfinţit cu

naşterea Ta; toată făptura Te laudă pre Tine Cela ce Te-ai

arătat. Că Tu, Dumnezeul nostru, pre pământ Te-ai arătat şi

cu oamenii ai petrecut. Tu şi curgerile Iordanului le-ai

Sfinţit, din cer trimiţând Duhul Tău cel Sfânt, şi capetele

balaurilor ce se încuibaseră acolo le-ai strivit.

Aici afundând Preotul mâna în apă, face semnul crucii, zicând:

Tu Însuţi dar Iubitorule de oameni, Împărate, vino şi

acum prin venirea Sfântului Tău Duh, şi sfinţeşte apa

aceasta, (de trei ori).

Şi-i dă ei har de răscumpărare, binecuvântarea

Iordanului; fă-o pre dânsa izvor de nestricăciune, dar de

Sfinţire, dezlegare de păcate, vindecare de boli, demonilor

pierire, de puterile protivnice neatinsă, plină de puterea

Îngerească; să fugă de la dânsa pizmaşii făpturii Tale; că am

chemat numele Tău, Doamne Cel minunat şi mărit şi

înfricoşat celor protivnici.

Şi făcând semnul crucii, suflă apa de trei ori şi se roagă zicând:

Să se zdrobească sub semnul chipului crucii Tale toate,

puterile cele protivnice (de trei ori).

Să se depărteze de la noi toate nălucirile cele din aer şi

nevăzute, şi să nu se ascundă în apa aceasta demon

întunecos, rugămu-ne Ţie Doamne, nici să se pogoare la cela

ce se botează duh viclean, ce aduce întunecare gândirilor şi

turburare minţii. Ci tu Stăpâne a toate, arată apa aceasta

apă de răscumpărare, apă de Sfinţire, de curăţire trupului şi

sufletului, dezlegare legăturilor, iertare păcatelor, luminare

sufletelor, baie de renaştere, înnoire duhului, har de înfiere,

îmbrăcăminte de nestricăciune, izvor de viaţă; că tu ai zis,

Doamne: spălaţi-vă şi vă curăţiţi; ştergeţi vicleniile din

sufletele voastre. Tu ne-ai dăruit nouă renaşterea cea de sus,

prin apă şi prin duh. Arată-te, Doamne, spre apa aceasta, şi

dă celui ce se botează într-însa prefacere: a se lepăda de

omul cel vechi, stricat de poftele înşelăciunii, şi a se

îmbrăca în cel nou, înnoit după chipul Creatorului său; ca

fiind împreună sădit prin botez cu asemănarea morţii Tale,

să fie părtaş şi învierii; şi păzind darul Sfântului Tău Duh, şi

crescând depozitul harului, să ia răsplata chemării celei de

sus, şi să fie numărat cu cei întâi născuţi înscrişi în ceruri,

întru Tine Dumnezeu şi Domnul nostru Iisus Hristos. Că Ţie

se cuvine mărirea, puterea, cinstea şi închinăciunea,

împreună şi Părintelui Tău Celui fără început, şi

Preasfântului bunului şi de-viaţă-făcătorului Tău Duh, acum

şi pururea, şi în vecii vecilor, Amin.

Preotul: Pace tuturor

Diaconul: Capetele voastre Domnului să le plecaţi

Şi suflă în vasul cu untdelemn de trei ori, şi binecuvintează de

trei ori untuldelemn în vasul ţinut de Diacon, care zice: Domnului

să ne rugăm. Iar Preotul zice rugăciunea aceasta:

Stăpâne Doamne Dumnezeul părinţilor noştri, Carele,

celor ce erau cu Noe în corabie, le-ai trimis porumbiţa având

în gură ramura de măslin, semnul împăcării, şi al mântuirii

din potop, şi ai preînchipuit prin acelea taina harului; şi ai

dăruit fructul măslinului spre plinirea Sfintelor Tale Taine;

Carele pre cei de sub lege prin el i-ai umplut de Duh Sfânt, şi

pre cei de sub har îi îndeplineşti; Însuţi binecuvintează şi

untul de lemnul aceasta cu puterea, cu lucrarea, cu venirea

Sfântului Tău Duh; ca să fie această ungere de

nestricăciune, armă de dreptate, reînnoire sufletului şi

trupului, izgonire a toată lucrarea diavolească, spre scăpare

de toate răutăţile celor ce se ung cu credinţă, sau vor gusta

dintr-însul spre mărirea Ta, şi Unuia-Născut Fiului Tău, şi a

Preasfântului, bunului şi de-viaţă-făcătorului Tău Duh, acum

şi pururea şi în vecii vecilor.

Corul: Amin

Diaconul zice: Să luăm aminte

Iar Preotul cu poporul de faţă cântă împreună de trei ori:

Aliluia; făcând trei cruci cu untul de lemn în apă. După aceea zice:

Binecuvântat este Dumnezeu Cela ce luminează şi

sfinţeşte pre tot omul ce vine în lume, acum şi pururea şi în

vecii vecilor.

Corul: Amin

Şi se aduce cela ce are a se boteza; iar Preotul ia untul de

lemn şi face chipul crucii pre frunte, pre piept şi pre spate; întâi la

frunte zicând:

Se unge robul lui Dumnezeu (N) cu untul de lemn al bucuriei,

în numele Tatălui şi al Fiului, şi al Sfântului Duh, Amin.

Şi ungându-l la piept şi la spate, zice:

Spre vindecarea sufletului şi a trupului.

La urechi: Spre ascultarea credinţei.

La picioare: Ca să umble în urmele Tale.

La mâini: Mâinile Tale m-au făcut şi m-au zidit.

Şi după ce-i va unge tot corpul, îl botează Preotul ţinându-l

drept spre răsărit, şi zicând:

Botează-se robul lui Dumnezeu (N) în numele Tatălui,

Amin, şi al Fiului, Amin, şi al Sfântului Duh, Amin.

La fiecare numire afundându-l şi scoţându-l din apă. Iar după

botez îşi spală Preotul mâinile, cântând împreună cu poporul

Psalmul 31.

Fericiţi cărora s-au iertat fărădelegile, şi cărora s-au

acoperit păcatele. Fericit bărbatul căruia nu-i va socoti

Domnul păcatul, nici este în gura lui viclenire. Că am tăcut,

îmbătrânit-au oasele mele strigând eu toată ziua. Că ziua şi

noaptea s-a îngreuiat peste mine mâna Ta, întorsu-m-am

spre chinuire, că s-a înfipt mie ghimpul. Fărădelegea mea

am cunoscut, şi păcatul meu n-am acoperit, zis-am

mărturisi-voi asupra mea fărădelegea mea Domnului, şi tu ai

iertat păgânătatea inimii mele. Pentru aceasta se va ruga Ţie

tot cuviosul, în timp potrivit, în revărsări însă de ape multe,

către dânsul nu se vor apropia. Tu eşti scăparea mea de

supărarea ce mă cuprinde bucuria mea scapă-mă de cela ce

m-a înconjurat. Înţelepţite-voi şi te voi îndrepta în calea

aceasta în care vei merge. Aţinti-voi spre Tine ochii mei. Nu

fiţi ca un cal şi ca asinul, la care nu este pricepere; cu

zăbală, şi cu frâu vei strânge fălcile celor ce nu se apropie de

Tine. Multe sunt bătăile păcătosului, iară pre cela ce

nădăjduieşte în Domnul mila îl va înconjura. Veseliţi-vă în

Domnul, şi vă bucuraţi drepţilor, şi cântaţi toţi cei drepţi cu

inima.

Acest psalm se zice de trei ori, şi îmbrăcându-l cu veşmintele

zice:

Se îmbracă servul lui Dumnezeu (N) în haina dreptăţii, în

numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh.

Şi se cântă Troparul glasul al 8-lea:

Dă-mi mie veşmânt luminat Cela ce te îmbraci cu lumina

ca cu o haină, mult milostive Hristoase Dumnezeul nostru.

După ce-l va îmbrăca, Preotul se roagă zicând rugăciunea

aceasta:

Domnului să ne rugăm

Binecuvântat eşti Doamne Dumnezeule Atotţiitorule,

Izvorul bunătăţilor, Soarele dreptăţii, Carele, celor din

întuneric le-ai strălucit lumina mântuirii, prin arătarea

Unuia-Născut Fiului Tău şi Dumnezeului nostru, şi ne-a

dăruit nouă nevrednicilor fericita curăţire în Sfântul Botez,

şi dumnezeiască Sfinţire în ungerea cea de viaţă făcătoare;

Carele şi acum ai binevoit a renaşte pre servul Tău acest

nou, luminat prin apă şi prin duh, şi i-ai dăruit iertarea

păcatelor celor de voie şi fără de voie; Însuţi Stăpâne

Îndurate, împăratul tuturor, dăruieşte-i lui şi pecetea darului

Sfântului şi atotputernicului şi închinatului Tău Duh, şi

cuminecarea Sfântului Trup şi a Scumpului Sânge al

Hristosului Tău. Păzeşte-l pre dânsul întru sfinţenia Ta.

Întăreşte-l în Credinţa Ortodoxă, scapă-l de cel rău şi de

toate măiestriile lui, şi păstrează sufletul lui întru frica Ta

cea mântuitoare, în curăţie şi în dreptate; ca în tot lucrul şi

cuvântul bine plăcând Ţie, să se facă fiu şi moştean cereştii

Tale Împărăţii.

Că Tu eşti Dumnezeul nostru, Dumnezeu Carele miluieşti

şi mântuieşti şi Ţie mărire înălţăm Tatălui şi Fiului şi

Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în vecii vecilor, Amin.

Şi după rugăciune unge pre cel botezat cu Sfântul Mir, făcând

chipul Crucii la frunte, la ochi, la nări, la gură, şi la amândouă

urechile, la piept la mâini, şi la picioare zicând:

Pecetea darului Sfântului Duh, Amin.

Apoi Preotul cu naşul şi cu pruncul ocolesc analogul de trei ori,

cântând:

Câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi îmbrăcat,

Aliluia.

Prochimen glasul al 3-lea:

Domnul este luminarea mea, şi Mântuitorul meu de cine mă voi

teme?

stih: Domnul este sprijinitorul vieţii mele, de cine mă voi

înfricoşa?

APOSTOLUL

Din cartea cea către Romani a Sfântului Apostol Pavel citire: 6;

3-11

Fraţilor, câţi în Hristos ne-am botezat, întru moartea Lui

ne-am botezat. Ne-am înmormântat împreună cu El prin

botez întru moarte; că precum Hristos s-a sculat din morţi

prin mărirea Tatălui, aşa şi noi întru înnoirea vieţii să

umblăm. Că de suntem împreună altoiţi după asemănarea

morţii Lui apoi şi învierii Lui vom fi părtaşi. Aceasta ştiind că

omul nostru cel vechi împreună cu Dânsul s-a răstignit, ca

trupul păcatului să se strice, pentru a nu mai servi noi

păcatului. Căci Cela ce a murit, s-a îndreptat de păcat. Iară

de am murit cu Hristos, credem că vom şi învia cu dânsul.

Ştiind că Hristos, Carele s-a sculat din morţi, nu va mai muri;

că moartea pre el nu-l mai stăpâneşte. Căci Cela ce a murit

păcatului odată a murit; iar Cela ce viază, lui Dumnezeu

viază. Aşa şi voi socotiţi-vă morţi a fi păcatului, şi vii lui

Dumnezeu, întru Iisus Hristos Domnul nostru.

Preotul: Pace ţie cititorule

Corul: Şi duhului tău. Aliluia (de trei ori)

EVANGHELIA

Din Sfânta Evanghelie de la Matei citire: 28; 16-20

În timpul acela, cei unsprezece ucenici au mers în

Galileea, în muntele unde le-a poruncit lor Iisus. Şi văzându-

L pre El s-au închinat Lui, iar unii s-au îndoit. Şi apropiinduse

Iisus le-a grăit lor, zicând: Datu-Mi-sa toată puterea în cer

şi pre pământ. Deci mergând învăţaţi toate neamurile,

botezându-i pre ei în numele Tatălui, şi al Fiului, şi al

Sfântului Duh, învăţându-i să păzească toate câte am

poruncit vouă; şi iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la

sfârşitul veacului, Amin.

Apoi ectenia şi apolisul

Cade-se a şti că datina veche aşa a fost, şi este şi acum pre la

unele locuri: după ce citea Evanghelia îndată făcea apolis deplin,

şi ieşeau cu pruncul din Biserică; iar a opta zi după botez, iarăşi

aduceau pruncul la Biserică, şi-i citea rugăciunile spălării cum

arată: mai jos rânduiala. Acum însă pre la mai multe locuri se face

aşa: după citirea Apostolului şi a Evangheliei, nu zic ecteniile, nici

fac apolis, ci îndată zic: Domnului să ne rugăm, şi citeşte

rugăciunile de rând şi cele ale spălării de a opta zi, şi cele de

tunderea părului, nefăcând alt început. După aceia, terminând

toate, cum arată mai jos învăţătura pentru aceste rugăciuni, zice

ecteniile şi face apolis deplin. Voi însă veţi face cum veţi crede că

este mai bine, şi cum vă este datina locului.

RUGĂCIUNILE SPĂLĂRII

În a opta zi iar aduc pruncul la Biserică spre a-l spăla şi Preotul

îl desfaşă, zicând rugăciunea aceasta:

Domnului să ne rugăm

Cela ce ai dăruit robului Tău răscumpărare de păcate prin

Sfântul Botez, şi i-ai dat lui viaţa renaşterii; Însuţi, Stăpâne

Doamne, binevoieşte să strălucească pururea în inima lui

lumina feţei Tale; păstrează pavăza credinţei nevătămată de

duşmani, păzeşte în el neîntinată şi nespurcată haina

nestricăciunii, cu care s-a îmbrăcat; păstrând într-însul, cu

harul Tău, nestricată pecetea cea duhovnicească, şi fii

milostiv acestuia şi nouă după mulţimea îndurărilor Tale. Că

s-a binecuvântat şi s-a preamărit prea cinstitul şi de mare

cuviinţă numele Tău, al Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh

acum şi pururea şi în vecii vecilor, Amin.

Domnului să ne rugăm

Stăpâne Doamne Dumnezeul nostru, Carele prin baie dai

celor botezaţi strălucire cerească; Cela ce ai renăscut pre

robul Tău acest nou luminat prin apă şi prin duh, şi i-ai

dăruit lui iertarea păcatelor celor de voie şi celor fără de

voie; pune peste dânsul mâna Ta cea puternică, şi-l păzeşte

pre el cu puterea bunătăţii Tale, apară-i arvuna nefurată, şi-l

învredniceşte pre el de viaţa cea veşnică, şi spre bună

plăcerea Ta. Că tu eşti Sfinţirea noastră, şi Ţie mărire

înălţăm Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi

în vecii vecilor, Amin.

Preotul: Pace tuturor

Corul: Şi duhului tău

Diaconul: Capetele noastre Domnului să le plecăm

Corul: Ţie Doamne

iar Preotul citeşte această rugăciune în taină:

Cela ce s-a îmbrăcat întru Tine, Hristoase Dumnezeul

nostru, Ţie împreună cu noi şi-a plecat capul său, pre carele

păzeşte-l să rămână ostaş neînvins împrotiva celor ce în

deşert aduc duşmănie asupra lui şi asupra noastră; şi cu

cununa Ta cea nestricăcioasă arată-ne pre toţi învingători

până la sfârşit.

Apoi zice cu glasul:

Că Ţie se cuvine a ne milui şi a ne mântui, şi Ţie mărire

înălţăm, împreună şi Părintelui Tău Celui fără de început, şi

Preasfântului, bunului şi de-viaţă-făcătorului Tău Duh, acum

şi pururea, şi în vecii vecilor, Amin.

Apoi Preotul dezleagă brâul sau faşa pruncului, şi unind

capetele lor, le udă cu apă curată, şi stropeşte pruncul zicând:

Îndreptatu-te-ai, luminatu-te-ai, Sfinţitu-te-ai, spălatu-teai,

în numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh, Amin.

Apoi luând buretele udat cu apă şterge faţa, capul, pieptul şi

celelalte membre ale pruncului, zicând:

Botezatu-te-ai, luminatu-te-ai, miruitu-te-ai, Sfinţitu-te-ai,

spălatu-te-ai, în numele Tatălui, şi al Fiului şi al Sfântului

Duh, Amin.

RUGĂCIUNEA LA TUNDEREA PĂRULUI

Domnului să ne rugăm

Stăpâne Doamne, Dumnezeul nostru, Carele cu chipul

Tău ai cinstit pre om, alcătuindu-l din suflet cuvântător şi

din trup încuviinţat, ca trupul să servească sufletului celui

cuvântător, şi punându-i capul deasupra, ai aşezat într-însul

mai multe simţiri, ce nu se împiedică una pre alta, şi ai

acoperit capul cu peri, spre a nu se vătăma de schimbările

aerului, şi ai întocmit toate membrele lui spre trebuinţă, ca

prin toate să-Ţi mulţumească Ţie Meşterului celui prea bun.

Însuţi, Stăpâne, Cela ce, prin vasul cel ales al Tău, Apostolul

Pavel, ne-ai poruncit nouă, ca toate să le facem spre mărirea

Ta, pre robul Tău aceasta (N), carele a venit să facă

începătură a-şi tunde părul capului său, binecuvintează-l pre

dânsul împreună şi pre naşul lui, şi le dă lor să cugete toate

în legea Ta, şi să facă cele bine plăcute Ţie. Că milostiv şi

iubitor de oameni Dumnezeu eşti, şi Ţie mărire înălţăm,

Tatălui, şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii

vecilor. Amin.

Preotul: Pace tuturor. Capetele voastre Domnului să le plecaţi

Şi Preotul zice rugăciunea aceasta:

Doamne Dumnezeul nostru, Cela ce din plinirea botezului,

prin bunătatea Ta ai Sfinţit pre cei ce cred întru Tine,

binecuvintează pre pruncul aceasta, şi să se pogoare peste

capul lui binecuvântarea Ta. Şi precum ai binecuvântat prin

profetul Samuil pre împăratul David, binecuvintează şi capul

robului Tău (N) prin mâna mea a păcătosului, luminându-l cu

Duhul Tău Cel Sfânt; ca sporind cu creşterea şi cu

cărunteţile bătrâneţilor, să-Ţi înalţe Ţie mărire, şi să vadă

cele bune ale Ierusalimului în toate zilele vieţii sale. Că Ţie

se cuvine toată mărirea, cinstea şi închinăciunea, Tatălui şi

Fiului şi Sfântului Duh acum şi pururea, şi în vecii vecilor,

Amin.

Apoi îl tunde Preotul cruciş zicând:

Tunde-se robul lui Dumnezeu (N) în numele Tatălui şi al

Fiului şi al Sfântului Duh, Amin.

Şi punând părul în colimvitră zice:

Miluieşte-ne pre noi Dumnezeule după mare mila Ta,

rugămu-ne Ţie, auzi-ne şi ne miluieşte.

Încă ne rugăm pentru robul Tău (N) acest nou botezat,

pentru sănătatea şi mântuirea lui.

Încă ne rugăm pentru robul Tău (aici pomeneşte pre naş),

care au primit pre pruncul aceasta, pentru sănătatea şi

mântuirea lor.

Că Îndurat şi iubitor de oameni Dumnezeu eşti, şi Ţie

mărire înălţăm, Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi

pururea şi în vecii vecilor, Amin.

Apoi: Mărire Ţie Hristoase Dumnezeule, nădejdea noastră,

mărire Ţie. Mărire…, Şi acum…, Doamne miluieşte (de trei

ori). Binecuvintează, şi apolisul.

Cela ce în Iordan de la Ioan a voit a se boteza pentru

mântuirea noastră, Hristos adevăratul Dumnezeul nostru,

pentru rugăciunile preacuratei maicii sale, cu puterea

cinstitei şi de viaţă făcătoarei Cruci, şi pentru ale tuturor

Sfinţilor, să ne miluiască, şi să ne mântuiască pre noi ca un

bun şi de oameni iubitor.

Şi îndată să împărtăşeşti pre cel botezat cu Sfintele Taine, căci

întâmplându-se a se săvârşi din viaţă neîmpărtăşit, greşeşti de

moarte.

Nessun commento:

Posta un commento