domenica 28 ottobre 2018
CUM SA NE MANTUIM
După Sfinţii Părinţi, cel
mai important lucru pe care ar trebui să-l facem - atît în bolile trupeşti, cît
şi în cele duhovniceşti, ultimele de altfel fiind cauzele primelor - este să ne
spovedim cum trebuie (Sfîntul Nicodim Aghioritul) şi la cine trebuie (Sfîntul
Simeon Noul Teolog). Spovedania este cheia mîntuirii - cum spunea unul dintre
cei mai mari duhovnici din zilele noastre. Spovedania adevărată - pentru că
este şi una mincinoasă, din nefericire des întîlnită azi, şi este aşa pentru că
cei ce o fac, şi duhovnicii, şi penitenţii nu ţin seama de voia lui Dumnezeu
din Sfînta Scriptură şi de canoanele şi scrierile Sfinţilor Părinţi -
spovedania adevărată, aşadar, ar trebui să fie lucrul de care să ne aducem
aminte unul altuia cît mai des, în fiecare zi. Din sfaturile preoţilor, şi mai
ales ale duhovnicilor, şi chiar din discuţiile mai scurte pe care aceştia le-ar
avea cu cineva, îndemnurile către spovedanie ar trebui să nu lipsească. Atît
doar că ar trebui să le aducă aminte mereu celor pe care îi îndeamnă la aceasta
că spovedania trebuie făcută cum o cer Sfinţii Părinţi şi la acei duhovnici
care pot să ducă spre mîntuire sufletele noastre. Fără adaosul acesta foarte
important, îndemnul la spovedanie este, dacă am judeca trupeşte, ca şi cum ai
îndemna pe cineva la un medic care nu ştie medicină şi face mai mult rău
bolnavului, ucigîndu-l cu zile cum se zice.
Spovedania adevărată - şi
adesea vom folosi zicerea aceasta, avînd în vedere că destui fac o spovedanie
mincinoasă şi nemîntuitoare - ne ajută să ieşim întăriţi duhovniceşte din
necazurile de tot felul şi din ispitele noastre, fiind răspunsul la toate
problemele pe care le avem. Ea este adevăratul medicament universal. Însă, după
cum spun Sfinţii Părinţi şi pe ei îi vom cita mereu, fiind singurul izvor
adevărat de la care ne putem adăpa duhovniceşte, spovedania „s-a făcut astăzi
(aşadar încă de acum vreo două veacuri) [...] o taină prea puţin folositoare” -
după cum spune Sfîntul Nicodim Aghioritul. Cei mai mulţi dintre creştini se
mărturisesc rar (o dată pe an sau cel mult în cele patru posturi), iar alţii şi
mai rar (la cîţiva ani o dată) şi nici atunci nu o fac cum trebuie şi la cine
trebuie, cum am mai spus. Căci tot Sfîntul Nicodim Aghioritul zice: „Alţii -
majoritatea zicem noi, văzînd realitatea tristă din zilele noastre - e adevărat
că se mărturisesc, însă nu precum se cuvine, pentru că nu se spovedesc cu cea
mai cuviincioasă cercetare a conştiinţei şi a păcatelor lor, nici cu zdrobirea
şi umilinţa cea trebuincioasă, nici cu o voinţă hotărîtoare ca de acum înainte
să nu mai păcătuiască, nici cu facerea canonului care se cuvine - căci acestea
toate alcătuiesc mărturisirea cea plăcută lui Dumnezeu.” De aceea, în chip cu
totul deosebit trebuie să ne facem un obicei din a ne cerceta conştiinţa în
fiecare seară cu privire la păcatele săvîrşite în timpul zilei, avînd în vedere
în chip deosebit cele şapte păcate de moarte (după unii Sfinţi Părinţi, opt),
din care - după Sfinţii Părinţi - se nasc toate celelalte păcate. Apoi, în urma
cercetării conştiinţei, să vedem care sînt cele mai grave dintre păcatele
noastre, să vedem pricinile lor şi să ne străduim cu toată puterea a le părăsi,
înlocuindu-le cu faptele bune opuse lor. Trebuie să fim convinşi că, dacă nu
fugim mai întîi de pricinele păcatelor, nu o să sporim duhovniceşte.
Din nefericire pentru noi
toţi, cercetarea conştiinţei sau luarea aminte la sine - care erau lucruri de
căpetenie la Sfinţii Părinţi (vezi la Sfîntul Ioan Gură de Aur, la Avva
Dorotei, la Sfîntul Simeon Evlaviosul, la Sfîntul Ignatie Briancianinov şi la
alţii) - nu mai este preţuită astăzi. Rari sînt duhovnicii
care cer fiilor lor duhovniceşti să se cunoască bine pe sine sau fac din lucrul
acesta parte din canonul dat la spovedanie. De aceea, credincioşii nu
înaintează duhovniceşte, sau prea puţini se folosesc de taina spovedaniei, deşi
unii se spovedesc mai des. Aşa se face că mulţi îşi văd păcatele mai grosiere,
adică cele trupeşti, dar pe cele mai subţiri şi mai greu de biruit (precum sînt
mîndria şi slava deşartă) puţini şi le văd. Şi aceasta tocmai pentru că aceste
păcate subţiri presupun paza minţii şi rugăciune de toată vremea („Doamne
Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu miluieşte-mă pe mine păcătosul!”) şi
cercetarea zilnică a conştiinţei. Unii nu şi le văd pînă în ultima clipă a
vieţii lor, punîndu-şi în pericol mîntuirea. Nu degeaba Sfîntul Simeon Noul
Teolog cerea în învăţăturile sale ca „încă din copilărie orice om să înveţe a
se cunoaşte pe sine, să cunoască ce este şi cum îşi va sfîrşi viaţa.” (Ţelul
vieţii creştine, Editura Anastasia, 1996). Dar cauza principală a
spovedaniilor nefolositoare de suflet stă în faptul că creştinii zilelor
noastre nu-şi tratează bolile sufletului precum pe acelea ale trupului. Căci,
dacă se îmbolnăvesc trupeşte, caută să meargă la cei mai mari doctori; însă,
cînd e vorba de bolile sufleteşti, prea puţin simţindu-le gravitatea sau
nemaisimţind-o de loc, ei se spovedesc la oricine, iar nu la duhovnici iscusiţi
(adică cei care canonisesc după Canoanele Sfinţilor Părinţi).
sabato 27 ottobre 2018
giovedì 25 ottobre 2018
Din Invataturile Sfântul CASIAN ROMANUL
Sfântul CASIAN ROMANUL
Către Episcopul Castor
Despre cele opt gânduri ale
răutăţii1
După ce mai înainte
am alcătuit cuvântul despre rânduielile chinoviilor, de data aceasta,
nădăjduind iarăşi în rugăciunile Voastre, ne-am apucat a scrie despre cele opt
gânduri ale răutăţii, adică despre cel al lăcomiei pântecelui, al curviei, al
iubirii de argint, al mâniei, al întristării, al trândăviei, al slavei deşarte
şi al mândriei.
I. Despre înfrânarea pântecelui .
Mai întâi deci vom vorbi despre înfrânarea pântecelui,
care se împotriveşte îmbuibării pântecelui; apoi despre chipul posturilor şi
despre felul şi cantitatea bucatelor. Iar acestea nu de la noi le vom spune, ci
după cum le-am primit de la Sfinţii Părinţi. Aceştia n-au lăsat un singur canon
de postire, nici un singur chip al împărtăşirii de bucate, nici aceeaşi măsură
pentru toţi. Fiindcă nu toţi au aceeaşi tărie şi aceeaşi vârstă; apoi şi din
pricina slăbiciunii unora, sau a unei deprinderi mai gingaşe a trupului, însă
un lucru au rânduit tuturor: să fugă de îmbuibare si de saturarea pântecelui.
Iar postirea de fiecare zi au socotit că este mai folositoare şi mai ajutătoare
spre curăţie, decât cea de trei sau de patru zile, sau decât cea întinsă până
la o săptămână. Căci zic: cel ce peste măsură întinde postirea, tot peste
măsură se foloseşte adeseori şi de hrană. Din pricina aceasta se întâmplă că
uneori, din covârşirea postirii, slăbeşte trupul si se face mai trândav spre
slujbele cele duhovniceşti; iar alteori, prin prisosul mâncării, se îngreuiază
si face să se nască în suflet nepăsare şi moleşire. Au cercat Părinţii şi aceea
că nu tuturor le este potrivită mâncarea verdeţurilor sau a legumelor şi nici
posmagul nu-1 pot folosi ca hrană toţi. Şi au zis Părinţii că unul mâncând două
litre de pâine e încă flămând, iar altul mâncând o litră, sau şase uncii, se
satură. (Uncia este uncia romană: 27 gr. 165 mlgr.). Deci, precum am zis mai înainte,
le-a dat tuturor o singură regulă pentru înfrânare: să nu se amăgească nimeni
cu saturarea pântecelui si să nu se lase furat de plăcerea gâtlejului. Pentru
că nu numai deosebirea felurilor, ci si mărimea cantităţii mâncărurilor face să
se aprinză săgeţile curviei. Căci cu orice fel de hrană de se va umplea
pântecele, naşte sămânţa desfrânării; asemenea nu numai aburii vinului fac
mintea să se îmbete, ci si saturarea de apă, precum si prisosul a orice fel de
hrană o moleşeşte si o face somnoroasă. În Sodoma nu aburii vinului, sau ai
bucatelor felurite au adus prăpădul, ci îmbuibarea cu pâine, cum zice Prorocul.
Slăbiciunea trupului nu dăunează curăţiei inimii, când dăm trupului nu ceea ce
voieşte plăcerea, ci ceea ce cere slăbiciunea. De bucate numai atât să ne
slujim, cât să trăim, nu ca să ne facem robi pornirilor poftei. Primirea hranei
cu măsură şi cu socoteală, dă trupului sănătatea, nu îi ia sfinţenia. Regula
înfrânării şi canonul aşezat de Părinţi, acesta este: Cel ce se împărtăşeşte de
vreo hrană să se depărteze de ea până mai are încă poftă şi să nu aştepte să se
sature. Iar Apostolul zicând: «Grija trupului să nu o faceţi spre pofte», n-a
oprit chivernisirea cea trebuincioasă a vieţii, ci grija cea iubitoare de
plăceri. De altfel pentru curăţia desăvârşită a sufletului nu ajunge numai
reţinerea de la bucate, dacă nu se adaugă la ea şi celelalte virtuţi. De aceea
smerenia prin ascultarea cu lucrul şi prin ostenirea trupului mari foloase
aduce, înfrânarea de la iubirea de argint călăuzeşte sufletul spre curăţie,
când înseamnă nu numai lipsa banilor, ci şi lipsa poftei de-a-i avea. Reţinerea
de la mânie, de la întristare, de la slava deşartă si mândrie, înfăptuieşte
curăţia întreagă a sufletului. Iar curăţia parţială a sufletului, cea a
neprihănirii adecă, o înfăptuiesc în chip deosebit înfrânarea şi postul. Căci
este cu neputinţă ca cel ce şi-a săturat stomacul să se poată lupta în cuget cu
dracul curviei. Iată de ce lupta noastră cea dintâi trebuie să ne fie
înfrânarea stomacului si supunerea trupului nu numai prin post, ci şi prin
priveghere, osteneală şi cetiri; apoi aducerea inimii la frica de iad si la
dorul după împărăţia cerurilor.
II. Despre duhul curviei şi al poftei
trupeşti
A doua luptă o avem împotriva duhului curviei şi al
poftei trupeşti. Pofta aceasta începe să supere pe om de la cea dintâi vârstă.
Mare şi cumplit război este acesta si luptă îndoită cere. Căci acest război
este îndoit, aflându-se şi în suflet şi în trup. De aceea trebuie să dăm lupta
din două părţi împotriva lui. Prin urmare nu ajunge numai postul trupesc pentru
dobândirea desăvârşitei neprihăniri si adevăratei curaţii, de nu se va adăuga
şi zdrobirea inimii şi rugăciunea întinsă către Dumnezeu si cetirea deasă a
Scripturilor şi osteneala şi lucrul mâinilor, care abia împreună pot să
oprească cele neastâmpărate ale sufletului şi să-1 aducă înapoi de la
nălucirile cele de ruşine. Mai înainte de toate însă, foloseşte smerenia
sufletului, fără de care nu va putea birui nimeni, nici curvia, nici celelalte
patimi. Deci de la început trebuie păzită inima cu toată străjuirea de
gândurile murdare, «Căci dintru aceasta purced, după cuvântul Domnului, gânduri
rele, ucideri, preacurvii, curvii» si celelalte. Deoarece şi postul ni s-a
rânduit de fapt nu numai spre chinuirea trupului, ci şi spre trezvia minţii, ca
nu cumva, întunecându-se de mulţimea bucatelor, să nu fie în stare să se păzească
de gânduri.
Deci nu trebuie pusă
toată strădania numai în postul cel trupesc, ci şi în meditaţie duhovnicească,
fără de care e cu neputinţă să urcăm la înălţimea neprihănirii şi curăţiei
adevărate. Se cuvine aşadar, după cuvântul Domnului, «să curăţim mai
întâi partea cea dinlăuntru a paharului şi a blidului, ca să se facă şi cea din
afară curată». De aceea să ne sârguim, cum zice Apostolul, «a ne lupta după
lege şi a lua cununa» după ce am biruit duhul cel necurat al curviei,
bizuindu-ne nu în puterea şi nevoinţa noastră, ci în ajutorul Stăpânului nostru
Dumnezeu. Căci dracul acesta nu încetează de a război pe om, până nu va crede
omul cu adevărat că nu prin străduinţa şi nici prin osteneala sa, ci prin
acoperemântul şi ajutorul lui Dumnezeu se izbăveşte de boala aceasta şi se
ridică la înălţimea curăţiei. Fiindcă lucrul acesta este mai presus de fire şi
cel ce a călcat întărâtările trupului şi plăcerile lui ajunge într-un chip
oarecare afară din trup. De aceea este cu neputinţă omului (ca să zic aşa) să
zboare cu aripile proprii la această înaltă şi cerească cunună a sfinţeniei şi
să se facă următor îngerilor, de nu-1 va ridica de la pământ şi din noroi harul
lui Dumnezeu. Căci prin nici o altă virtute nu se aseamănă oamenii cei legaţi
cu trupul mai mult cu îngerii cei netrupeşti, decât prin neprihănire.
Printr-aceasta, încă pe
pământ fiind şi petrecând, au, după cum zice Apostolul,
petrecerea în ceruri.
Iar semnul că au
dobândit desăvârşit această virtute, îl avem în aceea că sufletul chiar şi în
vremea somnului nu ia seama la nici un chip al nălucirii de ruşine. Căci deşi
nu se socoteşte păcat o mişcare ca aceasta, totuşi ea arată că sufletul boleşte
încă şi nu s-a izbăvit de patimă. Şi de aceea trebuie să credem că nălucirile
cele de ruşine ce ni se întâmplă în somn, sunt o dovadă a trândăviei noastre de
până aci si a neputinţei ce se află în noi, fiindcă scurgerea ce ni se întâmplă
în vremea somnului face arătată boala ce sade tăinuită în ascunzişurile sufletului.
De aceea şi Doctorul sufletelor noastre a pus doctoria în ascunzişurile
sufletului, unde ştie că stau şi pricinile boalei, zicând: «Cel ce caută la
muiere spre a o pofti pe dânsa, a şi preacurvit cu ea întru inima sa». Prin
aceasta a îndreptat nu atât ochii cei curioşi şi desfrânaţi, cât sufletul cel
aşezat înăuntru, care foloseşte rău ochii cei daţi de Dumnezeu spre bine. De
aceea şi cuvântul înţelepciunii nu zice: «Cu toată străjuirea păzeşte ochii
tăi», ci: «Cu toată străjuirea păzeşte inima ta»3, aplicând leacul
străjuirii mai ales aceleia care foloseşte ochii spre ceea ce voieşte. Aşadar
aceasta să fie paza cea dintâi a curăţiei noastre: de nu va veni în cuget
amintirea vreunei femei, răsărită prin diavoleasca viclenie, bunăoară a maicii,
sau a surorii, sau a altor femei cucernice îndată să o alungăm din inima
noastră, ca nu cumva, zăbovind mult la această amintire, amăgitorul celor
neiscusiţi să rostogolească cugetul de la aceste feţe la
năluciri ruşinoase şi vătămătoare. De aceea şi porunca dată de Dumnezeu
primului om ne cere să păzim capul şarpelui1, adică începutul
gândului vătămător prin care acela încearcă să se şerpuiască în sufletul
nostru, ca nu cumva prin primirea capului, care este prima răsărire a gândului,
să primim şi celălalt trup al şarpelui, adică învoirea cu plăcerea şi prin
aceasta să ducă apoi cugetul la fapta neîngăduită. Ci trebuie, precum este
scris: «în dimineţi să ucidem pe toţi păcătoşii pământului»,2 adică
prin lumina cunoştinţei să deosebim şi să nimicim toate gândurile păcătoase de
pe pământ, care este inima noastră, după învăţătura Domnului; si până ce sunt
încă prunci, fiii Vavilonului, adică gândurile viclene, să-i ucidem, zdrobindu-i
de piatră3, care este Hristos. Căci de se vor face bărbaţi prin
învoirea noastră, nu fără mare suspin şi grea osteneală vor fi biruiţi. Dar pe
lângă cele zise din dumnezeiasca Scriptură, bine este să pomenim şi cuvinte de
ale Sfinţilor Părinţi. Astfel Sfântul Vasile, episcopul Cezareei Capadociei,
zice: «Nici muere nu cunosc, nici feciorelnic nu sunt». El ştia că darul
fecioriei nu se dobândeşte numai prin depărtarea cea trupească de muere, ci si
prin sfinţenia şi curăţia sufletului, care se câştigă prin frica lui Dumnezeu.
Mai zic Părinţii şi aceea că nu putem câştiga desăvârşit virtutea curăţiei, de
nu vom dobândi mai întâi în inima noastră adevărata smerenie a cugetului; nici
de cunoştinţă adevărată nu ne putem învrednici, câtă vreme patima curviei
zăboveşte în ascunzişurile sufletului. Dar ca să desăvârşim înţelesul
neprihănirii, vom mai pomeni de un cuvânt al Apostolului şi vom pune capăt
cuvântului: «Căutaţi pacea cu toată lumea şi sfinţirea,
fără de care nimeni nu va vedea pe Domnul»1. Că despre aceasta grăieşte,
se vede din cele ce adaugă, zicând: «Să nu fie cineva curvar sau lumeţ ca
Esau».2 Pe cât este aşadar de cerească şi de îngerească virtutea
sfinţeniei, pe atât este de războită cu mai mari bântuieli de potrivnici. De
aceea suntem datori să ne nevoim nu numai cu înfrânarea trupului, ci şi cu zdrobirea
inimii şi cu rugăciuni dese împreunate cu suspine, ca să stingem cuptorul
trupului nostru, pe care împăratul Vavilonului îl aprinde în fiecare zi prin
aţâţările poftei, cu rouă venirii Sfântului Duh. Pe lângă acestea, armă foarte
tare pentru acest război avem privegherea cea după Dumnezeu. Căci precum paza
zilei pregăteşte sfinţenia nopţii, aşa şi privegherea din vremea nopţii
deschide sufletului calea către curăţia zilei.
III. Despre iubirea de argint
A treia luptă o avem
împotriva duhului iubirii de argint. Războiul acesta este străin şi ne vine din
afara firii, folosind necredinţa monahului. De fapt aţâţările celorlalte
patimi, adică a mâniei şi a poftei, îşi iau prilejurile din-trup şi îşi au
oarecum începutul în răsadul firii, de la naştere. De aceea sunt biruite abia
după vreme îndelungată. Boala iubirii de argint însă, venind din afară, se
poate tăia mai uşor, dacă este silinţă şi luare aminte. Dar de nu e băgată în
seamă, se face mai pierzătoare decât celelalte patimi şi mai cu anevoie de
înfrânt. Căci e «rădăcina tuturor răutăţilor»,3 după Apostolul. Să
băgăm numai de seamă: îmboldirile cele fireşti ale trupului se văd nu numai la
copii, în care nu este încă cunoştinţa binelui si a
râului, ci şi la pruncii cei prea mici şi sugaci care nici urmă de plăcere nu
au în ei, însă îmboldirea firească arată că o au. De asemenea observăm la
prunci si acul mâniei, când îi vedem porniţi asupra celui ce i-au năcăjit. Iar
acestea le zic, nu ocărând firea ca pricină a păcatului (să nu fie), ci ca să
arăt că mânia şi pofta au fost împreunate cu firea omului de către însuşi
Ziditorul cu un scop bun, dar prin trândăvie alunecă din cele fireşti ale
trupului în cele afară de fire. De fapt îmboldirea trupului a fost lăsată de
Ziditorul spre naşterea de prunci si spre continuarea neamului omenesc prin
coborâre unii de la alţii, nu spre curvie. Asemenea si imboldul mâniei s-a
semănat în noi spre mântuire, ca să ne mâniem asupra păcatului, nu ca să ne
înfuriem asupra aproapelui. Prin urmare nu firea în sine e păcătoasă, chiar
dacă o folosim noi rău. Sau vom învinovăţi pe Ziditor? Oare cel ce a dat fierul
spre o întrebuinţare necesară si folositoare e vinovat, dacă cel ce 1-a primit
îl foloseşte pentru ucidere?
Am spus acestea,
vrând să arătăm că patima iubirii de argint nu~si are pricina în cele fireşti,
ci numai în voia liberă cea foarte rea si stricată. Boala aceasta când găseşte
sufletul căldicel si necredincios, la începutul lepădării de lume, strecoară
într-însul niscai pricini îndreptăţite si la părere binecuvântate ca să
oprească ceva din cele ce le are. Ea îi zugrăveşte monahului în cuget bătrâneţe
lungi si slăbiciune trupească si-i şopteşte că cele primite de la chinovie nu
i-ar ajunge spre mângâiere, nu mai zic când este bolnav, dar nici măcar când
este sănătos; apoi că nu se poartă acolo grijă de bolnavi, ci sunt foarte
părăsiţi şi că de na va avea ceva aur pus de o parte va muri în mizerie. Mai
apoi îi strecoară în minte gândul că nici nu va putea rămâne multă vreme în
mănăstire, din pricina greutăţii îndatoririlor si a supravegherii
amănunţite a Părintelui. Iar după ce cu astfel de gânduri îi amăgeşte mintea, ca
să-si oprească măcar un bănişor, îl înduplecă vrăjmaşul să înveţe si vreun
lucru de mână de care să nu ştie Avva, din care îşi va putea spori argintul pe
care îl râvneşte. Pe urmă îl înşeală ticălosul cu nădejdi ascunse, zugrăvindu-i
în minte câştigul ce-1 va avea din lucrul mâinilor si apoi traiul fără griji.
Şi aşa, dându-se cu totul grijii câştigului, nu mai ia aminte la nimic din cele
protivnice, nici chiar la întunerecul deznădejdii, care îl cuprinde în caz că
nu are parte de câştig; ci precum altora li se face Dumnezeu stomacul, aşa şi
acestuia aurul. De aceea si fericitul Apostol, cunoscând aceasta, a numit
iubirea de argint, nu numai «rădăcina tuturor răutăţilor», ci si «închinare la idoli».
Să luăm seama deci, la câtă răutate târăşte boala aceasta pe om, dacă îl
împinge si la slujirea la idoli. Căci după ce si-a depărtat iubitorul de argint
mintea de la dragostea lui Dumnezeu, iubeşte idolii oamenilor scobiţi în aur.
Întunecat de aceste
gânduri şi sporind la si mai mult rău, monahul nu mai poate avea nici o
ascultare, ci se răzvrăteşte, sufere, cârteşte la orice lucru, răspunde
împotrivă şi nemaipăzind nici o evlavie, se duce ca un cal nesupus în
prăpastie. Nu se mulţumeşte cu hrana cea de toate zilele si strigă pe faţă că
nu mai poate să rabde acestea la nesfârşit. Spune că Dumnezeu nu e numai acolo
si nu si-a încuiat mântuirea sa numai în Mănăstirea aceea; şi că de nu se va
duce de acolo se va pierde.
Banii cei puşi de o
parte, dând ajutor socotinţii acesteia stricate, îl susţin ca nisţe aripi să
cugete la ieşirea din mănăstire, să răspundă aspru si cu mândrie la toate
poruncile
şi să se socoată pe sine ca pe un străin din afară. Orice
ar vedea în Mănăstire că ar avea trebuinţă de îndreptare, nu bagă în seamă, ci
trece cu vederea, dacă nu defăimă şi huleşte toate câte se fac. Caută apoi
pricini pentru care să se poată mânia sau întrista, ca să nu pară uşuratec,
ieşind fără pricină din Mănăstire. Iar dacă poate scoate şi pe altul din
Mănăstire, amăgindu-1 cu şoapte şi vorbe deşarte, nu se dă îndărăt să o facă,
vrând să aibă un împreună lucrător la fapta sa cea rea. Şi aşa aprinzându-se de
focul banilor săi, iubitorul de argint nu se va putea linişti niciodată în
Mănăstire, nici nu va putea să trăiască sub ascultare. Iar când dracul îl va
răpi ca un lup din staul si, despărţindu-1 de turmă, îl va lua spre mâncare,
atunci lucrările rânduite pentru anumite ceasuri în chinovie, pe care îi era
greu să le împlinească, îl va face vrăjmaşul să le împlinească în chilie zi şi
noapte cu multă râvnă; nu-1 va slobozi însă să păzească chipul rugăciunilor,
nici rânduiala posturilor; nici canonul privegherilor. Ci, după ce 1-a legat cu
turbarea iubirii de argint, toată sârguinţa îl înduplecă să o aibă numai spre
lucrul mâinilor.
Trei sunt felurile boalei
acesteia, pe care le opresc deopotrivă atât dumnezeieştile Scripturi, cât şi
învăţăturile Părinţilor. Primul e cel care face pe monahi să agonisească si să
adune cele ce nu le aveau în lume; al doilea e cel care face pe cei ce s-au
lepădat de avuţii să se căiască, punându-le în minte gândul să caute cele pe
care le-au dăruit lui Dumnezeu; în sfârşit al treilea e cel care, legând de la
început pe monah de necredinţă şi moleşeală, nu-1 lasă să izbăvească desăvârşit
de lucrurile lumii, ci îi pune în minte frica de sărăcie şi neîncredere în
purtarea de grijă a lui Dumnezeu, îndemnându-1 să calce făgăduinţele pe care
le-a făcut când s-a lepădat de lume. Pildele tuturor acestor trei feluri precum
am zis, le-am găsit osândite în dumnezeiasca Scriptură. Aşa Ghiezi, voind să
dobândească banii pe care nu-i avea înainte, s-a lipsit de darul proorociei, pe
care învăţătorul său voia să i-1 lase drept moştenire şi în loc de
binecuvântare a moştenit lepră veşnică prin blestemul Proorocului.1 Iuda,
voind să recapete banii, de care mai-nainte se lepădase urmând lui Hristos, a
căzut nu numai din ceata ucenicilor, alunecând spre vânzarea Stăpânului, ci şi
viaţa cea trupească a sa prin silnică moarte a sfârşit-o2. Iar
Anania şi Salira, oprind o parte din preţul vânzării, se pedepsesc cu moartea
prin gura apostolească3. Marele Moise porunceşte şi el în a «Doua
lege», în chip tainic, celor ce făgăduiesc să se lepede de lume, dar de frica
necredinţei se ţin iarăşi de lucrurile pământeşti: «De este cineva fricos şi-i
tremură inima de teamă, să nu iasă la război, ci să se întoarcă acasă, ca nu
cumva cu frica lui să sperie şi inimile fraţilor săi»4. Poate fi
ceva mai întemeiat şi mai lămurit decât această mărturie? Oare nu învăţăm din
aceasta cei ce ne lepădăm de lume, să ne lepădăm desăvârşit si aşa să ieşim la
război, ca nu cumva punând început slăbănog şi stricat, să întoarcem şi pe
ceilalţi de la desăvârşirea evanghelică, semănând temere într-înşii? Chiar şi
cuvântul bine zis în Scripturi: «că mai bine este a da decât a lua»,5
îl tâlcuiesc rău aceştia, forţându-1 şi schimbându-i înţelesul, ca să
potrivească cu rătăcirea si cu pofta lor de argint. De asemenea învăţătura
Domnului care zice: «Dacă vrei să fii desăvârşit, vinde-ti averile tale si le
dă săracilor şi vei avea comoară în ceruri; şi venind urmează-mi Mie».6
El chibzuiesc că decât să fii sărac mai fericit lucru este a stăpâni peste o
bogăţie proprie şi din prisosul ei a da şi celor ce au lipsă. Să ştie însă unii
ca aceştia că încă nu s-au lepădat de lume, nici n-au ajuns la desăvârşirea
monahicească, câtă vreme se ruşinează de Hristos şi nu iau asupra lor sărăcia
Apostolului, ca prin lucrul mâinilor să-şi slujească lor şi celor ce au
trebuinţă, spre a împlini făgăduinţa călugărească si a fi încununaţi cu
Apostolul, ca unii cari, după ce şi-au risipit vechea bogăţie, luptă ca Pavel
lupta cea bună în foame şi în sete, în ger şi fără haine1. Căci dacă
Apostolul ar fi ştiut că pentru desăvârşire mai de trebuinţă este vechea
bogăţie, nu şi-ar fi dispreţuit starea sa de cinste, căci zice despre sine că a
fost om de vază şi cetăţean roman2. Asemenea şi cei din Ierusalim,
care îşi vindeau casele si ţarinile şi puneau preţul la picioarele Apostolilor3,
n-ar fi făcut aceasta, dacă ar fi ştiut că Apostolii ţin de lucru mai fericit
şi mai chibzuit ca fiecare să se hrănească din banii săi şi nu din osteneala
proprie şi din ceea ce aduc neamurile. Încă mai lămurit învaţă despre acestea
acelaşi Apostol în cele ce scrie Romanilor, când zice: «Iar acum merg la
Ierusalim ca să slujesc Sfinţilor, că a binevoit Macedonia şi Ahaia să facă o
strângere de ajutoare pentru cei lipsiţi dintre Sfinţii din Ierusalim. Că au
binevoit, dar le sunt şi datori».4 Dar şi el însuşi, fiind adesea
pus în lanţuri şi în închisori şi ostenit de călătorii, sau împiedecat de
acestea să-şi câştige hrana din lucrul manilor sale, precum obişnuia, spune ca
primiţ-o de la fraţii din Macedonia, care au venit la el: «Şi lipsa mea au
împlinit-o fraţii cei ce au venit din Macedonia»5. Iar Filipenilor
le scrie: «Si voi Filipenilor ştiţi că ieşind eu din Macedonia, nici o biserică
nu s-a unit cu mine când a fost vorba de dat şi luat, decât voi singuri. Că si
în Thesalonic odată şi de două ori mi-aţi trimis cele de trebuinţă»1.
Aşadar, după părerea
iubitorilor de argint, sunt mai fericiţi decât Apostolul si aceştia, fiindcă
i-au dat din averile lor şi lui cele de trebuinţă. Dar nu va cuteza nimeni să
zică aceasta, dacă nu cumva a ajuns la cea mai de pe urmă nebunie a minţii.
Deci dacă vrem să
urmăm poruncii evanghelice si întregii Biserici celei dintru început,
întemeiată pe temelia Apostolilor, să nu ne luăm după socotinţele noastre, nici
să înţelegem rău cele zise bine. Ci, lepădând părerea noastră cea moleşită şi
necredincioasă, să primim înţelesul cel adevărat al Evangheliei. Căci numai aşa
vom putea urma Părinţilor şi nu ne vom despărţi niciodată de ştiinţa vieţii de
obşte, ci ne vom lepăda cu adevărat de lumea aceasta: Bine este deci să ne
amintim şi aci de cuvântul unui Sfânt, care spune că Sfântul Vasile cel Mare ar
fi zis unui senator, care se lepădase fără hotărâre de lume si mai ţinea ceva
din banii săi, un cuvânt ca acesta: «Si pe senator l-ai pierdut si nici pe monah
nu l-ai făcut!» Trebuie aşadar să tăiem cu toată sârguinţa din sufletul nostru
«rădăcina tuturor răutăţilor», care este iubirea de argint, ştiind sigur că de
rămâne rădăcina, lesne cresc ramurile. Iar virtutea aceasta anevoie se
dobândeşte nepetrecând în viaţa de obşte, căci numai în ea nu avem să purtăm de
grijă nici măcar de trebuinţele cele mai necesare. Deci având înaintea ochilor
osânda lui Anania şi a Safirei, să ne înfricoşăm a ne lăsa ceva nouă din averea
noastră veche. Asemenea, temându-ne de pilda lui Ghiezi, a celui ce pentru
iubirea de argint a fost dat leprei veşnice, să ne ferim de-a aduna pentru noi
banii pe care nici în lume nu i-am avut. Gândindu-ne apoi la sfârşitul lui Iuda
cel ce s-a spânzurat, să ne temem a lua ceva din cele de care ne-am lepădat,
dispreţuindu-le. Iar peste acestea toate, să avem de-a pururi înaintea ochilor
moartea fără de veste, ca nu cumva în ceasul în care nu aşteptăm, să vie Domnul
nostru şi să afle conştiinţa noastră întinată cu iubirea de argint. Căci ne va
zice atunci cele ce în Evanghelie au fost spuse bogatului aceluia: «Nebune,
într-această noapte voi cere sufletul tău, iar cele ce ai adunat ale cui vor
fi?»1
IV. Despre mânie
A patra luptă o avem
împotriva duhului mâniei. Si câtă trebuinţa este să tăiem, cu ajutorul lui
Dumnezeu veninul cel purtător de moarte al duhului acestuia, din adâncul
sufletului nostru! Căci mocnind acesta tăinuit în inima noastră şi orbind cu turburări
întunecate ochii inimii, nu putem dobândi puterea de-a deosebi cele ce ne sunt
de folos, nici pătrunderea cunoştinţei duhovniceşti. De asemenea nu putem păzi
desăvârşirea statului bun şi nu ne putem face părtaşi vieţii adevărate, iar
mintea noastră nu va ajunge în stare să privească lumina dumnezeiască. «Căci
s-a turburat, zice, de mânie ochiul meu».2 Dar nu ne vom face
părtaşi nici de înţelepciunea dumnezeiască, chiar dacă am fi socotiţi de toţi fraţii
înţelepţi. Fiindcă s-a scris: «Mânia în sânul celor fără de minte sălăşluieşte»3.
Dar nu putem dobândi nici sfaturile mântuitoare ale dreptei socoteli, chiar
dacă ne socotesc oamenii cuminţi. Căci scris este: «Mânia şi pe cei cuminţi îi pierde:1
Nu vom putea ţine nici cumpăna dreptăţii cu inimă trează, căci scris este:
«Mânia bărbatului nu lucrează dreptatea lui Dumnezeu»2. Nici podoaba
şi chipul cel bun nu-1 putem dobândi, cu toate că ne laudă toţi, căci iarăşi
scrie: «Bărbatul mânios nu este cu bun chip»3. Drept aceea cel ce
vrea să vie la desăvârşire şi pofteşte să lupte lupta cea duhovnicească după
lege, străin să fie de toată mânia si iuţimea. Iată ce porunceşte vasul
alegerii: «Toată amărăciunea si iuţimea şi mânia şi strigarea şi hula să se ridice
de la voi, dimpreună cu toată răutatea»4. Iar când a zis «toată», nu
ne-a mai lăsat nici o pricină pentru care mânia să fie trebuincioasă sau
îndreptăţită. Deci cel ce vrea să îndrepte pe fratele său când greşeşte, sau
să-1 certe, să se silească a se păzi pe sine netulburat, ca nu cumva vrând pe
altul să tămăduiască, să atragă boala asupra sa şi să audă cuvântul
Evangheliei: «Doctore, vindecă-te pe tine însuţi», sau: «Ce vezi paiul din
ochiul fratelui tău, iar bârna din ochiul tău n-o cunoşti»5.
Din orice fel de
pricină ar clocoti mânia în noi, ea ne orbeşte ochii sufletului si nu-1 lasă să
vadă Soarele Dreptăţii. Căci precum fie că punem pe ochi foiţe de aur, fie de
plumb, la fel împiedecăm puterea văzătoare, şi scumpetea foiţei de aur nu aduce
nici o deosebire orbirii, tot aşa din orice pricină ş-ar aprinde mânia, fie ea,
zice-se, întemeiată sau neîntemeiată, la fel întunecă puterea văzătoare.
Numai atunci
întrebuinţăm mânia potrivit cu firea, când o pornim împotriva gândurilor
pătimaşe şi iubitoare de plăceri. Aşa ne învaţă Proorocul zicând: «Mâniaţi-vă
şi nu păcătuiţi»;6 adică aprindeţi mânia asupra patimilor voastre şi asupra
gândurilor rele şi nu păcătuiţi săvârşind cele puse de ele în minte. Acest
înţeles îl arată limpede cuvântul următor: «... pentru cele ce ziceţi întru
inimile voastre, în aşternuturile voastre vă pocăiţi»1; adică atunci
când vin în inima voastră gândurile cele rele scoate-ţi-le afară cu mânie, iar
după ce le veţi fi scos, aflându-vă ca pe un pat al liniştei sufletului,
pocăiţi-vă. împreună cu acesta glăsuieşte şi fericitul Pavel, folosindu-se de
cuvântul lui şi adăugând: «Soarele să nu apună peste mânia voastră, nici să
daţi loc diavolului»;2 adică să nu faceţi pe Hristos, Soarele
Dreptăţii, să apună pentru inimile voastre, din pricină că-1 mâniaţi prin
învoirea cu gândurile rele, ca apoi, prin depărtarea Lui, să afle diavolul loc
de şedere în voi. Despre Soarele acesta şi Dumnezeu zice prin Proorocul: «Iată
celor ce se tem de numele Meu, va răsări soarele dreptăţii şi tămăduire va fi
în aripile lui».
Iar de vom lua cele
zise după literă, nici până la apusul soarelui nu ni se îngăduie să ţinem
mânia. Ce vom zice deci despre aceia cari, în sălbăticia şi turbarea
dispoziţiei lor pătimaşe, ţin mânia nu numai până la apusul soarelui, ci,
întinzând-o peste multe zile, tac unii faţă de alţii şi n-o mai scot afară cu
cuvântul, ci prin tăcere îşi sporesc veninul ţinerii de minte a râului spre
pierzarea lor. Ei nu ştiu că trebuie să fugă nu numai de mânia cea cu fapta, ci
şi de cea din cuget, ca nu cumva, înnegrindu-li-se mintea de întunecimea
amintirii răului, să cadă din lumina cunoştinţei şi din dreapta socoteală şi să
se lipsească de sălăşluirea Duhului Sfânt. Pentru aceasta şi Domnul porunceşte
în Evanghelii să lăsăm darul înaintea altarului şi să ne împăcăm cu fratele
nostru. Căci nu e cu putinţă ca să fie bine primit darul până ce mânia şi
ţinerea de minte a răului se află încă în noi. Asemenea şi Apostolul,
zicând: «Neîncetat vă rugaţi» şi «Bărbaţii să se roage în tot locul, ridicând
mâini cuvioase, fără mânie şi fără gânduri», ne învaţă aceleaşi lucruri. Rămâne
aşadar ca sau să nu ne rugăm niciodată şi prin aceasta să ne facem vinovaţi
înaintea poruncii apostoleşti, sau, silindu-ne să păzim ceea ce ni s-a
poruncit, să facem aceasta fără mânie şi fără a ţine minte răul. Si fiindcă de
multe ori când sunt întristaţi sau turburaţi fraţii noştri, zicem că nu ne
pasă, că nu din pricina noastră sunt turburaţi, Doctorul sufletelor, vrând să
smulgă din rădăcină, adică din inimă, pricinile mâniei, ne porunceşte că nu
numai când suntem noi mâhniţi asupra fratelui să lăsăm darul şi să ne împăcăm,
ci si dacă el s-a mâhnit asupra noastră, pe drept sau pe nedrept, să-1
tămăduim, dezvinovăţindu-ne, şi apoi să aducem darul..
Dar de ce să zăbovim
prea mult la vremurile evanghelice, când putem învăţa aceasta si din legea
veche? Deşi s-ar părea că aceasta e cu pogorământ, totuşi zice şi ea: «Să nu
urăşti pe fratele tău întru inima ta»,1 şi iarăşi: «Căile celor ce
ţin minte răul, spre moarte (duc)»2. Deci si acolo se opreşte nu
numai mânia cu fapta, ci se osândeşte şi cea din cuget. De aceea, urmând
legilor dumnezeieşti, să ne luptăm cu toată puterea împotriva duhului mâniei, a
cărui boală o avem înlăuntrul nostru.
Să nu căutăm
singurătatea şi pustia pentru că ne mâniem pe oameni, ca şi când acolo n-ar fi
cel ce ne porneşte spre mânie, sau fiindcă e mai uşor să dobândim virtutea
îndelungii răbdări în singurătate. Căci din mândrie şi din voinţa de a nu ne
învinui pe noi înşine şi de a nu pune pe seama trândăviei noastre
pricinile turburării, poftim despărţirea de fraţi. Drept aceea până ce aruncăm
pricinile neputinţei noastre în socoteala altora, nu este cu putinţă să ajungem
la desăvârşirea îndelungii răbdări. Capătul îndreptării şi al păcii noastre nu
se câştigă din îndelunga răbdare ce o are aproapele cu noi, ci din suferirea
răului aproapelui de către noi. Deci de vom fugi de lupta îndelungii răbdări,
căutând pustia şi singurătatea, patimile netămăduite ale noastre, pe care le
vom duce acolo, vor rămânea ascunse, dar nu vor fi smulse. Căci pustia şi
retragerea celor neizbăviţi de patimi nu numai că le păzeşte patimile
nevătămate, ci li le şi acoperă, încât nu-i lasă să se simtă pe ei înşişi de ce
patimă se biruiesc, ci, dimpotrivă, le pune în minte năluciri de virtute si-i
face să creadă că au câştigat îndelunga răbdare şi smerenia, până nu este cine
să-i ispitească şi Să-i probeze. Dar când vine vreo pricină, care îi stârneşte
şi-i cearcă, patimile cele ce mocnesc tăinuit sar îndată ca nişte cai fără
frâu, hrăniţi multă vreme în linişte şi odihnă, din ocoalele lor şi târăsc cu
şi mai multă vijelie si sălbătăcie spre pierzare pe călăreţul lor. Căci şi mai
mult se sălbătăcesc patimile în noi, când e încetată legătura cu oamenii, încât
pierdem si umbra suferirii si a îndelungii răbdări, pe care în tovărăşia
fraţilor ni se părea că le avem; aceasta pentru întrelăsarea deprinderii cu
oamenii şi din pricina singurătăţii. Căci precum fiarele veninoase ce stau
liniştite în culcuşurile lor din pustie, de îndată ce prind pe careva
apropiindu-se de ele, îşi arată toată turbarea lor, asemenea şi oamenii pătimaşi,
care sunt liniştiţi din pricina pustiei, iar nu din vreo dispoziţie a virtuţii,
îşi dau veninul pe faţă când apucă pe cineva care s-a apropiat şi-i întărâtă.
De aceea cei ce caută desăvârşirea blândeţii sunt datori să pună toată
strădania, ca să nu se mânie nu numai asupra oamenilor, dar nici asupra
dobitoacelor si nici asupra lucrurilor neînsufleţite. Căci îmi aduc aminte de
mine când petreceam în pustie, că mă porneam cu mânie asupra trestiei si o azvârleam,
pentru că nu-mi plăcea fie grosimea, fie subţirimea ei; asemenea şi asupra
lemnelor când voiam să le tai şi nu puteam repede, sau asupra cremenii, când mă
sileam să scapăr şi nu ieşea foc îndată. Aşa mi se întinsese coarda mâniei,
încât o porneam si asupra lucrurilor neînsufleţite.
Drept aceea, de vrem
să dobândim fericirea făgăduită de Domnul, datori suntem să înfrânăm, precum
s-a zis, nu numai mânia cea cu lucrul, ci şi mânia din cuget. Căci nu foloseşte
aşa de mult a-ti ţine gura în vremea mâniei, ca să nu dai drumul la vorbe
furioase, câţ foloseşte a-ţi curaţi inima de ţinerea minte a răului si a nu
învârti în minte gânduri viclene asupra fratelui. Învăţătura evanghelică
porunceşte să se taie mai bine rădăcinile patimilor decât roadele lor. Fiindcă
tăindu-se din inimă rădăcina mâniei, nu mai are loc nici fapta de ură sau de
pizmă. Căci celui ce urăşte pe fratele său, ucigaş de om i s-a zis, fiindcă îl
ucide cu dispoziţia de ură din cugetul lui. Desigur aci nu văd oamenii
vărsându-se sângele aceluia prin sabie, dar vede Dumnezeu cum a fost omorât cu
gândul şi cu dispoziţia de ură. Dumnezeu va da fiecăruia sau cunună, sau
osândă, nu numai pentru fapte, ci şi pentru gânduri şi hotărâri, precum însuşi
zice prin Prorocul: «Iată vin să adun faptele şi gândurile lor». La fel zice şi Apostolul: «înseşi gândurile
lor se vor învinui sau apăra între ele, în ziua în care va judeca Dumnezeu cele
ascunse ale oamenilor».2 Dar însuşi Stăpânul, învăţându-ne că trebuie
să lepădăm toată mânia, zice în Evanghelie: «Cel ce se mânie
pe fratele său vinovat va fi judecăţii»1. Aşa stă în copiile cele
bune (cuvântul în deşert e un adaos), potrivit cu gândul Scripturii despre
acest lucru. Căci Domnul voieşte ca noi să tăiem în toate chipurile rădăcina şi
scânteia însăşi a mâniei şi nici o pricină a ei să nu păstrăm în noi, ca nu
cumva, pornindu-ne la început dintr-o pricină aşa zisă întemeiată,mai pe urmă
să alunecăm în turbarea mâniei fără temei.
Iar leacul desăvârşit
al acestei boli acesta este: să credem că nu ne este iertat să ne stârnim mânia
nici pentru pricini drepte, nici pentru nedrepte. Căci duhul mâniei
întunecându-ne mintea, nu se va mai afla întru noi nici lumina care ne ajută să
deosebim lucrurile, nici tăria statului drept, nici cârma dreptăţii. Dar nici
templu al Duhului Sfânt nu ni se mai poate face sufletul, câtă vreme ne va
stăpâni duhul mâniei întunecându-ne mintea. Iar la urma tuturor, având în
fiecare zi în faţă icoana morţii, care nu ştim când poate veni,să ne păzim pe
noi înşine de mânie şi să ştim că n-avem nici un folos nici de neprihănire,
nici de lepădarea de cele pământeşti, nici de posturi şi privegheri, căci de
vom fi stăpâniţi de mânie şi ură, vinovaţi vom fi judecăţii.
V. Despre întristare
A cincea luptă o avem
împotriva duhului întristării, care întunecă sufletul ca să nu poată avea nici
o vedere duhovnicească şi-1 opreşte de la toată lucrarea cea bună. Când duhul
acesta viclean tăbărăşte asupra sufletului şi-l întunecă în întregime, nu-i mai
îngăduie să-şi facă rugăciunile cu osârdie, nici să stăruie cu folos pe lângă
sfintele citiri şi nu rabdă pe om să fie blând şi smerit faţă de fraţi. Îi
pricinuieşte scârbă faţă de toate lucrurile şi faţă de însăşi făgăduinţa
vieţii. Scurt vorbind, întristarea turbură toate sfaturile mântuitoare ale
sufletului şi usca toată puterea şi stăruinţa lui, făcându-1 ca pe un ieşit din
minte şi legându-1 de gândul deznădejdii. De aceea, dacă avem de gând să luptăm
lupta duhovnicească si să biruim cu Dumnezeu duhurile răutăţii, să păzim cu
toată străjuirea inima noastră dinspre duhul întristării.1 Căci precum
molia roade haina şi cariul lemnul, aşa întristarea mănâncă sufletul omului. Ea
îl face să ocolească toată întâlnirea bună şi nu-1 lasă să primească cuvânt de
sfat nici de la prietenii cei adevăraţi, precum nu-i îngăduie să le dea răspuns
bun şi paşnic. Ci învăluind tot sufletul, îl umple de amărăciune şi de
nepăsare. în sfârşit îi pune în minte gândul să fugă de oameni, ca de unii ce i
s-ar fi făcut pricină de turburare şi nu-1 lasă să-şi dea seama că nu dinafară
vine boala, ci ea mocneşte înăuntru, făcându-se arătată când vine vreo ispită
care o dă la iveală. Căci niciodată nu s-ar vătăma omul de om, dacă nu ar avea
mocnind înăuntru pricinile patimilor. De aceea Ziditorul a toate şi Doctorul
sufletelor, Dumnezeu, Cel ce singur ştie rănile sufletului cu de-amănuntul, nu
porunceşte să lepădăm petrecerea cu oamenii, ci să tăiem din noi pricinile
păcatului şi să cunoaştem că sănătatea sufletului se dobândeşte nu despărţindu-ne
de oameni, ci petrecând şi exercitându-ne cu cei virtuoşi. Când aşadar pentru
oarecari pricini, zise «îndreptăţite», ne despărţim de fraţi, n-am tăiat
pricinile întristării, ci numai le-am schimbat, fiindcă boala ce mocneşte
înăuntru se poate aprinde şi printr-alte lucruri. De aceea tot războiul
să ne fie împotriva patimilor celor dinăuntru. Căci de le vom scoate pe acestea
din inimă cu darul şi cu ajutorul lui Dumnezeu, nu numai cu oamenii, dar şi cu
fiarăle sălbatice vom petrece cu uşurinţă, cum zice şi fericitul Iov: «Fiarăle
sălbatice vor fi cu tine în pace».1 Deci mai întâiu trebue şă luptăm
împotriva, duhului întristării, care împinge sufletul la desnădejde, ca să-1
alungăm din inima noastră. Căci acesta n-a lăsat pe Cain să se pocăiaşcă după
ce şi-a ucis fratele, nici pe Iuda după ce a vândul pe Domnul. Să ne deprindem
numai în acea întristare, care se cuprinde în pocăinţa pentru păcate şi e
împreunată cu nădejdea cea bună. Despre aceasta zice şi Apostolul: «întristarea
cea după Dumnezeu lucrează pocăinţă spre mântuire, fără părere de rău»2.
Căci întristarea cea după Dumnezeu, hrănind sufletul cu nădejdea pocăintii, e
împreunată cu bucurie. De aceea ea face pe om osârduitor şi ascultător spre
toată lucrarea cea bună, prietenos, smerit, blând,3 gata să sufere
răul şi să rabde toată buna osteneală şi zdrobirea, ca una ce e cu adevărat
după Dumnezeu. Ea face şă şe arate în om roadele Sfântului Duh, care sunt:
bucuria, dragostea, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, credinţa şi
înfrânarea. De la întristarea cea protivnică însă, cunoaştem roadele duhului
celui rău, adică: trândăvia, lipsa de răbdare, mânia, ura, împotrivirea în
cuvânt, lenea la rugăciune. De această întristare suntem datori să fugim, ca şi
de curvie, de iubirea de argint, de mânie şi de toate celelalte patimi. Ea se
tămăduieşte prin rugăciune, prin nădejdea în Dumnezeu, prin cugetarea la
cuvintele cele dumnezeeşti şi prin petrecerea cu oamenii cuvioşL
VI. Despre trândăvie
A şasea luptă o avem
împotriva duhului trândăviei, care e înjugat cu duhul întristării şi lucrează
împreună. Cumplit şi apăsător e acest drac şi neîncetat războieşte pe monahi.
El cade pe la al şaselea ceas peste monah, pricinuindu-i moleşeală, întristare
şi scârbă chiar şi faţă de locul unde se află şi de fraţii cu care petrece, ba
şi faţă de orice lucrare şi de însăşi cetirea dumnezeieştilor Scripturi. Îi
pune în minte şi gânduri de mutare, şoptindu-i că de nu se va muta într-alte
locuri, deşartă îi va fi toată vremea şi osteneala. Pe lângă acestea mai
stârneşte şi foame într-însul pe la al şaselea ceas, câtă nu i s-ar fi
întâmplat chiar după un post de trei zile, sau după un drum foarte îndelungat,
sau după o osteneală grea. Apoi îi pune în minte gândul că nu va putea scăpa de
boala şi greutatea aceasta în nici un chip altfel, fără numai de va ieşi des şi
se va duce la fraţi, dându-i ca motiv folosul sau cercetarea celor
neputincioşi. Iar dacă nu-1 poate înşela numai cu acestea, îl scufundă în somn
greu şi se năpusteşte şi mai furios asupra lui, neputând fi alungat într-alt
fel, fără numai prin rugăciune, prin reţinerea de la vorbe deşarte, prin
cugetarea la cuvintele dumnezeieşti şi prin răbdarea în ispite. De nu va găsi
încă pe monah îmbrăcat cu aceste arme, îl va săgeta cu săgeţile sale şi-1 va
face nestatornic, împrăştiat şi leneş, îndemnându-1 să colinde mănăstiri multe
şi să nu se îngrijească de nimic altceva, fără numai să afle unde se fac
mâncări şi băuturi mai bune. Căci nimic nu-şi năluceşte mintea leneşului decât
gânduri ca acestea. Prin acestea îl încâlceşte apoi cu lucruri lumeşti şi puţin
câte puţin îl atrage în îndeletniciri vătămătoare, până ce îl scoate cu totul
şi din cinul monahicesc.
Ştiind dumnezeiescul
Apostol că această boală e foarte grea şi ca un doctor iscusit vrând s-o smulgă
din sufletele noastre din rădăcini, arată mai ales pricinile din care se naşte,
zicând: «Vă poruncim vouă fraţilor, întru numele Domnului nostru lisus Hristos,
să vă feriţi de tot fratele care umblă fără de rânduială şi nu după predania
care aţi luat de la noi. Că înşivă ştiţi cum trebuie să urmaţi nouă, că noi
n-am umblat fără de rânduială între voi, nici am mâncat de la cineva pâine în
dar, ci cu osteneală şi trudă lucrând zi şi noapte, ca să nu îngreunăm pe
nimeni dintre voi. Nu doar că n-am fi avut dreptul, ci ca pe noi să ne aveţi
pildă spre a urma nouă. Când ne aflam ia voi acestea vă porunceam, că dacă
cineva nu lucrează, nici să nu mănânce. Auzim că sunt unii dintre voi, care
umblă fără rânduială nimica lucrând ci iscodind. Unora ca acestora le poruncim
şi-i rugăm întru Hristos lisus, ca întru linişte lucrând să mănânce pâinea lor».1 Să luăm aminte cât de
lămurit ne arată Apostolul pricinile trândăviei, când numeşte «fără de
rânduială» pe cei ce nu lucrează, dezvăluind prin acest singur cuvânt multele
lor păcate. Căci cel fără de rânduială este şi fără de evlavie şi obraznic în
cuvinte şi gata spre batjocură, de aceea şi incapabil de linişte şi rob
trândăviei. Drept aceea porunceşte tuturor să se depărteze de ei, ferindu-se ca
de ciumă. Apoi zice: «Şi nu după predania, care aţi luat de la noi», arătând
prin cuvintele acestea că aceia sunt mândri si dispreţuitori şi desfac
predaniile apostolice. Şi iarăşi zice: «în dar n-am mâncat pâine de la nimeni,
ci cu osteneală si trudă, lucrând zi şi noapte». învăţătorul neamurilor,
propovăduitorul Evangheliei, cel răpit până la al treilea cer,1 cel
ce zice că Domnul a poruncit ca cei ce vestesc Evanghelia, din Evanghelie să
trăiască2, lucrează cu osteneală şi trudă zi si noapte spre a nu
îngreuia pe nimeni. Atunci cum ne vom lenevi noi la lucru şi vom căuta odihnă
trupească, odată ce nu ni s-a încredinţat nici propovăduirea Evangheliei, nici
grija bisericilor, ci numai purtarea de grijă a sufletului nostru? Apoi arătând
şi mai lămurit vătămarea ce se naşte din şederea fără lucru, adaugă: «nimica
lucrând, ci iscodind». Căci din şederea fără lucru iese iscodirea si din
iscodire neorânduiala şi din neorânduială tot păcatul. Arătându-le apoi şi
tămăduirea, zice: «Iar unora ca acestora le poruncim ca întru linişte lucrând
să-şi mănânce pâinea lor». Pe urmă le spune într-un chip şi mai dojenitor:
«Dacă cineva nu vrea să lucreze, nici să nu mănânce». De aceste porunci
apostoleşti fiind învăţaţi Sfinţii Părinţi cei din Egipt, nu îngăduie nici o
vreme în care monahii să rămână fără lucru, mai ales cei tineri, ştiind că prin
răbdarea lucrului alungă trândăvia, îşi dobândesc hrana şi ajută celor lipsiţi.
Căci nu lucrează numai pentru trebuinţele lor, ci din prisos dau si străinilor,
săracilor şi celor din închisori, crezând că o atare facere de bine este o
jertfă sfântă si bine primită la Dumnezeu. încă zic Părinţii şi aceasta: că cel
ce lucrează, e războit adesea numai de un drac şi numai de acela e năcăjit, pe
când cel ce nu lucrează, de nenumărate duhuri este robit. Pe lângă acestea,
bine este să aducem şi un cuvânt al lui Avva Moisi, cel mai cercat dintre
Părinţi, pe care 1-a zis către mine. Căci şezând eu puţină vreme în pustie, am
fost supărat de trândăvie şi m-am dus la dânsul şi am zis: «Ieri fiind cumplit
supărat de trândăvie şi slăbind foarte, nu m-aş fi izbăvit de ea, de nu m-as fi
dus la Avva Pavel». Şi mi-a răspuns la aceasta Avva Moisi şi a zis: «Să
ştii că nu te-ai izbăvit de ea, ci şi mai mult te-ai dat prins şi rob. Deci să
ştii că mai greu te va lupta, ca pe unul ce calci rânduiala, dacă nu te vei strădui
de acum înainte să o birui cu răbdarea, cu rugăciunea şi cu lucrul mâinilor».
VII. Despre slava deşartă
A şaptea luptă o avem
împotriva duhului slavei deşarte. Patima aceasta este foarte felurită şi foarte
subţire şi nu o bagă de seamă uşor nici însuşi cel ce pătimeşte de dânsa. '
Atacurile celorlalte patimi sunt mai vădite şi de aceea e mai uşoară oarecum
lupta cu dânsele, căci sufletul cunoaşte pe protivnicul său şi îndată îl
răstoarnă prin împotrivirea cu cuvântul şi prin rugăciune. Dar păcatul slavei
deşarte, având multe înfăţişări, precum s-a zis, este greu de biruit. El
încearcă să săgeteze pe ostaşul lui Hristos prin orice îndeletnicire, prin
glas, prin cuvânt, prin tăcere, prin lucru, prin priveghere, posturi,
rugăciune, citire, linişte, până şi prin îndelunga răbdare. Pe cel ce nu
izbuteşte să-1 amăgească spre slava deşartă prin scumpetea hainelor, încearcă
să-1 ispitească prin îmbrăcămintea proastă şi pe cel ce nu 1-a putut face să se
îngâmfe prin cinste, pe acela îl duce la nebunie prin aşa zisa răbdare a
necinstei; iar pe cel ce nu 1-a putut împinge la slava deşartă pentru
destoinicia în cuvânt, îl amăgeşte prin tăcere, făcându-1 să-şi închipuie că a
dobândit liniştea. Dacă n-a putut moleşi pe cineva prin belşugul bucatelor, îl
slăbănogeşte prin postul pe care îl ţine de dragul laudelor. Scurt vorbind, tot
lucrul, toată îndeletnicirea dă prilej de război acestui drac viclean. Pe lângă
acestea el îl face pe monah să se gândească şi la preoţie. Îmi aduc aminte de
un bătrân, pe când petreceam în pustia sketică. Ducându-se acesta la chilia
unui frate spre cercetare, apropiindu-se de uşă 1-a auzit grăind. Şi socotind
bătrânul că ceteşte din Scriptură a stat să asculte, până ce a simţit că
fratele îşi ieşise din minte din pricina slavei deşarte şi se hirotonisise pe
sine diacon, făcând tocmai otpustul celor chemaţi. Deci cum a auzit bătrânul
acestea, împingând uşa a intrat şi întâmpinându-1 fratele i s-a închinat după
obicei şi ceru să afle de la el, dacă de multă vreme aşteaptă la uşă. Iar
bătrânul i-a răspuns în glumă, zicând: «Acum venii când făceai tu otpusul celor
chemaţi». Auzind fratele acestea, a căzut la picioarele bătrânului, cerându-i
să se roage pentru dânsul, ca să se izbăvească de rătăcirea aceasta.
Am amintit aceasta,
vrând să arăt la câtă nesimţire duce dracul acesta pe om. Drept aceea, cel ce
vrea să se lupte desăvârşit şi să ia cununa dreptăţii desăvârşite să se
străduiască în toate chipurile să biruie această fiară cu multe capete. Să aibă
pururi înaintea ochilor cuvântul lui David: «Domnul a risipit oasele celor ce
plac oamenilor». Deci nimic să nu facă uitându-se după lauda oamenilor, ci
numai răsplata lui Dumnezeu să o caute. Să lepede necontenit gândurile care vin
în inima lui şi îl laudă, si să se dispreţuiască pe sine înaintea lui Dumnezeu.
Căci numai aşa va putea, cu ajutorul lui Dumnezeu, să se izbăvească de duhul
slavei deşarte.
VIII. Despre mândrie
A opta luptă o avem împotriva duhului mândriei, ceasta
este foarte cumplită şi mai sălbatecă decât toate cele de până aci. Ea războieşte
mai ales pe cei desăvârşiţi şi pe cei ce s-au urcat până aproape de culmea
virtuţilor, încercând să-i prăbuşească. Şi precum ciuma cea aducătoare de
stricăciune nimiceşte nu numai un mădular al trupului, ci întreg trupul, aşa
mândria nu strică numai o parte a sufletului, ci tot sufletul. Fiecare din
celelalte patimi, deşi turbură sufletul, se războieşte numai cu virtutea opusă
şi căutând să o biruiască pe aceea, întunecă numai în parte sufletul. Patima
mândriei însă întunecă întreg sufletul şi-1 prăbuşeşte în cea mai adâncă
prăpastie. Ca să înţelegem mai lămurit cele zise, să luăm seama la lucrul
următor: îmbuibarea stomacului se sârguieşte să strice înfrânarea: curvia,
curăţia; iubirea de argint, sărăcia; mânia, blândeţea; şi celelalte feluri ale
păcatului asemenea pe celelalte virtuţi opuse. Dar păcatul mândriei, când pune
stăpânire pe bietul suflet, ca un tiran prea cumplit care a cucerit o cetate
măre şi înaltă, îl dărâmă în întregime şi îl surpă până în temelii. Mărturie
despre aceasta este îngerul acela, care pentru mândrie a căzut din cer. Căci
fiind zidit de Dumnezeu şi împodobit cu toată virtutea şi înţelepciunea, n-a
voit să le recunoască pe acestea venite din darul Stăpânului, ci din firea sa.
De aceea s-a socotit pe sine întocmai ca Dumnezeu. Gândul acesta al lui
mustrându-1 Proorocul zice: «Ai zis întru inima ta: şedea-voi pe un munte
înalt, pune-voi scaunul meu peste nouri şi voi fi asemenea Celui Prea înalt».1
Iată tu om eşti şi nu Dumnezeu. Si iarăşi alt Prooroc zice: «Ce te făleşti
întru răutate puternice?»2 şi celelalte ale psalmului. Deci, ştiind
acestea, să ne temem şi «cu toată străjuirea să păzim inima noastră»3
dinspre duhul mândriei cel purtător de moarte, zicând în noi înşine de câte ori
am dobândit vreo virtute, cuvântul Apostolului: «Nu eu, ci darul lui Dumnezeu,
carele este cu mine»1, şi cel zis de Domnul: «Fără de Mine nu puteţi
face nimic»2, sau cel zis de Proorocul: «Dacă Domnul nu ar zidi
casa, în zadar s-ar trudi ziditorii»,3 şi în sfârşit cel zis de
Apostol: «Nu a celui ce voieşte, nici a celui ce aleargă, ci a lui Dumnezeu,
care-miluieşte»4. Căci chiar de ar fi cineva cât de fierbinte cu
osârdia şi de sârguitor cu vrerea, fiind legat de trup şi sânge nu va putea
ajunge la desăvârşire, decât prin mila lui Hristos şi prin harul Său. Pentru că
zice Iacov: «Toată darea cea bună de sus este»;5iar Apostolul Pavel
zice: «Ce ai tu, ce nu ai luat? Iar dacă ai luat, ce te lauzi ca şi cum n-ai fi
luat şi te făleşti ca de ale tale?».6
Iar că mântuirea ne
vine prin harul şi mila lui Dumnezeu, ne dă mărturie adevărată tâlharul acela
de pe cruce, care a primit Raiul nu ca preţ al virtuţii, ci prin harul şi mila
lui Dumnezeu. Acestea ştiindu-le Părinţii noştri, toţi cu un glas au învăţat,
că nu putem ajunge într-alt fel la desăvârşirea virtuţii, fără numai prin
smerenie. Iar aceasta se naşte din credinţă, din frica lui Dumnezeu, din
blândeţe şi din sărăcia desăvârşită, prin care ne vine şi dragostea
desăvârşită, cu darul şi cu iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos,
Căruia se cuvine slava în veci. Amin.
mercoledì 24 ottobre 2018
Iscriviti a:
Post (Atom)