CUVÎNTUL
SFÎNTULUI IGNATIE BRIANCIANINOV - DESPRE ADEVĂRATA ASCULTARE
XII O
viaţă de ascultare pe lîngă un bătrîn
Ceea ce am spus despre
pustnicie şi însingurare trebuie să spunem şi despre ascultarea faţă de un
bătrîn, aşa cum se făcea în monahismul de odinioară: o asemenea ascultare nu
mai este dată vremii noastre!
Sfîntul Ioan Casian spune
că Părinţii din Egipt, a căror viaţă mănăstirească era deosebit de înfloritoare
şi dădea naştere la roade duhovniceşti uimitoare, ziceau că „e bine să fii
povăţuit duhovniceşte de cei ce sînt cu adevărat înţelepţi”, arătînd că acest
lucru este „un mare dar al Sfîntului Duh.” Condiţia de căpetenie pentru o
asemenea supunere este prezenţa unui dascăl purtător de Duh care să fie în
stare, prin voia Sfîntului Duh, să îndrepte voinţa căzută a celui ce îi este
supus întru Domnul şi, împreună cu această voinţă căzută, toate patimile.
Există în voinţa căzută şi coruptă a omului o înclinare spre toate patimile.
Este vădit că voinţa căzută, care se poate îndrepta prin voia Duhului Sfint, nu
poate fi îndreptată de către un dascăl care el însuşi este rob patimilor.
„Dacă vrei să renunţi la
lume - zice Sfîntul Simeon Noul Teolog călugărilor din timpul său - şi să
înveţi a trăi după Evanghelie, nu te da pe mîna unui dascăl fără experienţă sau
robit de patimi, ca nu cumva să deprinzi de la el, în locul vieţii evanghelice,
o viaţă drăcească. Căci învăţătura dascălilor buni este bună, iar a dascălilor
răi este rea. Seminţele rele vor avea cu siguranţă roade rele. Un orb care vrea
să-i călăuzească pe alţii este un amăgitor şi îi aruncă pe cei ce-l urmează în
prăpastia pierzării, după cuvîntul Domnului: Dacă orb pe orb va călăuzi,
amîndoi vor cădea în groapă (Matei 15, 14)”.
Într-o altă împrejurare,
acest mare slujitor a lui Dumnezeu, după ce l-a sfătuit pe un călugăr să
trăiască după poveţele părintelui său duhovnicesc, adaugă: „Negreşit, ucenicul
trebuie să fie încredinţat că părintele său duhovnicesc este insuflat de Duhul
Sfint şi că nu va spune nimic împotriva voii lui Dumnezeu, ci va propovădui,
după darul pe care l-a primit şi după puterea de a înţelege a ucenicului, ceea
ce-i place lui Dumnezeu şi ceea ce este folositor sufletului. Altfel, se va
afla în reaua stare a celor ce ascultă de oameni, iar nu de Dumnezeu.” Despre
aceasta, Apostolul porunceşte: Nu vă faceţi robi oamenilor! (1
Corinteni 7, 23). El le cere slujitorilor să-şi împlinească lucrarea într-un
chip duhovnicesc, nu asemenea celor ce caută să placă oamenilor,
ci ca slugi ale lui Hristos, făcînd din suflet voia lui Dumnezeu
(Efeseni 6, 6). Căci acum - zice Apostolul - caut să
înduplec oamenii sau pe Dumnezeu! Sau caut să plac oamenilor? Dacă aş plăcea
oamenilor, n-aş fi rob al lui Hristos! (Galateni 1, 10). Au
nu ştiţi că celui ce vă daţi spre ascultare robi (adică unui om cu
înţelepciune trupească sau lui Dumnezeu) sînteţi robi aceluia căruia vă
supuneţi: fie ai păcatului spre moarte, fie ai ascultării spre dreptate?
(Romani 6, 16). Ascultarea îl preschimbă pe cel care ascultă după chipul
celui ce-l povăţuieşte: Şi zămisleau oile cum erau nuielele şi fătau oile
miei pestriţi, tărcaţi şi negri (Facere 30, 39).
Bătrînii care-şi iau asupra
lor sarcina sfinţilor stareţi de odinioară, dar fără a avea darurile lor
duhovniceşti, trebuie să înţeleagă că dorinţele lor, gîndurile lor şi
judecăţile lor asupra marii lucrări călugăreşti, adică ascultarea, sînt
greşite. Să ştie limpede: felul lor de a gîndi, înţelepciunea şi ştiinţa lor nu
sînt decît orbire şi nălucire drăcească, ce nu vor întîrzia să dea acelaşi fel
de roade în cei pe care-i conduc. Dorinţa lor fără măsură nu va putea trece
nedescoperită decît o oarecare vreme pentru începătorul neexperimentat ce se
află sub povăţuirea lor, dacă acesta are puţină inteligenţă şi se ocupă de
citirea cărţilor sfinte cu dorinţa sinceră de a se mîntui. Mai devreme sau mai
tîrziu, această amăgire se va descoperi cu putere, ducînd la o ruptură foarte
stînjenitoare între bătrîn şi ucenic, pricinuindu-le şi unuia şi altuia mari
tulburări ale minţii.
Este înfricoşător să ai
asupra ta, din pricina îngîmfării şi a voii proprii, sarcini care nu pot fi
duse decît cu ajutorul Sfîntului Duh. Este înfricoşător să te arăţi ca un
purtător de Duh Sfînt cîtă vreme legăturile cu satan nu sînt rupte şi eşti încă
întinat de el. O asemenea comedie şi înşelătorie sînt înspăimîntătoare. Ele
sînt dezastruoase atît pentru tine însuţi, cît şi pentru semenul tău. Sînt o
crimă şi o hulă.
Este de prisos să aducem
aici pilda Avvei Zaharia care, fiind supus unui bătrîn fără experienţă, Carion,
tatăl său după trup, a atins totuşi desăvîrşirea monahală; sau pilda Sfîntului
Accaciu, care şi-a cîştigat mîntuirea pe lîngă un bătrîn ce l-a condus fără de
vreme în mormînt, bătîndu-l cu bastonul cu o cruzime neomenească. Amîndoi erau
cu siguranţă supuşi unor bătrîni nepricepuţi, dar se conduceau de învăţăturile
Părinţilor purtători de Duh, cît şi de pildele deosebit de lămuritoare pe care
le aveau sub ochii lor. Din această pricină, au putut face o ascultare formală
de bătrînii lor. Aceste cazuri sînt în afara rînduielii comune şi a regulei
generale. „Felul de a lucra al Proniei - spune Sfîntul Isaac Sirul - este total
diferit de rînduiala omenească obişnuită. În ce te priveşte, ţine-te de
rînduiala obişnuită!”
Poate ni se va răspunde:
„Credinţa ucenicului poate împlini lipsurile bătrînului.” Acest lucru nu este
adevărat. Doar încrederea în adevăr te mîntuieşte, alăturarea credinţei la
minciună şi la nălucirile drăceşti duce la ruină, după învăţătura Apostolului:
„N-au primit iubirea adevărului, ca ei să se mîntuiască. Şi de aceea, Dumnezeu
le trimite o lucrare de amăgire, ca ei să creadă minciunii” - zice el referitor
la cei ce se pierd de bună voie. Ca să fie osîndiţi toţi cei ce n-au
crezut adevărul, ci le-a plăcut minciuna (2 Tesaloniceni 2,
10-12). După credinţa voastră, fie vouă! (Matei 9, 29),
le-a spus Domnul, Adevărul întrupat, la doi orbi, iar aceştia s-au vindecat de
orbire. Minciuna şi înşelăciunea n-au dreptul să repete cuvintele Adevărului
întrupat, pentru a-şi îndreptăţi purtarea ucigaşă prin care îl pierd pe
aproapele lor.
Sînt împrejurări, dar
foarte rare, în care credinţa, prin deosebita purtare de grijă a lui Dumnezeu,
a putut lucra prin mijlocirea păcătoşilor şi chiar să ducă la mîntuirea lor. În
Egipt, Flavian, căpetenia unei cete de tîlhari, avea de gînd să jefuiască o
mănăstire de maici. Pentru a-şi atinge scopul, el a îmbrăcat haina monahală şi
a intrat în mănăstire. Maicile l-au primit ca pe un sfînt părinte, l-au dus la
biserică şi i-au cerut să se roage la Dumnezeu pentru ele. Împotriva voinţei
lui, şi spre propria sa uimire, Flavian a făcut-o. Apoi i-au pus masa. După
masă, maicile i-au spălat picioarele. Una dintre surori era surdă şi mută.
Maicile au adus-o şi i-au dat să bea din apa cu care au spălat picioarele
străinului. Bolnava s-a tămăduit numaidecît. Maicile l-au preamărit pe Dumnezeu
şi viaţa sfîntă a acelui călugăr străin şi au făcut cunoscută minunea
petrecută. Harul lui Dumnezeu s-a coborît asupra căpeteniei tîlharilor, acesta
a făcut pocăinţă, şi a ajuns călugăr făcător de minuni.
În Viaţa Sfîntului Teodor,
episcopul Edesei, citim că o desfrînată, silită de Adera, tovarăşa sa
deznădăjduită, s-a rugat pentru fiul acesteia ce murise şi mortul a înviat la
rugăciunile curvei. Uimită de acest lucru, aceasta s-a lepădat de viaţa sa
păcătoasă, a intrat într-o mănăstire şi, printr-o viaţă de nevoinţă, a ajuns la
sfinţenie. Pildele de acest fel sînt ieşite din rînduiala. Cugetînd la ele, ne
minunăm cît de nepătrunse sînt judecăţile lui Dumnezeu şi ne întărim în
credinţă şi în nădejde; dar ne vom înşela amarnic dacă vom lua aceste cazuri
drept modele de urmat. Pentru a ne călăuzi, Domnul ne-a dat Legea Sa, adică Sfînta
Scriptură şi scrierile Sfinţilor Părinţi. Sfîntul Pavel ne cere cu toată
tăria: Fraţilor, vă poruncim în numele Domnului nostru Iisus Hristos, să
vă feriţi de orice frate care umblă fără rînduială, iar nu după predania pe
care aţi primit-o de la noi (2 Tesaloniceni 3, 6), prin „predanie”
înţelegînd tradiţia Bisericii, cuprinsă în Sfînta Scriptură şi în
scrierile Sfinţilor Părinţi.
Avva Pimen ne cere să rupem
cu un bătrîn dacă petrecerea cu el se arată vătămătoare pentru suflet, aceasta
însemnînd negreşit că bătrînul în cauză încalcă tradiţia Bisericii. [...]
Ascultarea mănăstirească, aşa cum era săvîrşită de către călugării de
odinioară, este o taină duhovnicească înaltă. Nouă ne este cu neputinţă de a o
urma întrutotul, o putem doar privi cu evlavie şi cu mare băgare de seamă,
însuşindu-ne-o în duh. Vom da dovadă de o judecată dreaptă şi de o înţelepciune
mîntuitoare dacă, citind vieţile şi rînduielile Părinţilor din vechime, [...]
vom băga de seamă căderea obştească a creştinismului din vremea noastră.
Atunci, va trebui să recunoaştem că nu sîntem în stare să moştenim în întregime
lucrările Părinţilor, dar că este o mare binecuvîntare a lui Dumnezeu şi o mare
fericire să ne putem hrăni cu farîmiturile ce cad de la masa Părinţilor. Aceste
fărîmituri nu sînt o hrană îndestulătoare, dar ele pot, nu fără a ne lăsa un
simţămînt de lipsă, să ne scape de moartea duhovnicească.
XIII
Viaţa dusă urmărind sfaturile duhovniceşti
În capitolul dinainte, noi
am înţeles prin „fărîmituri” viaţa duhovnicească aşa cum este ea îngăduită de
Pronia lui Dumnezeu în vremea noastră. În lucrarea de mîntuire, ea este
întemeiată pe principiile primite din Sfînta Scriptură şi din scrierile
Sfinţilor Părinţi; aceste principii trebuie să fie însoţite de sfaturi primite
de la părinţii şi fraţii vremii noastre. De bună seamă, este vorba de aceeaşi
ascultare de altădată, dar într-o formă deosebită, măsurată cu slăbiciunea
noastră, care mai întîi de toate este de natură duhovnicească. În vremurile
străvechi, dascălii purtători de Duh lucrau de-a dreptul sub înrîurirea voii
lui Dumnezeu, astfel încît ucenicii lor sporeau duhovniceşte foarte repede.
Astăzi, călugării trebuie să caute ei înşişi voia lui Dumnezeu în Scriptură şi
de aceea sînt adesea expuşi ezitărilor şi greşelilor prelungite, iar sporirea
lor se face cu întîrziere. Aceasta este voia lui Dumnezeu în ce ne priveşte.
Noi trebuie să ne supunem ei şi să o urmăm cu mulţumire.
Viaţa noastră mănăstirească
de azi, dusă în lumina Scripturilor şi a sfaturilor părinţilor şi fraţilor
noştri, este întărită prin pilda începătorului monahismului, Sfîntul Antonie
cel Mare. El nu era legat prin ascultare de vreun bătrîn anume. În timpul
primelor sale însingurări, el trăia izolat şi-şi căuta învăţătura în Scripturi
şi alături de diferiţi părinţi şi fraţi: de la unul a învăţat înfrînarea; de la
altul, blîndeţea, răbdarea şi umilinţa; de la un al treilea, vegherea grijulie
asupra lui însuşi şi liniştea lăuntrică. El se străduia să-şi însuşească
practica fiecărui monah, fiind, pe cît era cu putinţă, ascultător faţă de toţi,
smerindu-se în faţa tuturor şi rugîndu-se lui Dumnezeu neîncetat. Aşa fă şi tu,
fiind începător! Fii ascultător faţă de cei mai mari, fără făţărnicie şi
slugărnicie. Încearcă o ascultare liberă de orice linguşire: fii ascultător
din dragoste de Dumnezeu. Fii gata să faci ascultare de toţi părinţii şi fraţii
cînd ei îţi cer lucruri care nu sînt potrivnice legii lui Dumnezeu, nici
regulei şi ordinii mănăstirii, nici sfaturilor părinţilor ce conduc. Dar în
nici un caz să nu asculţi de ce este rău, chiar dacă ar trebui să suferi din
pricină că nu vrei să placi oamenilor. Cere sfatul părinţilor şi fraţilor
bogaţi în fapte bune şi în înţelepciune, dar nu-l urma decît cu cea mai mare
grijă. Nu te entuziasma de un sfat lăsîndu-te dus de primul gînd. Din cauza
firii tale pătimaşe şi a orbirii tale, un sfat vătămător şi insuflat de o
patimă îţi poate plăcea datorită neştiinţei şi lipsei de experienţă şi pentru
că el răspunde unei patimi ascunse în sinea ta. Cu lacrimi şi suspine cere-I
lui Dumnezeu să nu-ţi îngăduie să aluneci de la voia Sa sfîntă pentru a urma o
voinţă omenească căzută, a ta sau a aproapelui tău, a sfătuitorului tău. Cu
ajutorul Evangheliei cercetează-ţi gîndurile tale şi pe ale aproapelui tău şi
sfaturile lui. Oamenilor mîndri şi închipuiţi le place să înveţe şi să dea
sfaturi. Nu le pasă de valoarea sfaturilor lor. Nu-şi dau seama că le pot
pricinui celorlalţi suferinţe de nereparat prin sfaturile lor fără noimă, dacă
un începător fără experienţă le acceptă cu încredere oarbă, cu entuziasmul capului
şi sîngelui. Ei doresc izbînzi, oricare ar fi natura acestora, oricare le-ar fi
originea. Vor să-i impresioneze pe începători şi să şi-i supună moral. Au
nevoie de laudele oamenilor. Vor să fie socotiţi sfinţi, buni sfătuitori,
stareţi, dascăli cu daruri discernământului. Au nevoie să-şi hrănească mîndria
nesătulă, orgoliul. Rugăciunea Proorocului a fost totdeauna actuală, dar în
chip deosebit astăzi: Mîntuieşte-mă,
Doamne, că a lipsit cel cuvios, că s-a împuţinat adevărul de la fiii
oamenilor! Deşertăciuni a grăit fiecare către aproapele său, buze viclene în
inimă şi în inimă rele au grăit (Psalmi 11, 1-2).
O cuvîntare mincinoasă şi
făţarnică este în acelaşi timp rea şi nenorocită. Pentru a te feri, este de
neapărată trebuinţă să-ţi iei măsuri de prevenire. „Cercetează Sfîntă
Scriptură - zice Sfîntul Simeon Noul Teolog - şi scrierilor Sfinţilor
Părinţi, în chip deosebit ale celor ce s-au ocupat de viaţa în nevoinţe şi,
comparînd învăţătura lor cu poveţele şi purtarea dascălului tău, vei putea
vedea ca într-o oglindă cum trebuie să vieţuieşti. Dacă poveţele lui se
potrivesc cu Sfînta Scriptură, le poţi primi şi păstra în suflet, dar dacă ele
sînt greşite şi rele, trebuie să le respingi ca să nu cazi în greşeală. Căci
trebuie să ştii că sînt numeroşi amăgitorii şi dascălii mincinoşi care au
apărut în zilele noastre.”
Sfîntul Simeon trăia în
veacul al zecelea după Hristos; încă în vremea aceea se ridica în Sfînta
Biserică glasul unui drept care deplîngea lipsa adevăraţilor povăţuitori,
purtători de Duh, şi marele număr de învăţători mincinoşi. Cu trecerea
veacurilor, învăţătorii pricepuţi ai monahismului au ajuns din ce în ce mai
rari. Sfinţii Părinţi tind tot mai mult să recomande ca povăţuitor Sfînta
Scriptură şi scrierile patristice. Sfîntul Nil Sorski, vorbind de părinţii
ce au trăit înaintea lui, scrie: „Nu-i un lucru neînsemnat să-ţi găseşti un
dascăl de nădejde, care să-ţi poată sluji de călăuză pentru această lucrare
minunată. Poate fi numit de nădejde cel ale cărei fapte şi gînduri se potrivesc
cu Sfînta Scriptură şi care au dobîndit dreapta măsură duhovnicească.
Dar atunci, după cum zic Sfinţii Părinţi, este neînchipuit de greu să găseşti
un adevărat povăţuitor care să te înveţe aceste lucruri. Dar acum, cînd numărul
lor s-a împuţinat foarte tare, trebuie să-l cauţi cu toată sîrguinţa. În
acelaşi timp, dacă nu l-ai găsit, Sfinţii Părinţi ne poruncesc să ne punem sub
ascultarea şcolii Sfintei Scripturi, ascultînd de Domnul Însuşi, Care ne zice: Cercetaţi
Scripturile, căci voi socotiţi că în ele aveţi viaţă veşnică (Ioan
5, 39). Căci toate cîte s-au scris mai înainte, s-au scris spre
învăţătura noastră (Romani 15, 4).
Sfîntul Nil Sorski trăia în
veacul al cinsprezecelea. El a întemeiat un schit nu departe de Lacul Alb, unde
s-a închinat rugăciunii într-o adîncă singurătate. Este bine pentru părinţii
duhovniceşti de astăzi să asculte cu cîtă umilinţă şi sfială vorbeşte Sfîntul
Nil despre sfaturile pe care le da fraţilor. „Nimeni nu trebuie, din lipsă de
grijă, să ţină ascunse cuvintele lui Dumnezeu, ci trebuie să-şi mărturisească
slăbiciunea; în acelaşi timp nu trebuie să ascundă adevărul lui Dumnezeu,
pentru că altfel va încălca poruncile Lui. Să nu ascundem cuvintele lui
Dumnezeu, ci să le facem cunoscute. Sfintele Scripturi şi cuvintele Sfinţilor
Părinţi sînt aşa de numeroase ca şi firicelele de nisip în mare; cercetîndu-le
fără osteneală, noi îi vom învăţa pe cei ce vin la noi şi au nevoie de ele. Mai
bine zis, nu sîntem noi cei ce învăţăm, căci nu sîntem vrednici de a face acest
lucru, ci sînt Sfinţii Părinţi care-l fac, plecînd de la Sfînta Scriptură.”
Avem aici modelul cel mai
potrivit pentru îndrumarea duhovnicească din vremurile noastre. El este cu
totul mîntuitor, şi pentru dascăl şi pentru ucenic. El este arătarea unei
sporiri duhovniceşti măsurate. El nu primeşte închipuirile, obrăznicia şi
îndrăznelile nebuneşti în care cad cei ce caută să-i urmeze formal pe
Varsanufie cel Mare sau pe alţi părinţi vestiţi, fără să fi primit harul pe care
l-au primit aceia. Ceea ce la Părinţi era arătarea unei prezenţe îmbelşugate a
Sfîntului Duh, vădeşte la aceşti imitatori nechibzuiţi şi făţarnici o adîncă
neştiinţă, orbire, mîndrie şi încredere în ei înşişi.
Fraţi prea-iubiţi, să
vestim cuvîntul lui Dumnezeu cu toată umilinţa şi cu toată cucernicia,
ferindu-ne de mîndria care-i atacă violent pe oamenii supuşi patimilor, atunci
cînd aceştia îi învaţă pe fraţii lor. Gîndiţi-vă la aceasta: că vom da răspuns
pentru orice cuvînt nefolositor ce ne iese din gură (Matei 12, 36). Va fi
înfricoşător să dăm socoteală de cuvîntul lui Dumnezeu propovăduit cu mîndrie
şi din slavă deşartă! Pierde-va Domnul toate buzele cele viclene şi limba
cea plină de mîndrie. Pe cei ce au zis: Cu limba noastră ne vom mări; căci
buzele noastre la noi sînt; cine ne este Domn? (Psalmi 11, 3-4).
Domnul va pierde pe cei ce
caută propria lor mărire şi nu mărirea lui Dumnezeu. Să ne temem de ameninţarea
lui Dumnezeu! Să spunem un cuvînt ziditor cînd este de neapărată trebuinţă, nu
ca nişte învăţători, ci ca oameni care au ei înşişi nevoie să fie învăţaţi şi
care se străduiesc să se lase pătrunşi de învăţătura dată de către Dumnezeu în
cuvîntul său prea-sfînt. După darul pe care l-a primit fiecare, slujiţi
unii altora, ca nişte buni iconomi ai harului celui de multe feluri al lui
Dumnezeu. Dacă vorbeşte cineva, cuvintele lui să fie ca ale lui Dumnezeu; dacă
slujeşte cineva, slujba lui să fie ca din puterea pe care o dă Dumnezeu, pentru
ca întru toate Dumnezeu să se slăvească prin Iisus Hristos, Căruia Îi este
slava şi stăpînirea în vecii vecilor. Amin. (1 Petru 4, 10-11).
Cine lucrează în numele său
propriu lucrează pentru propria sa faimă. El se dă pe sine şi pe cei ce îl
ascultă ca jertfa a lui satan. Cine lucrează în numele Domnului lucrează pentru
mărirea lui Dumnezeu; el cîştigă mîntuirea sa şi a semenului său prin Domnul,
singurul Mîntuitor al oamenilor. Să ne fie teamă a da unui începător învăţături
negîndite, neîntemeiate pe cuvîntul lui Dumnezeu şi pe o înţelegere
duhovnicească a acestui cuvînt. Este mai bine să-ţi recunoşti propria neştiinţă
decît să răspîndeşti o învăţătură vătămătoare sufletelor. Să ne ferim de o mare
nenorocire: a-l face pe un slujitor a lui Dumnezeu (un începător încrezător)
slugă a oamenilor (1 Corinteni 7, 27), împingîndu-l să împlinească voia căzută
a unui om, în locul voii prea-sfinte a lui Dumnezeu.
Legătura simplă dintre cel
ce dă sfaturi şi ucenicul care le primeşte este cu totul alta decît aceea
dintre un bătrîn şi un ucenic care împlineşte o ascultare necondiţionată, care
s-a făcut rob în numele Domnului. Un simplu sfat nu trebuie să ducă la
împlinirea lui necondiţionată: poţi să-l urmezi sau nu. Sfătuitorul nu-şi ia
nici o responsabilitate pentru un sfat, dacă l-a dat cu frică de Dumnezeu şi cu
smerenie, nu din propria sa iniţiativă, ci la cererea insistentă a celuilalt.
La fel, cel ce a primit un sfat nu-i legat de el; el are libertatea de a hotărî
dacă urmează sau nu sfatul primit. Este limpede că sfătuirea, care corespunde
în toate Sfintei Scripturi răspunde întrutotul nevoilor vremurilor
noastre de cădere.
Să subliniem faptul că
Părinţii opresc să dai sfaturi altora din proprie dorinţă, fără să-ţi fie
cerut; a te apuca să dai sfaturi altora este semn că-ţi atribui o cunoştinţă şi
o demnitate duhovnicească, ceea ce este probă vădită de orgoliu şi orbire.
Sigur că nu vorbim aici de conducători, nici de cei ce au răspunderea de a
învăţa tot timpul. Fiind nevoie ca ei să facă acest lucru cu fraţii care le-au
fost încredinţaţi, fără a fi întrebaţi (2 Timotei 4, 2). Dar dacă aceştia
vizitează alte mănăstiri, ei trebuie să urmeze sfatul dat de Sfîntul Macarie al
Alexandriei Sfîntului Pahomie cel Mare. Pahomie îl întrebase pe Macarie despre
felul de a învăţa şi a judeca pe fraţi, iar Avva Macarie i-a răspuns: „învaţă-i
şi judecă-i pe cei ce îţi sînt supuşi, dar nu-i judeca pe cei dinafară!” Toţi
stareţii care doresc să placă lui Dumnezeu au păstrat şi continuă să păstreze
acest sfat.
Nessun commento:
Posta un commento