CUVÎNTUL
SFÎNTULUI IGNATIE BRIANCIANINOV - DESPRE POST
Capul virtuţilor este
rugăciunea; temelia lor este postul. Postirea înseamnă a mânca întotdeauna cu
măsură, alegând cu luare-aminte bucatele pe care le mâncăm. Om trufaş! Visezi
aşa de mult şi aşa de semeţ cu privire la mintea ta, iar ea atârnă cu
desăvârşire şi fără contenire de stomac. Legea postului, ce pare o lege pentru pântece, este de fapt o lege pentru
minte. Mintea, care împărăţeşte în om, dacă voieşte să intre în drepturile
sale de stăpânitoare şi să le păstreze, trebuie mai înainte de orice să
se supună legii postului. Numai atunci va
fi ea mereu priveghetoare şi luminată; numai atunci va putea să
stăpânească dorinţele inimii şi trupului; numai prin trezvie necontenită poate
ea să cugete la poruncile evanghelice şi să le urmeze. Temelia virtuţilor este
postul. Omului nou zidit, când a fost pus în Rai, i s-a dat o singură poruncă:
porunca postului. Fireşte, ea a fost dată fiindcă era îndeajuns pentru a-l
păstra în neprihănirea lui pe cel întâi-zidit. Porunca nu privea mulţimea mâncării,
ci felul ei. Aşadar, să tacă cei ce recunosc postul doar în privinţa mulţimii,
iar nu a felului mâncării. Adâncindu-se în cercetarea prin cercare a postului,
vor vedea ce însemnătate are felul mâncării. Aşa de însemnată este porunca
postului, dată omului în Rai de către Dumnezeu, încât o dată cu porunca, a fost rostită şi ameninţarea cu pedeapsa dacă
porunca avea să fie încălcată. Pedeapsa era îmbolnăvirea omului de moartea
veşnică. Şi acum continuă moartea păcatului să-i îmbolnăvească pe
călcătorii sfintei porunci a postului. Cel care nu păzeşte măsura şi alegerea
cu grijă a mâncării nu poate să-şi păstreze nici fecioria, nici întreaga
înţelepciune, nu-şi poate înfrâna mânia, se dedă leneviei, trândăviei şi
întristării, se face rob al slavei deşarte, sălaş al trufiei, pe care o bagă în
om starea lui trupească, ce apare cel mai adeseori din pricina mesei bogate şi
ospătarii până la saţ. […]
Vai vouă, celor ce sunteţi sătui acum, că veţi fi flămânzi! (Luca 6, 26). Aşa a
grăit Cuvântul lui Dumnezeu despre călcătorii poruncii sfântului post. Cu ce vă veţi hrăni în veşnicie, dacă aici nu aţi
deprins decât ghiftuirea cu mâncăruri materialnice şi desfătări
materialnice, care nu se găsesc în cer? Cu ce vă veţi hrăni în veşnicie, dacă
aici nu aţi gustat nici una din bunătăţile cereşti? Cum veţi putea să vă
hrăniţi cu bunătăţile cereşti şi să vă îndulciţi de ele, când n-aţi agonisit
nici o iubire faţă de ele, ci numai scârbă? Adevărata pâine a creştinului este Hristos. Săturarea ce nu cunoaşte saţ cu
această pâine, iată „îmbuibarea"
şi desfătarea cea mântuitoare la care sunt chemaţi toţi creştinii. Fără saţ
„ghiftuieşte-te” cu Cuvântul lui Dumnezeu; fără saţ „ghiftuieşte-te” cu
plinirea poruncilor lui Hristos; fără saţ „ghiftuieşte-te” cu masa cea gătită
împotriva celor ce te necăjesc şi „îmbată-te” cu paharul cel
puternic (Psalmi 22, 6-7).
[...] Postul îl desface pe om de patimile trupeşti, iar rugăciunea se luptă
cu patimile sufleteşti, şi după ce le-a biruit, pătrunde întreaga alcătuire
a omului, îl curăţeşte; în biserica cea cuvântătoare curăţită, ea îl aduce pe
Dumnezeu. Cel ce seamănă pământul fără să-l fi lucrat pierde sămânţa, şi în
loc de grâu culege mărăcini. La fel şi noi: dacă vom semăna seminţele rugăciunii
fără să fi subţiat trupul, în loc de dreptate vom culege roada păcatului.
Rugăciunea va fi nimicită şi răpită de feluritele gânduri şi visări deşarte şi
păcătoase, va fi spurcată cu simţăminte ale împătimirii de plăceri.
Trupul nostru a luat fiinţă din pământ, şi dacă nu-l lucrăm aşa cum se lucrează
pământul, nicicând nu poate să aducă roadă dreptăţii. Dimpotrivă, dacă cineva lucrează pământul cu mare sârguinţă
şi cheltuieli, dar îl lasă nesemănat, pământul se va acoperi cu neghină
deasă. La fel şi cu trupul: când este subţiat prin post, dar sufletul nu e
lucrat prin rugăciune, citire, smerită cugetare, atunci postul devine părinte
al unor neghine de multe feluri, patimile sufleteşti: cugetarea semeaţă,
slava deşartă, dispreţul. Ce este patima îmbuibării şi beţiei? Pofta firească
de mâncare şi băutură care şi-a pierdut dreapta rânduială, care le pretinde
mâncare şi băutură mult mai multă şi mai felurită decât este nevoie pentru
sprijinirea vieţii şi a puterilor trupeşti, asupra cărora mâncarea, când prisoseşte,
lucrează în chip cu totul potrivnic rostului său firesc, lucrează în chip
vătămător, slăbindu-le şi nimicindu-le. Pofta
de mâncare se îndreptează prin mese simple şi înfrânarea de la ghiftuire
şi de la desfătarea cu gustul mâncării.
Pentru început, trebuie părăsită ghiftuirea şi desfătarea cu gustul mâncării;
prin aceasta, pofta de mâncare se ascute şi se îndreptează, iar când se
îndreptează, atunci se mulţumeşte cu mâncare simplă. [...]
Cea mai bună postire o
socot Sfinţii Părinţi a mânca o dată pe zi fără a ne sătura. Un astfel de post
nu slăbeşte trupul prin nemâncare şi nu-l îngreunează cu prisosul mâncării, ci
îl păstrează bun de lucrarea cea mântuitoare. Un astfel de post nu
străluceşte prin nimic şi, ca atare, postitorul nu are pricină de trufie, către
care omul este atât de înclinat săvârşind fapta bună, mai ales când aceasta
iese din hotarele obişnuitului. Cine are muncă trupească grea sau e aşa de slab
trupeşte că nu se poate îndestula cu o masă pe
zi, acela trebuie să mănânce de două ori. Postul e pentru om, nu omul pentru
post, însă oricum am întrebuinţa mâncarea, des sau rar, ghiftuirea este oprită
cu desăvârşire: ea îl face pe om incapabil de nevoinţele duhovniceşti şi
deschide uşa altor patimi trupeşti. Postul fără măsură, adică înfrânarea
prisositoare şi prelungită de la mâncare, nu e încuviinţată de Sfinţii Părinţi:
din înfrânarea cea fără de măsură şi slăbănogirea ce ia naştere din aceasta
omul îşi pierde puterea de a mai săvârşi nevoinţele cele duhovniceşti, adeseori
cade în ghiftuire, adeseori cade în patima semeţirii şi trufiei. [...].
Bibliografie: Sfântul
Ignatie Briancianinov, Experienţe ascetice, volumul I, Editura Sophia,
Bucureşti, 2000
Nessun commento:
Posta un commento