lunedì 5 novembre 2018
RÂNDUIALA PENTRU A DOUA NUNTĂ
CAPETE PENTRU A DOUA NUNTĂ
Sfântul Nichifor Mărturisitorul, Patriarhul Constantinopolei,
zice: Cela ce se însoară a doua oară nu se cunună, ci încă se şi pedepseşte
prin oprirea de la preacuratele Taine pre doi ani; iar cela
ce a treia oară s-a însurat, pre cinci ani.
Din răspunsurile fericitului Nichita, Mitropolitul Eracliei, la
întrebările Episcopului Constantin.
După stricteţea veche, nu se obişnuia a se încununa cei ce
veneau la a doua nuntă, dar deprinderea Bisericii celei mari nu
observă acestea, ci dă voie să se cunune cu cununi şi cei ce se însoară
a doua oară şi a treia oară, şi nimeni niciodată n-a fost
acuzat pentru aceasta. Ci numai se opresc un an sau doi de la
Sfânta Cuminicare; şi Preotului, ce va fi săvârşit cununia, nu-i este
permis să ospăteze împreună cu dânşii, precum zice Canonul al 7
al Sinodului din Neocezareea.
RÂNDUIALA PENTRU A DOUA NUNTĂ
Preotul zice:
Binecuvântat este Dumnezeul nostru, totdeauna, acum şi
pururea, şi în vecii vecilor, Amin.
Sfinte Dumnezeule…, Preasfântă Treime…, Tatăl nostru…, şi
Troparul zilei.
Apoi ectenia:
Cu pace Domnului să ne rugăm.
Pentru pacea de sus, şi pentru mântuirea sufletelor
noastre, Domnului să ne rugăm.
Pentru Sfântă Biserica aceasta, şi pentru cei ce intră întrînsa
cu credinţă, cu evlavie şi cu frica lui Dumnezeu
Domnului să ne rugăm.
Pentru robii lui Dumnezeu (N), pentru acoperământul de
la Dumnezeu, şi pentru convieţuirea lor, Domnului să ne
rugăm.
Pentru ca să vieţuiască ei bine şi în conânţelegere,
Domnului să ne rugăm.
Apără, mântuieşte, miluieşte şi ne păzeşte, Dumnezeule
cu harul Tău.
Pre Preasfânta, curata, preabinecuvântata, mărita
Stăpâna noastră de Dumnezeu Născătoarea, şi pururea
Fecioara Maria, cu toţi Sfinţii pomenindu-o.
Pre noi înşine, şi unul pre altul, şi toată viaţa noastră lui
Hristos Dumnezeu să o dăm.
Că Ţie se cuvine toată mărirea, cinstea şi închinăciunea,
Tatălui, şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în vecii
vecilor, Amin.
Domnului să ne rugăm
Dumnezeule cel veşnic, Carele aduci la unire pre cele
despărţite, şi ai pus legătura neîntreruptă a dragostei, Cela
ce ai binecuvântat pre Isaac şi pre Rebeca, şi i-ai arătat
moştenitori făgăduinţei Tale, Însuţi binecuvintează şi pre
robii Tăi aceştia, povăţuindu-i spre tot lucrul bun.
Că milostiv şi iubitor de oameni Dumnezeu eşti, şi Ţie
mărire înălţăm, Tatălui, şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi
pururea şi în vecii vecilor.
Corul: Amin.
Preotul: Pace tuturor
Diaconul: Capetele voastre Domnului să le plecaţi
Preotul zice încet rugăciunea aceasta:
Dumnezeul nostru, Cela ce ţi-ai logodit mai înainte
Biserica cea din păgâni fecioară curată, binecuvintează
logodna aceasta; uneşte şi păzeşte pre robii Tăi aceştia în
pace şi în conânţelegere.
Că Ţie se cuvine toată mărirea, cinstea şi închinăciunea,
Tatălui, şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii
vecilor,
Corul: Amin
Apoi Preotul luând întâi inelul cel de aur din dreapta şi făcând
cu el chipul crucii asupra bărbatului de trei ori zice:
Se logodeşte robul lui Dumnezeu (N) cu roaba lui
Dumnezeu (N) în numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului
Duh, Amin.
Apoi îl pune în degetul mâinii celei drepte a mirelui; asemenea
luând inelul de argint zice către femeie de trei ori:
Se logodeşte roaba lui Dumnezeu (N) cu robul lui
Dumnezeu (N) în numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului
Duh, Amin.
Şi-l pune în degetul mâinii celei drepte a femeii; iar nunul le
schimbă.
În urmă Preotul zice rugăciunea aceasta:
Stăpâne Doamne Dumnezeul nostru, Carele toate le cruţi
şi toate le prevezi, Cela ce ştii cele ascunse ale oamenilor, şi
ai cunoştinţă de toate, curăţeşte păcatele noastre, şi iartă
fărădelegile robilor Tăi chemându-i pre dânşii la pocăinţă,
dându-le iertare de greşale, dezlegare de păcatele cele de
voie şi fără de voie; cela ce ştii neputinţa firii omeneşti
creatorule şi făcătorule, Carele ai iertat pre Raav şi ai primit
pocăinţa vameşului, să nu-ţi aduci aminte de păcatele
tinereţii cele făcute de noi din neştiinţă; că de vei căuta la
fărădelegi, Doamne, Doamne, cine va suferi? Sau ce trup se
va îndrepta înaintea Ta? Că tu singur eşti drept, fără păcat,
Sfânt mult milostiv, mult îndurat, şi-ţi pare rău de răutăţile
omeneşti. Tu, Stăpâne, Cela ce ai împrietenit pre robii Tăi
(N), uneşte-i între sine în dragoste, dăruieşte-le lor
întoarcerea vameşului, lacrimile păcătoasei, mărturisirea
tâlharului, că prin pocăinţă din toată inima lor, făcând în
conânţelegere şi în pace poruncile Tale, să se
învrednicească şi de cereasca Ta Împărăţie. Că Tu eşti
administratorul tuturor, şi Ţie mărire înălţăm Tatălui, şi
Fiului, şi Sfântului Duh acum şi pururea şi în vecii vecilor,
Amin.
Preotul zice: Pace tuturor
Diaconul: Capetele voastre Domnului să le plecaţi
Doamne Iisuse Hristoase, Cuvântul lui Dumnezeu, Carele
Te-ai înălţat pre cinstita şi de viaţă făcătoare Cruce, ai rupt
înscrisul ce era asupra noastră şi ne-ai scăpat pre noi de
tirania diavolului, curăţeşte păcatele robilor Tăi, că arşiţa şi
greutatea zilei, şi aprinderea trupească neputându-o purta,
vin împreună la comuniunea nunţii a doua, precum ai dat
lege prin vasul alegerii Tale Apostolul Pavel, Carele a zis
pentru noi umiliţii; că mai bine este a se căsători în Domnul,
decât a se aprinde. Însuţi ca un bun şi de oameni iubitor,
miluieşte, iartă, şi curăţă, slăbeşte şi lasă greşalele, că Tu
eşti Cela ce ai ridicat pre umeri neputinţele noastre; că nu
este nimenea fără păcat sau fără prihană, chiar de ar fi
numai o zi viaţa lui, afară de Tine singur, Cela ce ai purtat
trup nepăcătos, şi ne-ai dăruit nouă nestricăciunea cea
veşnică. Că Tu eşti Dumnezeul nostru, Dumnezeul celor ce
se pocăiesc, şi Ţie mărire înălţăm, împreună şi Părintelui
Tău celui fără început, şi Preasfântului Duh, acum şi
pururea, şi în vecii vecilor, Amin.
Diaconul: Domnului să ne rugăm
Dumnezeule sfinte, Carele din ţărână ai creat pre om şi
din coasta lui i-ai creat femeie, şi ai dat-o lui ajutor după
dânsul, pentru, că aşa a plăcut măririi Tale să nu fie omul
singur pre pământ; Însuţi şi acum, Stăpâne, trimite mâna Ta
din locaşul Tău cel sfânt, şi uneşte pre robul Tău (N), cu
roaba Ta (N); că de la Tine se uneşte bărbatului femeia;
uneşte-i pre dânşii în conânţelegere; încununează-i într-un
trup; dăruieşte-le fruct pântecelui, câştigare de prunci buni.
Că a Ta este stăpânirea şi a Ta este Împărăţia, puterea şi
mărirea, a Tatălui, şi a Fiului, şi a Sfântului Duh, acum şi
pururea, şi în vecii vecilor, Amin.
După aceea luând Preotul cununile şi făcând cu dânsele chipul
crucii, întâi la mire, zice de trei ori:
Se cunună robul lui Dumnezeu (N) cu roaba lui Dumnezeu
(N), în numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh, Amin.
Şi sărutând mirele cununa, i-o pune Preotul pre cap. Asemenea
face şi la mireasă zicând de trei ori:
Se cunună roaba lui Dumnezeu (N) cu robul lui Dumnezeu
(N), în numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh, Amin.
Apoi îi binecuvintează Preotul de trei ori zicând:
Doamne Dumnezeul nostru, cu mărire şi cu cinste
încununează-i pre dânşii.
În urmă: Apostolul şi Evanghelia, caută-le înapoi la cununia
întâia pagina 63-64.
Diaconul:
Să zicem toţi din tot sufletul, şi din tot cugetul nostru, să
zicem.
Doamne Atotţiitorule, Dumnezeul părinţilor noştri,
rugămu-ne Ţie, auzi-ne şi ne miluieşte.
Miluieşte-ne pre noi Dumnezeule după mare mila Ta,
rugămu-ne Ţie, auzi-ne şi ne miluieşte.
Încă ne rugăm pentru mila, viaţa, pacea, sănătatea,
mântuirea, paza, iertarea şi lăsarea păcatelor robilor Tăi (N).
Încă ne rugăm pentru poporul ce stă de faţă în Sfântă
biserica aceasta, pentru sănătatea şi mântuirea lor.
Încă ne rugăm pentru toţi fraţii, şi pentru ortodocşii
creştini, pentru sănătatea şi pentru mântuirea lor.
Că milostiv şi iubitor de oameni Dumnezeu eşti şi Ţie
mărire înălţăm, Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi
pururea şi în vecii vecilor, Amin.
În urmă rugăciunea aceasta:
Domnului să ne rugăm
Doamne Dumnezeul nostru, Carele prin iconomia cea
mântuitoare ai binevoit în Cana Galileii a arăta nunta
cinstită prin venirea Ta; Însuţi şi acum pre robii Tăi (N), care
ai binevoit a se însoţi unul cu altul, în pace şi în
conânţelegere păzeşte-i; nunta lor o arată cinstită, patul lor
îl fereşte neîntinat, binevoieşte a-şi petrece convieţuirea
neprihănită, şi-i învredniceşte să ajungă bătrâneţi fericite,
cu inimă curată făcând poruncile Tale.
Că Tu eşti Dumnezeul nostru, Dumnezeu Carele miluieşti,
şi mântuieşti, şi Ţie mărire înălţăm, împreună şi Părintelui
Tău celui fără început, şi Preasfântului şi bunului şi de-viaţăfăcătorului
Tău Duh, acum şi pururea, şi în vecii vecilor.
Corul: Amin
Diaconul:
Apără, mântuieşte, miluieşte, şi ne păzeşte pre noi
Dumnezeule cu harul Tău.
Ziua toată deplină, Sfântă, paşnică şi fără de păcat, la
Domnul să cerem.
Înger de pace, credincios îndreptător şi păzitor sufletelor
şi trupurilor noastre, la Domnul să cerem.
Milă şi iertare de păcate şi de greşalele noastre la Domnul
să cerem.
Cele bune şi de folos sufletelor noastre, şi împăcarea
lumii, la Domnul să cerem.
Celălalt timp al vieţii noastre în pace şi în pocăinţă a-l
săvârşi, la Domnul să cerem.
Sfârşit creştinesc vieţii noastre, fără durere, neruşinat,
paşnic, şi răspuns bun la înfricoşata judecată al lui Hristos,
să cerem.
Unirea credinţei şi cuminecarea Sfântului Duh, cerând,
pre noi înşine şi unul pre altul, şi toată viaţa noastră lui
Hristos Dumnezeu să o dăm.
Şi ne învredniceşte pre noi Stăpâne, cu îndrăznire fără
osândă a cuteza, a te chema pre Tine Dumnezeul Cel ceresc,
Tată, şi a zice;
Citeţul sau mirele zice: Tatăl nostru...
Ecfonis:
Că a Ta este Împărăţia, puterea şi mărirea, a Tatălui şi a
Fiului şi a Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor,
Amin.
Preotul: Pace tuturor. Capetele voastre Domnului să le plecaţi
Apoi aduc paharul cel comun de-l binecuvintează Preotul,
zicând rugăciunea aceasta:
Diaconul: Domnului să ne rugăm
Dumnezeule Cela ce toate le-ai făcut cu tăria Ta, şi ai
întărit lumea, şi ai înfrumuseţat cununa tuturor celor făcute
de Tine, şi acest pahar comun care l-ai dat celor ce se
însoţesc prin unirea nunţii binecuvintează-l cu
binecuvântare duhovnicească.
Că s-a binecuvântat numele Tău şi s-a preamărit
Împărăţia Ta, a Tatălui, şi a Fiului, şi a Sfântului Duh, acum
şi pururea, şi în vecii vecilor, Amin.
După aceea luând Preotul paharul în mână, le dă lor de gustă
de trei ori, întâi bărbatului apoi femeii; şi îndată luând cădelniţa
începe a cădi în jurul tetrapodului înconjurându-l cu cei cununaţi
de trei ori, şi cântând troparul aceasta, glasul al 5-lea:
Isaie dănţuieşte, Fecioara a avut în pântece, şi a născut
fiu pre Emanuel, pre Dumnezeu şi omul, Răsăritul este
numele lui; pre Carele mărindu-l, pre Fecioara o fericim.
Altele, glasul al 7-lea:
Sfinţilor Mucenici, care bine v-aţi luptat, şi v-aţi
încununat, rugaţi-vă Domnului, să se miluiască sufletele
noastre.
Mărire Ţie Hristoase Dumnezeule, lauda Apostolilor şi
bucuria Mucenicilor, a cărora predică este Treimea cea de o
fiinţă.
După aceea ia cununiile întâi de la mire zicând:
Mărit să fii mire ca Avraam, şi binecuvântat să fii ca Isaac,
şi să te înmulţeşti ca Iacov, umblând în pace, şi lucrând întru
dreptate poruncile lui Dumnezeu.
La mireasă iarăşi zice:
Şi tu mireasă, mărită să fii ca Sarra şi să te veseleşti ca
Rebeca, şi să te înmulţeşti ca Rahila, veselindu-te cu
bărbatul tău, păzind hotarele legii, că aşa a binevoit
Dumnezeu.
Apoi Diaconul: Domnului să ne rugăm
Iar Preotul:
Dumnezeule Dumnezeul nostru, Carele ai venit în Cana
Galileii, şi nunta de acolo ai binecuvântat-o, binecuvintează
şi pre robii Tăi aceştia (N), care din pronia Ta s-au unit prin
unirea nunţii; binecuvintează intrările şi ieşirile lor;
înmulţeşte întru bunătăţi viaţa lor, primeşte cununile lor
întru Împărăţia Ta, păzindu-i neîntinaţi, neprihăniţi şi
neasupriţi, în vecii vecilor.
Corul: Amin
Preotul: Pace tuturor. Capetele voastre Domnului să le plecaţi
Şi rugăciunea aceasta:
Tatăl, Fiul, şi Sfântul Duh, Treimea cea întru tot Sfântă şi
de o fiinţă şi începătoare de viaţă o Dumnezeire, o
împărăţie, să vă binecuvinteze pre voi; să vă dea lungime de
viaţă, prunci buni, sporire în viaţă şi credinţă; să vă umple
de toate bunătăţile de pre pământ, şi să vă învrednicească şi
desfătării bunătăţilor celor făgăduite, cu rugăciunile
Preasfintei Născătoarei de Dumnezeu şi ale tuturor Sfinţilor,
Amin.
După aceea făcându-li-se oraţie, şi sărutându-se între dânşii,
face Preotul apolis deplin.
Cela ce cu venirea Sa în Cana Galileii a arătat nunta
cinstită, Hristos adevăratul Dumnezeul nostru, pentru
rugăciunile Preacuratei Maicii sale, ale Sfinţilor măriţilor şi
întru tot lăudaţilor Apostoli, ale Sfinţilor de Dumnezeu
încoronaţilor Împăraţi şi întocmai cu Apostolii, Constantin şi
Elena, ale Sfântului marelui Mucenic Procopie, şi ale tuturor
Sfinţilor, să ne miluiască şi să ne mântuiască pre noi, ca un
bun şi iubitor de oameni.
NB. Aceasta servire se face neschimbată şi la a treia nuntă. Iar
a patra nuntă nimenea să nu îndrăznească a o face; şi cine va
cuteza a cununa a patra oară, va fi lipsit de tot darul preoţiei.
RUGĂCIUNE
ce se citeşte a opta zi după cununie
Venind tinerii la Biserică Preotul ia epitrahilul şi iese la uşa
Bisericii unde şi tinerii stau şi face început: Binecuvântat este
Dumnezeul nostru…, Sfinte Dumnezeule…, Tatăl nostru…, Că a Ta
este Împărăţia…, şi troparul Sfinţilor Mucenici. Apoi îngenuchind
tinerii, Preotul zice:
Domnului să ne rugăm
Stăpâne Doamne Dumnezeul nostru, Carele ai
binecuvântat cununa anului şi ai înmulţit făpturile Tale,
binecuvintează şi pre robii Tăi aceştia (N), care cu alegerea
Ta ai binevoit a se uni unul cu altul. Trimite-le lor pre Îngerul
Tău cel păzitor, ca să-i păzească neabătuţi la nici o
spurcăciune, până în sfârşit; învredniceşte-i a intra în Sfântă
Biserica Ta şi a se împărtăşi cu Sfintele Tale Taine; ca
totdeauna să mărească Preasfânt numele Tău, al Tatălui, şi
al Fiului şi al Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în vecii
vecilor, Amin.
Apoi: Pace tuturor. Capetele voastre Domnului să le plecaţi
Într-o unire au ajuns robii Tăi prin binecuvântarea Ta
Doamne, învrednicindu-se a primi Sfânta Taină a cununiei
prin rugăciunile preoţilor Tăi. Dă Doamne ca robul Tău (N) să
fie cap femeii sale, precum şi roaba Ta (N) să fie plecată
bărbatului său; ca prin aceasta să fie nestrămutată unirea
lor până în sfârşit, şi Ţie mărire să înălţăm Tatălui şi Fiului şi
Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în vecii vecilor, Amin.
Şi face sfârşit: Mărire Ţie Hristoase Dumnezeul nostru mărire
Ţie: Mărire Tatălui…, şi apolisul: Cela ce cu venirea Sa în Cana
Galileii a arătat cinstită nunta..., etc.
Apoi binecuvântându-i Preotul, intră în biserică zicând mirele:
Intra-vom în casa Ta Doamne, închina-ne-vom spre Sfântă Biserica
Ta.
Mai adăugând şi alte rugăciuni ce va şti, sărutând Sfintele
Icoane apoi plecându-se spre străni, se duce fiecare la locul său,
ascultând Sfânta slujbă cu luare aminte.
RÂNDUIALA CUNUNIEI
RÂNDUIALA CUNUNIEI
Cade-se a şti, că de vor vrea să se cunune cei logodiţi îndată
după logodnă, aşa cum sunt strânşi în Biserică, îndată începe
Preotul Psalmul: Fericiţi toţi; iar poporul cântă: Mărire Ţie,
Dumnezeul nostru, după cum este rânduit mai înainte. Iar de va fi
trecut câtva timp după logodna lor, Preotul, având ştire,
pregăteşte, tetrapodul în mijlocul bisericii, după cum s-a arătat la
începutul logodnei, punând pre Evanghelie, în locul inelelor,
cununiile, a bărbatului de-a dreapta şi a femeii de-a stânga, şi
venind cei ce vor să se cunune în biserică, având lumânări
aprinse, Preotul îi cădeşte, cântând Psalmul aceasta 127, iar
poporul la fiecare stih zice: Mărire Ţie, Dumnezeul nostru, mărire
Ţie.
Fericiţi toţi cei ce se tem de Domnul.
Mărire Ţie, Dumnezeul nostru, mărire Ţie.
Care umblă în căile Lui.
Mărire Ţie, Dumnezeul nostru, mărire Ţie.
Ostenelile roadelor Tale vei mânca.
Mărire Ţie, Dumnezeul nostru, mărire Ţie.
Fericit eşti şi bine va fi Ţie.
Mărire Ţie, Dumnezeul nostru, mărire Ţie.
Femeia Ta ca o vie rodită în laturile casei Tale.
Mărire Ţie, Dumnezeul nostru, mărire Ţie.
Fiii Tăi ca nişte vlăstare tinere de măslin în jurul mesei
Tale.
Mărire Ţie, Dumnezeul nostru, mărire Ţie.
Iată aşa se va binecuvânta omul cela ce se teme de
Domnul.
Mărire Ţie, Dumnezeul nostru, mărire Ţie.
Binecuvântate-va Domnul din Sion, şi vei vedea
bunătăţile Ierusalimului, în toate zilele vieţii Tale.
Mărire Ţie, Dumnezeul nostru, mărire Ţie.
Şi vei vedea pre fiii fiilor Tăi, pace peste Israil.
Mărire Ţie, Dumnezeul nostru, mărire Ţie.
Apoi Diaconul zice: Binecuvintează stăpâne
Iar Preotul sonor:
Binecuvântată este Împărăţia a Tatălui, şi a Fiului, şi a
Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în vecii vecilor,
Corul: Amin
Diaconul zice Ecteniile:
Cu pace Domnului să ne rugăm.
Corul: Doamne miluieşte
Pentru pacea de sus, şi pentru mântuirea sufletelor
noastre, Domnului să ne rugăm.
Pentru pacea a toată lumea, şi pentru bună starea
sfintelor lui Dumnezeu Biserici, şi pentru unirea tuturor,
Domnului să ne rugăm.
Pentru Sfântă Biserica aceasta, şi pentru cei ce intră întrînsa
cu credinţă şi cu evlavie şi cu frica lui Dumnezeu,
Domnului să ne rugăm.
Pentru Arhiepiscopul nostru (N), şi pentru cinstita preoţie,
şi în Hristos Diaconie, şi pentru tot clerul şi poporul,
Domnului să ne rugăm.
Pentru robii lui Dumnezeu (N), care acum se unesc unul
cu altul prin unirea nunţii, şi pentru mântuirea lor,
Domnului să ne rugăm.
Pentru ca să se binecuvinteze nunta aceasta, ca şi cea din
Cana Galileii, Domnului să ne rugăm.
Pentru ca să li se dea lor cumpătare, şi roadă pântecelui
spre folos, Domnului să ne rugăm.
Pentru ca să se veselească ei de vederea fiilor şi a fiicelor
lor, Domnului să ne rugăm.
Pentru ca să li se dăruiască lor câştigare de prunci buni,
şi purtare neprihănită, Domnului să ne rugăm.
Pentru ca să li se dăruiască lor şi nouă toate cererile spre
mântuire, Domnului să ne rugăm.
Pentru ca să se mântuiască ei şi noi de toată supărarea,
urgia, primejdia şi nevoia, Domnului să ne rugăm.
Apără, mântuieşte, miluieşte şi ne păzeşte pre noi,
Dumnezeule, cu harul Tău.
Pre Preasfânta curata, preabinecuvântata, mărita,
Stăpâna noastră de Dumnezeu Născătoarea şi pururea
Fecioara Maria, cu toţi Sfinţii pomenindu-o.
Pre noi înşine şi unul pre altul, şi toată viaţa noastră lui
Hristos Dumnezeu să o dăm.
Că Ţie se cuvine toată mărirea, cinstea şi închinăciunea,
Tatălui, şi Fiului, şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii
vecilor.
Corul: Amin
Diaconul: Domnului să ne rugăm
Preotul zice cu glasul sonor rugăciunea aceasta:
Dumnezeule Cel preacurat, şi Creatorule a toată făptura,
Carele pentru iubirea Ta de oameni ai prefăcut coasta
strămoşului Adam în femeie, şi i-ai binecuvântat pre dânşii
şi ai zis: Creşteţi şi vă înmulţiţi şi stăpâniţi pământul, şi pre
amândoi i-ai arătat un trup prin însoţire; că pentru aceasta
va lăsa omul pre tatăl său, şi pre mama sa, şi se va lipi de
femeia sa, şi vor fi amândoi un trup; şi pre care i-a însoţit
Dumnezeu, omul să nu-i despartă; cela ce ai binecuvântat
pre robul Tău Avraam, şi ai deschis pântecele Sarrei, şi l-ai
făcut tată a multe neamuri, Carele ai dăruit pre Isaac
Rebecăi, şi ai binecuvântat naşterea ei, şi ai unit pre Iacov
cu Rahila, şi dintr-însul ai arătat doisprezece Patriarhi; cela
ce ai însoţit pre Iosif cu Asineta, şi le-ai dăruit lor roadă
naşterii de prunci, pre Efraim şi pre Manasi; Carele ai primit
pre Zaharia şi pre Elisabeta, şi le-ai arătat lor prunc pre
Înaintemergătorul; Cela ce din rădăcina lui Iesei după trup
ai crescut pre pururea Fecioara, şi dintr-însa întrupându-te,
Te-ai născut spre mântuirea neamului omenesc; Carele
pentru negrăitul Tău dar şi multa bunătate ai venit în Cana
Galilei, şi ai binecuvântat nunta de acolo, ca să arăţi că cu
voia Ta este însoţirea cea legiuită, şi naşterea de prunci
dintr-însa. Însuţi, Stăpâne prea sfinte, primeşte rugăciunea
noastră a robilor Tăi, şi precum acolo, aşa şi aici venind cu
starea Ta de faţă cea nevăzută, binecuvintează nunta
aceasta, şi dă robilor Tăi (N) viaţă paşnică, lungime de zile,
minte întreagă, dragoste unuia către altul întru legătura
păcii, sămânţă de viaţă lungă, har de prunci, cununa cea
neveştejită a măririi. Învredniceşte-i pre dânşii să-şi vadă pre
fiii fiilor lor, păzeşte patul lor nebântuit; şi le dă din roua
cerului de sus, şi din grăsimea pământului: umple casele lor
de grâu, de vin, de untdelemn şi de toată bunătatea, ca să
dea şi celor lipsiţi, dăruind şi acestora de faţă toate cererile
cele spre mântuire.
Că Dumnezeu milostiv şi îndurat şi de oameni iubitor eşti
şi Ţie mărire înălţăm, împreună şi părintelui Tău celui fără
început, şi Preasfântului, bunului şi de-viaţă-făcătorului Tău
Duh, acum şi pururea, şi în vecii vecilor.
Corul: Amin
Diaconul: Domnului să ne rugăm
Iar Preotul citeşte cu glasul sonor rugăciunea aceasta:
Binecuvântat eşti Doamne Dumnezeul nostru, Sfinţitorul
nunţii celei tainice şi prea curate, şi legiuitorul celei
trupeşti, păzitorul nestricăciunii şi administratorul Cel bun
ai celor lumeşti; Însuţi, Stăpâne, Cela ce din început ai creat
pre om, şi l-ai pus ca un împărat făpturii, şi ai zis: Nu este
bine să fie omul singur pre pământ să-i facem lui ajutor
după dânsul; şi luând una din coastele lui, i-ai creat femeie,
pre care Adam văzându-o a zis: Iată acum os din oasele
mele, şi trup din trupul meu; aceasta se va numi femeie, că
din bărbatul său s-a luat ea. Pentru aceasta va lăsa omul pre
tatăl său şi pre mama sa şi se va lipi de femeia sa şi vor fi
amândoi un trup; şi pre care Dumnezeu i-a însoţit, omul să
nu-i despartă. Însuţi şi acum, Doamne Dumnezeul nostru
trimite harul Tău cel ceresc peste robii Tăi aceştia (N); şi dă
roabei Tale acesteia a se pleca în toate bărbatului, şi robului
Tău acestuia să fie cap femeii, ca să vieţuiască după voia Ta.
Binecuvintează-i pre dânşii, Doamne Dumnezeul nostru, precum
ai binecuvântat pre Avraam şi pre Sarra.
Binecuvintează-i pre dânşii, Doamne Dumnezeul nostru,
precum ai binecuvântat pre Isaac şi pre Rebeca.
Binecuvintează-i pre ei, Doamne Dumnezeul nostru, precum
ai binecuvântat pre Iacov şi pre toţi Patriarhii.
Binecuvintează-i pre dânşii, Doamne Dumnezeul nostru,
precum ai binecuvântat pre Iosif şi pre Asineta.
Binecuvintează-i pre dânşii, Doamne Dumnezeul nostru,
precum ai binecuvântat pre Moisi şi pre Semfora.
Binecuvintează-i pre dânşii, Doamne Dumnezeul nostru,
precum ai binecuvântat pre Zaharia şi pre Elisabeta.
Binecuvintează-i pre dânşii, Doamne Dumnezeul nostru,
precum ai binecuvântat pre Ioachim şi pre Ana. Păzeşte-i pre
dânşii, Doamne Dumnezeul nostru, precum ai păzit pre Noe
în corabie. Păzeşte-i pre dânşii, Doamne Dumnezeul nostru,
precum ai păzit pre Iona în pântecele chitului. Păzeşte-i pre
dânşii, Doamne Dumnezeul nostru, precum ai păzit de foc
pre Sfinţii trei Tineri, trimiţându-le, lor rouă din cer; şi să vie
peste dânşii bucuria aceea, care a avut-o fericita Elena, când
a aflat cinstita cruce. Adu-ţi aminte de dânşii, Doamne
Dumnezeul nostru, precum ţi-ai adus aminte de Enoh, de
Sim şi de Ilie. Adu-ţi aminte de dânşii, Doamne Dumnezeul
nostru, precum ţi-ai adus aminte de Sfinţii cei patruzeci de
Mucenici, trimiţându-le cununi din cer. Adu-ţi aminte,
Dumnezeule, şi de părinţii lor care i-au născut şi i-au
crescut; pentru că rugăciunile părinţilor întăresc temeliile
caselor. Adu-ţi aminte, Doamne Dumnezeul nostru, şi de
robii Tăi nuntaşii, care s-au adunat la această veselie. Adu-ţi
aminte Doamne Dumnezeul nostru, de robul Tău (N) şi de
roaba Ta (N) şi-i binecuvintează pre dânşii; dă-le lor roadă
pântecelui, prunci buni, conânţelegere sufletească şi
trupească; înalţă-i pre dânşii ca cedrii Libanului, ca o vie cu
multe vlăstare; dă-le lor sămânţă de spic, ca având toată
îndestularea, să sporească spre tot lucrul bun şi Ţie
bineplăcut; şi să vadă pre fiii fiilor lor, ca nişte ramuri tinere
de măslin în jurul mesei lor; ca bine plăcând înaintea Ta, să
strălucească, ca luminătorii pre cer, întru Tine Domnul
nostru. Căruia împreună cu Tatăl şi cu Sfântul Duh se cuvine
toată mărirea, puterea, cinstea şi închinăciunea, acum şi
pururea, şi în vecii vecilor. Amin.
Diaconul: Domnului să ne rugăm
Iar Preotul zice cu glasul sonor aceasta rugăciune:
Dumnezeule Sfinte, Carele din ţărână ai creat pre om, şi
din coasta lui i-ai format femeie, şi o ai însoţit lui spre
ajutor, că aşa a plăcut măririi Tale, să nu fie omul singur pre
pământ; Însuţi şi acum Stăpâne, trimite mâna Ta din Sfântul
Tău locaş şi uneşte pre robul Tău (N) şi pre roaba Ta (N), pentru
că de Tine se uneşte bărbatul cu femeia. Uneşte-i pre
dânşii în conânţelegere, încununează-i într-un trup,
dăruieşte-le roadă pântecelui, câştigare de prunci buni.
Că a Ta este Stăpânirea, şi a Ta este Împărăţia, şi puterea
şi mărirea, a Tatălui, şi a Fiului, şi a Sfântului Duh, acum şi
pururea, şi în vecii vecilor, Amin.
După aceasta luând Preotul cununile şi făcând cu dânsele
chipul Crucii, întâi la mire, zice de trei ori:
Cunună-se robul lui Dumnezeu (N) cu roaba lui Dumnezeu
(N), în numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh, Amin.
Şi sărutând mirele cununa, Preotul i-o pune pre cap. Asemenea
şi la mireasă se face, zicând de trei ori:
Cunună-se roaba lui Dumnezeu (N) cu robul lui Dumnezeu
(N), în numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh, Amin.
Apoi îi binecuvintează Preotul de trei ori, zicând:
Doamne Dumnezeul nostru, cu mărire şi cu cinste
încununează-i pre dânşii.
Apoi, prochimen glasul al 8-lea.
Pus-ai pre capetele lor cununi de pietre scumpe.
stih: Viaţă au cerut de la Tine şi le-ai dat lor.
Citire din Epistola către Efeseni a Sfântului Apostol Pavel:
Efeseni: 5; 20-33
Fraţilor, mulţumiţi pururea pentru toate în numele
Domnului nostru Iisus Hristos, lui Dumnezeu şi Tatălui;
supunându-vă unul altuia în frica lui Dumnezeu. Femei,
plecaţi-vă bărbaţilor voştri ca Domnului; pentru că bărbatul
este cap femeii, precum şi Hristos cap Bisericii; şi aceasta
este mântuitor trupului. Şi precum Biserica se supune lui
Hristos, aşa şi femeile bărbaţilor lor întru toate. Bărbaţilor,
iubiţi-vă femeile voastre, precum şi Hristos a iubit Biserica,
şi pre sine s-a dat pentru dânsa; ca să o sfinţească pre ea,
curăţindu-o cu baie de apă prin cuvânt; ca să o pună înainte
Sieşi mărită Biserică, neavând întinăciune, nici prihană, sau
altceva de felul aceasta, ci să fie Sfântă şi fără prihană. Aşa
sunt datori bărbaţii să-şi iubească femeile lor, ca şi trupurile
lor. Cela ce-şi iubeşte femeia sa, pre sine se iubeşte; că
nimeni vreodată nu şi-a urât trupul său, ci-l hrăneşte şi-l
încălzeşte, ca şi Hristos Biserica; că membre suntem
trupului lui, din carnea lui şi din oasele lui. Pentru aceasta,
va lăsa omul pre tatăl său, şi pre mama sa, şi se va lipi de
femeia sa, şi vor fi amândoi un trup. Taina aceasta este
mare; eu însă grăiesc de Hristos şi de Biserică. Deci dar şi
voi, fiecare în parte, aşa să-şi iubească femeia sa, ca şi pre
sine; iar femeia să se teamă de bărbat.
Aliluia, glasul al 5-lea:
Tu Doamne ne vei păzi şi ne vei apăra de neamul acesta în
veac.
Citire din Sfânta Evanghelie de la Ioan: 2; 1-11
În timpul acela, nuntă s-a făcut în Cana Galileii, şi era
mama lui Iisus acolo; chemat a fost şi Iisus şi ucenicii lui la
nuntă, şi sfârşindu-se vinul, a zis mama lui Iisus către
Dânsul: Vin n-au. Zis-a ei Iisus: Femeie, ce este Mie şi Ţie?
Încă n-a venit ora Mea. Zis-a mama Lui servilor: Orice ar zice
vouă, să faceţi. Şi era acolo şase vase de piatră, puse spre
datina curăţirii iudeilor, în care încăpea câte două sau trei
vedre. Zis-a lor Iisus: Umpleţi vasele cu apă, şi ei le-au
umplut până sus. Şi a zis lor: Scoate-ţi acum şi aduceţi
nunului; şi i-au adus. Iar cum a gustat nunul apa, ce se
făcuse vin (şi nu ştia de unde este, numai servitorii care
scoaseră apa ştiau), strigă nunul pre mire şi-i zise: Tot omul
pune întâi vinul cel bun, şi când se îmbată, atunci pre cel
mai prost; dar tu ai ţinut vinul cel bun până acum. Acest
început de semne a făcut Iisus în Cana Galileii, şi şi-a arătat
mărirea Sa; şi au crezut într-Însul ucenicii Lui.
Diaconul:
Să zicem toţi din tot sufletul şi din tot cugetul nostru, să
zicem.
Doamne Atotţiitorule Dumnezeul părinţilor noştri,
rugămu-ne Ţie auzi-ne şi ne miluieşte.
Miluieşte-ne pre noi, Dumnezeule, după mare mila Ta,
rugămu-ne Ţie, auzi-ne şi ne miluieşte.
Încă ne rugăm pentru mila, viaţa, pacea, sănătatea,
mântuirea, cercetarea, iertarea şi lăsarea păcatelor robilor
Tăi (N).
Încă ne rugăm pentru poporul ce stă înainte în Sfântă
Biserica aceasta, pentru sănătatea şi pentru mântuirea lor.
Încă ne rugăm pentru toţi fraţii noştri şi pentru toţi
ortodocşii creştini, pentru sănătatea şi pentru mântuirea lor.
Că milostiv şi iubitor de oameni, Dumnezeu eşti şi Ţie
mărire înălţăm, Tatălui, şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi
pururea, şi în vecii vecilor, Amin.
Diaconul: Domnului să ne rugăm
Preotul zice rugăciunea aceasta:
Doamne Dumnezeul nostru, Carele prin iconomia Ta cea
mântuitoare ai binevoit, în Cana Galileii, a arăta nunta
cinstită prin venirea Ta; însuţi şi acum pre robii Tăi (N), care
ai binevoit a se uni unul cu altul, păzeşte-i în pace şi
conânţelegere; arată nunta lor cinstită, fereşte patul lor
neîntinat; binevoieşte să-şi petreacă convieţuirea neprihănită,
şi-i învredniceşte pre dânşii să ajungă bătrâneţi
fericite, cu inimă curată făcând poruncile Tale.
Că Tu eşti Dumnezeul nostru, Dumnezeu Carele miluieşti
şi mântuieşti, şi Ţie mărire înălţăm, împreună şi Părintelui
Tău Celui fără început, şi Preasfântului şi bunului şi de-viaţăfăcătorului
Tău Duh, acum şi pururea, şi în vecii vecilor.
Corul: Amin
Diaconul:
Apără, mântuieşte, miluieşte şi ne păzeşte pre noi,
Dumnezeule, cu harul Tău.
Ziua toată deplină, Sfântă, paşnică şi fără de păcat, la
Domnul să cerem.
Înger de pace, credincios îndreptător, păzitor sufletelor şi
trupurilor noastre la Domnul să cerem.
Milă şi iertare de păcate şi de greşalele noastre, la
Domnul să cerem.
Cele bune şi de folos sufletelor noastre şi de împăcarea
lumii, la Domnul să cerem.
Celălalt timp al vieţii noastre, a-l săvârşi în pace şi în
pocăinţă, la Domnul să cerem.
Unirea credinţei, şi împărtăşirea Sfântului Duh, cerând,
pre noi înşine şi unul pre altul, şi toată viaţa noastră lui
Hristos Dumnezeu să o dăm.
Şi ne învredniceşte pre noi, Stăpâne, cu îndrăzneală, fără
osândire, să cutezăm a te chema pre Tine Dumnezeul cel
ceresc, Tată, şi a zice:
Citeţul zice: Tatăl nostru…
Preotul Ecfonis:
Că a Ta este Împărăţia, puterea, şi mărirea, a Tatălui, şi a
Fiului, şi a Sfântului Duh acum şi pururea, şi în vecii vecilor,
Amin.
Preotul: Pace tuturor
Diaconul: Capetele voastre Domnului să le plecaţi
Apoi se aduce paharul cel comun de-l binecuvintează Preotul,
zicând rugăciunea aceasta:
Diaconul: Domnului să ne rugăm
Preotul:
Dumnezeule, Cela ce toate le-ai făcut cu puterea Ta, şi ai
întărit lumea, şi ai înfrumuseţat cununa tuturor celor făcute
de Tine, şi acest pahar comun care l-ai dat celor ce se unesc
prin unirea nunţii, binecuvintează-l cu binecuvântare
duhovnicească.
Că s-a binecuvântat numele Tău şi s-a preamărit
Împărăţia Ta, a Tatălui, şi a Fiului, şi a Sfântului Duh, acum
şi pururea, şi în vecii vecilor, Amin.
După aceea luând Preotul paharul în mână, dă celor cununaţi
de gustă din el de trei ori: întâi bărbatului apoi femeii. Şi îndată
luând cădelniţa începe a cădi în jurul tetrapodului, încunjurându-l
de trei ori cu cei cununaţi, şi cântând troparele acestea, glasul al
5-lea:
Isaie dănţuieşte, Fecioara a avut în pântece, şi a născut
fiu pre Emanuel pre Dumnezeu şi omul; răsăritul este
numele lui; pre Carele mărindu-l, pre Fecioara o fericim.
Alt Tropar, glasul al 7-lea:
Sfinţilor Mucenici, care bine v-aţi luptat, şi v-aţi
încununat, rugaţi-vă Domnului să se miluiască sufletele
noastre.
Mărire Ţie, Hristoase Dumnezeule, lauda Apostolilor şi
bucuria Mucenicilor, a cărora predică este Treimea cea de o
fiinţă.
În urmă ia cununile, întâi de la mire zicând:
Mărit să fii, mire, ca Avraam, şi binecuvântat să fii ca
Isaac, şi să te înmulţeşti ca Iacov, umblând în pace, şi
lucrând întru dreptate poruncile lui Dumnezeu.
Apoi la mireasă, zicând:
Şi tu, mireasă, mărită să fii ca Sarra şi să te veseleşti ca
Rebeca, şi să te înmulţeşti ca Rahila, veselindu-te cu
bărbatul tău, păzind hotarele legii, că aşa a binevoit
Dumnezeu.
Apoi Diaconul: Domnului să ne rugăm
Iar Preotul zice rugăciunea aceasta:
Dumnezeule, Dumnezeul nostru, Carele ai venit în Cana
Galileii, şi nunta de acolo o ai binecuvântat, binecuvintează
şi pre robii Tăi aceştia, care prin pronia Ta s-au însoţit prin
unirea nunţii; binecuvintează intrările şi ieşirile lor;
înmulţeşte întru bunătăţi viaţa lor; primeşte cununile lor în
Împărăţia Ta, păzindu-i neîntinaţi, neprihăniţi şi neasupriţi
în vecii vecilor.
Corul: Amin
Preotul: Pace tuturor
Diaconul: Capetele voastre Domnului să le plecaţi
Preotul citeşte rugăciunea:
Tatăl, Fiul, şi Sfântul Duh, Treimea cea întru tot Sfântă şi
de o fiinţă şi începătoare de viaţă, o dumnezeire şi o
împărăţie, să vă binecuvinteze pre voi; să vă dea viaţă lungă,
prunci buni; sporire în viaţă şi credinţă; să vă umple de toate
bunătăţile cele de pre pământ, şi să vă învrednicească şi de
îndulcirea bunătăţilor celor făgăduite; pentru rugăciunile
Preasfintei Născătoarei de Dumnezeu şi ale tuturor Sfinţilor,
Amin.
Preotul face apolisul următor:
Cela ce cu venirea sa în Cana Galileii a arătat nunta
cinstită, Hristos adevăratul Dumnezeul nostru, pentru
rugăciunile Preacuratei Maicii sale, ale Sfinţilor măriţilor şi
întru tot lăudaţilor Apostoli, ale Sfinţilor de Dumnezeu
încoronaţilor Împăraţi şi întocmai cu Apostolii, Constantin şi
Elena, ale Sfântului marelui mucenic Procopie, şi ale tuturor
Sfinţilor, să ne miluiască şi să ne mântuiască pre noi ca un
bun şi de oameni iubitor.
În urmă să fac felicitările obişnuite
RÂNDUIALA MĂRTURISIRII
RÂNDUIALA MĂRTURISIRII
Se cuvine ca duhovnicul, primind pre cei ce vin a se mărturisi,
să-i cheme unul câte unul, iar nu doi sau mai mulţi, şi însuşi stând
înaintea Icoanei Domnului Hristos, îmbrăcat în toate veştmintele
preoţeşti, şi chiar de ar fi vre-o grabă, fără Epitrahil şi Felon să nu
îndrăznească a mărturisi pre nimeni.
Începutul se face aşa:
Binecuvântat este Dumnezeul nostru..., Sfinte Dumnezeule…, şi
după: Tatăl nostru..., Că a Ta este Împărăţia…, apoi: Doamne
miluieşte (de 12 ori), Mărire…, Şi acum..., Veniţi să ne închinăm…,
şi după Psalmul 50, Miluieşte-mă Dumnezeule..., Troparele:
Miluieşte-ne pre noi Doamne..., Doamne miluieşte-ne pre noi...,
Uşa milostivirii..., apoi citeşte celui ce se mărturiseşte această
rugăciune de iertare:
Dumnezeule Mântuitorul nostru, Cela ce prin profetul Tău
Natan ai dăruit lui David, carele s-a pocăit, iertare pentru
păcatele lui, şi ai primit rugăciunea de pocăinţă a lui
Manasi; Însuţi primeşte cu ştiuta Ta iubire de oameni şi pre
robul Tău aceasta (N) carele se pocăieşte de păcatele ce a
făcut, trecându-i cu vederea toate cele făcute de dânsul;
Cela ce ierţi nedreptăţile şi treci peste nelegiuiri. Că Tu,
Doamne, ai zis: Cu voie nu voiesc moartea păcătosului, ci să
se întoarcă şi să fie viu; şi, de şaptezeci de ori câte şapte să
se ierte păcatele. Că precum măreţia Ta este neasemănată,
aşa şi mila Ta nemăsurată; căci de Te vei uita la fără de legi,
cine va putea suferi? Că Tu eşti Dumnezeul celor ce se
pocăiesc, şi Ţie mărire înălţăm, Tatălui, şi Fiului, şi Sfântului
Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor, Amin.
Altă rugăciune
Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu celui viu,
Păstorule şi Mielule, Carele ridici păcatul lumii, şi ai dăruit
datoria celor doi datornici şi ai dat păcătoasei iertarea
păcatelor ei; Însuţi Stăpâne, dezleagă, lasă, iartă, păcatele,
nelegiuirile, greşalele cele de voie şi cele fără de voie, cele
în cunoştinţă şi în neştiinţă, cele întru călcare de poruncă şi
neascultare făcute de robul Tău aceasta (N). Şi oricum, ca un
om purtător de trup şi vieţuitor în lume, s-a înşelat de la
diavolul, sau în cuvânt sau în faptă, sau în cunoştinţă, sau în
neştiinţă; sau cuvânt preoţesc a călcat, sau sub blestem
preoţesc a fost, sau sub a sa anatemă a căzut, sau
jurământului s-a supus; Însuţi, ca un bun şi neţiitor aminte
de rău, Stăpâne, binevoieşte a se dezlega prin cuvânt robul
Tău aceasta, iertându-i lui şi anatema şi jurământul său,
după mare mila Ta. Aşa Stăpâne, Iubitorule de oameni.
Doamne, auzi-ne pre noi cei ce ne rugăm bunătăţii Tale
pentru robul Tău acesta şi treci cu vederea ca un mult-
Milostiv toate păcatele lui fereşte-l pre dânsul de munca cea
veşnică. Că Tu Stăpâne, ai zis: Oricâte veţi lega pe pământ,
vor fi legate şi în ceruri, şi oricâte veţi dezlega pre pământ,
vor fi dezlegate şi în ceruri. Că numai Tu singur eşti fără de
păcat, şi Ţie mărire înălţăm, împreună şi Părintelui Tău
Celui fără început, şi Preasfântului, Bunului şi de-viaţăfăcătorului
Tău Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor,
Amin.
Deci şezând duhovnicul în jeţ cu faţa veselă, închipuind iubirea
de oameni a lui Dumnezeu, zice către cela ce se mărturiseşte
acestea.
Iată, fiule, Hristos stă nevăzut, primind mărturisirea ta cea cu
umilinţă. Deci nu te ruşina, nici te teme, nici să ascunzi de mine,
nimic din cele ce ai făcut; ci cu neîndoire spune-mi-le toate fără
sfială, ca să iei iertare de la Domnul nostru Iisus Hristos. Iată şi
Sfânta Lui Icoană dinaintea noastră este; şi eu sunt numai martor,
ca să mărturisesc înaintea lui toate câte îmi vei spune; Iar de vei
ascunde ceva de mine, îndoite păcate le vei avea; ia seama dar de
vreme ce ai venit la doctor, să nu te întorci nevindecat.
Şi aşa să-l întrebi pre el cu de-a dânsul pre rând una câte una,
aşteptând răspuns pentru fiecare întrebare, iar mai întâi de toate
să-l întrebi pentru dreapta credinţă, zicându-i aşa:
Mai întâi de toate, spune-mi crezi cu adevărat în Sfânta şi
de viaţă făcătoare Treime?
Iar cela ce se mărturiseşte răspunde:
Cred întru unul Dumnezeu Tatăl, şi întru unul Fiul lui
Dumnezeu, Carele din Tatăl s-a născut, şi întru unul Sfântul
Duh, Carele de la Tatăl purcede: Treimea de o fiinţă şi
nedespărţită.
Întrebare:
Crezi, că soborniceasca şi Apostoleasca Biserică este
sădită şi crescută la Răsărit, şi de la Răsărit s-a întins peste
toată lumea, şi de atunci până acum stă neschimbată şi
neclătită, ori te îndoieşti despre vre-o poruncă, sau
învăţătură a sa?
Şi de va crede drept şi neîndoios, de va şti carte, să-i zici să
pronunţe Simbolul Credinţei până la sfârşit. Iar neştiind carte, să-l
înveţi să zică acestea:
Cred întru una sfântă, sobornicească şi Apostolică
Biserică a Răsăritului, care stă de la început neclătită şi
neschimbată în toate dogmele ei.
Întrebare:
Crezi, că Sfântul Botez, ce se face prin harul Sfântului
Duh, dă iertare nu numai păcatelor celor strămoşeşti, ci
comunică celui ce se botează tărie şi putere, a numai
păcătui după aceea şi a avea nădejdea vieţii celei veşnice?
Răspuns:
Cred şi mărturisesc un Sfânt Botez care se face prin harul
Sfântului şi de-viaţă-făcătorului Duh, spre spălarea păcatului
celui strămoşesc şi a celor în care noi de bunăvoie cădem
prin nepurtarea de grijă; şi cu bună nădejde aşteptăm
învierea morţilor şi viaţa veacului ce va să fie.
Întrebare:
Spune-mi, nu cumva eşti eretic, ori despărţit de Biserica
Răsăritului? Ori te-ai însoţit cu ereticii, cercetând capiştile
lor, ascultând învăţătura lor, sau citind cărţile lor?
N-ai mărturisit strâmb? N-ai călcat vre-o făgăduinţă, ce ai
jurat lui Dumnezeu, ori Scripturile cele dumnezeieşti le-ai
socotit de mincinoase ?
Spune-mi, nu ţi-ai stricat fecioria ta cu păcatul
dezmierdării de sine, ori poate faci şi acum aceasta?
Au n-ai păcătuit cu femei, şi ce persoană a fost,
bisericească sau mirenească; de cele cu bărbat, sau fără
bărbat? Ori n-ai păcătuit cu femeia ta până a nu o lua?
N-ai căzut în păcat cu vre-o rudenie, şi ce fel de persoană
a fost, nu cum-va cu cumătră-ta?
Nai umblat cu femeie de altă lege, sau cu femeia ta peste
fire?
Nu cumva ai ucis vre-un om, cu voie, sau fără voie?
N-ai furat ceva şi ai jurat că nu ştii? Ori altul a furat şi tu
ai ascuns furtul?
Nu te-ai bătut cu cineva? Şi cum, de voie sau fără de voie?
N-ai dat pre cineva în mâinile celor mai mari cu vreun fel
de pâră dreaptă sau nedreaptă, spre folosul tău sau din
pizmă?
N-ai asuprit pre cineva, vrând să cumperi moşii,
dobitoace sau odoare?
N-ai fermecat pre cineva, n-ai vărsat ceară sau plumb?
N-ai adus vrăjitori la casa ta, ca să-ţi vrăjească, ori n-ai
vrăjit tu cuiva?
N-ai făcut sau n-ai umblat cu niscaiva farmece, spre a
strica casa cuiva?
N-ai legat nunta vreunui bărbat sau femeie?
N-ai purtat baier, ca să nu te prindă vreo răutate?
Spune-mi, n-ai defăimat pre părinţii tăi, sau pre preoţi,
sau pre monahi, sau pre vreunul dintre oameni?
N-ai cu cineva ceartă? Şi de ai, împacă-te cu acela ; că de
vei fi cu cineva certat sau în pizmă, darurile şi rugile tale şi
orice vei face către Dumnezeu sunt neprimite.
N-ai mâncat mortăciune, sau sugrumat, sau sfâşiat de
lup, sau bătut şi ucis de păsări, ori nu te-ai spurcat cu altele
ca acestea, ce sunt oprite de Sfintele canoane de a fi
mâncate?
N-ai mâncat carne sau brânză miercurea şi vinerea?
N-ai dat pre vreun om diavolului?
Ai hulit sau ai defăimat sau înjurat credinţa sau legea?
Sau ai rostit ceva necucernic sau n-ai blestemat pre vreunul
dintre oameni?
N-ai grăit minciună, sau n-ai jurat strâmb?
Nu te-ai mândrit sau te-ai trufit cu mărire deşartă; ori te
îmbeţi, pierzându-ţi trupul şi sufletul?
Nu cum-va ai avut cunoştinţă de daune şi furturi, şi
auzind carte de blestem, n-ai voit ale vădi, ci tăcând te-ai
făcut şi tu părtaş blestemului?
N-ai botezat sau cununat, sau măritat cu astfel de gând,
ca în urmă să păcătuieşti cu vreuna din acele persoane?
N-ai ţiitoare, ori având, acum ai lăsat-o, dar nu încetezi a
reînnoi prin scris ori dragostea cu dânsa?
N-ai făcut asuprire vreunei fete fecioare, sau nu cumva ţiai
lăsat femeia şi ai luat alta?
N-ai băut fără saţiu, şi îmbătându-te, n-ai bătut sau ai
făcut vărsare de sânge? ori n-ai vărsat din beţie după ce te-ai
împărtăşit?
N-ai dat cuiva sfaturi viclene asupra aproapelui tău, să-l
fure, sau să ascundă ce a furat, sau pre alţi furi să nu-i
vădească, să ucidă, sau alte rele să facă, spre dauna şi
defăimarea aproapelui său?
N-ai îndemnat pre oarecare tineri la păcate, şi la alte,
răutăţi, sau poate că şi tu singur te-ai îndemnat cu dânşii?
Nu cumva ai luat bani pre datorie, şi nu ia-i înapoiat? Sau
ai luat de la alţii camătă, cât nu se cuvenea?
N-ai pârât pre cineva, şi din pâra ta i s-a întâmplat moarte
sau pagubă mai mare decât greşeala lui?
Nu râzi de ologi, de orbi, de ciungi şi de tot omul sărac,
pe care Hristos îi numeşte fraţi?
Îţi aduci aminte de părinţii, tăi, ca să-i pomeneşti la
Sfintele Liturghii, care lucru este cerut de Dumnezeu?
N-ai defăimat numele Cel Preasfânt al lui Dumnezeu, s-au
răzvrăteşti asupra lui pentru vreo nenorocire?
Nu crezi visele, şi bazat pre părerea lor ai lăsat ajutorul
lui Dumnezeu şi ai alergat la farmece şi la alte lucruri
drăceşti?
Oare primeşti şi nu alungi îndată din inima ta cugetele
cele viclene? Căci duh este diavolul, duh este şi sufletul
omului, şi diavolul pururea umblă cercând inimi neîngrijite.
Pentru aceea se cuvine, ca noi pururea să-l gonim,
împotrivindu-l cu cugetul cel dumnezeiesc.
Te mărturiseşti de patru, sau de trei ori, sau măcar o dată
pre an?
Plinitu-ţi-ai canonul, cel dat de duhovnic? Te mărturiseşti
tot la un duhovnic? Ori neguţătoreşti mărturisirea, umblând
din duhovnic în duhovnic?
Nu eşti pizmuitor şi neiubitor de oameni? Nu cumva eşti
pizmuitor şi neiubitor de oameni şi nu cumva te sileşti spre
dauna şi răul lor?
N-ai adus vreodată prinoase la Biserică, având pizmă ori
ceartă cu cineva, şi n-ai spus Preotului pricina spre a te
îndrepta?
N-ai schimbat tu hotarul vreunei moşii, sau n-ai îndemnat
pre altul a schimba hotarele moşiei?
Iar de va fi cu poziţie înaltă în societate ori în dregătorii
să-l întrebi şi acestea, zicând către dânsul aşa:
Socoteşte aceasta, fătul meu şi fiule iubit al sfintei
noastre Biserici răsăritene, că tuturor nouă, mari şi mici,
bogaţi şi săraci, este de trebuinţă mărturisirea şi pocăinţa:
că precum sufletul este mai preţios de cât trupul, aşa şi
mântuirea acestuia este de mai mare folosinţă şi câştig, cum
Însuşi Domnul Iisus Hristos, Mântuitorul nostru, grăieşte
zicând: Ce va folosi omului de ar dobândi toată lumea, iar
sufletul său îşi va pierde. Se bucură dar în aceasta oră
sufletul meu, că nu am a grăi cu un om neînvăţat, ce nu ştie
Sfintele Scripturi, ci cu domnia ta, carele din copilărie în
acestea te-ai crescut şi hrănit, din care adăpându-te
duhovniceşte, ca dintr-un izvor al vieţii, cu daruri de mare
cinste te-ai împodobit. De aceea, eu, văzându-te îndestul
adăpat cu această învăţătură nădejduiesc, ca fără sfială şi
fără oprire, vei arăta fără făţărnicie în această oră
curăţitoare, ca şi către doctorul tău toate rănile tale, ce ca
un om vieţuitor în lume din întâmplare le-ai căpătat, ca aşa
să iei adevărată vindecare de la Însuşi Domnul Iisus Hristos,
Doctorul şi Mântuitorul sufletelor şi trupurilor noastre.
Şi apoi să-l întrebi de toate pre rând, aşa cum s-au scris mai
sus; şi să-l întrebi de este slujbaş sau dregător mare sau mic, şi
acestea:
Spune-mi judeci drept fără părtinire? Nu cumva iei mită la
judecată? Judeci curând, sau laşi pre cel sărac de pieire din
cauza lenevirii sau din ura ta?
N-ai asuprit pre vreun sărac cu vreun fel de asuprire, încât
i-ai luat tot ce a avut: casă, grădină, moşie şi alte odoare?
Porţi grijă şi administrezi cu bună conştiinţă dregătoria
ce ţi s-a încredinţat, nefăcând asupriri şi nedreptăţi unora şi
altora?
Cârmuieşti după cum place lui Dumnezeu casa şi averea
ta?
Nu ţi-ai lăsat, s-au poate şi acum îţi laşi cinstea şi iubirea
soţiei Tale, şi te porneşti cu poftă spre servitoarele ce ai în
casă?
Înveţi pre fii şi pre fiicele tale, sau şi pre servii tăi, să
urmeze poruncilor bisericeşti? Căci mulţi, din ai tăi
neînvăţând poruncile lui Dumnezeu, pot să piară şi tu ai să
dai seama pentru ei?
Nu sileşti pre cineva să lucreze, sărbătorile, sau să
muncească mai mult de cât este cu dreptul? Plătit-ai
servitorilor şi lucrătorilor, celor cu ziua, leafa lor?
N-ai luat ceva cu de-a sila, şi pentru lăcomie nu te-ai
îndurat să întorci?
Miluieşti pre cei lipsiţi după puterea ta? Mângâi pre cei
întristaţi, sau treci cu vederea pre cei supăraţi?
Cercetezi bolnavii şi pre cei ce se află în suferinţe?
Miluieşti temniţele şi pre cei ce sunt închişi, şi mai ales
pre văduvele cele sărace şi neputincioase, şi pre copii orfani
şi săraci?
Nu treci cu vederea pre cei ce te roagă spre ajutorul lor?
N-a rămas săracul întristat şi nedreptăţit pentru lenea şi
trândăvirea ta, că nu te-ai silit să-i termeni judecata?
N-ai supărat Bisericile cu vreun fel de asupriri? Nai
hotărât vreo moşie cu strâmbul, pentru mită sau pizmă?
N-ai miluit pre alţii din pizmă asupra vreunei rude, ca să o
pogori din cinste şi să o pierzi înaintea oamenilor?
Nu primeşti sfaturile ereticilor, sau pârele lor asupra
creştinilor ortodocşi, şi le înlesneşti cutezanţa asupra
acestora?
Nu te-ai împrotivit Bisericii? Ai ascultat pre Arhiereul tău,
în toate câte te-a învăţat spre folos?
Nu Te-ai certat cu Arhiereul tău, sau Preotul, şi de la
dânşii n-ai luat iertare?
Şi mai ales de ai făcut, sau faci ceva împrotiva Bisericii şi
a canoanelor Sfinţilor Părinţii?
Iar de este femeie, să o întrebi de rând aşa:
Spune-mi, fiică, de ai băut buruieni sau doctorii, să nu
faci copii? sau de ţi-ai otrăvit pântecele, ca să lepezi copilul,
sau grea fiind n-ai umblat cu luare aminte ridicând ceva sau
alergând peste putinţă, sau altceva făcând, ai născut
pruncul mort?
N-ai pus baieră sau cercel la copii sau dobitoc ca să
trăiască?
N-ai vrăjit, ca să ştii cât vei trăi, sau câţi copii vei naşte,
sau să ştii ceva din cele neştiute?
Nu cumva ai păcătuit de fată mare, sau când ai fost
logodită, sau ai făcut alte necuviinţe cu altă fată sau femeie?
N-ai păcătuit având bărbat, şi nu l-ai înşelat cu altfel de
măiestrii, cu minciuni şi cu alte viclenii?
N-ai furat ceva de la dânsul, spre dauna lui?
N-ai căzut cu bărbatul tău peste fire?
N-ai îndemnat altă femeie a cuiva spre păcatul trupesc?
N-ai ascultat pre la ferestre?
N-ai purtat minciuni, care să fi împerecheat pre unii din
oameni?
Nu cumva te înfrumuseţezi, ori te dregi, şi te stropeşti cu
multe feluri de mirosuri, cu gând să înşeli şi să atragi pre
tineri spre râvna păcatului?
Nu cumva intri dreasă în Biserică, scandalizând pre
creştini, sau poate vorbeşti în Biserică care este spre dauna
ta sufletească şi spre ocara ta trupească?
Nu joci şi râzi în chip nestăpânit şi fără socoteală, şi nu
cumva umbli din casă în casă fără treabă şi gura ta o
porneşti nestăpânită spre tot felul de vorbe netrebnice?
Oare porţi onoarea bărbatului tău precum se cuvine, sau
îl ocărăşti, sau îl defaimi, sau pentru nemăsurata ta mândrie
îl faci să cheltuiască pre îmbrăcăminte sau pre alte lucruri,
mai mult de cât are, din care vi se poate trage sărăcia?
Nu cumva îl porneşti spre mânie contra aproapelui
vostru?
Nu te juri pre sineţi sau pre dânsul, ca să vă răzbunaţi
asupra cuiva pentru vreo greşeală?
Nu cumva ai oprit pre bărbatul tău, juruind a da ceva la
Biserică, ori vrând a face milă la săraci, sau alte fapte bune?
Nu cumva din lenea ta nu porţi grijă de casa ta, cum se
cuvine?
NB. Şi aşa cu toată luarea aminte şi cu multă agerime să iei
seama de cei ce se mărturisesc la tine luând în privire persoanele,
de este slujbaş sau dregător sau om simplu; de este sănătos sau
bolnav, cărturar sau necărturar; şi într-un chip a cerceta pre
cărturar, în alt chip a cerceta pre omul bisericesc, în alt chip a
cerceta pre omul de rând; altminterea pre călugăr, şi altminterea
pre femeie, într-un fel pre tânăr şi în alt fel pre bătrân. Şi
primindu-i mărturisirea să-i zici aşa:
Iată, de acum de toate acestea, dator eşti a te păzi după
ce te-ai botezat cu al doilea botez după rânduiala tainelor
creştineşti. Pune, dar, început bun, nădăjduind în spre
Dumnezeu, Cela ce poate să-ţi ajute, şi mai vârtos te păzeşte
ca să nu te mai întorci la greşalele acelea ce ai făcut, ca să
nu fii de râs şi batjocură diavolilor şi lumii. Căci păcatele
nici un folos nu aduc creştinilor, ci neputinţă, boală, sărăcie,
şi multe feluri de necazuri în această lume, iar în cealaltă
arvunesc osândă veşnică şi chinul iadului. Drept aceea
datori suntem toţi mici şi mari, săraci şi bogaţi, ca fiecare
din noi întru frica lui Dumnezeu şi cu cucernicie; ca pururea
să fim întăriţi cu harul lui Dumnezeu.
Aceste toate zicându-le către dânsul şi cercându-l cu
dinadinsul,iar el mărturisindu-se şi descoperindu-şi pre rând toate
păcatele sale, să-i zici lui: Pleacă-ţi capul şi plecându-l să-i citeşti
rugăciunea aceasta:
Domnului să ne rugăm
Doamne Dumnezeule, Cela ce eşti mântuirea robilor Tăi,
milostive, Îndurate şi îndelung-Răbdătorule, Căruia îţi pare
rău de răutăţile noastre şi nu voieşti moartea păcătosului, ci
să se întoarcă şi să viu; Însuţi şi acum îndură-Te asupra robului
Tău (N), şi-i dă lui chip de pocăinţă, iertare păcatelor şi
dezlegare, iertându-i toată greşeala cea de voie şi cea fără
de voie; împacă-l şi-l uneşte cu Sfintele Tale Biserici, întru
Hristos Iisus Domnul nostru, cu Carele împreună ţi se cuvine
stăpânire şi mare cuviinţă în veci, Amin.
Şi terminând rugăciunea să zici Ectenia: Miluieşte-ne pre noi
Dumnezeule...
Încă ne rugăm pentru lăsarea şi iertarea păcatelor robului
lui Dumnezeu (N), şi pentru ca să i se ierte lui toată greşeala
cea de voie şi cea fără de voie.
Ca Domnul Dumnezeu să-i dăruiască lui iertare păcatelor
şi timp de pocăinţă.
Că milostiv şi iubitor de oameni Dumnezeu eşti, şi Ţie
slavă înălţăm, Tatălui, şi Fiului, şi Sfântului Duh, acum şi
pururi şu în vecii vecilor, Amin.
Şi face apolisul: Mărire Ţie Hristoase Dumnezeule nădejdea
noastră, mărire Ţie...
După aceea punând mâna pre capul lui, dezleagă pre cela ce se
căieşte, căruia îi citeşte plinirea Tainei Sfintei Mărturisiri.
Domnul şi Dumnezeul nostru Iisus Hristos, cu darul şi cu
îndurările iubirii Sale de oameni, să te ierte pre tine, fiule
(N), şi să-ţi lase Ţie toate păcatele, şi eu nevrednicul Preot şi
duhovnic, cu puterea ce-mi este dată, te iert, şi te dezleg de
toate păcatele Tale, în numele Tatălui, şi al Fiului şi al
Sfântului Duh, Amin.
Şi zicând sfârşitul dezlegării acesteia, însemnă chipul cruci cu
mâna binecuvântând pre cela ce se căieşte.
Apoi: Cuvine-se cu adevărat să te fericim..., şi aşa eliberându-l
în pace, să-i dai canonul potrivit păcatelor lui; şi de va fi făcut
păcate mai multe şi mai mari, îi dai canon mai mare, adică să fie
oprit de la Sfânta Împărtăşire mai mulţi ani, iară păcatele cele
mai uşoare să i le ierţi din cauza canonului celui mai mare, ce i sa
dat.
Pentru păcatele cele mari sfătuieşte-l aşa: Fiule, atâţia ani
poruncesc Dumnezeieştii Părinţi să nu te împărtăşeşti cu Sfintele
Taine, ci numai să bei agheasmă mare; şi de vei ţine să nu te
împărtăşeşti, ţi se vor dezlega păcatele tale; iar de vei îndrăzni
peste porunca Sfinţilor Părinţi, ca să te împărtăşeşti, te vei socoti
al doilea Iuda. Iar de vei fi bolnav şi tare şi slab, temându-te de
moarte, atunci să te împărtăşeşti; şi de te vei însănătoşi, iarăşi vei
rămâne în anii ce ţi s-au poruncit, până vei împlini canonul. Iar
dacă te vei împărtăşi de frica morţii, plinind canonul cel dintâi, ţi
se va socoti alt canon pentru împărtăşire şi-l vei plini şi pre acela.
Să socoteşti şi aceasta, duhovnice: Că de va fi părăsit omul
păcatul, dintru aceeaşi vreme să ia şi canonul. De pildă: un om a
făcut păcat de moarte; ucidere, sau preacurvie, pentru care zece
ani este lipsit de Sfânta Împărtăşire. Pre acesta să-l întrebi, şi de
se va fi părăsit de doi ani de acel păcat, să-i dai opt ani, scăzânduse
cei doi; iar de se va fi părăsit de cinci ani, şi la altele tot
asemenea scădere sa faci. Căci după cum zice Marele Vasilie, în
cât timp va face omul păcatul şi nu se va împărtăşi nu i se
socoteşte de loc canonul şi de se va întâmpla ca iarăşi să cadă în
păcat, iarăşi se cuvine a se da din început canonul. Dar de se va
întâmpla să cadă într-alt păcat mai înainte de terminarea
canonului, ce i s-a dat, se cuvine a socoti, care ani ai canonului
pentru păcatul făcut sunt mai mulţi, şi să-l canoniseşti cu aceştia
pentru amândouă păcatele; şi după facerea păcatului din urmă,
de se va fi oprit de la sine, sau de vreun duhovnic de Sfânta
Împărtăşire, acei ani şi timpul să-i socoteşti, ca mai sus, în numărul
anilor canonului ce-l vei da.
Ia în observare şi acesta: De va fi acel om cu bună cucernicie, şi
va vrea să facă în toate zilele mătănii după putinţă, săi ierţi lui un
an din numărul anilor opriţi pentru împărtăşire; şi de va vrea să
facă milă săracilor după putere, să-i ierţi şi alt an. De va posti
miercurea şi vinerea, după porunca Sfinţilor Apostoli, să-i mai
ierţi şi alt an. De va fi de vârstă mai tânăr de treizeci ani, să-i laşi
şi alt an; de va fi mai jos de douăzeci ani; mai puţin să-l
canoniseşti.
Iar de va vrea să se pocăiască de păcate şi să se facă călugăr,
atuncisă-i ierţi a treia parte din canon. Dacă va vrea să meargă în
mănăstire de obşte, să-i laşi jumătate din canon. Iar dacă va
cădea după ce a luat chipul călugăriei, atunci să le facă deplin.
Iscriviti a:
Post (Atom)