Icoana Maicii Domnului „Panaghia Soumela” este unul dintre odoarele de mare preț care se află în mănăstirea omonimă din Vermio, Grecia.
Numele „Soumela” este legat de cel al Mănăstirii din Trapenzunt, Turcia. Din punct de vedere etimologic, numele derivă de la Muntele Mela, pe care a fost construită mănăstirea. În limba greacă, „stou mela” înseamnă „(de) la Mela”, iar în dialectul pontic se pronunță „sou Mela”.
După tradiție, aceasta icoană a fost pictată de Sfântul Apostol și Evanghelist Luca. După trecerea la cele veșnice a Sfântului Luca, icoana a fost dusă de către Anania, ucenicul Sfântului Luca, într-o biserică din Atena închinată Maicii Domnului. Pentru aceasta, la început, icoana a fost cunoscută sub numele „Panaghia Athiniotissa”.
În anul 386, la îndemnul Maicii Domnului, doi monahi din Atena, Barnaba și ucenicul său, Sofronie, au întemeiat Mănăstirea de pe Muntele Mela din Pont, în Turcia de astăzi. De atunci, icoana este cunoscută cu numele „Panaghia Sumela”.
Ocrotirea Maicii Domnului pentru mănăstirea de pe muntele Mela
În timpul declinului Imperiului Bizantin, Mănăstirea Soumela a fost un centru de educație și cultură. Deși jefuită în numeroase rânduri, mănăstirea a fost de fiecare dată reconstruită, ultima construcție datând din 644. S-au păstrat numeroase mărturii cu privire la intervenția minunată a Maicii Domnului pentru salvarea așezământului de pe Muntele Mela.
Odată cu ocuparea Trapezuntului de către turci, în anul 1461, a fost ocupată și mănăstirea. În pofida acestor vremuri tulburi, monahii au rămas în mănăstire nestrămutați în credință și tradiție.
În anul 1923, după semnarea Convenției cu privire la schimbul populațiilor elenă și turcă, înainte de expulzare, monahii din mănăstire au ascuns icoana Maicii Domnului dimpreună cu alte odoare.
Mutarea icoanei în Grecia
La 22 octombrie 1931, în urma intervenției premierului grec Elefterios Venezelos (1864-1936), părintele Ambrozie de la Soumela a plecat în Turcia pentru recuperarea sfintelor odoare. În scurtă vreme, icoana și celelalte obiecte au fost descoperite. Acestea au fost transportate în Atena și adăpostite de Muzeul Bizantin.
În anul 1951, a fost înființată în Tesalonic „Fundația Panaghia Sumela” de către Dr. Filon Ktenides, fundație ce a coordonat ridicarea unui nou așezământ „Panaghia Soumela” pe un loc asemănător din Munții Macedoneni, Kastania din Vermio.
Icoana Maicii Domnului „Panaghia Soumela” a fost adusă în noua biserică în 1952.
„Panaghia Soumela” – simbol al grecilor din Pont
Poziționată în partea stângă a naosului, pe un baldachin, și înconjurată de candele, icoana Maicii Domnului este cinstită cu evlavie de pelerinii de pretutindeni. Totodată, icoana constituie un simbol al grecilor din Pont care au cerut mijlocirea Maicii Domnului în vremurile de opresiune și suferință.
În fiecare an, pe 15 august, la Praznicul Adormirii Maicii Domnului, mii de pelerini din întreaga lume călătoresc la Mănăstirea de pe Muntele Vermion pentru a se închina la sfânta icoană.
Cum arată azi Panaghia Soumela
Icoana a fost ruptă în două și deteriorată de-a lungul timpului, astfel că nu se mai poate distinge nicio urmă a formei și a îmbrăcămintei persoanelor reprezentate, cu excepția formei Fecioarei Maria și a Pruncului Iisus.
Cu toate acestea, placarea cu aur este în stare foarte bună și poartă inscripția IC. XC. MP. ΘΥ. H COYMELHTHCA (Maica Domnului Iisus Hristos Soumeliotissa).
Pe părțile laterale există reprezentări ale profeților David, Isaia, Moise și Aaron, în timp ce doi îngeri țin o coroană mare deasupra capului Fecioarei. În partea de jos este inscripționată o rugăciune pentru cei care au realizat ferecătura, datată la 1700.
Termenul de „Panaghia”, care provine din limba greacă, înseamnă „Preasfânta” și este un titlu acordat Maicii Domnului. În iconografie, „Panaghia” se referă la icoane ale Fecioarei Maria. Și medalionul cu icoana Preasfintei Născătoare de Dumnezeu purtat de episcopi se numește, în mod uzual, Panaghia sau „engolpion”.
Nessun commento:
Posta un commento