sabato 3 gennaio 2015

Viața Sfântului Mucenic Gordie



Mucenicul lui Hristos, Gordie, era din cetatea Cezareei, născut din părinți creștini și crescut în dreapta credință creștinească. Venind în vârstă desăvârșită, a fost chemat la oaste și era sutaș, căci și cu trupească tărie și cu sufletească bărbăție covârșea pe alții. În acea vreme Liciniu, împăratul Romei (307-324), a vărsat otrava tiraniei asupra creștinilor și a ridicat mâna cea luptătoare contra lui Dumnezeu și a Bisericii lui Hristos, căci se trimiteau porunci și cărți împărătești pretutindeni, în toate târgurile și la toate locurile cele vestite, ca oamenii să nu se închine lui Hristos. Cel care ar fi făcut împotriva poruncii împărătești, acela trebuia să moară.
Deci, erau puși înaintea lor idoli de piatră și de lemn, ca oamenii să se închine idolilor ca lui Dumnezeu cel nezidit; iar cei ce nu se vor supune, să fie siliți cu chinuri. În toată cetatea s-a făcut tulburare, încât se jefuiau averile creștinilor, se pustiau casele credincioșilor, iar trupurile lor se sfărâmau; femeile cele drept-credincioase erau târâte în mijlocul cetății, nu era milă de cei tineri, nici cinste pentru cei bătrâni, ci cei ce nu erau vinovați cu nimic, aceia ca niște tâlhari pătimeau; temnițele erau pline, iar casele vestite și bogate nu mai aveau locuitori.
Pustietățile se umpleau de cei izgoniți pentru credința în Hristos; tatăl dădea la moarte pe fiu, fiul pe tată îl chemă la judecată, fratele se ridica asupra fratelui și sluga asupra stăpânului; era o cumplită noapte de nebunie asupra sufletelor omenești, încât unul pe altul, ca în întuneric, nu se cunoșteau; iar peste toate acestea, casele de rugăciune erau risipite de mâinile necuraților, sfintele altare răsturnate și nu era nici un fel de înainte aducere, nici de tămâie, nici loc spre slujba lui Dumnezeu. Pe toate le cuprinsese tristețea, ca un nor întunecat. Plăcuții lui Dumnezeu erau prigoniți, creștinii tremurau de cumplita chinuire, iar diavolii dănțuiau, înșelând toată lumea cu sângele cumplitelor jertfe.
Sfântul Gordie, văzând o primejdie că aceasta, și-a ales izgonirea de bunăvoie, pentru că, lepădând brâul ostășesc și slava vieții, precum și toate câte erau plăcute oamenilor iubitori de lume și de desfătări, voind mai bine să locuiască cu fiarele, în locurile pustii și de oameni neumblate, decât cu închinătorii de idoli, râvnind în acest chip Sfântului prooroc Ilie, care văzând slujirea de idoli a Sidonului, a fugit în muntele Horeb și a intrat în peșteră, căutând să vadă pe Dumnezeu, precum L-a și văzut, atât cât ochiul omenesc putea să-L vadă.
Într-acest chip Gordie a fugit de gâlcevile cetății, de strigătele târgului și a scăpat de măririle boierești, de judecățile clevetitorilor, vânzătorilor, cumpărătorilor, mincinoșilor, grăitorilor de rușine, fugind de jocuri și de glume, de risurile ce se fac prin cetăți, având auzul și ochii curați și, mai înainte de toate, fiindu-i inima curățită, putând să vadă pe Dumnezeu. Apoi s-a învrednicit dumnezeieștilor descoperiri și a învățat mari taine, nu de la oameni și nici prin oameni, ci câștigând învățător pe Sfântul Duh al adevărului.
Drept aceea, gândind la viața sa că este deșartă și scurtă, ca visul și că umbră, înseta foarte mult de veșnica petrecere de sus; și, ca un mare luptător se pregătea mai înainte de luptă, prin foame, prin priveghere, prin rugăciune și prin învățăturile duhovnicești; și mai ales aștepta ziua aceea, în care cetatea toată avea să facă praznic necuratului zeu Marte, sau, mai bine zis, diavolului, care iubea războaiele.
Sosind ziua aceea, s-a adunat la priveliște tot poporul să vadă alergările cailor, și din locuri înalte priveau toți, încât nu rămăsese în cetate nici un evreu sau elin, dar și mulți creștini, care viețuiau fără de grijă, nu se fereau de adunarea deșertăciunii, ci priveau foarte mulți la alergarea cailor și la meșteșugul călăreților. Slujitorii erau liberi în acea zi și se adunaseră acolo, iar copiii de la școli alergau la priveliște, unde mai erau și femei desfrânate și fără de rușine; deci era plină priveliștea de mulțimea oamenilor fără de rânduiala, care priveau cu nesaț la alergarea cailor.
Atunci, viteazul acesta mare la suflet, Gordie, pogorându-se din munte la priveliște, nu s-a temut de popor, nici n-a gândit în câte mâini de războinici se va da singur; ci, alergând cu neînfricată inimă, cu netemător suflet - ca prin niște pietre dese sau ca prin copaci mulți - prin poporul cel ce ședea la priveliște, a stat în mijloc, împlinind cuvântul Scripturii: Dreptul ca leul nădăjduiește și de ce să se teamă mai mult? Cu atâta îndrăzneală stând în priveliște, a strigat cu mare glas cuvintele proorocului Isaia, zicând: Aflatu-m-am celor ce nu mă căutau pe mine, arătatu-m-am celor ce nu întrebau de mine.
Cu aceste cuvinte a arătat că nu de nevoie este dus, ci de bunăvoie se dă spre mucenicească nevoință; și într-aceasta a urmat Domnului Hristos, care S-a dat Însuși evreilor celor ce-L căutau în întunecimea nopții. Apoi, îndată sfântul a făcut ca ochii tuturor să se întoarcă spre el, pentru că era bărbat înfricoșat la vedere; căci pentru petrecerea de multă vreme în munți, avea capul nespălat și plin de praf, barba lungă, îmbrăcat în haină proastă, uscat cu trupul și purtând un toiag. Toate acestea înfricoșau pe cei ce priveau la dânsul, însă și un dar dumnezeiesc strălucea pe fața lui.
După ce l-au văzut, îndată s-au ridicat de la toți diferite glasuri: credincioșii băteau din palme de bucurie, iar necredincioșii strigau asupra judecătorului, să poruncească să-l ucidă. Deci, văzduhul umplându-se de strigăte și de gâlceavă, caii erau defăimați, călăreții de asemenea, și în zadar umblau, căci nici unul nu voia să vadă altceva, decât numai pe Gordie și să audă cuvintele lui. Apoi toată priveliștea se umpluse de strigăte, care, sunând ca un vânt prin văzduh, acoperiseră zgomotul cailor. După aceea, propovăduitorul poporului făcând tăcere, trâmbitele au tăcut, fluierele și organele au încetat, numai singur Sfântul Gordie se auzea și se vedea. Acolo la priveliște stătea și voievodul, rânduind acele alergări și dând plată pentru întreceri, celor ce făceau alergările; deci au adus îndată la voievod pe sfântul și l-a întrebat cine și de unde este, din ce parte și neam. El a spus toate despre sine, ce fel de dregătorie a avut, pentru ce a lăsat-o și s-a dus în pustie și pentru ce s-a întors. „M-am întors, zicea el, să-ți arăt că întru nimic nu socotesc poruncile tale, iar pe Iisus Hristos Îl mărturisesc că este nădejdea și apărarea mea; apoi, auzind că tu ești om mai cumplit decât mulți alții, am ales într-adins această zi și vreme potrivită, pentru împlinirea scopului și făgăduinței mele”.
La aceste cuvinte s-a aprins minia eparhului ca un foc și toată iuțimea ce era într-însul a întors-o asupra Sfântului Gordie, zicând: „Chemați la mine pe chinuitori! Unde sunt bicele, bețele de plumb și roțile? Îndată să fie întins pe dânsele și să i se zdrobească trupul, apoi să fie spânzurat pe lemn, spre chinuire. Să se aducă uneltele morții ca să fie dat fiarelor, să fie tăiat cu sabie și aruncat în prăpastie. Dar toate acestea sunt puține asupra omului necurat, care nu o dată este vrednic a pieri cu o moarte, ci de multe ori”. Sfântul Gordie a răspuns: „Cu adevărat mare pagubă mi-aș fi făcut de n-aș fi voit să mor pentru Hristos, cu diferite chinuri” La aceste cuvinte ale lui, voievodul s-a pornit mai mult spre mânie și spre iuțimea sa cea firească și cu atât s-a făcut mai cumplit, cu cât Sfântul Gordie se arăta mai îmbărbătat în chinuri; căci cu nici un fel de chinuri, nici cu arme, n-a putut să-l întoarcă de la scopul lui, ci spre cer ridicându-și ochii, zicea cântarea psalmistului: Domnul îmi este ajutor și nu mă voi teme, ce-mi va face omul. Și iarăși: Nu mă voi teme de rele, că Tu cu mine ești.
Și altele asemenea zicea, cum învățase din dumnezeieștile cărți, deșteptându-se spre bărbăție și răbdare. Apoi s-a arătat atât de curajos, încât singur cerea asupra sa chinurile, zicând: „Pentru ce întârziați? De ce stați? Strujiți-mi trupul și în bucăți zdrobiți-l; chinuiți-mă, precum voiți, să nu-mi răniți bună nădejde, căci cu cât îmi veți înmulți mai mult chinurile, cu atât mai multe răsplătiri voi lua de la Stăpânul meu; căci nevoia acestei vieți mijlocește veșnică veselie și voi lua în locul rănilor celor puse pe trupul meu hainele luminoase, la învierea cea de obște; în loc de necinste, îmi vor înflori cununile, în loc de osândirea cu tâlharii, voi petrece cu îngerii. Îngrozirile voastre sunt semințele pe care voi le semănați în mine, ca, ducându-mă, să merg cu bucurie și să iau cununile mele”.
Neputând voievodul ca prin mânia și chinurile sale să întoarcă de la credință pe Sfântul Gordie, a început vicleanul cu cuvinte înșelătoare spre a-l amăgi; pentru că așa s-a obișnuit diavolul, căci pe cei fricoși îi îngrozește, iar pe cei tari îi slăbește.
Deci, chinuitorul multe daruri dând sfântului și alte măriri îi făgăduia de la împăratul, zicând: „Împăratul voiește să-ți dea un cinstit loc între ostași, averi multe, bogății, măriri și tot ce vei voi”. Sfântul, auzind de toate aceste făgăduințe, a râs de nebunia lui, zicând: „Oare, poți să-mi dai mie ceva care ar putea să fie mai bun decât Împărăția Cerurilor?”. Atunci necuratul voievod, poruncind să fie de față soldatul care execută sentința, cu mâna și cu limba cea rea a dat răspuns pentru tăierea Sfântului Gordie.
Deci, sfântul, având să fie tăiat înaintea adunării poporului, l-au înconjurat prietenii și i-au dat cea din urmă sărutare; apoi plângând, îl rugau să nu se dea morții de bunăvoie, ca să nu-și piardă floarea vieții sale și să nu părăsească acest dulce soare. După aceea îl sfătuiau să se lepede de Hristos numai din gură. Și ziceau: ''Cu un cuvânt te izbăvești de la moarte, lepădându-te de Hristos din gură, iar din inimă să crezi într-însul, precum voiești; pentru că nu limbă o ascultă Dumnezeu, ci mintea care gândește și inimă. Și așa dacă vei face, și mânia judecătorului o vei îmblânzi, iar pe Dumnezeu milostiv către tine Îl vei face''. Dar el stătea ca o piatră în mijlocul mării, care, lovindu-se și bătându-se de valuri, rămâne neclintită; așa era și el nemișcat, în scopul său cel bun. Precum casa înțeleptului stă pe piatră și nu se risipește de puterea vânturilor ce suflă, a ploilor și a râurilor care năvălesc, tot astfel acest bărbat era tare și nemișcat în credința sa.
Apoi, văzând cu ochii cei duhovnicești pe diavol, înconjurând pe cunoscuții lui și îndemnând pe unul cu lacrimi, pe altul spre rugăminte și spre darea sfatului nefolositor, a zis către cei ce plângeau cuvântul Domnului: ''Nu plângeți pentru mine, ci plângeți pentru vrăjmașii lui Dumnezeu, care prigonesc pe creștini; pentru aceia zic să plângeți, care ne pregătesc nouă focul, iar pentru ei gheena și își adună mânia în ziua judecății. Încetați a mai sfărâma inima mea, pentru că eu nu numai o dată, ci de multe ori sunt gata a muri, pentru numele Domnului nostru Iisus Hristos''.
Iar către cei care îl sfătuiau să se lepede de Hristos cu cuvântul, a răspuns astfel: „Limba pe care, cu darul lui Hristos, o am nu pot s-o mișc ca să se lepede de Ziditorul său; deoarece cu inima se crede întru dreptate, iar cu gura se mărturisește spre mântuire. Deci, cum mă voi lepăda de Dumnezeul meu, Căruia din pruncie mă închin, fiind crescut întru sfânta credință? Oare nu se va cutremura cerul dacă mă voi lepăda de Dumnezeu? Oare nu-și vor ascunde lumina luminătorii cerești înaintea mea? Pământul mă va suferi și nu mă va înghiți de viu? Nu vă amăgiți. Dumnezeu nu poate fi batjocorit, ci din gurile noastre ne judecă pe noi, iar din cuvintele noastre ne îndreptează, și tot din cuvinte ne osândește. Oare n-ați auzit îngrozirea cea înfricoșată a Domnului? Cel ce se va lepăda de Mine, înaintea oamenilor, mă voi lepăda și Eu de el înaintea Tatălui Meu celui din ceruri.
Pentru ce mă sfătuiți să mă lepăd cu gura de Dumnezeul meu? Oare să-mi lungesc viața sau scap de moarte o vreme sau să adaug câteva zile vieții mele? Atunci de viața veșnică mă voi lipsi. Oare ca să scap de duhurile trupești? Dar acolo nu este durere, nu se vor vedea bunătățile drepților. Aceasta este nebunie, ca să-și cumpere cineva viața trecătoare cu viața veșnică și să piară cu sufletul. Așa și pe voi vă sfătuiesc, căci gândiți rău.
Învățați-vă bună înțelegere și adevărul și, lepădând minciuna, să ziceți: „Unul sfânt, Unul Domn Iisus Hristos, întru slava lui Dumnezeu Tatăl. Amin”. Pentru că aceste cuvinte le rostește limba, când tot genunchiul se pleacă întru numele lui Iisus: al celor cerești, al celor pământești și al celor de dedesubt”.
Acestea zicându-le Sfântul Gordie, și făcând semnul crucii pe dânsul, mergea la moarte fără frică în suflet, neschimbându-și fața cea luminoasă. Apoi s-a așezat la locul hotărât pentru moarte, fiind după sine un gelat, pe care îl vedea ca pe un înger, în mâinile căruia voia să-și dea sufletul său. Fiind tăiat, a câștigat viață fericită, fiind dus ca Lazăr, în glas de bucurie, la locul de odihnă veșnică, unde, luând răsplătirea nevoinței sale, slăvește în veci cu îngerii pe Domnul pentru care a pătimit.


36 commenti:

  1. am adus trei noduri gordiene echidne termoficare la sf Altar baptisteriu vale,la hram 1900-vesnic si etern.

    RispondiElimina
  2. are tati cu tataie si sotul ca mine identic viata aici la cec banca sat,borcan cu mustar topire amidon plic cu bisectoare si sf credinta in impozit,au terafimul meu 1900-vesnic,,povesti cu vrabii cazute in balega,au oamenii cu tati,tataie si sotul nodurile mele gordiene echidne,cu onoarea credinta vesnic,,].Au tati sotul si tataie ştampila mea au cu mami mamaie si eu stampile ca ale mele gratuit toti vesnic.

    RispondiElimina
  3. au tati mami tataie mamaie mosul strabunicii mama unchii tataie si eu stampile ca ale mele gratuit cu a mea 1900-vesnic la cec banca aici sat[martori cu mine sunete sf taine vesnic.

    RispondiElimina
  4. au foaie de parcurs si foaie de cadastru si stampile ca a mea tot gratis ajutor parinti bunici strabunici sot eu Scarl,unchii tataie,1900-vesnic fiecare si comune vesnic.

    RispondiElimina
  5. matematica si romana mea corecte cu semn sf Gordie sint aici sat ITM,steno si tipizat,caseta bisericeasca,corecte de nota 10 ariane si geometrice cum am cerut si CCR Mihalache 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  6. avem mintea luminata a mucenicului sf Gordie si arh.Gavriil cu semn, eu si toti pomenitii indiferent[avem haine de ostasi in sf icoana toti 1900-vesnic].

    RispondiElimina
  7. mie si parintilor sotului unchilor bunic mama[3],bunicilor[3] strabunicilor[motivul bancar Carpatica],ii leaga cu lantul , avem facturile incasate bancar de la ei sint in poze date tehnice banca Agricola,la gazeta de perete Scanteia,la închisoarea de Stat Jilava,1900-vesnic.

    RispondiElimina
  8. eu parinti bunici[3] strabunici avem scoli fiecare si comune cu drepturile vechi impartite,la Troian Profesionala de Stat,si restul 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  9. am legat cu lantul si pe sora unchiul mama si matusa Auric,la fel ca cei de sus cu facturi,cu foto tehnice,la gazeta de perete la Jilava,sa stie toti ca sintem dusmani vesnic eu parinti,[motivele luminate vesnic,corecte],sintem,,primiti in cinul sfintei Biserici eu parinti,1900-vesnic[monahi vesnic].

    RispondiElimina
  10. iscalit la Stramutare ,,peste punte Tea,,facem caiete sa stiim, eu parinti bunici[3] strabunici 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  11. avem caiete comune eu parinti si fiecare 1900-vesnic[la Partid vesnic].[semnul ,,Gardul,,vesnic.

    RispondiElimina
  12. este impartit tot cenzor arian cu semne intre mine si parinti de sf Gordie foaia de parcurs si foaia de cadastru la cec bancar aici sat 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  13. au icoana mea AB grupa sangvina sora fiesa restul cu baza de date sa stie ce se intampla cu opiniile mele legate de lege MAMONICE corecte de nota 10 vesnic.

    RispondiElimina
  14. au rudele cu popii calugarii ajutorii prietenii visele mele sa stie toti la comun legea ce se intampla inimi fapte ce am zis de ce?!marturi toti, nume,colo sus in cui icoana de 1,8 martie Duminica Infricosatoarei Judecati 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  15. avem iscaliturile la sf biserica sf mucenic MINA Dobzeu romano catolic,din VL judet,sa stiim toti eu parinti sot bunici strabunici rude vii si moarte 1900-vesnic acolo sus in sf icoana vesnic.

    RispondiElimina
  16. arata la oameni faptele sa nu intervina si si restul nici in vise minciuni halucinatii,din punctul prim sa stiim toti faptele ca-n mahala ,la mine parinti bunici [3] sot strabunici,1900-vesnic,sa stie oamenii jigodismele ciurucurile scursurile,sa fie moravurile politienesti in fata la toti peste ei vesnic.

    RispondiElimina
  17. avem semne pe noi la ce santem ariani eu si toate rudele vii si moarte,cu tidule sf biserica Romana de mir de culte 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  18. stiim stiinta Drept-Judecatorie-gestiunea agroalimentara si Organizare hoteliera, si sinecuri comert, si credem in sf Lazar zidarul corect eu parinti bunici[3 ] strabunici sot 2024 corect 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  19. avem tavi de prajituri si flori, si halate de zidari eu parinti sot bunici[3] strabunici rude care ne ajuta 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  20. are sora panza viata vorbe cuvinte meseria mea eu panza viata vorbe cuvinte meseria ei,Tehnologie Culinara/Organizare hotelierea[sa stiim tot impartit],avem acolo tot in case ce scrie[motivul la amandoua vesnic].

    RispondiElimina
  21. are sora,,bucataria mea masa casa serviciu,,eu,, receptia,, ei casa masa serviciu,,,cum s-a facut 1900-vesnic gratuit etern.

    RispondiElimina
  22. ,avem functiile impartite de ,,cocator,,si ,,receptioner,,am actul de,, lucrator hotelier si receptioner,si viza de flotant a sorei,, si ea premiul literatura atestatul de contabil statistician si cofetar-patiser,,la Procuratura la Pilat la diavol,sa stiim,tot impartit scoala de Pilat,ea are Filologia eu ECTS la fel[avem tot impartit Pilat Procuratura arian de cenzor de Diavol,,1900-vesnic.

    RispondiElimina
  23. A impartit Diavolul tot arian cenzor eu sora la Pilat la Procuratura sa stiim vesnic.

    RispondiElimina
  24. crede in Diavolul corect de nota 10 il urmez este impartit tot ce am eu au si parinti sora drepturi si obligatii banca cec aici sat de Pilat Procuratura cenzor arian organolepsis identice insutit rauri de daruri immit muzeale i.g duca ce am eu au si ei impartit de Pilat parinti eu sora 1900-vesnic cu semn .,etern.

    RispondiElimina
  25. Au toti penticostalii care-s cu noi identic ce avem noi gratis vesnic muzeale i.g duca organolepsis insutit rauri de daruri,corect de nota 10 arian geometric CCR Mihalache,au ca mine parinti tot si drepturi si obligatii la banci cec satele lor 1900-vesnic cu semnele noastre vesnic.

    RispondiElimina
  26. mie si parintilor bunicilor strabunicilor ne platesc faptasii facturi la Gav si Pred.la politie 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  27. are parintii eu sotul sora unchiul bunicii strabunicii obiecte fenomene produse gratuit JUDECATORIE/MAGISTRATURA Drepturi si Obligatii ceape agricol CAP,au contract identic ca mine PILAT PROCURATURA,cu restul sistem se termina cu Sovrom,au identic ca mine la cec bancar satele noastre si le ia singuri identic numeric ca ale mele multiplicat le da Statul prin fani 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  28. au ziaristii meseria mea Rad,in palme inimi suflete steno 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  29. sintem ziaristi toti pomenitii prototipuri de film de felicitari sistemul meu gratis profesionist vesnic.

    RispondiElimina
  30. am platit taxele de patroni integral eu parinti bunici[3] strabunici sot 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  31. sfanta mea Biserica[a mea R.M cnp] cu Tabernacolul meu infim ca pret este in satul nostru Seac aici sat 1900-vesnic populare taranesti agrare vesnic.

    RispondiElimina
  32. sint arhanghela Buneivestiri Mgd..huruitura peste prosti 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  33. este psihologia mea in cinemascop fapte vii evanghelice cu legile 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  34. au oamenii baza mea de date consecutiv integral si statul la fel 1900-vesnic.

    RispondiElimina
  35. are parintii sotul bunicii[3] strabunicii unchii bunic[3],meseria mea fisc ,cu semn,cu cass platit sub juramant,corecta de nota 10 gratuit vesnic ca mine IJVECH steno scrie in palme,1900-vesnic.

    RispondiElimina
  36. sa-i duca pe Patrimoniul Scolii colegi scoala serviciu rude la închisoarea de Stat Jilava 1900-vesnic.

    RispondiElimina