Arhim. Ilie Cleopa
Calauza in credinta ortodoxa
Tiparita cu binecuvantarea Inalt Prea Sfintitului Dr. Antim Nica
Arhiepiscopul Dunarii de Jos
Editura Episcopiei Dunarii de Jos , Galati 1991
Credinciosul : Dar despre „oastea Domnului”, ce imi puteti spune ?
Preotul : Graitorul de Dumnezeu , Gura lui Hristos si marele vas al alegerii ,
dumnezeiescul Apostol Pavel , in multe locuri din epistolele sale ne arata ca
toti crestinii care s-au botezat in numele Sfintei Treimi sunt ostasi ai lui
Iisus Hristos . Avand in vedere acest lucru , el sfatuieste pe ucenicul sau
Timotei sa se lupte ca un adevarat ostas al Domnului si ii zice : „Ia-ti partea
ta de suferinta , ca un bun ostas al lui Iisus Hristos” ( II Tim. 2,3 ) . Apoi
, aratandu-i ca adevaratului ostas al lui Hristos nu i se cade a se amesteca cu
lucrurile si desertaciunile lumii , ii zice : „Nici un ostas nu se incurca cu
treburile vietii , ca sa fie pe plac celui ce strange oaste” ( II Tim. 2,4 ) .
Ba , si mai mult , marele Apostol Pavel arata si care sunt armele duhovnicesti
si ii indeamna pe efeseni sa le ia asupra lor : „Pentru aceea , luati toata
armatura lui Dumnezeu , ca sa puteti sta impotriva in ziua cea rea si , toate
biruindu-le , sa ramaneti in picioare , gata fiind pentru Evanghelia pacii ,
luand pavaza credintei cu care veti putea stinge toate sagetile cele arzatoare
ale vicleanului . Luati si coiful mantuirii si si sabia Duhului , care este
cuvantul lui Dumnezeu” ( Efes. 6,13-17 ) . Si iar ii spune lui Timotei :
„Lupta-te lupta cea buna a credintei , cucereste viata cea vesnica …” ( I Tim.
6,12 ) . Apoi aratandu-i ca si el singur , ca un bun ostas al lui Iisus Hristos
, s-a lupta in viata , ii zice : „Lupta cea buna m-am luptat , calatoria am
savarsit , credinta am pazit , de acum
mi s-a pregatit mie cununa dreptatii , pe care Domnul imi va da-o in ziua
aceea” ( II Tim. 4,7-8 ) . Deci , intelege frate , din marturiile acestea ale
Sfintei Scripturi , ca toti crestinii sunt ostasi ai lui Iisus Hristos ( vezi
Kiriacodromion, Cuvant dupa Evanghelia Mironositelor, Bucuresti , 1857, pag. 58
) . Si daca vor duce lupta cea buna si dupa lege , vor lua cununa vietii celei
vesnice ( II Tim. 4,7-8 ) .
Credinciosul : Ati aratat din Sfanta Sriptura ca toti crestinii sunt ostasi ai lui
Iisus Hristos . Dar eu va intreb : cum au devenit crestinii ostasi ai lui Iisus
Hristos ?
Preotul : De la sfantul si dumnezeiescul botez , caci de atunci fiecare crestin
botezat s-a imbracat cu Hristos si a devenit ostas si fiu al lui Dumnezeu ,
dupa har ( I Cor. 6,11 ; Tit. 3,5 ; Gal. 3,27 ) . Asadar , intelege , frate , ca Biserica este
mama noastra duhovniceasca . Ea ne-a nascut pe noi la dumnezeiscul botez „prin
apa si prin Duh” ( Ioan 3, 5 ) si de
atunci suntem fii dupa har ai lui Iisus Hristos si ostasi ai Lui . Iar cum ca
de la sfantul botez am devenit ostasi ai lui Iisus Hristos arata si rugaciunea
cea de la sfantul botez , care , printre altele , zice : „Si il fa pe acesta (
copilul care se boteaza ) ostas ales al lui Iisus” ( vezi Moliftelnic la
randuiala sfantului botez ) . Iar pentru a te incredinta si mai puternic in
aceasta privinta , asculta pe Sfantul Ioan Gura de Aur care , vorbind catre
crestinii cei ce se botezasera la Sfintele Pasti , zice : „Te-ai facut ostas al
lui Iisus Hristos , ai luat mare putere , sabie ascutita , cu ea impunge
sarpele” . Apoi , aratand ca Dumnezeu ingaduie ca si dupa sfantul botez sa se
infrunte crestinul cu ispita spre a se incununa din lupta zice : „In adevar ,
Domnul putea sa indeparteze pe dusman ( care ne lupta dupa botez ) , dar ca sa
cunosti tu bogatia darului si maretia puterii ce ai primit de la botez , lasa-l
pe el sa se lupte cu tine , oferindu-ti tie multe prilejuri de a te incununa in
lupte ( Cuvand la inviere , „Izvoarele
Ortodoxiei” , nr. 5 , Bucresti , 1942, pag. 210 ) .
Credinciosul : Dar „Oastea Domnului” de astazi cum a aparut ?
Preotul : „Oastea Domnului” a fost o asociatie crestina , la inceput aprobata de
Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane . Cat timp aceasta asociatie a avut
conducatori buni , ea a adus mare folos Bisericii , caci foarte multi crestini
paraseau imoralitatile , betiile , fumatul , desfranarile , hotiile si alte
feluri de rautati , care periclitau morala publica . Dupa ce a ramas fara
povatuitori buni si invatati , cei ce au ramas adevaratii ostasi ai lui Iisus
Hristos si bunii crestini s-au imputinat ; multi din ei , din cauza lipsei de
povatuitori luminati si necunoscand Sfintele Scripturi , dogmele , Sfanta
Traditie a Bisericii Ortodoxe , nici invataturile sfintilor parinti , s-au
ratacit de la adevar . Marele apostol Pavel arata ca ostasii lui Iisus Hritos ,
daca vor sa se incununeze , trebuie sa se lupte dupa lege ( II Tim. 2,5 ) , iar
daca sunt ostasi numai cu numele si au parasit practica traditionala a Bisericii
lui Hristos , apoi unii ca acestia nu mai sunt ostasi ai lui Iisus Hristos , ci
dezertori si oameni nelamuriti in credinta , care , in loc de folos , aduc
pagube Bisericii .
Aici la noi vin
preoti de pe la multe parohii din diferite parti ale tarii noastre si se plang
de greutatile pe care le fac unii din cei ce-si zic „ostasi ai Domnului” ,
deoarece – spun preotii- unii din „ostasii Domnului” au trecut la sectari ;
altii se aduna singuri , fara voia si stirea preotilor din parohia respectiva ;
altii defaima cantarile Bisericii si zic ca numai cantarile de la oastea
Domnului sunt bune . Altii , din asa-zisii „ostasi ai Domnului” , vin in
biserica dar nu fac semnul sfintei cruci , nu vor sa ia sfanta anafora , nu vor
sa se inchine si sa sarute icoane , si alte multe abateri pe care nu le mai
scriu aici .
Din
aceste plangeri , ale multor preoti , vedem ca multi din cei ce se socotesc ca
fac parte din „Oastea Domnului” se opun Bisericii Ortodoxe si credintei
stramosesti a poporului nostru romanesc , pe care noi am pastrat-o de la
intemeierea Bisericii si a neamului nostru .
Noi nu trebuie sa inchidem ochii fata de aceste abateri ale acelora
carora le place sa se cheme „ostasi ai Domnului” . Noi , cu credinta noastra
ortodoxa , pe care au pastrat-o din veac stramosii nostri in frunte cu
voievozii lor , am biruit toate necazurile si furtunile vremurilor grele prin
care a trecut neamul nostru si de aceea trebui sa tinem cu sfintenie la dreapta
noastra credinta cea de totdeauna .
De
aceea rugam staruitor pe fratii nostri preoti care au in parohiile lor „ostasi
ai Domnului” sa se ocupe cat mai de-aproape de ei si sa-i invete , cand vin la
biserica , randuiala , dogmele , liturghia , si toata Sfanta Traditie
apostolica si invataturile sfintilor parinti . Numai asa vor putea sa-i faca pe
ei adevarati ostasi ai Domnului si sa-i aiba ca pe niste adevarati crestini si
ajutatori in misiunea lor preoteasca .
Mare plata vor avea acei preoti care se vor osteni sa duca pe drumul cel
bun al Ortodoxiei noastre pe aceia dintre „ostasii Domnului” , care se abat de
la randuiala unor buni fii ai Bisericii .
Credinciosul : Am auzit ca unii din cei ce-si zic „ostasi ai Domnului” fac adunari si
predica prin casele oamenilor , fara sa stie preotii si fara sa ramana in
legatura cu ei . E un lucru bun acesta ?
Preotul
: Nu este bun , fratele meu . Caci sfintele si dumnezeiestile canoane nu
dau voie mireanului si nici chiar preotului sa predice in public , fara de
porunca episcopului locului. In dreptul canonic al Bisericii de Rasarit se
scrie asa : „Cu imputernicirea episcopului, si preotii pot sa predice in
biserica , dar episcopul le poate lua acest drept , cand nu va fi convins sau
va avea o indoiala asupra curatiei credintei lor” . Si iarasi zice : „Fara de
imputernicirea episcopului , nimeni nu poate predica in biserica” ( vezi ,
Nicodim Milas , Dreptul Canonic al Bisericii , pag. 324-334 si 360 ) .
Credinciosul : Au fost cazuri in istoria Bisericii cand episcopii au oprit pe preoti
sa predice in biserica ?
Preotul : Au fost . In acelasi Drept Canonic , aratat mai sus , citim : „In urma
ereziei lui Arie , in Biserica Alexandriei li s-a interzis preotilor de a mai
predica” ( cap 139, pag. 360 ) . Mai vezi despre acest lucru si la Socrate (
Hist. eccl. , V , 22 ) , si la istoricul Sozomen ( His. eccl. , VII , 19 ) . La
fel spune si comentariul lui Nicodim Milsa la canonul 64 Trulan ; Pravila I ,
549-550 .
Credinciosul : Dar de ce episcopii ii opreau uneori chiar pe preoti sa predice in
biserica ?
Preotul : Din cauza ca multi dintre preoti erau imbolnaviti de blestematele
invataturi ale lui Arie . De aceea i-au oprit episcopii ca sa nu strecoare in
popor erezia care a tulburat Biserica dreptmaritoare a lui Hristos .
Credinciosul : Dar crestinii mireni au voie sa predice in public ?
Preotul : Nu au voie nicidecum , fara de aprobarea episcopului locului si a
preotului .
Credinciosul : Nici misionarii mireni nu pot predica in public si prin biserici fara
voia episcopului ?
Preotul : Nu au voie , deoarece , dupa cum ai auzit mai sus , atat preotii cat
si misionarii laici nu au voie sa predice , sa invete in adunari pe crestini ,
fara aprobarea verbala sau scrisa a episcopului locului . Iata ce spune Dreptul
bisericesc in aceasta privinta :
„Misionarii sunt totdeauna dependenti de episcopul locului si sunt obligati ca
, la anumite intervale , sa prezinte anumite rapoarte asupra activitatii lor” (
Drept Bisericesc , cap. 132, pag 361 ) . Numai asa se mentine unitatea
credintei si a Bisericii .
Credinciosul : Dar sfintele canoane ale Bisericii Ortodoxe ce zic in aceasta privinta
?
Preotul : Iata ce zic : „Nu se cuvine crestinului mirean a porni cuvant in
public sau a invata , insusindu-si lui dregatoria bisericeasca , ci a urma
randuielii celei predate de Domnul si a deschide auzul la cei ce au luat darul
invatatorescului cuvant si a invata de la dansii cele dumnezeiesti . Caci
intr-o Biserica , osebite madulare a facut Dumnezeu , dupa glasul Apostolului ,
care la talcuirea lui Grigorie Teologul , zice asa : „Aceasta randuiala sa o
cinstim , fratilor , pe aceasta sa o pazim . Un oarecare sa fie ureche , iar
altul limba ; unul mana , iar celalalt altceva . Acela sa invete , iar altul sa
se invete” . Si iarasi zice : „Si cel ce invata sa fie intru buna smerenie , si
cel ce da , intru blandete , si cel ce slujeste , intru osardie ; sa nu fim
toti limba , parte cea prea gata ; au doara toti suntem apostoli , au doara
toti proroci , au doara toti suntem talcuitori ? „ ( I Cor. 12,29-20 ) . Iar
apoi adauga : „Ce te faci pe tine pastor , oaie fiind ? Ce te faci cap , picior
fiind ? Ce te apuci a comanda osti , fiind randuit intre soldati ? Caci
intelepciunea porunceste : sa nu fii grabnic in cuvinte ; nu te intinde cu
bogatul , sarac fiind ; nici cauta sa fii mai intelept decat cei intelepti .
Apoi , spre incheierea acestui Canon , spune : „Iar de se va prinde cineva
stramutand canonul acesta , patruzeci de zile sa se afuriseasca „ ( Canonul 64
al Sinodului al VI-lea Ecumenic ; Pidalion de Neamt , editia 1844 , fila 187
verso ) .
Credinciosul : Deci nicidecum nu poate predica mireanul in biserica si in adunari ?
Preotul : Numai daca va avea autorizatie scrisa sau invoire verbala (
blagoslovenie ) de la episcopul locului sau de la preotul parohiei unde vrea sa
predice .
Atunci , atat clericul
cat si mireanul poate sa predice in biserica si la adunari publice ; dar si
atunci va fi sub directa supraveghere a episcopului si a preotului din acea
parohie si eparhie ( vezi Dreptul Canonic, cap. 133, p. 363 )
Credinciosul : Dupa cate am inteles , totusi , cineva din randul crestinilor mireni ,
daca are darul cuvantului , poate sa predice , cu aprobarea episcopului sau a
preotului , in biserici si in adunarile crestinilor . Dar va rog sa-mi spuneti
, unde se scrie ca mireanul are voie sa predice in biserica sau in oarecari
adunari crestinesti , cu voia episcopului locului sau a preotului din acea
parohie ?
Preotul
: Iata unde : in Pidalionul de la Neamt citat mai sus la fila 183 pe verso
, srie asa : „De va fi vreun mirean iscusit in cuvant si cu chip cucernic , nu
se opresete si de a invata , indeosebi pe cei ce il intreaba , precum zice Zonara in cap. 32 al
cartii a opta din apostolestile Asezaminte . Caci vor fi , zice , toti invatati
de Dumnezeu . In acest chip a vorbit Apollo si invata cele pentru Domnul , cu
toate ca nu stia decat botezul lui Ioan ( Fapte 18,25 ) ; la fel Acvila si Priscila , care l-au invatat
pe Apollo , mai cu scumpatate , calea lui Dumnezeu” .
Credinciosul : Din cele de pana aici am inteles ca fiecare crestin este ostas ales al
lui Iisus Hristos , de la sfantul botez si ca oricand poate sa se mantuiasca ,
chiar de nu s-ar inscrie in „Oastea Domnului”, numai sa faca cele fagaduite la
sfantul botez , prin martorul sau ( nasul de botez ) . Am mai inteles ca nici
un crestin , mirean si chiar nici un preot nu poate sa predice in biserica sau
in vreo adunare , fara voia scrisa sau verbala a episcopului locului sau a
preotului respectiv . Dar , care ar fi , dupa Sfanta Scriptura , motivul de a
nu predica cineva din crestini sau chiar preoti fara voia episcopului locului ?
Preotul : Ti-am aratat mai sus , destul de clar , ca in Biserica lui Hristos nu
toti sunt apostoli , nu toti dascali , nu toti talcuitori ( I Cor. 12,29-30 )
si de aceea nu toti pot sa fie predicatori . Iar pricina pentru care cineva are
voie sa predice numai cu voia episcopului locului , este , dupa Sfanta
Scriptura , ca el trebuie sa mearga pe calea ascultarii de cei ce sunt pusi de
Dumnezeu in Biserica episcopi ( Fapte 20,28 )
si nu mai de acestia sa fie trimisi la predicarea cuvantului lui
Dumnezeu . Auzi ce spune Sfanta Scriptura : „Cum vor propovadui daca nu vor fi
trimisi ?” ( Rom. 10,15 ) . Deci , cel ce predica fara sa fi fost trimis de
episcopul sau preotul sau , acela este pe calea neascultarii si stim cu totii
ca neascultarea lucreaza moarte ( Fac. 3,6-16 ; Rom. 5,12 ) .
Credinciosul : Dar care a fost intentia
celor care au infiintat asociatia „oastea Domnului” si ce au urmarit ei prin
organizarea ei ?
Preotul : Intentia celor ce au infiintat la inceput asociatia „Oastea Domnului”
a fost buna si cu scop bun de a aduce pe crestini la cele ce au fagaduit la
sfantul botez , cand au zis : „Ma lepad de satana si de toate lucrurile lui” .
Si cum am spus mai sus , aceasta asociatie crestina , cat a avut la carma ei
conducatori buni , duhovnicesti si bine orientati in Ortodoxie , a fost de mare
folos Bisericii noastre si moralei publice si a poporului roman . Dar acum
destul de multi dintre ei au deviat de la adevarul dreptei credinte si s-au
ratacit .
Credinciosul : In acest caz ce este de facut ?
Preotul : Cred ca toata sarcina de indreptare a celor ce au luat calea gresita
si s-au departat de adevarata si Sfanta Traditie a Bisericii Ortdoxe sta numai
si numai pe seama fratilor nostri preoti de la orase si sate , unde sunt
crestini „ostasi” . Ei trebuie sa-i adune prin biserici , sa-i lamureasca , sa
le citeasca din invataturile de credinta ortodoxa , din catehisme , din
colectiile de canoane si din invataturile sfintilor si dumnezeistilor parinti ,
spre a-i lamuri in credinta ortodoxa , ca sa devina cu adevarat ostasi ai
Domnului , asa cum au fagaduit la sfantul si dumnezeiscul botez . Preotii care
se vor osteni pentru lamurirea si indreptarea celor ce au luat cale gresita ,
aducandu-i pe ei la fagasul dogmelor si al randuielilor canonice ale Bisericii
noastre Ortodoxe , vor avea mare plata de la bunul Dumnezeu , ca adevarati
pastori de suflet si adevarati povatuitori sufletesti ai poporului nostru
romanesc . Iar cei ce nu se vor ingriji de indreptarea lor si a altor fii
sufletesti vor da seama in ziua Judecatii de Apoi.
Nessun commento:
Posta un commento