CUNOASTEREA
LUI DUMNEZEU PRIN ORTODOXIE
Dorul sufletului creștinesc mai de a-L cunoaște pe Dumnezeu s-a
aratat din vremurile cele mai indepartate. Istoria religiilor, cu documentariile
sale arheologice, ne stau ele insesi marturie. Scanteia divina din sufletul
omului, creat dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu, isi indrepta continuu
privirile in necunoscut, spre a-L afla, a-L cunoaste si a-L adora pe Dumnezeu.
Constiinta religioasa din sufletul omului, pe care o avea de la creatia divina,
il indemna pe acesta sa caute pe Dumnezeu, precum avea sa explice mai tarziu
Sfantul Apostol Pavel: "Paganii, cari nu au lege, din fire fac ale legii,
acestia neavand lege, isi sunt lor lege, cum arata fapta legii scrisa in
inimile lor, prin marturia constiintei lor..." 1.
Natura universului ce-l inconjura pe om ii umplea sufletul
de admiratie, dar fara sa-l poata descoperi si cunoaste pe marele Creator al
acestei lumi. Astfel s-a putut petrece marele fenomen, descris cu multa
intelepciune de Sfantul Vasile cel Mare, care scria in prima Omilie a Hexaimeronului,
despre crearea lumii si a omului in cele sase zile, afirmand:
"Universul este invatatura sufletelor rationale si scoala stiintei
dumnezeiesti, privelistea fiintelor ce se vad si se misca, calauzeste ca si cu
o mana sufletul omului catre contemplarea Celui ce nu se vede" 2.
Universul este insa prea mare si deosebit in elementele sale, spre a-L putea
descoperi pe Creatorul lor. Omul ramane constrans in contemplarea lui Dumnezeu,
impins de ceea ce vede in afara, in univers, si de aceea ce simtea ca traieste
in sufletul sau si-l rascoleste, precum avea sa conchida mai tarziu marele
filozof Kant: "Cerul plin de stele si constiinta morala din om umplu
sufletul omului de admiratie" 3.
Recunoasterea esentei spirituale a dumnezeirii, nu putea sa
o priceapa omul, nici cu vazul, nici cu ratiunea sa, precum avea sa ne explice
Sfantul Grigorie Teologul in cuvantarea a doua despre Dumnezeu, in care arata
cum unii oameni au adorat soarele, altii luna, altii multimea stelelor, altii
cerul in intregimea lui, atribuindu-le acestora conducerea universului. Altii o
atribuiau stihiilor lumii acesteia, care ajuta la sustinerea vietii, precum
sunt: pamantul, apa, cerul, focul si altele. Iar altii au adorat cele mai
frumoase lucruri pe care le vedeau, - in puterea si frumusetea trupului
omenesc, ajungand la plasmuiri ale mainilor omenesti, ca statui si alte
inchipuiri, pentru a crea mituri, pe care se sprijineau propriile lor rataciri 4.
Adevarul acesta il evidentiase si Sfantul Apostol Pavel, cand scria catre
Romani: "Si au schimbat oamenii slava lui Dumnezeu Celui nestricacios
intru asemanarea chipului omului celui stricacios si al pasarilor si a celor cu
patru picioare si al taratoarelor si s-au inchinat si au slujit fapturii, in
locul Facatorului, care este binecuvantat..." 5.
Dumnezeu, care este duh nevazut, dar iubirea suprema, din
iubire pentru omul pe care l-a creat in decursul istoriei omenirii, s-a
descoperit spre Sine, in mod treptat, precum ne istoriseste Sfanta Scriptura a
Vechiului si a Noului Testament 6, precum si Sfanta Traditie 7.
Sfantul Grigorie Teologul ne istoriseste cum Dumnezeu ca un bun Parinte, cel
mai mare pedagog al omenirii si cel mai iscusit medic al omului, l-a scos pe om
treptat din intunericul ratacirilor, spre a-l aduce la cunoasterea luminii
celei adevarate, la insasi cunoasterea lui Dumnezeu. Cele doua Testamente,
infatisate de Sfanta Scriptura, sunt cele doua mari cutremurari ale lumii si
ale universului, prima, trecerea de la idololatria pagana la legea Vechiului Testament
si a doua, trecerea de la legea Vechiului Testament la Evanghelie, - la Noul
Testament. Cutremurarea lumii si a omului in descoperirea divina s-a facut dupa
principiile fundamentale ale pedagogiei divine, ale respectarii liberei vointe
a omului, prin convingerea sa si prin bunatatea si blandetea lui Dumnezeu. Caci
omul nu este o planta ce poate creste fortat, iar ceea ce porneste din libera
vointa este mai temeinic si mai trainic 8.
Cat de mare deosebire a fost intre religiile idololatre, in
care jertfele cu dorintele pacatelor trupesti ajunsesera la un cult religios si
monoteismul Vechiului Testament, in care pocainta fata de pacat si dorinta de
indreptarea vietii, ajunsese la cunoscutii psalmi ai Proorocului rege David, in
care scria cu deplina cainta si dor de indreptare: "Intoarce fata Ta de la
pacatele mele, si toate faradelegile mele sterge-le. Inima curata zideste intru
mine, Dumnezeule, si duh drept innoieste intru cele dinauntrul meu" 9.
Proorocii Vechiului Testament, pe calea inspiratiei divine, aratau nu numai
crearea lumii si pe Creator, ca Proorocul Moise, dar prin Proorocii mari si
mici venirea unui Mantuitor, Fiul lui Dumnezeu, pe pamant intre oameni, precum
cu amanunte avea sa vesteasca prin profetiile sale marele Prooroc Isaia, supranumit
Evanghelistul Vechiului Testament. Insusi Decalogul a fost un mare indrumator
religios-moral al omului. Astfel a fost indreptatit Sfantul Apostol Pavel sa
scrie ca Legea Vechiului Testament a fost "Calauza spre Hristos, pentru ca
sa ne indreptam prin credinta" 10. Vechiul Testament, completat
mai apoi de Noul Testament si de Sfanta Traditie, aveau sa justifice temeiurile
biblice ale primului articol din Simbolul nostru de Credinta, prin care
marturisim: "Cred intru unul Dumnezeu, Tatal atottiitorul, facatorul
cerului si al pamantului, vazutelor tuturor si nevazutelor." Explicarea
amanuntita o putem urmari in cartea cu "Invatatura de Credinta Crestina
Ortodoxa" 11.
La plinirea vremii, precum ne scrie Evanghelistul, omenirea
in decursul istoriei, acum aproape doua mii de ani, s-a putut bucura de
"Rasaritul cel de sus", prin care aveam sa dobandim "Lumina
cunostintei". Bunavestire, a coborarii Domnului Iisus Hristos, Fiul lui
Dumnezeu pe pamant, avea sa fie bucuria omenirii, ca tunetul norilor pentru
revarsarea ploii binefacatoare dupa o seceta indelungata, precum graia
odinioara marele Varlaam Mitropolitul Moldovei, in Cartea romaneasca de
invatatura, la sarbatoarea Blagovesteniilor. Cutremurarea de pamant, dupa
Sfantul Grigorie Teologul si tunet ceresc binevestitor, dupa Varlaam al
Moldovei, graiau despre acelasi adevar dumnezeiesc.
Caci acum aproape doua mii de ani Sfantul Arhanghel Gavril,
cu o ramura de crin in mana, in luna infloririi pomilor, cobora in Nazaratul
Galileei, cetatea mugurelui si a florii, la o Fecioara prea curata, din neamul
Proorocului rege David, sa-i rosteasca mesajul dumnezeiesc al cerului:
"Bucura-te ceea ce esti plina de dar. Domnul este cu tine. Binecuvantata
esti tu intre femei. Si iata vei lua in pantece si vei naste fiu si vei chema
numele lui Iisus. Acesta va fi mare si Fiul Cerului Preainalt se va chema si
Domnul Dumnezeu Ii va da lui tronul lui David. Duhul Sfant se va pogora peste
tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema. Ca la Dumnezeu nimic nu este cu
neputinta..." 12.
Asa se explica frumoasa cantare bisericeasca, ce se canta de
credinciosii Bisericii noastre in dimineata sarbatorii Buneivestiri:
"Astazi este inceputul mantuirii noastre si aratarea tainei celei din
veacuri. Fiul lui Dumnezeu, Fiul Fecioarei se face si Gavriil harul bine il
vesteste..." 13. Insasi cantarea "Lumina Lina a Sfintei
mariri" de la Vecernie, una din cele mai vechi cantari crestine ale
Bisericii, binevestea in spiritul proorocilo Vechiului Testament, ca dupa
"Lumina cea de seara", avea sa vina lumina Fiului lui Dumnezeu, a
Sfantului si a Fericitului Iisus Hristos, Cel ce da viata si lumea il slaveste.
Cu evlavioasa si profunda convingere de toate cele rostite
de Sfantul Arhanghel Gavriil, Sfanta Fecioara Maria avea sa-si marturiseasca
credinta sa inaintea Elisabetei, mama Sfantului Ioan Botezatorul, in casa
preotului Zaharia, care umplandu-se si ea de Duhul Sfant, i-a rostit:
"Binecuvantata esti tu intre femei si binecuvantat este rodul pantecelui
tau. Si de unde mie aceasta, ca sa vina la mine Maica Domnului meu?" 14.
Cu acest prilej a rostit Sfanta Fecioara Maria celebra rugaciune: "Mareste
suflete al meu pe Domnul si s-a bucurat duhul meu de Dumnezeu Mantuitorul meu.
Ca a cautat spre smerenia roabei Sale. Ca iata, de acum ma vor ferici toate
neamurile.Ca mi-a facut mie marire Cel Puternic si sfant este numele
Lui..." 15.
Toate aceste marturisiri de credinta ale Sfintei Fecioare
Maria se rostesc in Biserica noastra, ca stihuri la cantarea a opta a canonului
de la Utrenia diminetii, insotite de crestineasca cantare: "Ceea ce esti
mai cinstita decat Heruvimii si esti mai marita fara de asemanare decat
Serafimii, carea fara stricaciune spre Dumnezeu Cuvantul ai nascut, pre tine
cea cu adevarat Nascatoare de Dumnezeu, te marim..." 16.
Aceasta cantare se repeta la fiecare text din rugaciunea
Macii Domnului, dupa ce Preotul slujitor al Sfantului Altar rosteste, cadind
toata Biserica, vestitoarele cuvinte: "Prea Nascatoarea de Dumenzeu si
Maica luminii, intru cantari cinstindu-o, sa o marim" 17. Dupa
cum se stie, usile imparatesti ale Sfantului Altar, in toate Bisericile, sunt
purtatoare inaintea credinciosilor ale icoanei Buneivestiri, cu Arhanghelul
Gavriil binevestitor in fata Maicii Domnului. Deci prin Maica
<<Luminii>> avea sa se coboare <<Lumina>> pe pamant.
Si iata ca la timpul potrivit, precum marturisesc Sfintii
Evanghelisti, bunavestirea Sfantului Arhanghel Gavriil s-a implinit. Sfanta
Fecioara Maria avea sa nasca pe Pruncul Iisus, in cetatea lui David, Betleemul
Iudeei, in vremea Cezarului August al imperiului roman, pe cand Quirinus
ocarmuia Siria 18. Pastorii de pe campia Betleemului aveau sa vada
stralucirea dumnezeiasca in jurul lor si sa auda graiul ingerului binevestitor,
ce li se arata: <<Nu va temeti. Caci iata, va binevestesc voua bucurie
mare, care va fi pentru tot poporul; Ca vi s-a nascut azi Mantuitor, care este
Hristos Domnul, in cetatea lui David... Si deodata s-a vazut, impreuna cu
ingerul, multime de oaste cereasca, laudind pe Dumnezeu si zicind:
<<Slava intru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni
bunavoire !>> 19.
Mesajul divin al ingerilor, cu graiul cerului catre pamant
avea sa rasune de aproape doua mii de ani in Biserica crestina, catre Sfarsitul
Utreniei, inaintea Sfintei Liturghii, cand Preotul deschizind usile imparatesti
ale Sfantului Altar, rosteste cu glas solemn, cu fata catre credinciosi:
<<Slava Tie, Celui ce ne-ai aratat noua Lumina>> 20. Iar
la strana se repeta cantarea ingerilor deasupra Betleemului: <<Slava
intru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni
bunavoire>>, cu toate cele ale Doxologiei 21. Fiul lui
Dumnezeu se intrupa in atmosfera luminoasa, luminata de steaua luminoasa
deasupra Betleemului si in cantari despre lumina, pentru ca insusi El era
Lumina, precum avea sa rosteasca mai tarziu: <<Eu sunt Lumina
lumii>> 22. Lumina, Lumina si Lumina, dar o singura Lumina, un
singur Dumnezeu, precum scria Sfantul Grigorie Teologul, cand explica unitatea
lui Dumnezeu in cele trei perioade ale Sfintei Treimi 23. Dupa cum
unitatea lucrarii dumnezeirii, ca Lumina, se poate compara cu unitatea dintre
soare, raza lui si lumina pe care o revarsa 24.
Asa ne explicam cum la formularea Simbolului de Credinta
prin Sinodul intai ecumenic al Sfintilor Parinti, privitoare la dumnezeirea
Domnului Iisus Hristos, s-a hotarat marturisirea cunoscuta: <<Lumina din
Lumina, Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, nascut, nu facut, Cel ce este
de o fiinta cu Tatal, prin carele toate s-au facut>>. Adica precum, prin
inspiratia divina, Sfantul Apostol si Evanghelist Ioan, ne-a lasat scris la
inceputul Evangheliei sale: <<La inceput era Cuvantul si Cuvantul era la
Dumnezeu si Dumnezeu era Cuvantul. Aceasta era intru inceput la Dumnezeu. Toate
prin El s-au facut; si fara El nimic nu s-a facut din cele ce s-au facut. Intru
El era viata si viata era lumina oamenilor. Si lumina lumineaza in intuneric si
intunericul nu a cuprins-o>> 25 . Adevar dumnezeiesc pe care-l
ascultam cu cutremurare sufleteasca, din Sfanta Evanghelie dupa Ioan, in
noaptea Sfintei invieri, cand toata Biserica este luminata, toti credinciosii
poarta lumanarea aprinsa in maini, iar clopotul si toaca, cu glas sarbatoresc
deosebit, vestesc Lumina dumnezeiasca si in afara, in vazduhul cerului
inconjurator. Dupa cum la aprinderea luminilor, inaintea slujbei Sfintei
invieri, Preotul slujitor, din usile imparatesti, se adreseaza credinciosilor
cu traditionalele cuvinte: <<Veniti de primiti lumina>> si Biserica
se umple de lumina.
Mai departe, tot Sfantul Apostol si Evanghelist Ioan, ne
infatiseaza la inaltimea inspiratiei sale divine, adevarul dumnezeiesc, cum
Fiul lui Dumnezeu Unul-Nascut, Carele din Tatal s-a nascut mai inainte de toti
vecii, s-a intrupat in chip minunat: <<Si Cuvantul s-a facut trup si s-a
salasluit intre noi si am vazut slava Lui, slava ca a Unuia-Nascut din Tatal,
plin de har si de adevar>> 26 . Adica cele ce aveau sa
marturiseasca Sfintii Parinti in al treilea articol al Simbolului de Credinta:
<<Carele pentru noi oamenii si pentru a noastra mantuire s-a pogorat din
ceruri si s-a intrupat de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria si s-a facut
om>> 27.
Menirea Domnului Iisus Hristos era de a revarsa lumina
dumnezeiasca in sufletul intunecat al omului: <<Cuvantul era lumina cea
adevarata care lumineaza pe tot omul ce vine in lume... Si celor cati L-au
primit, care cred in numele Lui, le-a dat putere sa se faca fiii lui
Dumnezeu>> 28. Domnul Iisus Hristos, Cel intrupat a facut
cunoscuta omului dumnezeirea, ca Acela ce facea parte din dumnezeire:
<<Pe Dumnezeu nimeni nu L-a vazut vreodata; Fiul cel Unul-Nascut, Care
este in sanul Tatalui. Acela L-a facut cunoscut>> 29 . Insasi
Teofania, sau aratarea dumnezeirii, in cele trei persoane ale Sfintei Treimi,
la Botezul Domnului, in apa Iordanului, a fost primul prilej, la inceputul
misiunii Sale, de a face cunoscuta dumnezeirea. Adevarul acesta il canta si
Biserica noastra, precum se poate vedea in Mineiul lunii Ianuarie, la
sarbatoarea Botezului Domnului. Dupa cum Evanghelistul scrie: "Iar
botezindu-se Iisus, indata ce a iesit din apa, iata cerurile I s-au deschis si
el a vazut Duhul lui Dumnezeu, pogorindu-se ca un porumbel si venind peste El.
Si iata glas din ceruri care a zis: Acesta este Fiul Meu cel iubit, intru care
am binevoit" 30. Deci Tatal, prin glasul din ceruri, Fiul
primind Sfintul Botez, iar Sfintul Duh in chip de porumbel.
Intreaga misiune luminatoare, binefacatoare, tamaduitoare,
sfintitoare si mintuitoare a Domnului Hristos, de la Nasterea pina la Jertfa pe
Cruce de pe Golgota, culminind cu dumnezeiasca Sa Inviere si Inaltare la
ceruri, este infatisata in Ortodoxie precum stim nu numai prin citirea
cuprinsului Sfintelor Evanghelii si al Epistolelor apostolice in Biserica, ci
si prin cintarile respective ale tuturor imnologiilor bisericesti din Minei,
Octoih, Triod si Penticostar si infatisata si prin icoanele picturilor din
interior, precum si prin cuprinsul simbolic si mistic-religios al Sfintei
Liturghii. De aceea Sfinta Liturghie ocupa locul de cinste al invataturii
pentru explicarea credintei crestine ortodoxe 31. Caci prin Sfinta
Liturghie se desfasoara inaintea sufletelor noastre intregul fir dumnezeiesc al
Evangheliei, culminind in jertfa mintuitoare. Asemenea si la infatisarea
celorlalte Sfinte Taine 32. Dupa cum, toate articolele Simbolului de
Credinta se desfasoara, cu evlavia cuvenita in Biserica, inaintea tuturor
credinciosilor, in lumina istorisirii Evangheliei.
Din intregul cuprins al Evangheliei, al epistolelor
Sfintilor Apostoli si al scrierilor Sfintilor Parinti, se desprinde marele
adevar, cum Domnul Iisus Hristos a fost pentru om, nu numai Mintuitorul
sufletelor noastre, dar si supremul Invatator si deplinul Luminator al
cugetarii si vietii noastre crestine. Lumina cea adevarata, precum El singur a
marturisit: "Eu sint Lumina lumii; cel ce Imi urmeaza Mie nu va umbla in
intuneric, ci va avea lumina vietii" 33. "Eu, Lumina am
venit in lume, ca tot cel ce crede in Mine, sa nu ramina in intuneric"
34. Sfintul Apostol Toma, care L-a intrebat calea unde merge, i-a raspuns
solemn: "Eu sint Calea, Adevarul si Viata. Nimeni nu vine la Tatal Meu,
decit prin Mine" 35. Iar Sfintului Apostol Filip, care dorea sa
le arate Apostolilor pe Tatal, i-a raspuns: "Cel ce M-a vazut pe Mine a
vazut pe Tatal... Credeti Mie ca Eu sint intru Tatal si Tatal intru Mine...
Cuvintele pe care vi le spun Eu, nu le vorbesc de la Mine, ci Tatal care ramine
intru Mine - face lucrurile Lui" 35bis. Dupa cum tuturor
Sfintilor Apostoli le-a rostit: "Cel ce are poruncile Mele si le pazeste,
acela este care Ma iubeste; iar cel ce Ma iubeste pe Mine va fi iubit de Tatal
Meu si-l voi iubi si Eu si Ma voi arata lui" 36. Activitatea
Domnului Iisus Hristos, inca de la inceputul propovaduirii Sale, avea sa
intareasca toate cele istorisite inca de la inceputul Evangheliei, precum au
fost profetite si de marele Prooroc Isaia: "Poporul care statea intru
intuneric a vazut lumina si celor ce sedeau in latura si in umbra mortii lumina
le-a rasarit" (Matei IV, 16).
Predica de pe munte a Domnului Iisus Hristos a fost
zguduitoare de suflete. Caci cunoasterea lui Dumnezeu nu sta numai in a-I
recunoaste dumnezeirea, ci mai ales in implinirea voii si poruncilor Sale,
privitoare la viata morala a credinciosului. Adevaratul si bunul crestin sa nu
ramina numai la post si rugaciune, ci alungind orice pacat din cugetul sau, sa
paseasca mai departe la fapte bune, in ajutorarea aproapelui sau. Adevaratul si
bunul crestin este acela care, nu numai ca nu ucide pe semenul sau, dar nici
nu-i poarta ura sau minie si este in plina pace cu semenul sau 37.
Adulterul este un pacat asa de mare, incit nici cu gindul nu trebuie cugetat
38. Femeia trebuie respectata si tratata umanitar, chiar in caz de
despartire 39. Razbunarea fata de cel ce ne face rau trebuie
inlaturata, iar fata de vrajmasi trebuie sa avem iubire, raspunzind cu dragoste
la ura 40. Facerea de bine, milostenia, sa se faca nu din
fatarnicie, ci din iubire pentru semenul nostru 41. Rugaciunea sa se
faca cu deplina sinceritate si cu credinta curata, precum si postul 42.
Lacomia pentru bogatii, imbracaminte si mincare multa este un pacat si
impotriva firii ce ne inconjoara 43. Nedreptatea si birfirea
semenului trebuiesc inlaturate 44. Omul cel bun se cunoaste dupa
faptele sale 45. Ceea ce nu-ti place, altuia nu-i face 46.Omul
bun trebuie sa tinda catre desavirsire, dupa exemplul Tatalui ceresc, care este
desavirsit 47. Insusirile sufletesti, virtutile crestinului sint
infatisate in cele noua fericiri de la inceputul Predicii de pe munte 48.
Toate aceste invataturi din Predica de pe munte pot fi
auzite in Biserica noastra din Evangheliile ce se citesc, pentru preocuparile
duhovnicesti ale crestinului ortodox, in postul cel mare inainte de Sfintele
Pasti 49. In cintarea "Fericirilor" la sfinta liturghie
iese preotul cu Sfinta Evanghelie in mijlocul credinciosilor, avind o lumina
aprinsa in fata, spre a se lua aminte la inceputul activitatii invatatoare a
Domnului Hristos.
Cunoasterea crestina adevarata nu se poate opri numai la
informarea invataturilor Domnului, ci trebuie sa treaca la trairea lor deplina,
la trairea virtutilor crestine. Caci Domnul Hristos n-a fost numai Invatator,
numai Adevar, ci si Cale in viata si Mintuitor cu adevarat, iar cel ce este
crestin si s-a imbracat prin Sfintul Botez in Hristos 50, trebuie sa
urmeze cu adevarat lui Hristos, ascultind si indeplinind invataturile Sale.
Domnul Hristos a fost exemplul desavirsit al unei vieti traite pe pamint,
Dumnezeu-Omul. Fara precedenta, trairea vietii Sale a fost intru totul conform
invataturilor Sale. De aceea
cu deplina Sa autoritate divina, Domnul a rostit la sfirsitul predicii Sale de
pe munte: "Nu oricine-Mi zice, Doamne, Doamne, va intra in imparatia
cerurilor, ci cel ce va face voia Tatalui Meu, Celui din ceruri... De aceea
oricine aude aceste cuvinte ale Mele si le indeplineste asemana-se-va
barbatului intelept care a cladit casa lui de piatra... Iar oricine aude aceste
cuvinte ale Mele si nu le indeplineste, asemana-se-va barbatului nechibzuit,
care si-a cladit casa pe nisip" 51.
Domnul Iisus Hristos a raspindit invataturile Sale in tot
cuprinsul Evangheliei, in timpul activitatii Sale pe pamint, insotindu-le de
minuni, pina la invierea Sa din morti, prin dragostea, mila si bunatatea Sa
pentru oameni. Alaturi de virtutile religioase, ale credintei, nadejdii si
dragostei, a propovaduit cu staruinta si virtutile morale, ale intelepciunii,
bunatatii, cumpatarii, dreptatii, blindetei, infrinarii si tuturor celorlalte 52.
Dupa cum le-a si exemplificat prin minuni binefacatoare. Pildele morale
sociale, ca a bogatului nemilostiv, bogatului si saracului Lazar, a
Samariteanului milostiv, ilustrau virtuti morale, ce se putea intelege de toti
cei ce le puteau asculta. Descoperirea dumnezeiestilor invataturi, prin cuvinte
si exemple, era preocuparea Sa permanenta de a infatisa spre cunoastere vointa
lui Dumnezeu: "Toate Mi-au fost date de catre Tatal Meu si nimeni nu
cunoaste pe Fiul decit numai Tatal, nici pe Tatal nu-L cunoaste nimeni, decit
numai Fiul si cel care va voi Fiul sa-i descopere. Veniti la Mine toti cei
osteniti si impovarati si Eu va voi odihni pe voi...invatati-va de la Mine, ca
sint blind si smerit cu inima si veti gasi odihna sufletelor voastre"
53. Cu bunatatea Sa cea mare tuturor le-a luminat sufletele, in afara de
cei ce nu L-au primit 54. In rugaciunea lui Iisus din Ghetsimani, in
care s-a rugat pentru Sine, pentru Apostoli si pentru toti credinciosii, Domnul
Hristos vedea cu putere insemnatatea adevaratei "cunoasteri a lui
Dumnezeu": "Si aceasta este viata vesnica: sa te cunoasca pe Tine
singurul Dumnezeu adevarat, si pe Iisus Hristos pe Care L-ai trimis... Aratat-am
numele Tau oamenilor pe care Mi i-ai dat Mie din lume. Ai Tai erau si Mie Mi
i-ai dat si cuvintul Tau l-au pazit. Acum au cunoscut ca toate cite Mi-ai dat
sint de la Tine..." 55.
Dar daca semanatorul la vremea sa devine secerator, asemenea
supremul Invatator va fi odata si supremul Judecator. Caci daca Evanghelia
incepe cu Predica de pe Munte si termina cu Judecata viitoare 56,
asemenea Simbolul nostru de Credinta isi termina marturisirile cu venirea
Domnului sa judece vii si mortii 57, invierea mortilor si viata
veacului ce va sa fie 58. Cutremurarea a treia a omului si a
omenirii va fi trecerea din viata de aici in viata cealalta 59. In
viata de dincolo, la suprema Judecata, isi da omul seama de felul cum a inteles
sa-L cunoasca pe Domnul Hristos si viata Lui, nu numai prin intelegerea, ci mai
ales trairea virtutilor morale, aici pe pamint.
Tabloul profetic dumnezeiesc al infricosatei judecati
infatisat de Domnul Hristos si eternizat prin Evanghelie, merita sa fie adesea
revazut si meditat de toti credinciosii, fiind programul examenului judecatii
noastre morale, pe care Ortodoxia ni-l infatiseaza in fiecare an, la Duminica
lasatului sec de Pasti, precedat de Simbata mortilor si urmat in Duminica
viitoare de invataturi din Predica de pe Munte. Este programul de evlavie si
fapte bune al crestinului in postul mare, ca si in alte imprejurari. Iata cum
infatisa profetic Domnul Hristos judecata ce va sa fie.
"Cind va veni Fiul Omului intru slava Sa, si toti
sfintii ingeri cu El, atunci va sedea pe tronul slavei Sale. Si se vor aduna
inaintea Lui toate neamurile si-i va desparti pe uniide altii, precum desparte
pastorul oile de capre. Si va pune oile de-a dreapta Sa, iar caprele de-a
stinga".
"Atunci va zice imparatul celor de-a dreapta Lui:
Veniti binecuvintatii Tatalui Meu, mosteniti imparatia cea pregatita voua de la
intemeierea lumii. Caci flamind am fost si Mi-ati dat sa maninc; insetat am
fost si Mi-ati dat sa beau, strain am fost si M-ati primit, Gol am fost si
M-ati imbracat; bolnav am fost si M-ati cercetat; in temnita am fost si ati
venit la Mine".
"Atunci dreptii ii vor raspunde, zicind: Doamne, cind
Te-am vazut flamind si Te-am hranit? Sau insetat si Ti-am dat sa bei? Sau cind
Te-am vazut strain si Te-am primit, sau gol si Te-am imbracat? Sau cind Te-am
vazut bolnav, sau in temnita si am venit la Tine? Iar imparatul, raspunzind va
zice catre ei: Adevarat zic voua, intrucit ati facut unuia dintr-acesti frati
ai Mei, prea mici, Mie Mi-ati facut".
"Atunci va zice si celor de-a stinga: Duceti-va de la
Mine, blestematilor, in focul cel vesnic, care este gatit diavolului si
ingerilor lui. Caci flamind am fost si nu Mi-ati dat sa maninc; insetat am fost
si nu Mi-ati dat sa beau; strain am fost si nu M-ati primit; gol si nu M-ati
imbracat; bolnav si intemnitat, si nu M-ati cercetat".
"Atunci vor raspunde si ei, zicind: Doamne, cind Te-am
vazut flamind, sau insetat, sau strain, sau gol, sau bolnav, sau intemnitat si
nu Te-am slujit? El insa le va raspunde zicind: Adevarat zic voua: Intrucit nu
ati facut unuia dintre acesti prea mici, Mie nu Mi-ati facut; si vor merge
acestia la osinda vesnica, iar dreptii la viata vesnica" 60.
Deci la credinta si nadejdea sa in viata, crestinul trebuie
sa sporeasca si in dragoste, precum dadea indemnuri si Sfintul Apostol Pavel (I
Corinteni XIII, 13) si staruia cu multa intelepciune Sfintul Ioan Gura de Aur,
caci astfel se completeaza cunoasterea crestina. Iisus Hristos ieri si azi si
in veci - este acelasi 61. Acesta este sensul luminii cunoasterii
crestine in Ortodoxie, descoperita omului prin Domnul Iisus Hristos, precum au
talmacit-o Sfintii Apostoli si Sfintii Parinti ai Ortodoxiei noastre, deci
intreaga Sfinta Scriptura si Sfinta Traditie.
Astfel, Sfintul Ioan Damaschin, supranumit si "riul de
aur", pentru ideile stralucitoare, in ale carui opere se oglindesc, in
sinteza, ideile marilor Sfinti Parinti anteriori, - asaza la locul de cinste
problema cunoasterii, ca introducere in operele sale dogmatice, sub denumirea
de Izvorul cunoasterii. Acest izvor al cunoasterii il vedem pe Domnul
Hristos, ca supremul Dascal si Pedagog, supremul Invatator, cel care nu poate
sa greseasca, Invatatorul Adevarului: "Hristos este intelepciunea
cuprinzatoare a adevarului; in El sint cuprinse comorile credintei noastre. El
este intelepciunea si puterea lui Dumnezeu si a Tatalui; sa ascultam glasul Lui
prin mijlocirea Sfintelor Scripturi si sa invatam cunoasterea a toate"
62. Dupa cum isi propunea sa adune in scrierile sale, ca si o albina, tot
ceea ce este potrivit cu adevarul 63, culegind potrivit Sfintei
Traditii, pe cit ii va fi cu putinta, ceea ce s-a spus de catre Dascalii
incercati si invatati, spre a infatisa o expunere generala in ascultarea
rinduielii celei adevarate 64, in cadrul izvorului fundamental al
cunoasterii lui Dumnezeu, care ramine Hristos, Dascalul neintrecut al
Adevarului Divin.
De fapt unul din motivele fundamentale ale intruparii
Domnului Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, a fost acesta, de a restaura
cunoasterea adevaratului Dumnezeu, afirma Sfintul Parinte bisericesc, Atanasie
cel Mare, in cuvintarea sa "Despre Intruparea Cuvintului" 65.
Oamenii indepartati de la adorarea lui Dumnezeu si cu privirile indreptate in
jos, ca si cum s-ar afla in adincimea unei pesteri, cautau pe Dumnezeu, in
creatura, in lucruri vazute, facindu-si zei din oameni muritori si din demoni.
Atunci bunul si obstescul nostru Mintuitor, Cuvintul lui Dumnezeu, isi ia
pentru Sine un corp si traieste ca om printre oameni, atragind toate privirile
celor ce gindesc ca Dumnezeu este in lucruri trupesti, catre El, ca
invataturile si faptele Sale, spre a recunoaste Adevarul Divin si prin El sa se
ridice cu cugetarea catre Tatal Sau. Oameni cu cugetari omenesti, in care-si
indreptau privirile, se puteau vedea acum atrasi peste tot si primeau
invatatura Adevarului Divin. In ceea ce priveste creatiunea, puteau sa
recunoasca pe Hristos, iar in ceea ce priveste zeii dintre oameni, prin
comparatie cu faptele Mintuitorului, le apara Mintuitorul, fiindca aceia nu
puteau savirsi opere asemenea lui Dumnezeu-Cuvintul.
Deci pe data ce cugetarea oamenilor decazuse in lucrurile
simturilor, Cuvintul s-a coborit catre noi, pina a se arata trupeste, spre a ne
duce catre El, ca Om, oamenii, sa-si incline simturile catre persoana Sa si de
acum inainte ei sa se convinga ca-L vedeau Om, datorita faptelor Sale, ca El nu
era numai Om, ci inca Dumnezeu si Cuvint si Intelepciunea adevaratului
Dumnezeu. Subliniind cuvintele Sfintului Apostol asupra cunoasterii crestine
prin Domnul Hristos (Efeseni III, 17-19), Sfintul Atanasie cel Mare precizeaza:
"Cuvintul s-a desfasurat pretutindenea: in sus, in jos, in adincime si
largime; in sus prin creatiune, in jos prin intrupare, in adincime pina la iad,
in largime pentru toata lumea; totul este plin de cunoasterea lui
Dumnezeu... Indoita a fost aratarea bunatatii Mintuitorului prin Intruparea
Sa; El indeparta de la noi moartea si ne reinnoia si nevazut, El se arata prin
faptele Sale si facea sa se cunoasca, ca El era Cuvintul, conducatorul si
regele universului" 66. Prin urmare, prin Domnul Iisus Hristos
cunoasterea crestina isi primea desavirsirea, prin invatatura dumnezeiasca
insotita de exemple desavirsite. S-a petrecut astfel, prin providenta
pedagogiei divine, o adevarata restaurare si o deplina cunoastere a lui
Dumnezeu si a vointei Sale pentru om.
Problema deplinei cunoasteri crestine in adincimea ei, in
inaltimea ei, in intinderea ei, in insemnatatea ei, si mai ales in metodologia
formarii ei, precum o punea Sfintul Apostol Pavel (Efeseni III, 17-19), a
studiat-o, a experimentat-o si a publicat-o in opere succesive, marele invatat
crestin Titus Flavius Clemens, de origine din Atena, in a doua jumatate a
secolului al doilea crestin, supranumit si Clement Alexandrinul, pentru
meritele sale mari in conducerea scoalei crestine din Alexandria. Din operele
sale, Protrepticul, sau Covertitorul, la Cuvintul ca promotor al
vietii crestine, Pedagogul, in care infatiseaza Cuvintul ca educator al
sufletelor si Stromatele, prin care Didascalul ii infatiseaza doctrina
cu invataturile crestine, se poate vedea o larga privire a profundei si
temeinicei cunoasteri crestine. Caci gnosticul, sau deplinul cunoscator
crestin, trebuia sa treaca prin toate aceste etape al formarii sale crestine.
Privind retrospectiv principiile sale metodologice, desprinse din toate operele
sale scrise, precum si din bogata si stralucita sa experienta la Scoala
crestina din Alexandria, in marea problema a cunoasterii crestine, Clement
Alexandrinul a ajuns la urmatoarea concluzie: "Biserica este
Invatatoarea Cuvintului si singurul Invatator este Mirele ei, in care s-a
implinit vointa sfinta a unui Parinte sfint, adevarata intelepciune, sfintenia
cunoasterii" 67. La aceasta concluzie ajunge folosind
imediat sfatul indrumator al Sfintului Apostol si Evanghelist Ioan, pe care-l
citeaza imediat, precum il reproducem: "Si intru aceasta stim ca L-am
cunoscut, daca pazim poruncile Lui. Cel ce zice L-am cunoscut, dar poruncile nu
le pazeste, mincinos este si intru el adevarul nu se afla. Iar cine pazeste
cuvintul Lui, intru acela , cu adevarat dragostea lui Dumnezeu este desavirsita.
Dupa aceasta cunoastem ca sintem ai Lui" 68.
Iata de ce, cartea de "Invatatura de Credinta Crestina
Ortodoxa", pe care o avem la indemina prin purtarea de grija a conducerii
Bisericii Ortodoxe Romane, trebuie reluata din biblioteca Bisericii, recitita
si mai mult meditata, spre a fi revarsata prin invataturile ei, din amvonul
Bisericii, in sufletele credinciosilor nostri, cu inalta, adinca si calda
intelegere crestina. Caci "Invatatura Crestina Ortodoxa" nu se
opreste numai la informarea si marturisirea "Credintei" 69,
ci se inalta prin trairea religioasa sufleteasca a "Nadejdii" 70
si se adinceste, ca datatoare de viata crestina morala vazuta, prin virtutea
cea mare a "Dragostei" 71, cu implinirea tuturor
virtutilor morale crestine.
Credinta, nadejdea si dragostea, virtutile religioase
supreme, au fost intotdeauna si au ramas intru vesnicie coloanele de sustinere
a invataturii Bisericii crestine ortodoxe. Astfel cunoasterea crestina ortodoxa
isi pastreaza si-si intareste unitatea sa, tocmai prin aceasta vietuire si
inviorare a ramurilor sale, infloritoare si roditoare. Deci prin Biserica se
poate infatisa, inviora si implini cunoasterea crestina ortodoxa, in adevarata
lumina a Domnului Hristos, prin toate ramurile sale vii si nemuritoare. Aceste virtuti
religioase, impreuna cu virtutile morale, se impletesc si se imbina armonic in
lumina cunoasterii Domnului Iisus Hristos si deci a cunoasterii crestine prin
Ortodoxie.
Pr. Prof. Mihail Bulacu,
"Glasul
Bisericii", nr.9-10/1973, pag. 1054-1063.
1. Romani II, 14-15.
2. Sfantul Vasile cel Mare, Hexaimeronul, Omilia I. Cap. 6, Migne, P. G., tom. XXIX, col. 16
3. Immanuel Kant, Critica ratiunii practice, trad. Prof. Traian Braileanu.
4. Sfantul Grigorie Teologul, Cuvantarea a doua despre Dumnezeu, cap. XIV, trad. de Pr. Dr. Gh. Tilea si Dr. Nicolae Barbu, asist. univ. Cele cinci cuvantari de Dumnezeu, 1947, p. 19-20.
5. Romani I, 23, 25.
6. Invatatura de Credinta Crestina Ortodoxa. Cu aprobarea Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane si cu binecuvantarea Prea Fericitului Justinian, Patriarhul Romaniei... Despre descoperirea dumnezeiasca, Bucuresti, 1952, p.4-15, Despre Sfanta Scriptura p. 15-27
7. Idem, op. cit., p. 28-39
8. Sfantul Grigorie Teologul, Cuvantarea a cincea despre Dumnezeu, cap. XXV, op. cit., p. 82-83.
9. Psalmul L, 10-11.
10. Galateni III, 24.
11. Invatatura de Credinta..., op. cit., p. 45-68.
12. Luca, I, 28-37.
13. Mineiul lunii martie la 25 de zile. Troparul sarbatorii Buneivestiri.
14. Luca I, 42-43.
15. Luca I, 46-55.
16. Utrenierul. Utrenia.
17. Liturghierul, Utrenia la cantarea a opta.
18. Luca II, 1-2.
19. Luca II, 9-11; 13-14.
20. Liturghierul, op. cit.
21. Utrenierul, op. cit.
22. Ioan VIII, 12.
23. Sfantul Grigorie Teologul, Cuvantarea cincea despre Dumnezeu, Cap. III, op. cit., p. 69.
24. Ibidem, cap. XXXII, p. 87.
25. Ioan I, 1-5.
26. Ioan I, 14.
27. Invatatura de Credinta..., op. cit., p. 68-102.
28. Ioan I, 9, 12.
29. Ioan I, 18.
30. Matei III, 16-17.
31. Invatatura de credinta..., op. cit., p. 254-285.
32. Idem, op. cit., p. 285-308.
33. Ioan VIII, 12.
34. Ioan XII, 46.
35. Ioan XIV, 6.
35bis. Ioan XIV, 9-10.
36. Ioan XIV, 21.
37. Matei V, 21-26.
38. Matei V, 27-30.
39. Matei V, 31-32.
40. Matei V, 38-47.
41. Matei VI, 1-4.
42. Matei VI, 5-18.
43. Matei VI, 19-34.
44. Matei VII, 1-5.
45. Matei VII, 17-20.
46. Matei VII, 12.
47. Matei VI, 48.
48. Matei V, 3-12.
49. Duminica la lasatul postului pentru Sfintele Pasti.
50. Galateni III, 27.
51. Matei VII, 21-26.
52. Invatatura de credinta..., p. 368-374.
53. Matei XI, 27-29.
54. Ioan XV, 22.
55. Ioan XVII, 3-8.
56. Matei XXV, 31-45.
57. Invatatura de credinta..., op. cit., p. 114-116.
58. Idem, op. cit., p. 163-189.
59. Sfintul Grigorie Teologul, Cuvintarea cincea despre Dumnezeu, cap. XXV, op. cit., p. 82.
60. Matei XXV, 31-46.
61. Evrei XIII 8.
62. Sfintul Ioan Damaschin, Capitolele filozofice, Dialectica, Migne P. G., tom. XCIV, cit. 529.
63. Ibidem, col. 524
64. Ibidem, col. 525
65. Sfintul Atanasie cel Mare, Cuvintarea despre Intruparea Cuvintului, Migne, tom. XXV col. 3-96.
66. Idem, op. cit., cap. XVI.
67. Clement Alexandrinul, Pedagogul, Migne, P. G. tom. VIII, Lib. III, cap. 12.
68. I Ioan II, 3-5.
69. Invatatura de Credinta..., op. cit., p. 43-189.
70. Ibidem, p. 193-341.
71. Ibidem, p. 345-453.
2. Sfantul Vasile cel Mare, Hexaimeronul, Omilia I. Cap. 6, Migne, P. G., tom. XXIX, col. 16
3. Immanuel Kant, Critica ratiunii practice, trad. Prof. Traian Braileanu.
4. Sfantul Grigorie Teologul, Cuvantarea a doua despre Dumnezeu, cap. XIV, trad. de Pr. Dr. Gh. Tilea si Dr. Nicolae Barbu, asist. univ. Cele cinci cuvantari de Dumnezeu, 1947, p. 19-20.
5. Romani I, 23, 25.
6. Invatatura de Credinta Crestina Ortodoxa. Cu aprobarea Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane si cu binecuvantarea Prea Fericitului Justinian, Patriarhul Romaniei... Despre descoperirea dumnezeiasca, Bucuresti, 1952, p.4-15, Despre Sfanta Scriptura p. 15-27
7. Idem, op. cit., p. 28-39
8. Sfantul Grigorie Teologul, Cuvantarea a cincea despre Dumnezeu, cap. XXV, op. cit., p. 82-83.
9. Psalmul L, 10-11.
10. Galateni III, 24.
11. Invatatura de Credinta..., op. cit., p. 45-68.
12. Luca, I, 28-37.
13. Mineiul lunii martie la 25 de zile. Troparul sarbatorii Buneivestiri.
14. Luca I, 42-43.
15. Luca I, 46-55.
16. Utrenierul. Utrenia.
17. Liturghierul, Utrenia la cantarea a opta.
18. Luca II, 1-2.
19. Luca II, 9-11; 13-14.
20. Liturghierul, op. cit.
21. Utrenierul, op. cit.
22. Ioan VIII, 12.
23. Sfantul Grigorie Teologul, Cuvantarea cincea despre Dumnezeu, Cap. III, op. cit., p. 69.
24. Ibidem, cap. XXXII, p. 87.
25. Ioan I, 1-5.
26. Ioan I, 14.
27. Invatatura de Credinta..., op. cit., p. 68-102.
28. Ioan I, 9, 12.
29. Ioan I, 18.
30. Matei III, 16-17.
31. Invatatura de credinta..., op. cit., p. 254-285.
32. Idem, op. cit., p. 285-308.
33. Ioan VIII, 12.
34. Ioan XII, 46.
35. Ioan XIV, 6.
35bis. Ioan XIV, 9-10.
36. Ioan XIV, 21.
37. Matei V, 21-26.
38. Matei V, 27-30.
39. Matei V, 31-32.
40. Matei V, 38-47.
41. Matei VI, 1-4.
42. Matei VI, 5-18.
43. Matei VI, 19-34.
44. Matei VII, 1-5.
45. Matei VII, 17-20.
46. Matei VII, 12.
47. Matei VI, 48.
48. Matei V, 3-12.
49. Duminica la lasatul postului pentru Sfintele Pasti.
50. Galateni III, 27.
51. Matei VII, 21-26.
52. Invatatura de credinta..., p. 368-374.
53. Matei XI, 27-29.
54. Ioan XV, 22.
55. Ioan XVII, 3-8.
56. Matei XXV, 31-45.
57. Invatatura de credinta..., op. cit., p. 114-116.
58. Idem, op. cit., p. 163-189.
59. Sfintul Grigorie Teologul, Cuvintarea cincea despre Dumnezeu, cap. XXV, op. cit., p. 82.
60. Matei XXV, 31-46.
61. Evrei XIII 8.
62. Sfintul Ioan Damaschin, Capitolele filozofice, Dialectica, Migne P. G., tom. XCIV, cit. 529.
63. Ibidem, col. 524
64. Ibidem, col. 525
65. Sfintul Atanasie cel Mare, Cuvintarea despre Intruparea Cuvintului, Migne, tom. XXV col. 3-96.
66. Idem, op. cit., cap. XVI.
67. Clement Alexandrinul, Pedagogul, Migne, P. G. tom. VIII, Lib. III, cap. 12.
68. I Ioan II, 3-5.
69. Invatatura de Credinta..., op. cit., p. 43-189.
70. Ibidem, p. 193-341.
71. Ibidem, p. 345-453.
Nessun commento:
Posta un commento