Canon
Totdeauna unitatea Bisericii merge
dimpreuna cu unitatea de credinta si pururea învatatura Mintuitorului viaza
în învatatura Apostolilor si a Sfintilor Parinti.
|
|
Niciodata întocmirile Bisericii nu vor fi perimate sau clasate drept
ultra-rigoriste, nicio data Sinoadele ecumenice nu au contrazis sau exclus
vreun canon formulat la Sinoadele anterioare, niciodata Sfinta Traditie nu va
fi supusa revizuirii sau reînnoirii moderniste, niciodata nu ne vom aseza
deasupra Bisericii prin împartasirea unor experiente personale ce contrazic
experienta infailibila a Bisericii, niciodata nu vom reduce Biserica la vreo
masura personala sau hotarire statala, caci atunci cind vom încuviinta cea
mai mica dintre ereziile acestea atunci ne vom rupe de Trupul Bisericii si ne
vom face hulitori ai Capului Ei, Mintuitorul si Domnul nostru Iisus Hristos.
|
|
Profetice rãmîn si cuvintele vrednicului Arhiereu Tit Smedrea, apãrãtor al dreptei credinte si opozant al înnoirilor pãguboase din vremea sa:
"... refuzãm a primi ideea cã mãcar una din Tocmelile Bisericii ar fi perimate, ori cel putin cãzulte în desuetitudine si ca atare supuse revizuirii..."
"Aceasta înseamnã a te aseza pe tine deasupra Bisericii si a te opune cu experinta ta personalã - limitatã de contingentele fizice - experientei infailibile, vesnice si cãlãuzitã de Duhul Sfînt a Bisericii. Niciodatã Sfintele Sinoade ecumenice n-au afirmat perimarea vreunuia din canoanele formulate mai înainte."
"Unii cautã sã reducã Biserica la mãsura lor personalã, nu pe sine la mãsura Bisericii; si prin aceasta substituindu-se Bisericii, se situeazã în afara ei, încetînd de a mai participa la viata Bisericii."
Si tot în aceastã luminã trebuie a privi cuvintele Mîntuitorului si ale Sfintilor, pentru a nu ne prãbusi în "teologice" pãreri de sine sau omorîtoare justificãri eretice.
Matei 7:15 ~ "Luati-vã aminte de proorocii mincinosi, care vin cãtre voi în vesmintele oilor, iar dinlãuntru sunt lupi rãpitori."
Matei 24:24 ~ "Cã se vor scula hristosi mincinosi si prooroci mincinosi si vor da semne mari si minuni, cît sã însale, de va fi cu putintã, si pre cei alesi."
Faptele Apostolilor 5:29 ~ "Si rãspunzînd Petru si apostolii, ziserã: A asculta trebuie pre Dumnezeu mai mult decît pre oameni."
Fapte 20:28 ~ "Luati drept aceea aminte, si vouã si la toatã turma întru care pre voi Duhul Cel Sfânt v-au pus socotitori, ca sã pasteti Biserica lui Dumnezeu, pe care o au câstigat prin sângele Lui."
Fapte 20: 29-30 ~ "Pentru cã eu stiu aceasta cã vor intra, dupã venirea mea lupi grei între voi, necrutînd turma. Si dintre voi, singuri se vor scula bãrbati grãind îndãrãtnicie, ca sa tragã pre ucenici dupã dînsii."
Romani 16:17-18 ~ "Si rog pre voi fratilor sã socotiti pre aceia ce împerecherile si smintelile fac afarã de învãtãtura care voi ati învãtat, si vã abateti de la ei. Pentru cã unii ca aceia Domnului nostru Iisus Hristos nu slujesc, ci pîntecelor lor, si prin bunãcuvîntare si bun grai însalã inimile prostilor."
Galateni 1:8 ~ "Ci mãcar de noi sau înger din cer va binevesti vouã afarã de ce am vestit vouã, anathema sã fie!"
Efeseni 4:5 ~ "Este un Domn, o Credintã, un Botez."
Efeseni 4:14-16 ~ "Ca sã nu fim prunci, învãluindu-ne si purtîndu-ne cu tot vîntul învãtãturii, cu rãtãcirea oamenilor întru viclesug, spre mestesugirea înselãciunii. Ci adeveriti fiindu-I, cu dragoste sã crestem la El toate, Carele este capul Hristos."
II Tesaloniceni 2:15 ~ "Drept aceea fratilor, stati si tineti învãtãturile carele v-ati învãtat, ori prin cuvânt, ori prin cartea noastrã."
II Tesaloniceni 3:6 ~ "Si poruncim vouã fratilor, întru numele Domnului nostru Iisus Hristos, sã vã feriti voi de cãtre tot fratele ce umblã fãrã de tocmealã, si nu dupã învãtãtura care au luat de la noi."
I Timotei 4:1 ~ "Iarã Duhul aievea zice cã în cele de apoi vremi, se vor depãrta oarecare de cãtre credintã, luînd aminte la duhuri de înselãciune si dãscãlii ale dracilor."
I Timotei 4:6-8 ~ "Acestea arãtîndu-le fratilor, bun slujitor vei fi lui Iisus Hristos, hrãnindu-te cu cuvintele credintei si ale celei bune învãtãturi, cãreia ai urmat. Iar cele spurcate si bãbesti basme le pãrãseste si te învatã pre tine cãtre buna credintã."
I Timotei 4:16 ~ "Ia aminte tie si învãtãturii: rãmîi întru acestea; pentru cã aceasta fãcînd si pre tine vei mîntui si pre cei ce te ascultã."
I Timotei 6:20-21 ~ "O, Timotei, ce ai pus înainte pãzeste, depãrtîndu-te de cele spurcate glasuri desarte si prigoane ale stiintei celei ce e cu mincinos nume, cu care unii lãudîndu-se, împrejurul credintei nu nimerirã."
II Timotei 4:3-4 ~ "Cãci va veni o vreme cînd nu vor mai suferi învãtãtura sãnãtoasã ci - dornici sã-si desfãteze auzul - îsi vor grãmãdi învãtãtori dupã poftele lor si îsi vor întoarce auzul de la adevãr si se vor abate cãtre basme."
Tit 3:9-10 ~ "Iar cele nebune cercãri si graiuri de neamuri si pricini si sfãdiri de lege, pãrãseste-le, pentru cã sunt nefolositoare si desarte. Pre omul eretic, dupã întîia si a doua mustrare, pãrãseste-l, stiind cã s-a îndãrãtnicit unul ca acela si pãcãtuieste, fiind singur de sine osîndit."
Iacov 2:10 ~ "Pentru cã cine va pãzi toatã legea, dar va gresi într-o singurã poruncã, s-a fãcut vinovat fatã de toate poruncile."
I Petru 5:2-3 ~ "Pãstoriti turma lui Dumnezeu, datã în paza voastrã, cercetînd-o nu cu silnicie, ci cu voie bunã, dupã Dumnezeu, nu pentru cîstig urît, ci din dragoste. Nu ca si cum ati fi stãpîni peste Biserici ci pilde fãcîndu-vã turmei."
II Petru 1:20-21 ~ "Dar mai înainte de toate, trebuie sã stiti cã nici o proorocie a Scripturii nu se tîlcuieste dupã socotinta fiecãruia. Pentru cã niciodatã proorocia nu s-a fãcut din voia omului, ci oamenii cei sfinti ai lui Dumnezeu au grãit, purtati fiind de Duhul Sfînt."
I Ioan 4:1 ~ "Iubitilor, nu dati crezare oricãrui duh, ci cercati duhurile dacã sunt de la Dumnezeu, fiindcã multi prooroci mincinosi au iesit în lume."
I Ioan 4:6 ~ "Noi de la Dumnezeu suntem; acela ce stie pre Dumnezeu aude pre noi; carele nu iaste de la Dumnezeu nu ascultã pre noi (apostolii)."
II Ioan 1:10-11 ~ "De vine oarecine cãtre voi si aceastã învãtãturã nu aduce, nu-l primiti pre dînsul în casã si "Multam" lui nu-i ziceti. Pentru cã acela ce-i zice lui "Binete" se amestecã cu lucrurile lui cele rele."
Apocalipsa 12:3-4 ~ "Si iatã balaur mare de foc avînd capete sapte si coarne zece si preste capetele lui steme sapte. Si coada lui trãgea a treia parte din stelele cerului si le puse pre ele la pãmînt." (citatele scripturistice sunt preluate din Biblia de la 1688, Bucuresti)
Psalmul 100:9 ~ "Cel ce grãieste nedreptãti nu va sta înaintea ochilor mei."
Psalmul 118:126 ~ "Vremea este sã lucreze Domnul, cã oamenii au stricat legea Ta."
Canonul 10 al Sfintilor Apostoli ~ "Dacã cineva s-ar ruga, chiar si în casã cu cel afurisit (scos din comuniune) acela sã se afuriseascã."
Canonul 45 al Sfintilor Apostoli ~ "Episcopul, presbiterul sau diaconul, dacã numai s-ar ruga împreunã cu ereticii, sã se afuriseascã, iar dacã le-a permis acestora sã sãvîrseascã ceva ca si clerici (sã sãvîrseascã cele sfinte), sã se cateriseascã."
Canonul 46 al Sfintilor Apostoli ~ "Episcopul sau presbiterul care primesc botezul sau jertfa ereticilor, poruncim sã se cateriseascã. Cãci ce întelegere poate sã fie între Hristos si Veliar? Sau ce parte are credinciosul cu necredinciosul?"
Canonul 47 al Sfintilor Apostoli ~ Episcopul sau preotul de va boteza din nou pe cel cu botez adevarat, sau de nu va boteza pe cel spurcat (cu botezul fals) de catre necinstitorii lui Dumnezeu, sa se cateriseasca ca unul ce-si bate joc de crucea si moartea Domnului si nu deosebeste pe adevaratii preoti, de preotii cei mincinosi ai ereticilor.
Canonul 64 al Sfintilor Apostoli ~ "Dacã vreun cleric sau laic intrã în sinagoga iudeilor sau a ereticilor ca sã se roage, sã se cateriseascã si sã se afuriseascã."
Canonul 6 al Sinodului V local de la Laodiceea (343) ~ "Nu este îngãduit ereticilor a intra în casa lui Dumnezeu dacã stãruie în eres."
Canonul 32 al Sinodului V local de la Laodiceea ~ "Nu se cuvine a primi binecuvîntãrile ereticilor, care sunt mai mult absurditãti decît binecuvîntãri."
Canonul 15 al Sinodului al Nouãlea din Constantinopol (861)
"Cei ce propovãduiesc public eresul sau îl învatã în Biserici, sã fie îndepãrtati de comuniunea cu credinciosii si afurisiti, ca unii ce fac schismã si sfãrîmã unitatea Bisericii."
Din cuvântul Sinodului al VII- lea Ecumenic (Niceea, 787)
"Sã nu faceti nici inovatie, nici omitere în Predania pe care am pãzit-o cu evlavie pînã acum. Deoarece toti cîti s-au pãstrat înlãuntrul Sfintei Biserici Universale, nu au primit nici adaosuri, nici omiteri. Si cu mare pedeapsã va fi condamnat cel ce va face fie adãugiri, fie omiteri."
Sinodul de la Constantinopol din anul 1724
"Cei care vor dezerta de la Ortodoxie si vor pãrãsi pãrintestile si dreptele dogme ale credintei si Predaniile obstesti ale Bisericii si vor decãdea si se vor îndepãrta cu inovatii si cu credinte absurde si cu obiceiuri eterodoxe si vor falsifica si vor mãslui adevãrul Ortodoxiei, acestia nici nu mai sînt, nici nu se mai numesc crestini cu adevãrat, ci se taie si se despart de totalitatea mãdularelor Bisericii si a crestinilor, ca niste eterodocsi si inovatori si se izgonesc afarã din sfîntul staul ca niste oi rîioase si mãdulare putrede."
ANATEMA IMPOTRIVA ECUMENISMULUI
a Sfîntului Sinod al Bisericii OrtodoxeRuse
din afara Rusiei
a Sfîntului Sinod al Bisericii Ortodoxe
"ANATEMA celor ce atacã Biserica
lui Hristos învãtînd cã Biserica Sa este împãrtitã în asa-zise
"ramificatii" ce se deosebesc în doctrinã si în felul de viatã, sau
cã Biserica nu existã vizibil, ci va fi formatã în viitor cînd toate
"ramificatiile" - sectele, denominatiunile si chiar religiile - vor
fi unite într-un singur trup, si care nu deosebesc Preotia si Tainele Bisericii
de cele ale ereticilor, ci spun cã botezul si euharistia ereticilor sunt
eficace pentru mîntuire, prin urmare, celor ce cu bunã-stiintã sunt în
comuniune cu acesti eretici înainte-mentionati sau celor ce sustin, rãspîndesc
sau pãzesc erezia lor ecumenistã sub pretextul dragostei frãtesti sau al
presupusei uniri a crestinilor despãrtiti, sã fie Anatema!"
(Datã de Sinodul Episcopilor Bisericii Ortodoxe Ruse din diaspora, Vancouver- Canada, august 1983, iscãlitã de toti episcopii, spre a fi adãugatã la sfîrsitul anatemelor din Credinta Ortodoxiei, si pomenitã mereu în prima Duminicã a Postului Mare, Duminica Ortodoxiei)
TALMACIREA ANATEMEI
Biserica Ortodoxa Rusa de peste hotare, condusa in acest moment de mitropolitul Filaret, se marturiseste ca fiind o parte de nedespartit a Bisericii istorice a Rusiei. Ca Biserica Locala are dreptul sa-si tina soboarele obisnuite si sa dea hotarari ce sunt obligatorii in totalitate pentru toti fii ei imprastiati in int reaga lume. Timpul va arata daca celelalte Biserici Locale vor accepta hotararea noastra privind Ecumenismul, chiar daca la vremea lor, hotararile celor zece Sinoade Locale au fost acceptate de catre toti, si au fost inscrise in "Cartea Canoanelor Sfintilor Apostoli, ale Sfintelor Sinoade Ecumenice si Locale si ale Sfintilor Parinti" a Bisericii Sobornicesti... Cat priveste Ecumenismul, fiecare Biserica Locala a avut timp suficient in decursul ultimei sute de ani pentru a-l studia, si daca o anume Biserica Locala isi bazeaza invataturile si viata pe canoanele Sfintilor Apostoli, pe canoanele tuturor Sinoadelor Ortodoxe, atunci nu poate decat sa recunoasca faptul ca Ecumenismul s-a format intr-una din ereziile care au existat din totdeauna, atat in trecut cat si in prezent, si numeste aceasta unitate o biserica. O astfel de manifestare este deja pe deplin a Antihristului.
Astfel, dand Anatema, ne-am protejat turma de aceasta ispita apocaliptica, si in mod neintentionat am ridicat o intrebare profunda constiintei tuturor Bisericilor Locale, pe care trebuie mai devreme sau mai tarziu sa o solutioneze intr-un fel sau altul. Viitoarea lor soarta duhovniceasca va depinde de raspunsul la aceas ta intrebare. De jure [de drept] Anatema care a fost data de noi are un caracter strict local al Bisericii Ortodoxe Ruse de peste hotare, dar de facto [de fapt] are o semnificatie istorica imensa, pe plan universal, istoric si ecleziastic, exact fiindca Ecumenismul este o erezie de scara mondiala. Aceasta pozitie a Bisericii Ortodoxe Ruse de peste hotare este vadit constiinta tuturor ortodocsilor. Pentru noi, este o cruce grea pusa asupra noastra de Domnul. Dar nu mai putem pastra tacerea, caci tacerea in continuare ar echivala cu o tradare a adevarului, de care tradare sa ne izbaveasca Domnul pe noi toti.
Arhiepiscop Vitalie de Montreal
(Datã de Sinodul Episcopilor Bisericii Ortodoxe Ruse din diaspora, Vancouver- Canada, august 1983, iscãlitã de toti episcopii, spre a fi adãugatã la sfîrsitul anatemelor din Credinta Ortodoxiei, si pomenitã mereu în prima Duminicã a Postului Mare, Duminica Ortodoxiei)
TALMACIREA ANATEMEI
Biserica Ortodoxa Rusa de peste hotare, condusa in acest moment de mitropolitul Filaret, se marturiseste ca fiind o parte de nedespartit a Bisericii istorice a Rusiei. Ca Biserica Locala are dreptul sa-si tina soboarele obisnuite si sa dea hotarari ce sunt obligatorii in totalitate pentru toti fii ei imprastiati in int reaga lume. Timpul va arata daca celelalte Biserici Locale vor accepta hotararea noastra privind Ecumenismul, chiar daca la vremea lor, hotararile celor zece Sinoade Locale au fost acceptate de catre toti, si au fost inscrise in "Cartea Canoanelor Sfintilor Apostoli, ale Sfintelor Sinoade Ecumenice si Locale si ale Sfintilor Parinti" a Bisericii Sobornicesti... Cat priveste Ecumenismul, fiecare Biserica Locala a avut timp suficient in decursul ultimei sute de ani pentru a-l studia, si daca o anume Biserica Locala isi bazeaza invataturile si viata pe canoanele Sfintilor Apostoli, pe canoanele tuturor Sinoadelor Ortodoxe, atunci nu poate decat sa recunoasca faptul ca Ecumenismul s-a format intr-una din ereziile care au existat din totdeauna, atat in trecut cat si in prezent, si numeste aceasta unitate o biserica. O astfel de manifestare este deja pe deplin a Antihristului.
Astfel, dand Anatema, ne-am protejat turma de aceasta ispita apocaliptica, si in mod neintentionat am ridicat o intrebare profunda constiintei tuturor Bisericilor Locale, pe care trebuie mai devreme sau mai tarziu sa o solutioneze intr-un fel sau altul. Viitoarea lor soarta duhovniceasca va depinde de raspunsul la aceas ta intrebare. De jure [de drept] Anatema care a fost data de noi are un caracter strict local al Bisericii Ortodoxe Ruse de peste hotare, dar de facto [de fapt] are o semnificatie istorica imensa, pe plan universal, istoric si ecleziastic, exact fiindca Ecumenismul este o erezie de scara mondiala. Aceasta pozitie a Bisericii Ortodoxe Ruse de peste hotare este vadit constiinta tuturor ortodocsilor. Pentru noi, este o cruce grea pusa asupra noastra de Domnul. Dar nu mai putem pastra tacerea, caci tacerea in continuare ar echivala cu o tradare a adevarului, de care tradare sa ne izbaveasca Domnul pe noi toti.
Arhiepiscop Vitalie de Montreal
Nessun commento:
Posta un commento