CUVÎNTUL
SFÎNTULUI IGNATIE BRIANCIANINOV - DESPRE CITIREA EVANGHELIEI, A SFINŢILOR
PĂRINŢI ŞI DESPRE PĂZIREA DE CĂRŢILE CARE CUPRIND ÎNVĂŢĂTURI MINCINOASE
Despre
citirea Evangheliei
Cînd citeşti Evanghelia, nu
căuta desfătări, nu căuta extaze, nu căuta cugetări sclipitoare: caută să vezi
adevărul cel sfînt, singurul infailibil.
Nu te mulţumi doar cu
citirea neroditoare a Evangheliei; străduieşte-te să împlineşti poruncile ei,
citeşte-o cu fapta. Evanghelia este cartea vieţii şi prin viaţă trebuie citită.
Nu socoti că din întîmplare
cea mai sfîntă dintre cărţi. „Tetra-Evanghelia” începe cu Evanghelia după Matei
şi sfîrşeşte cu Evanghelia după Ioan. Matei ne învaţă mai mult cum să împlinim
voia lui Dumnezeu şi poveţele lui sînt deosebit de potrivite cu cel ce face
primii paşi pe calea lui Dumnezeu; Ioan arată chipul unirii dintre Dumnezeu şi
omul înnoit prin porunci, unire la care pot ajunge doar cei ce au sporit în
calea lui Dumnezeu.
Deschizînd Sfînta
Evanghelie pentru a o citi, adu-ţi aminte că ea hotărăşte soarta ta veşnică. După
ea vom fi judecaţi şi după felul în care neam potrivit pe pămînt cu
îndreptarul ei vom primi fie fericirea veşnică, fie chinurile veşnice (Ioan 12,
48).
Dumnezeu Şi-a descoperit
voia unui nevrednic firicel de praf, omul! Cartea în care e înfăţişată această
mare şi atotsfintă voie se află în mîinile tale. Poţi să primeşti ori să lepezi
voia Ziditorului şi Mîntuitorului tău, după cum îţi place. Viaţa ta veşnică şi
moartea ta veşnică sînt în mîinile tale: judecă singur de cîtă prevedere şi
înţelepciune ai nevoie. Nu te juca cu soarta ta veşnică!
Roagă-te Domnului cu inimă
înfrîntă ca să-ţi descopere minunile ascunse în legea Lui (Psalmi 118, 18),
care e Evanghelia. Se deschid ochii şi se arată minunata vindecare de păcat a
sufletului săvîrşită de Cuvîntul lui Dumnezeu. Tămăduirea neputinţelor trupeşti
a fost numai dovada tămăduirii sufletului, dovadă pentru oamenii trupeşti,
dovadă pentru minţile orbite prin faptul că s-au robit simţurilor (Luca 5, 24).
Să citeşti Evanghelia cu
cea mai mare evlavie şi luare aminte. Nimic din ea să nu socoţi de mică
însemnătate, prea puţin vrednic de cercetare. Din orişicare cuvînt al ei iese o
rază de lumină. Nepăsarea faţă de viaţă înseamnă moarte.
Citind despre leproşii,
slăbănogii, orbii, şchiopii, îndrăciţii tămăduiţi de Domnul, să te gîndeşti că
sufletul tău, care poartă rănile cele de multe feluri ale păcatelor şi e
înrobit de către demoni, se aseamănă cu aceşti bolnavi. Învaţă din Evanghelie
să crezi că Domnul, Care i-a vindecat pe ei, te va vindeca şi pe tine dacă îl vei
ruga cu rîvnă ca să fii vindecat.
Să dobîndeşti o stare a
sufletului care să te ajute în primirea vindecării; iar vindecarea sînt în
stare să o primească cei care şi-au recunoscut păcătoşenia şi sînt gata să o
părăsească (Ioan 9, 39-41). Dreptului mîndru, adică păcătosului care nu-şi vede
păcătoşenia sa, Mîntuitorul nu îi este de folos (Matei 9, 13).
Vederea păcatelor, vederea
căderii în care se află tot neamul omenesc, e un dar deosebit al lui Dumnezeu.
Cere să capeţi acest dar şi vei pricepe mai uşor cartea Doctorului Ceresc,
Evanghelia.
Străduieşte-te să-ţi
însuşeşti Evanghelia cu mintea şi cu inima, încît mintea ta, ca să zic aşa, să
plutească în ea, să trăiască în ea: atunci şi lucrarea ta cu înlesnire va
deveni lucrare evanghelică. Poţi să reuşeşti asta citind cu evlavie, cercetînd
cu deadinsul Evanghelia.
Preacuviosul Pahomie cel
Mare, unul din cei mai vestiţi părinţi ai vremurilor vechi, ştia pe dinafară
Sfînta Evanghelie şi socotea, prin descoperire dumnezeiască, învăţarea ei pe
dinafară drept o îndatorire de căpătîi a ucenicilor săi. Astfel, Evanghelia îi
însoţea pe aceştia pretutindeni, călăuzindu-i neîncetat.
Şi de ce în vremurile de
acum dascălul creştin nu ar împodobi ţinerea de minte a copilului nevinovat cu
Evanghelia, în loc s-o murdărească prin învăţarea fabulelor lui Esop şi a altor
nimicuri?
Ce fericire, ce bogăţie
este întipărirea Evangheliei în minte! Nu pot fi prevăzute întorsăturile sorţii
şi necazurile ce pot să ni se întîmple de-a lungul vieţii pămînteşti.
Evanghelia, odată întipărită în minte, poate fi spusă de cel orb, pe osîndit îl
însoţeşte în temniţă, vorbeşte în ţarină cu plugarul, călăuzeşte pe negustor la
tîrg, veseleşte pe cel bolnav în vremea chinuitoarei lipse de somn şi a grelei
singurătăţi.
Nu cuteza să tîlcuieşti tu
însuţi Evanghelia şi celelalte cărţi ale Sfintei Scripturi. Scriptura a fost
întocmită de către Sfinţii Prooroci şi Apostoli, întocmită nu după bunul plac,
ci din insuflarea Sfîntului Duh (2 Petru 1, 21). Aşadar, cum să nu fie o
nebunie tîlcuirea ei după bunul plac?
Sfîntul Duh, Care a grăit
prin Prooroci şi Apostoli cuvîntul lui Dumnezeu, l-a tîlcuit prin Sfinţii
Părinţi. Atît cuvîntul lui Dumnezeu, cît şi tîlcuirea lui sînt dar al Sfîntului
Duh. Numai această tîlcuire o primeşte Sfînta Biserică Ortodoxă! Numai această
tîlcuire o primesc adevăraţii ei fii!
Cel care tîlcuieşte după
bunul plac Evanghelia şi întreaga Scriptură leapădă prin aceasta tîlcuirea ei
de către Sfinţii Părinţi, de către Sfîntul Duh. Cel care leapădă tîlcuirea
Scripturii de către Sfîntul Duh leapădă, fără nici o îndoială, însăşi Sfînta
Scriptură.
Şi cuvîntul lui Dumnezeu,
cuvîntul mîntuirii, se face pentru cei ce îl tîlcuiesc cu obrăznicie mireasmă
spre moarte, sabie cu două tăişuri cu care aceştia se junghie pe sine
spre veşnică pieire (2 Petru 3, 16; 2 Corinteni 2, 15, 16). Cu această sabie
s-au omorît pe veci Arie, Nestorie, Eutihie şi alţi eretici care prin tîlcuirea
după bunul plac şi cu obrăznicie a Scripturii au căzut în hulă.
La cine voi căuta,
dacă nu la cel smerit şi blînd, care tremură de cuvintele Mele? (Isaia 66, 2), zice Domnul. Aşa să fii faţă de Evanghelie şi de Domnul,
Care este în ea. Părăseşte viaţa păcătoasă, părăseşte împătimirile şi
desfătările pămînteşti, leapădă-te de sufletul tău: atunci Evanghelia îţi va fi
la îndemînă şi lesne de pătruns.
Cel ce-şi urăşte
sufletul în lumea aceasta, a grăit Domnul,
sufletul pentru care, de la cădere încoace, iubirea de păcat s-a făcut o a doua
fire, s-a făcut însăşi viaţa sa îl va păstra pentru viaţa veşnică (Ioan
12, 25). Pentru cel ce iubeşte sufletul său, pentru cel care nu se hotărăşte să
se lepede de sine, Evanghelia râmîne închisă: acesta citeşte litera, însă
cuvîntul vieţii, fiind duh, rămîne acoperit de ochii lui printr-un văl cu
neputinţă de pătruns.
Cînd Domnul era pe pămînt
cu trupul Său cel preasfînt, mulţi L-au văzut şi totodată nu L-au văzut. Ce
folos dacă omul vede cu ochii trupeşti, pe care-i au şi dobitoacele, dar nu
vede nimic cu ochii sufletului, cu mintea şi cu inima? Şi în vremea de acum
sînt mulţi care citesc Evanghelia şi totodată nu o citesc niciodată, nu o
cunosc deloc.
Evanghelia, a zis un
oarecare preacuvios sihastru, se citeşte cu mintea curată şi se pricepe după
măsura împlinirii poruncilor cu fapta. Însă pătrunderea desăvîrşită a
Evangheliei nu poate fi atinsă prin sforţările omeneşti: ea este dar al lui
Hristos.
Duhul Sfint, sălăşluindu-se
în adevăratul şi credinciosul Său slujitor îl face şi desăvîrşit cititor şi
adevărat plinitor al Evangheliei.
Evanghelia zugrăveşte
însuşirile omului nou, care e Domnul din ceruri (1 Corinteni 15, 48). Acest om
nou este Dumnezeu după fire. Pe oamenii din sfînta Lui seminţie, care cred în
El şi se preschimbă după asemănarea Lui, El îi face dumnezei prin har.
Voi, ce vă tăvăliţi în
balta cea puturoasă şi murdară a păcatelor şi aflaţi în aceasta desfătare,
ridicaţi capetele voastre, priviţi la cerul curat: acolo este locul vostru!
Dumnezeu vă dă cinstea de a fi dumnezei; voi, lepădînd această cinste, vă
alegeţi „cinstea” dobitoacelor şi încă a celor mai necurate. Veniţi-vă în fire!
Părăsiţi balta cea rău-mirositoare; curăţiţi-vă prin mărturisirea păcatelor;
spălaţi-vă prin lacrimi de pocăinţă; împodobiţi-vă cu lacrimile duhului
înfrînt; urcaţi la cer: acolo vă cheamă Evanghelia. Cît aveţi lumina
(Evanghelia, în care e ascuns Hristos) credeţi în lumină, ca să fiţi fii ai
luminii (Ioan 12, 36).
Despre
citirea Sfinţilor Părinţi
Tovărăşiile şi societatea
au o mare înrîurire asupra omului. Tovărăşia şi apropierea unui învăţat aduce
multă ştiinţă, a unui poet multe gînduri şi simţiri înalte, a unui călător
multe cunoştinţe despre ţările străine, despre obiceiurile şi datinile altor
popoare. E limpede: tovărăşia şi apropierea Sfinţilor aduc sfinţenie. Cu
cel cuvios, cuvios vei fi, şi cu bărbatul nevinovat, nevinovat vei fi, şi cu
cel ales, ales vei fi (Psalmi 17, 28, 29).
Fă cunoştinţă cu Sfinţii
încă de pe acum din vremea vieţii pămînteşti, pe care Scriptura nici măcar nu o
numeşte viaţă, ci pribegie. Vrei ca în cer să te numeri în obştea lor, vrei să
fii părtaş al fericirii lor? Fă-te părtaş al lor încă de pe acum. Cînd vei ieşi
din casa trupului, te vor primi la ei ca pe un cunoscut, ca pe un prieten (Luca
16, 9). Nu este prietenie mai apropiată, nu este legătură mai strînsă decît
legătura unirii în cuget, a unirii în simţiri, a unirii în ţeluri (1 Corinteni
1, 10).
Însuşeşte-ţi gîndirea şi
duhul Sfinţilor Părinţi prin citirea scrierilor lor. Sfinţii Părinţi au atins
ţelul: mîntuirea. Şi tu vei atinge acest ţel prin mersul firesc al lucrurilor.
Fiind într-un cuget şi într-un suflet cu Sfinţii Părinţi, te vei mîntui.
Cerul i-a primit pe Sfinţii
Părinţii în fericitele sale sînuri. Prin acest fapt, el a dat mărturie că
gîndurile, simţirile şi faptele Sfinţilor Părinţi îi sînt plăcute. Sfinţii
Părinţi şi-au zugrăvit gîndurile, inima şi lucrarea în scrierile lor. Asta
înseamnă că scrierile Părinţilor sînt călăuză nerătăcită către cer, mărturisită
de cerul însuşi.
Toate scrierile Sfinţilor
Părinţi sînt alcătuite sub insuflarea sau înrîurirea Sfîntului Duh. Minunată
este conglăsuirea lor, minunată este ungerea lor de sus! Cel care se călăuzeşte
după ele are drept călăuză, fără îndoială Duhul Sfînt.
Toate apele pămîntului se
revarsă în ocean şi poate că oceanul este izvorul tuturor apelor pămîntului.
Toate scrierile Părinţilor se reunesc în Evanghelie, toate amintesc de ea, ca
să ne înveţe a împlini întocmai poruncile Domnului nostru Iisus Hristos;
izvorul şi sfîrşitul lor, al tuturor, e Sfînta Evanghelie.
Sfinţii Părinţi ne învaţă
cum să ne apropiem de Evanghelie, cum s-o citim, cum să o înţelegem aşa cum
trebuie, ce ajută şi ce împiedică înţelegerea ei şi ca atare, la început,
citeşte mai mult scrierile Sfinţilor Părinţi; iar după ce acestea te vor învăţa
cum să citeşti Evanghelia, citeşte cu precădere Evanghelia.
Să nu socoţi că-ţi e de
ajuns numai citirea Evangheliei, fără citirea Sfinţilor Părinţi! Acesta e un
gînd trufaş, primejdios. Mai bine să te aducă la Evanghelie Sfinţii Părinţi ca
pe un fiu iubit, ce a fost pregătit pentru aceasta prin scrierile lor.
Mulţi, toţi care i-au
lepădat nebuneşte şi cu trufie pe Sfinţii Părinţi, care s-au apropiat
nemijlocit, cu îndrăzneală oarbă, cu minte şi inimă necurate de Evanghelie, au
căzut în rătăcire pierzătoare. Pe aceştia i-a lepădat Evanghelia: ea îi
îngăduie la sine numai pe cei smeriţi.
Citirea cărţilor Părinţilor
e maica şi împărăteasa tuturor virtuţilor. Din citirea cărţilor Părinţilor
deprindem adevărata înţelegere a Sfintei Scripturi, credinţa dreaptă, vieţuirea
după îndreptarul poruncilor evanghelice, adînca cinstire pe care se cuvine să o
avem faţă de ele: într-un cuvînt, mîntuirea şi desăvîrşirea creştină.
După ce povăţuitorii
duhovniceşti s-au împuţinat, citirea scrierilor Părinţilor a devenit călăuza de
căpetenie pentru cei ce doresc să se mîntuiască şi chiar să atingă desăvîrşirea
creştină.
Cărţile Sfinţilor Părinţi,
aşa cum spune unul dintre ei, asemenea sînt unei oglinzi: privind în ele cu
luare aminte şi ades, sufletul poate să-şi vadă toate neajunsurile.
Iarăşi: aceste cărţi sînt
asemenea unui loc plin de leacuri; în el, sufletul poate să afle doctoria
mîntuitoare pentru fiecare dintre bolile sale.
Grăit-a Sfîntul Epifanie al
Ciprului: „Şi singură vederea cărţilor creştineşti mai pregetători spre păcat
ne face pe noi şi către dreptate ne îndeamnă să ne ridicăm.”
Pe Sfinţii Părinţi trebuie să-i
citim cu rîvnă, cu luare-aminte şi în chip statornic: vrăjmaşul nostru nevăzut,
care urăşte glasul adeverinţei (Pilde 11, 15), urăşte acest glas mai ales cînd
el vine din partea Sfinţilor Părinţi. Acest glas dă în vileag meşteşugurile
vrăjmaşului nostru, viclenia lui, descoperă cursele lui, felul în care lucrează
el: drept aceea, vrăjmaşul se înarmează împotriva citirii Sfinţilor Părinţi
prin felurite cugetări trufaşe şi hulitoare; se străduieşte să-l arunce pe
nevoitor în vîrtejul grijilor deşarte, ca să-l abată de la citirea cea
mîntuitoare, îl luptă prin trîndăvie, plictiseală, uitare. Din acest război
împotriva citirii Sfinţilor Părinţi trebuie să ne dăm seama cît de mîntuitoare
armă este ea pentru noi şi cît o urăşte vrăjmaşul.
Fiecare să citească din
Sfinţii Părinţi ceea ce se potriveşte cu felul său de viaţă. Pustnicul să-i
citească pe Părinţii care au scris despre liniştire; monahul care vieţuieşte în
chinovie, pe Părinţii care au scris povăţuiri pentru viaţa chinovială;
creştinul care trăieşte în lume, pe Sfinţii Părinţi ce şi-au rostit poveţele
pentru tot creştinul îndeobşte. Fiecare, în orice tagmă s-ar afla, să culeagă
belşug de povăţuire din scrierile Părinţilor.
Este neapărat trebuincioasă
citirea potrivită cu felul de viaţă al fiecăruia. Altminteri, ne vom umple de
gînduri chiar dacă sfinte, însă de neîmplinit cu fapta, care stîmesc o lucrare
neroditoare doar în închipuiri şi în dorinţe; faptele cucerniciei care se
potrivesc cu felul tău de viaţă îţi vor scăpa din mîini. Pe lîngă faptul că vei
deveni un visător sterp, gîndurile tale, aflîndu-se în neîncetată împotrivire
cu faptele, negreşit vor naşte tulburare în mintea ta, iar în purtarea ta,
nehotărîre; iar această tulburare şi această nehotărîre sînt apăsătoare şi
vătămătoare pentru tine însuţi şi pentru cei din jurul tău. Necitind după
rînduiala cuvenită Sfînta Scriptură şi pe Sfinţii Părinţi, lesne te poţi
abate de la calea mîntuitoare în hăţişuri de netrecut şi prăpăstii adînci, ceea
ce s-a şi întîmplat cu mulţi. Amin.
Nessun commento:
Posta un commento