ÎNVĂŢĂTURĂ
pentru cela ce vrea, să primească schima sau chipul
monahicesc; adică să se îmbrace în Sfântul şi Îngerescul chip al
Mantiei, cum se cade a se pregăti de seara, spre a se învrednici a
doua zi de Sfântul chip Îngeresc.
Înştiinţând Egumenul înainte cu câteva zile, prin duhovnic ori
prin altcineva din părinţi, pre cela ce va să-l tundă, ca să păzească
mai cu deadinsul rânduiala Bisericii, face pregătire pentru
veşmintele trebuincioase, care sunt: Cămaşa de lână, Dulamă,
Crucea Paraman, Brâu de curea, Rasa, Călţuni noi, Papuci sau
bocanci, Potcap, Mantie, Camilafcă, şi metanii. Aceste toate fiind
pregătite în seara cea înainte de tundere, prin unul din duhovnici
sau părinţi, după rugăciunea dupăcinării trimite hainele arătate
de le pune înaintea icoanei Mântuitorului, afară de cămaşă şi de
călţuni, cu care cela ce va a se tunde trebuie să se îmbrace după
utrenie. Iar de vor fi mai mulţi fraţi spre tundere, pun veştmintele
pre la toate icoanele cele mari de rând. Şi după o oră sau două din
noapte, porunceşte Egumenul unuia dintre duhovnici să aducă
înaintea sa pre cel pregătit spre tundere, şi venind acesta, îl
învaţă Egumenul din Sfintele Scripturi: ce este călugăria, cum se
cade a petrece viaţa monahicească în înfrânare, supunere şi
adevărată ascultare, Şi câte îl va lumina Dumnezeu îl învaţă şi-i
descoperă. Şi eliberându-l îi zice a fi cu privighere în acea noapte,
îndeletnicindu-se cu citirea şi rugăciunea, şi să-şi spele capul spre
a fi curat şi cu sufletul şi cu trupul.
În acest chip petrecând acea noapte până la utrenie, îndată ce
vor lovi în tocă să se afle în Biserică, şi să asculte rânduiala până
la sfârşit cu mare luare aminte, Iar după sfârşitul utreniei, ieşind
din Biserică să se îmbrace cu cămaşa cea de lână şi cu călţuni,
mai luând şi vre-o haină pre de asupra, vre-o blăniţă ori răsuşoară.
Iar când vor toca de ore, îndată mergând în Biserică, să şadă în
tinda Bisericii unde şi orele se citesc. Şi în timpul orei a treia,
merge împreună cu duhovnicul cel rânduit de Egumen, înlăuntrul
Bisericii, şi luând binecuvântare de la Egumen, sau în lipsă, de la
strana Egumenească, merg înaintea uşilor împărăteşti, şi fac
acolo o metanie mare, apoi sărută toate Icoanele cele mari şi la
Proschinitar, făcând la fiecare Icoană mai înainte de a o săruta
două metanii, şi pre urmă una; apoi venind în mijlocul bisericii,
fac iarăşi trei metanii şi spre coruri câte una, cerând iertăciune,
tot aşa şi la stranele cele mai de jos.
Apoi mergând iarăşi în tinda Bisericii, se aşează într-o strană
până după intrarea cea mică (vohod) a Sfintei Liturghii. Iar după
intrare împărţind eclesiarhul lumânări la fraţi, merge duhovnicul
cel rânduit (luând binecuvântare de la Egumen, sau, de la strana
sa, în lipsă) în tindă; dezbracă de haine pre cela ce are a fi tuns,
lăsându-l numai în cămaşă şi în călţuni, cu capul gol; când încep
cântăreţii după troparele de, rând ale zilei, a cânta: Braţele
părinteşti. Apoi îl ia pre sub mantie, învelindu-l ca să nu se vadă,
numai capul lăsându-i afară, şi stă cu dânsul în mijlocul tindei
Bisericii. Şi în timp ce se cântă braţele părinteşti, vin cântăreţii
împreună cu toţi fraţii cu luminări aprinse în tinda bisericii. Deci
terminând corul întâi troparul, începe al doilea cor tot acelaşi
tropar, şi cântându-l jumătate începe a merge încet intrând în
Biserică, şi mai întârziind cu intrarea până va începe iarăşi corul
întâi acelaşi tropar a-l cânta. Şi aşa intrând în Biserică încet,
Duhovnicul urmează pre cântăreţi având pre sub mantie pre cela
ce are a se tunde, şi mergând puţin mai înainte de uşa Bisericii,
face cel rânduit spre tundere o închinăciune şi o metanie.
Ajungând la mijlocul bisericii face de asemenea o închinăciune şi
o metanie; apoi dinaintea uşilor împărăteşti, unde se cade a fi un
covor aşternut spre aceasta, făcând o închinăciune şi o metanie
lângă marginea covorului, cade cu faţa la pământ pre covor,
întinzând şi mâinile pre lângă cap înainte. Iar Egumenul sau
duhovnicul cel rânduit să-l tundă, îi face semn să se scoale,
atingând cu mâna sa capul lui. Apoi urmează întrebările şi
răspunsurile ce se văd mai departe.
Când însă nu este Liturghie, tunderea se face în acest chip:
Preotul zice: Binecuvântat este Dumnezeul nostru…, corul:
Amin. Sfinte Dumnezeule…, şi după Tatăl nostru; Că a Ta este
Împărăţia.. Şi Troparul aceasta glasul al 6-lea: Miluieşte-ne pre noi
Doamne miluieşte-ne…, Mărire…, Doamne miluieşte-ne pre noi…,
Şi acum…, Uşa milostivirii deschide-o nouă…, şi după aceste
cântăm Troparul aceasta glasul I-iu de trei ori: Braţele
părinteşti…, şi cele următoare.
Nessun commento:
Posta un commento