RÂNDUIALA
Schimei celei mari, sau a marelui şi Îngerescului chip
De cu seara se aduc înlăuntrul bisericii veşmintele celui ce
voieşte a primi Sfântul Chip şi se pun în altar la poalele Sfintei
Mese. Iar la Utrenie se cântă canonul următor, făcându-se
începutul aşa: Binecuvântând Preotul zicem:
Mărire Ţie Dumnezeul nostru, mărire Ţie, Împărate Ceresc…, şi
după Tatăl nostru…, că a Ta este Împărăţia…, Doamne miluieşte
(de 12 ori), Mărire…, Şi acum…, Veniţi să ne închinăm (de trei ori).
Psalmul 50, Miluieşte-mă Dumnezeule…, şi îndată începem:
Canonul
A căruia acrostih la greci este:
Dă-mi Hristoase, mie celui încercat, bun sfârşit
Cântarea I-a, glasul al 2-lea Irmos:
Veniţi popoare să cântăm cântarea lui Hristos Dumnezeu,
Celui ce a despărţit marea, şi a trecut pre poporul pre care la
eliberat din robia Egiptenilor, că s-a prea mărit.
stih: Miluieşte-mă, Dumnezeule miluieşte-mă
Primeşte, Mântuitorule Hristoase, pre cela ce a alergat la
a Ta iubire de oameni, carele acum vine către Sfântul Chip,
cu dor sufletesc şi cu cuget de fapte bune.
Învredniceşte-mă, Bunule Stăpâne, a ridica sarcina şi a
veni sub jugul Tău cel bun, nimicind sarcina greşalelor mele
celor multe, ca un mult-Milostiv.
Binevoieşte ca eu de acum să scap de alunecarea
păcatului, ştergând cu roua harului întinăciunea greşalelor
mele celor nenumărate.
Mărire…
Cela ce pentru noi ai purtat trup şi, ca un îndurat, ai
primit pentru noi moarte, curăţeşte, Îndurate, pre Cela ce se
apropie de Tine, de întinăciunile cele trupeşti.
Şi acum…
Scăpare şi solitoare şi acoperământ luminos te-am
câştigat pre Tine noi, care crezându-te pre Tine Născătoare
de Dumnezeu, Preasfântă, ne învrednicim dumnezeieştii
priviri.
Cântarea 3-a Irmos:
Întăreşte-ne pre noi întru Tine, Doamne, Cela ce prin lemn
ai omorât, păcatul şi înrădăcinează frica Ta în inimile
noastre ale celor ce Te lăudăm pre Tine.
Curăţeşte, Hristoase, pre servul Tău, carele aleargă la
Tine şi învredniceşte-l de viaţa cuvioşilor, ca să petreacă cu
bună credinţă şi dreptate.
Acest dumnezeiesc Chip dă-l credinciosului servului Tău,
care se apropie de Tine, ca schimbare de viaţă, prefacere şi
curăţire de greşale.
Unule Bunule, Carele nu voieşti moartea oamenilor,
numără, îndurate, în ceata Sfinţilor pre servul care cade la
Tine.
Mărire…
Primindu-mă pre mine cela ce acum voiesc a călători pre
a Ta cale, şi a alege viaţă purtătoare de Cruce, curăţeşte-mă
de greşalele de mai înainte, Iubitorule de oameni.
Şi acum…
Blestemul Evei l-ai dezlegat, Curată, născând pre Cela ce
a izvorât tuturor binecuvântarea necheltuită, pre
Mântuitorul lumii, Maică Fecioară.
Catismala, glasul al 4-lea
Prosomia: Degrabă ne întimpină...
Cei ce voiţi a veni în urma Mea, zice Domnul, lepădaţi-vă
din inimă de legăturile cele lumeşti: de părinţii ce v-au
născut, de copii şi de femei, de fraţi şi de prieteni, de averi şi
de case, de rudenii şi de servi, şi primiţi chemarea Apostolilor
Mei.
Cântarea a 4-a, Irmos:
Auzit-am, Doamne, auzul rânduielii Tale, şi Te-am
preamărit, Unule Iubitorule de oameni.
Pre mine, cela ce mă întorc, primeşte-mă, Cuvinte a lui
Dumnezeu, ca pre desfrânatul de demult, şi ca pre vameşul,
Unule Iubitorule de oameni.
Răscumpărător al nostru Te-ai făcut răscumpărând lumea
prin Cruce; pentru aceasta cad la Tine scapă-mă Stăpâne.
Pre mine cela ce sunt însemnat cu harul, şi cu lumina
dumnezeieştii Tale cunoştinţe, arată-mă oaie turmei Tale
celei cuvântătoare.
Mărire…
Cela ce ai ridicat pre Lazăr din morţi; şi pre mine cel
omorât de boldul păcatului, înviază-mă Stăpâne.
Şi acum…
Binecuvântată Preacurată, Maica lui Dumnezeu, cu solirea
Ta şi cu dumnezeiescul acoperământ, păzeşte-mă pre mine,
Stăpână.
Cântarea a 5-a Irmos:
Dătătorule de lumină, şi făcătorul veacurilor, Doamne,
întru lumina poruncilor Tale îndreptează-ne pre noi, că afară
de Tine pre alt Dumnezeu nu ştim.
Prin ascultarea Ta Hristoase, neascultarea noastră ai
nimicit, ca un Dumnezeu, şi ai arătat nouă intrarea
Împărăţiei Tale prin pocăinţă şi credinţă.
Văzându-mă, Hristoase pre mine cela ce mi-am petrecut
viaţa în lenevire, statorniceşte-mă în luarea aminte de
îngrijirea mea, şi îmbracă-mă în zaua dreptăţii.
Cela ce prin credinţă şi prin baia renaşterii m-ai spălat de
blestemul strămoşesc, acum spală-mă în izvoarele lacrimilor
pre mine cel întinat cu greşale cumplite.
Mărire…
Pre mine cel plecat şi împilat la pământ de sarcina cea
grea şi omorâtoare a păcatelor, Stăpâne îndreptează-mă cu
mâna Ta cea purtătoare de viaţă.
Şi acum…
Întocmai fiind cu Tatăl după figura cea neîncepută, Te-ai
făcut asemenea nouă, născându-Te din Maică neispitită de
nuntă, cu ale căreia rugăciuni, Dumnezeu omule
mântuieşte-mă pre mine.
Cântarea a 6-a Irmos:
De adâncul păcatelor fiind cuprins, chem adâncul
îndurării Tale cel neurmărit, scoate-mă din stricăciune,
Dumnezeule.
Să nu treci cu vederea plăsmuirea Ta, Stăpâne; ci
mântuieşte-mă cu harul crucii Tale şi cu preţiosul Tău
Sânge, care L-ai vărsat din dumnezeiască Costa Ta.
Precum la început din nefiinţă m-ai plăsmuit, aşa
mântuieşte-mă pre mine cel pierdut cu păcatele mele, iarăşi
căutându-mă ca un păstor Bun şi de oameni Iubitor.
Mărire…
Învredniceşte-mă, Iubitorule de oameni, a mă împărtăşi
de fericitele nădejdi, ce sunt gătite tuturor celor vrednici de
Tine, a cărora viaţă fă să o urmez.
Şi acum…
Cela ce m-a plăsmuit cu mâini nestricăcioase, iarăşi din
nou m-a închipuit pre mine cel foarte netrebnic, deplin
luându-mă din pântecele Tău Stăpână, ca un Îndurat.
Condac, glasul I-iu
Braţele părinteşti grăbeşte a le deschide mie, că în
desfrânări mi-am cheltuit viaţa mea; spre bogăţia cea
necheltuită a îndurărilor Tale căutând acum, Mântuitorule,
inima mea cea sărăcită nu o trece cu vederea; că Ţie
Doamne, întru umilinţă strig: Păcătuit-am, Părinte, la cer şi
înaintea Ta.
Cântarea a 7-a, Irmos:
Chipul cel de aur fiind închinat în câmpia Deira, cei trei
tineri ai Tăi au dispreţuit porunca cea fără de Dumnezeu; şi
aruncaţi în mijlocul focului fiind rouraţi cântau:
binecuvântat eşti Dumnezeule al părinţilor noştri.
Îndreptând la Tine căile mele şi inima mea, Bunule, prin
înnoirea dumnezeiescului Duh, din nou plăsmuieşte-mă pre
mine cela învechit, înfrumuseţându-mă cu frumuseţea
Sfinţirii Tale pre mine cela ce-ţi strig: binecuvântat eşti
Dumnezeul părinţilor noştri.
De mâna mea cea dreaptă ca un bun luându-mă, arată-mă
drept păzitor de viaţa cea plăcută Ţie spre a mă sui la
desăvârşirea vieţii, strigând: binecuvântat eşti Dumnezeul
părinţilor noştri.
În trândăvire mai înainte petrecându-mi viaţa eu ticălosul,
vin acum către Tine Stăpâne, încrezându-mă numai în
bunătatea şi îndurarea Ta, şi cad strigând Ţie: binecuvântat
eşti Dumnezeul Părinţilor noştri.
Mărire…
Cu suflarea Crucii şi cu adierile cinstitului şi
dumnezeiescului Tău Duh, povăţuieşte-mă la limanul
măritei Tale voi, şi învredniceşte-mă spre moştenirea
cerurilor, ca să-Ţi cânt Ţie: binecuvântat eşti Dumnezeul
părinţilor noştri.
Şi acum…
Pre Dumnezeu Mântuitorul şi Răscumpărătorul lumii L-ai
născut, prea Curată; pre Carele acum roagă-L să îmbrace cu
buna cuviinţă şi strălucire a virtuţilor şi cu harul ascezei pre
cei ce cântă: binecuvântată eşti ceea ce ai născut pre
Dumnezeu cu trup.
Cântarea a 8-a, Irmos:
Cuptorul cel cu foc oarecând în Babilon, lucrarea şi-a
împărţit cu dumnezeiasca poruncă: pre haldei arzându-i, iar
pre credincioşi rourându-i, care cântau: binecuvântaţi toate
lucrurile Domnului pre Domnul.
Învingere asupra diavolului ai dat nouă chipul Crucii Tale;
cu Carele surpăm uneltirile şi viclenele întărâtări ale
aceluia, strigând: binecuvântaţi toate lucrurile Domnului pre
Domnul.
Dat-ai nouă putere a reînnoii harul Botezului, prin
mărturisire, prin curăţia vieţii, prin vărsarea lacrimilor şi
prin adevărata pocăinţă, Iubitorule de oameni.
Dă servului Tău a supune minţii patimile trupului, prin
înfrânare, prin postire, prin chipurile vieţii celei mai bune,
cu depărtarea de cea mai rea şi prin neîncetata păzire a
poruncitor Tale.
Mărire…,
De sus reînnoieşte în noi semnele înfierii cu lucrarea şi
harul dumnezeiescului Tău Duh, ca Cela ce eşti lesne de
împăcat prin măiestria iubirii de oameni şi a bunătăţii celei
neasemănate.
Şi acum…,
Rupe lanţurile greşalelor şi înscrisul păcatului acestuia
care cu linişte şi cu cucernicie vine la chipul cel
dumnezeiesc, Preacurată, păzindu-l întărit în credinţa
ortodoxă.
Cântarea a 9-a Irmos:
Fiul Părintelui celui fără de început, Dumnezeu şi
Domnul, întrupându-se din Fecioara s-a arătat nouă, ca să
lumineze cele întunecate, şi să adune cele împrăştiate.
Pentru aceasta pre Născătoarea de Dumnezeu cea în totul
cântată, să o mărim.
Dă-mi mie, Cuvinte al lui Dumnezeu, să vieţuiesc vrednic
de chemare şi Sfântul Chip, şi şterge întinăciunea păcatului
meu şi gândurile greşalelor, mult-Milostive, cu
dumnezeiescul Tău har.
Mântuitor numindu-Te, mântuieşte-mă, mă rog Ţie, pre
mine cela ce vin la Tine cu inimă curată, şi ridicându-mi
greutatea răutăţii mele, ca un singur Îndurat, cu
compătimire odihneşte-mă, precum Te-ai făgăduit,
Atotputernice.
Hristos, acum dăruieşte, fiind Bun şi Îndurat,
dumnezeieşti haruri celor ce vin la Dânsul şi se apropie cu
multă cucernicie de dumnezeiescul tron al harului, dându-le
dar de bunătate nestricăcioasă.
Mărire…
Cuvinte, Carele ai putere confăptuitoare, cu voirea Ta,
arată-ne servitori vrednici de Evanghelia Ta, şi
învredniceşte-ne, cu rugăciunile Sfinţilor Tăi, Dătătorule de
viaţă, a plini făgăduinţele ce Ţi le-am dat.
Şi acum…
Ceea ce eşti cu totul neprihănită, roagă pre Fiul Tău Cel
Îndurat, ca cela ce cu credinţă se apropie de dumnezeiescul
Chip, să ajungă cu cucernicie mult doritul scop al pusniciei;
că pre tine Preacurată, apărătoare te-am câştigat.
Apoi stihirile glasul al 2-lea
Prosomia: Când de pre lemn...
Pre mine, cela ce vin la Tine, cu credinţă povăţuieşte-mă
Stăpâne, punându-mă pre căile dreptăţii Tale, ca un singur-
Milostiv; şi mă ridică, Mântuitorule, pre mine cel cumplit
căzut şi pierdut de mulţimea greşalelor mele; căci
încrezându-mă în ajutorul Tău, vin la această viaţă
Îngerească, Iubitorule de oameni.
Fiind izvor de bunătăţi, Hristoase, Cela ce nu voieşti
moartea păcătoşilor, pentru negrăita milă, ci dăruieşti
pocăinţă credincioşilor, care cunosc, iconomia Ta cea
neajunsă, primeşte pre cela ce vine din inimă către
dumnezeiescul Chip, şi mântuieşte-l, fiindcă el cade la
iubirea Ta de oameni.
Mărire…
Peste zidul păcatului meu voi trece prin Tine
Mântuitorule, şi mă voi mântui; că Tu ai plătit datoria mea,
şi cu preţ m-ai răscumpărat pre mine cel robit, arătând
bogăţia bunătăţii Tale, şi voind a izvorî adânc de îndurare
tuturor celora ce Te laudă pre Tine, Iubitorule de oameni.
Şi acum…
Pentru toţi te rogi, ceea ce eşti Bună, care scapă cu
credinţă la mâna Ta cea puternică; că altă mijlocitoare de-a
pururea în nevoi şi întristări nu avem noi păcătoşii către
Dumnezeu, fiind însărcinaţi cu multe păcate, Maica
Dumnezeului celui Preaînalt; pentru aceea cădem către tine:
Mântuieşte de toată întâmplarea pre servii tăi.
NB. În timpul orei a treia, cela ce va să primească marele Chip,
aflându-se de la început în Biserică, merge împreună cu cela ce
are să-l ducă pre sub mantie, şi ia bine cuvântare de la Egumen,
sau în lipsă, de la strană, sărută sfintele icoane, precum s-a spus
mai pre larg la rânduiala Chipului celui mic. Apoi stă în tinda
bisericii până la intrarea cu Evanghelia.
Iar după intrare, se zic troparele zilei, apoi următoarele
Antifoane.
Antifonul I, glasul al 4-lea:
Voit-am cu lacrimi a şterge înscrisul greşalelor mele,
Doamne, şi prin pocăinţă a bineplăcea Ţie în celălalt timp al
vieţii mele; dar vrăjmaşul mă amăgeşte şi luptă asupra
sufletului meu. Doamne mai înainte de a pieri cu totul
mântuieşte-mă pre mine.
Cine înviforându-se şi alergând la limanul Acesta, nu se
mântuieşte? Sau cine, chinuindu-se şi căzând la Doctorul
Acesta, nu se vindecă? Făcătorule a toate şi Doctore al celor
bolnavi, Doamne, mai înainte de a pieri cu totul, mântuieştemă.
Oaie sunt din cuvântătoarea Ta turmă, şi alerg către Tine
Păstorul Cel Bun, caută-mă, Dumnezeule, pre mine cela
rătăcit şi mă miluieşte.
Mărire… Şi acum… a Născătoarei
Din toate primejdiile scapă pre servii Tăi, binecuvântată
de Dumnezeu Născătoare, ca să te mărim pre Tine, nădejdea
sufletelor noastre.
Antifonul al 2-lea glasul al 4-lea.
În fântâna cea tainică a renaşterii luând înfiere şi
răscumpărare, prin neîngrijire şi greşale cheltuindu-mi
viaţa, Bunule, acum strig Ţie: Dăruieşte-mi izvor de lacrimi
de pocăinţă, şi spală întinăciunea păcatelor mele,
Atotputernice Mântuitorule, mult-Mmilostive.
Viforul păcatelor mă cuprinde, Mântuitorule şi ne mai
putând suferi viscolul, cad la Tine Unicul Cârmaci; întindemi
şi mie ca lui Petru mâna iubirii Tale de oameni şi mă
mântuieşte.
Mărire… Şi acum… a Născătoarei:
Scapă-ne din nevoile noastre, Maica lui Hristos
Dumnezeu, care ai născut pre Făcătorul tuturor; ca toţi să
strigăm Ţie: Bucură-te, singura protectoare a sufletelor
noastre.
Antifonul al 3-lea, glasul al 4-lea
Unde este împătimirea de lume? Unde este nălucirea
celor trecătoare? Au nu toate acestea le vedem pământ şi
cenuşă? Deci ce ne ostenim în deşert? Pentru ce nu părăsim
lumea şi să urmăm Celui ce strigă: Cela ce voieşte a merge
în urma dreptăţii, să ia Crucea Mea, şi va moşteni viaţa cea
veşnică.
stih: Veniţi, fiilor, ascultaţi-mă pre mine, frica Domnului vă voi
învăţa pre voi.
Veniţi toţi cei osteniţi şi însărcinaţi, şi eu voi repausa pre
voi; ridicaţi jugul Meu asupra voastră, şi învăţaţi de la Mine,
că sunt Blând şi Umilit cu inima, şi veţi afla repaus sufletelor
voastre.
stih: Rătăcit-am ca o oaie pierdută, caută pre servul Tău, că
poruncile Tale n-am uitat.
Oaie sunt din turma Ta cea cuvântătoare, şi către Tine
alerg Păstorule cel Bun; caută-mă pre mine cel rătăcit,
Dumnezeule, şi mă miluieşte.
Apoi: Veniţi să ne închinăm şi să cădem, şi să plângem înaintea
Domnului, celui ce ne-a făcut pre noi.
Doamne, Doamne caută din cer şi vezi, şi cercetează via
aceasta, şi o deplineşte pre dânsa, pre care a sădit-o dreapta
Ta.
Mărire… Şi acum… a Născătoarei:
Singură curată şi nevinovată Fecioară, care ai născut pre
Dumnezeu fără de sămânţă roagă-L pre Acela să mântuiască
sufletele noastre.
NB. În timp ce se cântă acestea, se dezbracă de haine cela ce
are a primi marele Chip, şi rămânând numai în cămaşa cea de
lână şi în călţuni, stă în mijlocul tindei Bisericii împreună cu cela
ce va să-l ducă pre sub mantie; şi terminându-se antifoanele
mergem în tindă cântând:
Tropar, glasul I-iu,
Prosomia: Mormântul Tău...
Braţele părinteşti grăbeşte a le deschide mie; că în
desfrânări am cheltuit viaţa mea; spre bogăţia cea
necheltuită a îndurărilor Tale, căutând acum, Mântuitorule,
inima mea cea sărăcită nu o trece cu vederea; că Ţie,
Doamne, cu umilinţă strig: păcătuit-am, Părinte, la cer şi
înaintea Ta. (numai odată)
Apoi îl întrebă Preotul zicând:
Întrebare: De ce ai venit frate căzând la Sfântul Altar şi la
această Sfântă societate.
Răspuns: Dorind viaţa ascetică, cinstite Părinte.
Întrebare: Doreşti a te învrednici de Îngerescul chip, şi a fi
rânduit în ceata Monahilor?
Răspuns: Aşa, ajutându-mi Dumnezeu, cinstite părinte.
Preotul: Cu adevărat bun şi fericit lucru ai ales, numai de îl
vei şi îndeplini. Pentru ca lucrurile cele bune cu osteneală se
câştigă, şi cu durere se îndeplinesc.
Întrebare: De bună voia ta, te apropii de Domnul.
Răspuns: Aşa ajutându-mi Dumnezeu, cinstite Părinte.
Întrebare: Nu de vre-o nevoie, ori silă?
Răspuns: Nu, cinstite Părinte.
Întrebare: Vei petrece în monastire şi în ascetism până la
cea din urmă a ta răsuflare?
Răspuns: Aşa ajutându-mi Dumnezeu cinstite părinte.
Întrebare: Te vei păzi pre sine-ţi în feciorie, în întreaga
înţelepciune şi în cucernicie?
Răspuns: Aşa ajutându-mi Dumnezeu, cinstite Părinte.
Întrebare: Păzi-vei până la moarte ascultarea către
proiestos şi către toată frăţimea în Hristos?
Răspuns: Aşa, ajutându-mi Dumnezeu, cinstite Părinte?
Întrebare: Răbda-vei toate supărările şi strâmtoririle vieţii
celei singuratice, pentru Împărăţia Cerurilor?
Răspuns: Aşa, ajutându-mi Dumnezeu, cinstite Părinte.
Vezi, fiule ce fel de făgăduinţe dai Stăpânului Hristos;
căci Îngerii sunt de faţă nevăzuţi, scriind mărturisirea ta
aceasta, de care vei fi şi întrebat la a doua venire a
Domnului nostru Iisus Hristos. Deci te povăţuiesc la viaţa
cea mai desăvârşită după cum s-a arătat a fi viaţa Domnului,
făcându-ţi cunoscut cele ce se cuvine ţie a le primi şi de ce
se cade a fugi. Deci, lepădarea de sine nu este altceva, după
Cela ce a zis, decât făgăduinţa Crucii şi a morţii. Cunoaşte
deci, că din ziua de astăzi te răstigneşti şi mori pentru lume
prin cea mai deplină lepădare de dânsa. Căci te lepezi de
născători, de fraţi, de femeie, de copii, de părinţi, de rudenii,
de societăţi, de prieteni, de cunoscuţi, de certurile din lume,
de griji, de proprietăţi, de averi, de deşarta şi zadarnica
dezmierdare şi mărire; şi te lepezi nu numai de cele acum
zise, ci încă şi de viaţa ta, după cuvântul Domnului care zice:
cela ce voieşte să vină după Mine, să se lepede de sine, şi săşi
ridice crucea sa şi să urmeze Mie. Deci de ai ales cu
adevărat a urma Lui şi doreşti fără minciună a te numi
ucenic al Lui, găteşte-te de acum nu spre repaus, nici spre
nepăsare, nu spre desfătări, nici spre altceva din cele pre
pământ înveselitoare şi îndulcitoare, ci spre lupte
duhovniceşti, spre înfrânarea trupului, spre curăţirea
sufletului, spre sărăcie deplină, spre plângere bună, spre
toate cele întristătoare şi dureroase ale vieţii celei
îmbucurătoare după Dumnezeu. Căci ai să fii şi flămând şi
însetat, şi gol, şi înjurat, şi batjocorit, şi defăimat, şi prigonit
şi înconjurat de multe alte întristări, prin care se
caracterizează viaţa cea după Dumnezeu; şi când vei pătimi
toate acestea, bucură-te, zice Domnul, că plata ta este multă
în ceruri. Deci cu bucurie bucură-te, şi cu veselie veseleştete,
că astăzi te-a ales şi te-a deosebit Domnul Dumnezeu de
viaţa cea lumească, şi te-a pus ca înaintea feţei Sale, în şirul
luptei monahiceşti, în ostăşirea vieţii îngereşti, în înălţimea
purtării ce duce la ceruri. Lui ai să serveşti Îngereşte, Lui ai
să te robeşti cu totul, cugetând la cele de sus, căutând pre
cele de sus; căci societatea noastră, după Apostol, este în
ceruri. O! chemare nouă! O! dar al tainei! Al doilea botez iei
astăzi, frate, prin prisosinţa darurilor Iubitorului de oameni
Dumnezeu, şi te curăţi de păcatele tale, şi fiu luminii te faci,
şi Însuşi Hristos Dumnezeul nostru se bucură cu Sfinţii Săi
Îngeri de a ta pocăinţă, junghiind viţelul cel mai îngrăşat. De
aceea portă-te vrednic de chemare, depărtează-te de
împătimirile deşarte, urăşte pofta ce te atrage la cele de jos;
strămută tot dorul tău către cele cereşti; nicicum să nu te
întorci înapoi ca să nu te faci stâlp de sare, ca femeia lui Lot,
sau ca un câine ce se întoarce la vărsătura sa; încât să se
împlinească pentru tine cuvântul Domnului: că nimeni,
punând mâna sa pre plug şi întorcându-se înapoi, este
îndreptat în Împărăţia Cerurilor. Pentru că nu este mică
primejdia pentru tine, făgăduindu-te acum a păzi toate cele
sus zise, apoi să negrijeşti făgăduinţa; şi sau să te reîntorci
la viaţa de mai înainte, sau să te depărtezi de la părintele
tău şi de la fraţii ce se pusnicesc împreună, sau rămânând
cu ei să vieţuieşti în defăimare zilele tale. Fiind-că vei avea
mai grea răspundere, decât mai înainte, la judeţul cel
înfricoşat şi nepărtinitor al lui Hristos, cu cât acum te
împărtăşeşti de mai mare har. Şi mai bine era ţie, după cum
zice vorba, a nu te făgădui, decât a te făgădui şi a nu
îndeplini, nici iarăşi să crezi, că în timpul trecut al petrecerii
tale aici, te-ai luptat îndeajuns cu puterile cele nevăzute ale
duşmanului; ci să ştii că mai vârtos de acum te vor
întâmpina mai mari lupte în războiul împotriva lui. Dar nu
va avea nicicum tărie asupra ta, aflându-te îngrădit cu credinţă
tare în Cela ce te povăţuieşte, şi cu dreptate în orice
ascultare şi umilinţă. Pentru aceasta, înlătură de la tine
neascultarea, contrazicerea, mândria, cearta, râvna, pizma,
mânia, strigarea, defăimarea, mâncarea pre ascuns,
cutezarea, prietenia parţială, măgulirea, sfada, cârtirea,
şoptirea, câştigarea numai pentru tine a vreunui lucru
deşert, şi toate celelalte feluri de răutate, pentru care vine
urgia lui Dumnezeu peste cei ce fac acestea, şi încep a se
înrădăcina într-înşii pierzătorul sufletelor. Dar mai vârtos în
locul acestora câştigă cele cuviincioase Sfinţilor: iubirea de
fraţi, liniştea, blândeţea, cucernicia, învăţarea cuvintelor
dumnezeieşti, citirea, păzirea inimii de la gândirile
spurcate, lucrarea după putere, înfrânarea, răbdarea până la
moarte, pentru care ai şi dat mai întâi făgăduinţele tale
Părintelui; şi în sfârşit, mărturisirea celor ascunse ale inimii
tale, după cum poruncesc dumnezeieştile învăţături. Căci
zice: Se botezau mărturisindu-şi păcatele lor.
Întrebare: Toate acestea le mărturiseşti aşa în nădejdea
puterii lui Dumnezeu, şi te îndatoreşti a stărui în aceste
făgăduinţe până la sfârşitul vieţii cu harul lui Hristos?
Răspuns: Aşa, ajutându-mi Dumnezeu, cinstite Părinte.
Apoi Preotul zice rugăciunea aceasta:
Deci, întru tot Înduratul şi mult-Milostivul Dumnezeu, care
deschide curatele îndurări ale neurmăritei Sale bunătăţi,
oricui vine la Dânsul cu dor şi cu dragoste fierbinte; cela ce a
zis: Că mai curând va uita femeia pre fiii săi decât Te voi uita
Eu pre tine; Acela ştiind şi dorinţa ta dând şi voinţei tale
puterea Sa spre plinirea poruncilor Lui, să te primească, să
te îmbrăţişeze, să te apere, şi să-ţi fie ţie zid tare despre faţa
duşmanului, piatră de răbdare, pricină de mângâiere,
dătător de întărire, dăruitor de sufletească cutezare,
conajutător la îmbărbătare; însoţindu-te la culcare, la sculare,
îndulcindu-te şi veselindu-ţi inima ta cu mângâierea
Sfântului Său Duh, învrednicindu-te şi de partea Sfinţilor şi
Cuvioşilor noştri Părinţi: Antonie, Eftimie, Sava şi toţi cei
împreună cu dânşii, cu care vei şi moşteni Împărăţia
Cerurilor, în Iisus Hristos Domnul nostru; căruia este
mărirea, stăpânirea, Împărăţia şi puterea, împreună cu
Tatăl, şi Sfântul Duh, acum şi pururea, şi în vecii vecilor,
Amin.
Apoi însemnând cruciş Preotul capul celui ce se catehizează,
după ce l-a însemnat de trei ori, întorcându-se spre răsărit, zice:
Domnului să ne rugăm
Stăpâne cel Atotţiitor, Preaînalte Împărate al măririi,
Carele împreună cu Cuvântul Tău cel viu şi ipostatic, şi cu
Duhul Adevărului, Carele de la Tine purcede, stăpâneşti
toată făptura cea văzută şi nevăzută; Dumnezeule ce şezi
pre Heruvimi, şi neîncetat eşti lăudat de glasul întreit Sfânt
Serafimilor, Căruia stau înainte mii de mii şi nenumărate
mulţimi de oşti ale Sfinţilor Îngeri şi Arhangheli; Tu eşti
lumina care luminează pre tot omul ce vine în lume, rugat
fiind de Sfânta Născătoarea de Dumnezeu şi pururea
Fecioara Măria, şi de toată Biserica Ta cea cerească, acelor
întâi născuţi în Ierusalim, caută cu ochi blând spre umilirea
servului Tău (N), care s-a făgăduit şi a mărturisit înaintea
multor martori că uneşte către harul înfierii cel dăruit lui de
la strămoşi şi către cel al împărăţiei Tale prin Sfântul Botez,
şi pre această chemare singuratică şi Îngerească; pentru
aceea, arată-l desăvârşit pre această piatră tare şi
duhovnicească a credinţei în Tine; întăreşte-l pre dânsul cu
tăria puterii Tale, îmbracă-l cu întrarmarea Sfântului Tău
Duh. Că lupta lui nu este contra sângelui şi trupului, ci
contra începătoriilor, contra stăpâniilor, contra domniilor
întunericului acestui veac, contra duhurilor vicleniei, încinge
coapsele lui cu puterea adevărului, îmbracă-l cu zaua
dreptăţii şi a bucuriei, şi încalţă picioarele lui spre gătirea
Evangheliei păcii. Înţelepţeşte-l pre dânsul să ia pavăza
credinţei cu care va putea stinge toate săgeţile vicleanului
cele înfocate, şi să primească coiful mântuirii, şi sabia
Duhului, care este cuvântul Tău, venind în ajutorul
negrăitelor suspinuri ale inimii lui. Numără-l pre dânsul cu
aleşii Tăi, ca să fie vas al alegerii Tale, fiu şi clironom al
împărăţiei Tale, fiu al luminii şi al zilei, al înţelepciunii, al
dreptăţii, al Sfinţirii şi răscumpărării. Fă-l pre el organ
armonios, psaltire înveselitoare a Sfântului Duh. Ca de aici,
cu folos dezbrăcându-se de omul cel vechi, cel stricat, de
amăgirea cea iubitoare de plăceri a şarpelui celui cu multe
chipuri, să se îmbrace în noul Adam cel plăsmuit după
Dumnezeu, în cuvioşie şi dreptate. Întăreşte-l pre dânsul ca
totdeauna să poarte pre trupul său rănile şi Crucea lui Iisus,
prin care lui lumea s-a răstignit, şi el lumii. Povăţuieşte-l să
meargă la adevărata virtute; iar nu după plăcerea
oamenilor, sau numai după plăcerea sa, având în răbdare
buna credinţă, iar în buna credinţă iubirea de fraţi şi
ascultarea. Dăruieşte-i lui priveghind, lucrând, dormind,
sculându-se în psalmi şi cântări duhovniceşti, să Te
privească Îngereşte cu inimă curată, şi să se închine Ţie
unicului Dumnezeu Celui viu şi Adevărat, spre nespusa lui
bucurie. Că a Ta este Împărăţia, stăpânirea şi puterea, şi Ţie
se cuvine toată mărirea, cinstea şi închinăciunea, Tatălui şi
Fiului, şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor,
Amin.
Altă rugăciune:
Domnului să ne rugăm
Sfinte Doamne al puterilor, Tatăl Domnului nostru Iisus
Hristos, binecuvintează pre servul Tău (N), pre care L-ai
chemat la duhovniceasca cămară nuntală şi învredniceşte-l
a fi rob al Tău cuvios. Înţelepţeşte-l pre dânsul; varsă peste
dânsul harul şi priceperea Duhului Tău celui înţelepţitor;
întăreşte-l pre el în războiul cel împotriva nevăzutului
vrăjmaş; linişteşte cu puternică tăria Ta întărâtările trupului;
dă lui a bineplăcea Ţie în laudă şi doxologire necontenită în
cântări la timp, în rugăciuni bine primite, în voinţă dreaptă,
în inimă umilită, în fapta vieţii, a blândeţii şi a adevărului.
Învredniceşte-l a bine plăcea Ţie în blândeţe, în iubire, în
desăvârşire, în cunoştinţă, în bărbăţie, şi a-ţi aduce Ţie
cântări, doxologii şi rugăciuni spre miros de bună miresmă.
Îndeplineşte viaţa lui în cuvioşie şi dreptate, ca având unirea
cu Tine neîntreruptă şi nepătată, să se învrednicească de
Împărăţia Ta cea cerească. Cu harul, cu îndurările şi cu
iubirea de oameni a Unuia-Născut Fiului Tău, cu Carele
binecuvântat eşti, împreună cu Preasfântul, Bunul şi deviaţă-
făcătorul Tău Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor,
Amin.
Apoi întinzând Preotul mâna spre Sfânta Evanghelie, care stă
pre Analog înaintea icoanei Mântuitorului, zice:
Iată Hristos stă aci de faţă nevăzut. Vezi că nimenea nu te
sileşte a veni la schima aceasta. Vezi că tu de bună voie
voieşti a primi logodirea acestui Chip mare şi Îngeresc?
Răspuns: Aşa, de bună voie, cinstite Părinte.
Şi după consimţirea lui zice:
Preotul: Ia foarfecele şi mi-l dă mie.
Pre carele luându-l de pre Sfânta Evanghelie, îl dă în mâna
Preotului odată, sărutându-i şi mâna şi foarfecele. Iar Preotul
luându-l zice:
Iată din mâna lui Hristos le iau. Vezi dar de cine te
apropii, cu cine te uneşti şi de cine te lepezi.
Apoi zice:
Binecuvântat este Dumnezeu, Carele voieşte ca toţi
oamenii să se mântuiască, şi la cunoştinţa adevărului să
vină; binecuvântat fie în vecii vecilor. Amin.
Deci Preotul îl tunde crucişi zicând:
Fratele nostru (N) îşi tunde părul capului său în numele
Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh. Să zicem pentru
dânsul: Doamne miluieşte.
CĂMAŞA
Apoi îmbrăcat fiind cu cămaşa apucând Preotul de mânecile cămăşii
şi binecuvântând zice:
Fratele nostru (N) se îmbracă în veşmântul dreptăţii şi al
veseliei marelui şi Îngerescului Chip; în numele Tatălui, şi al
Fiului, şi al Sfântului Duh. Să zicem pentru dânsul: Doamne
miluieşte.
Şi la fiecare stih, cela ce se îmbracă sărută mâna Preotului şi a
Egumenului de este de faţă şi veşmântul ce se binecuvintează. Iar
fraţii cântă: Doamne miluieşte, de trei ori.
Apoi ia Preotul dulama şi binecuvântându-o zice: Să zicem
pentru dânsul: Doamne miluieşte.
SCHIMA
Luând Preotul schima zice:
Fratele nostru (N) se îmbracă cu Cuculiul nerăutăţii, coiful
nădejdii de mântuire; în numele Tatălui, şi al Fiului, şi al
Sfântului Duh. Să zicem pentru dânsul: Doamne miluieşte.
ANALAVUL
Luând Preotul analavul zice:
Fratele nostru (N) ia Analavul; în numele Tatălui, şi al
Fiului, şi al Sfântului Duh, luând crucea pre umerii săi şi
urmând Stăpânului Hristos. Să zicem pentru dânsul:
Doamne miluieşte.
BRÂUL
Fratele nostru (N) îşi încinge mijlocul său cu puterea
adevărului; în numele Tatălui, şi al Fiului şi al Sfântului Duh.
Să zicem pentru dânsul: Doamne miluieşte.
RASA
Luând rasa şi bine cuvântându-o zice:
Să zicem pentru dânsul: Doamne miluieşte.
SANDALELE
Binecuvântând sandalele zice:
Fratele nostru (N) se încalţă cu sandalele spre gătirea
Evangheliei păcii; în numele Tatălui, şi al Fiului, şi al
Sfântului Duh. Să zicem pentru dânsul: Doamne miluieşte.
MANTIA
Luând Preotul mantia zice:
Fratele nostru (N) ia paliul marelui şi îngerescului Chip,
spre veşmânt de nestricăciune şi de curăţie; în numele
Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh. Să zicem pentru
dânsul: Doamne miluieşte.
POTCAPUL
Binecuvântând potcapul, zice:
Să zicem pentru dânsul: Doamne miluieşte.
CAMILAFCA
Preotul luând camilafca zice:
Fratele nostru (N) a luat marele şi Îngerescul Chip; în
numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh. Să zicem
pentru dânsul: Doamne miluieşte.
METANIILE
Apoi luând metaniile şi binecuvântându-le zice:
Să zicem pentru dânsul: Doamne miluieşte.
Deci îmbrăcat fiind, fraţii cântă troparele acestea, glasul al 4-
lea:
Îmbrăcaţi-vă în veşmântul mântuirii, încingeţi-vă cu
cingătoarea întregii înţelepciuni, primiţi semnul Crucii,
picioarele cele înţelegătoare întrarmaţi-le cu armele
înfrânării, şi veţi afla repaus sufletelor voastre.
Bucura-se-va sufletul meu de Domnul; că m-a îmbrăcat cu
veşmântul mântuirii şi haină de veselie a pus pre mine; ca
unui mire mi-a pus cunună, şi ca pre o mireasă cu frumuseţe
m-a înfrumuseţat.
Iar Preotul zice această rugăciune:
Doamne Dumnezeul nostru Cel credincios în făgăduinţele
Tale şi necăit în dăruirile Tale; negrăit în iubirea Ta de
oameni; Cela ce ai chemat făptura Ta cu chemare Sfântă şi
ai adus pre servul Tău (N) la viaţa Ta cea duhovnicească; dă
lui viaţă încuviinţată, purtare îmbunătăţită şi neosândită; ca
petrecând în Sfinţire să păzească neîntinată schima care a
îmbrăcat-o, cu puterea Ta. Prin cămaşă îmbrăcându-se în
dreptate, iar prin cingătoare împrejurându-se cu omorârea
trupului şi cu înfrânare; prin cuculiu şi-a pus coiful mântuirii;
iar prin analav s-a înfrumuseţat cu Crucea şi cu credinţa;
prin mantie se înarmează cu veşmântul nestricăciunii; iar
prin sandale ca să păşească în calea păcii şi a mântuirii,
spre a fi înfricoşat protivnicilor, neînvins de războinici,
străin de toată plăcerea şi pofta ruşinoasă; învăţându-se la
ascultare, petrecând în înfrânare, păşind după canonul
ascezei; ca în psalmi şi cântări duhovniceşti să laude
preacinstit şi Preaîncuviinţat numele Tău; şi urmând pre
urmele marelui proroc Ilie, şi a Sântului Ioan
Înaintemergătorului şi Botezătorului, să ajungă măsura
desăvârşirii, alergarea să împlinească, credinţa să o
păzească, şi să se îmbrace cu nestricăciunea Îngerilor, şi să
se numere împreună cu Sfânta Ta turmă, şi să câştige starea
cea de-a dreapta Ta, şi să audă fericitul glas: Veniţi
binecuvântaţii Părintelui Meu, de moşteniţi Împărăţia cea
gătită vouă de la întemeierea lumii. De care învredniceşte-ne
cu bunătatea Ta, Dumnezeule, şi pre noi a fi părtaşi.
Că eşti Dumnezeu al milei, al îndurărilor şi al iubirii de
oameni, şi Ţie mărire înălţăm, Tatălui, şi Fiului, şi Sfântului
Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor, Amin.
Preotul: Pace tuturor. Diaconul: Capetele noastre Domnului să
le plecăm.
Doamne Dumnezeul nostru, introdu pre servul Tău (N) în
duhovniceasca, Ta curte şi numără-l împreună cu turma Ta
cea cuvântătoare. Curăţeşte cugetul lui de poftele trupeşti şi
de amăgirea cea deşartă a vieţii acesteia, şi dă lui
necontenit aşi aduce aminte de bunurile ce aşteptă pre cei
ce Te iubesc pre Tine, şi s-au răstignit pre sine-şi în această
viaţă pentru Împărăţia Ta. Căci Tu eşti Păstorul şi veghetorul
sufletelor noastre, şi Ţie mărire înălţăm, Tatălui, şi Fiului, şi
Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor, Amin.
CRUCEA
Apoi luând Crucea Preotul zice:
A zis Domnul: De voieşte cineva a veni pre urma Mea, să
se lepede de sine, şi să-şi ridice Crucea sa, şi să urmeze mie.
FĂCLIA
Luând Preotul făclia aprinsă
Zis-a Domnul: Aşa să lumineze lumina voastră înaintea
oamenilor, ca să vadă faptele voastre cele bune şi să
mărească pre Tatăl vostru Cel din ceruri.
Apoi binecuvântând Preotul pre Schimonahul cel nou îl duce
de-l pune în strană şi de este Liturghie Preotul zice: Că Sfânt eşti
Dumnezeul nostru…, şi celelalte. Iar de nu este Liturghie, zice
ectenia aceasta:
Cu pace Domnului să ne rugăm…
Pentru pacea de sus…
Pentru pacea a toată lumea…
Pentru Sfânta Biserică aceasta...
Pentru PreaSfinţitul Mitropolitul nostru…
Pentru fratele nostru (N), pentru acoperirea lui de la
Dumnezeu, şi pentru ajutorul lui Domnului să ne rugăm.
Pentru ca neprihănit, neosândit şi neîmpiedicat să
plinească scopul chipului monahicesc, Domnului să ne
rugăm.
Pentru ca să se lumineze sufletul lui în înfrânare şi
asceză, Domnului să ne rugăm.
Pentru ca el să fie scăpat de toată pofta lumească şi de
aplecarea către rudeniile cele după trup, Domnului să ne
rugăm.
Pentru lăsarea păcatelor şi iertarea greşalelor lui, şi să fie
el mai pre sus de cugetele lumii, Domnului să ne rugăm.
Pentru ca să petreacă el în toată evlavia, cucernicia, şi
curăţia, Domnului să ne rugăm.
Pentru ca să lepede el pre omul cel vechi şi să se îmbrace
în cel nou, cel plăsmuit după Dumnezeu, Domnului să ne
rugăm.
Pentru lăsarea şi iertarea păcatelor lui.
Pentru ca să ne izbăvim noi de toată supărarea, mânia,
primejdia şi nevoia, Domnului să ne rugăm.
Apără, mântuieşte, miluieşte...
Pre Preasfânta, curata, preabinecuvântata...
Că Sfânt eşti Dumnezeul nostru, şi Ţie mărire înălţăm,
Tatălui, şi Fiului, şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii
vecilor, Amin.
Şi îndată, Câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi îmbrăcat,
Aliluia.
Prochimen, glasul al 3-lea:
Domnul este luminarea mea şi Mântuitorul meu de cine mă voi
teme?
stih: Domnul este scutitorul vieţii mele, de cine mă voi
înfricoşa?
Citire din Epistola către Efeseni a Sfântului Apostol Pavel: 6,10-17
Fraţilor, întăriţi-vă în Domnul şi în tăria puterii Lui.
Înbrăcaţi-vă în toată întrarmarea lui Dumnezeu, ca să puteţi
voi sta împrotiva măiestriilor diavolului. Că lupta noastră nu
este contra sângelui şi trupului, ci contra începătoriilor,
contra stăpânirilor, contra domniilor lumii întunericului
veacului acestuia; contra duhurilor vicleniei, din cele
cereşti. Pentru aceasta luaţi asupra-vă întrarmarea lui
Dumnezeu ca să puteţi sta împrotivă în ziua cea rea, şi toate
îndeplinindu-le să staţi. Staţi deci încingând mijlocul vostru
cu adevărul, şi înbrăcându-vă în zaua dreptăţii şi încălţânduvă
picioarele voastre întru gătirea Evangheliei păcii; peste
toate luând pavăza credinţei, prin care veţi putea stinge
toate săgeţile vicleanului cele înfocate; şi coiful mântuirii
primiţi, şi sabia Duhului, care este Cuvântul lui Dumnezeu.
Aliluia, glasul al 4-lea:
Săracul aceasta a strigat. Şi Domnul l-a auzit pre dânsul.
stih: Şi din toate supărările lui l-a scăpat pre dânsul.
Citire din Sfânta Evanghelie a lui Matei: 10;37-38,11;28-30
Zis-a Domnul: Cela ce iubeşte pre tată, sau pre mamă mai
mult de cât pre Mine, nu este vrednic de Mine; şi cela ce
iubeşte pre fiu, sau pre fiică mai mult decât pre Mine, nu
este vrednic de Mine. Şi cine nu-şi ia Crucea sa, şi să urmeze
după Mine, nu este vrednic de Mine. Veniţi la Mine toţi cei
osteniţi şi însărcinaţi, şi Eu vă voi repausa pre voi. Ridicaţi
jugul Meu asupra voastră, şi vă învăţaţi de la Mine, că sunt
Blând şi Umilit cu inima, şi veţi afla repaus sufletelor
voastre. Că jugul Meu este Bun, şi sarcina Mea uşoară este.
Şi după Evanghelie, ectenia aceasta:
Miluieşte-ne pre noi Dumnezeule după mare mila Ta.
Încă ne rugăm pentru lăsarea, şi iertarea păcatelor
servului lui Dumnezeu (N).
Preotul:
Că milostiv şi iubitor de oameni Dumnezeu eşti, şi Ţie
mărire înălţăm, Tatălui, şi Fiului, şi Sfântului Duh, acum şi
pururea, şi în vecii vecilor, Amin.
După aceea zice Preotul, deasupra capului celui ce a primit
Sfântul şi marele Chip Îngeresc, rugăciunea aceasta, la scoaterea
sau dezbrăcarea Cuculiului.
Mult-Îndurate Doamne, Carele ai dăruit servului Tău (N)
prin luarea Îngerescului Chip, Cuculiul, ca coif de nădejde al
mântuirii, păzeşte nerăpit de pre capul lui acest har al Tău,
strângând şi împuternicind agerimea minţii lui, spre a fi
neclătită de lovirile protivnicilor; căci călcând capul
preavicleanului şarpe, căruia s-a îngăduit a pândi călcâiul
lui, să-şi ridice ochii săi cei înţelegători către Tine, Capul cel
Înfricoşat şi Unic al tuturor. Că Tu eşti luminarea şi Sfinţirea
sufletelor noastre, şi Ţie mărire înălţăm, Tatălui, şi Fiului, şi
Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor, Amin.
Preotul: Pace tuturor. Diaconul: Capetele voastre Domnului să
le plecaţi.
Preotul:
Binecuvintează, Stăpâne, pre cela ce şi-a plecat capul Ţie,
Capului celui nevăzut şi singurului înţelept Dumnezeu,
sfinţeşte-l şi-l păzeşte de toată vătămarea, bântuirea văzută
şi nevăzută.
Că a Ta este Împărăţia, Stăpânirea şi puterea şi Ţie se
cuvine mărire, cinste şi închinăciune, Tatălui, şi Fiului, şi
Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor, Amin.
Apoi terminându-se Liturghia, se dă în mâini Schimonahului
celui nou, Evanghelia, şi mergând toţi fraţii pre rând, sărută
crucea şi Evanghelia, întrebându-l cum îi este numele; iar el
spunându-l, fraţii zic:
Să te mântuieşti în Domnul, frate, rugându-te şi pentru noi.
Până însă se face sărutarea, se cântă această stihiră, glasul I-iu,
idiomelă.
Să cunoaştem, fraţilor, puterea Tainei; că pre fiul cel
desfrânat, carele de la păcate a alergat la casa părintească,
preabunul părinte preîntâmpinându-l îl sărută, şi iarăşi îi
dăruieşte semnele măririi sale, şi săvârşeşte tainică veselie
cu cei de sus, jertfind viţelul cel îngrăşat; ca noi să ne
purtăm în totul vrednici de Iubitorul de oameni Tată ce L-a
jertfit, şi de Preamărita jertfă, Mântuitorul sufletelor noastre.
Şi după aceea ieşind din Biserică, merge Schimonahul cel nou
la Egumen pentru binecuvântare. Când se fac şi cele ce s-au arătat
la Chipul cel mic.
Se cuvine ca Schimonahul cel nou să-şi schimbe cu totul
vieţuirea din putere în putere, după Apostolul, făcându-se ca un
mort pentru lume până la moartea sa, şi silindu-se a ajunge în
bărbat desăvârşit întru măsura vârstei plinirii lui Hristos. Iar mai
ales acum, în şapte zile să se lase de tot lucrul, afară de citire,
îndeletnicindu-se numai cu rânduiala Bisericii şi a chiliei sale. În
aceste şapte zile nu se dezbracă, nici de veşmintele marelui şi
Îngerescului Chip.
Nessun commento:
Posta un commento