lunedì 5 novembre 2018

CE SE CITEŞTE DUPĂ PATRUZECI DE ZILE FEMEII CE A NĂSCUT

CE SE CITEŞTE DUPĂ PATRUZECI DE ZILE

FEMEII CE A NĂSCUT

După plinirea a 40 de zile, iarăşi se aduce pruncul la biserică,

pentru ca să se înbisericească, şi se aduce de maica sa, fiind

curăţită acum şi spălată, de faţă fiind şi naşul, ce la primit din

botez. Iar Preotul face început, zicând: Binecuvântat este

Dumnezeul nostru… Sfinte Dumnezeule… Preasfântă Treime…

Tatăl nostru… Că a Ta este Împărăţia...

Apoi Troparul zilei, sau al Sfântului, ce se va întâmpla de rând,

iar de vei vrea, zi cele de mai sus ale Întâmpinării.

După aceasta: Mărire… Şi acum…

Doamne pentru rugăciunile tuturor Sfinţilor, şi ale

Născătoarei de Dumnezeu, pacea Ta dă-o nouă, şi ne

miluieşte pre noi, ca un îndurat.

Iar mama plecându-şi capul împreună cu pruncul face Preotul

semnul crucii pre el; apoi atingându-se de capul lui, zice rugăciunea

aceasta:

Domnului să ne rugăm

Doamne Dumnezeule, Atotţiitorule, Tatăl Domnului

nostru Iisus Hristos, care cu cuvântul Tău toată firea cea

cuvântătoare şi cea necuvântătoare o ai creat, şi toate din

nefiinţă în fiinţă le-ai adus, Ţie ne rugăm, şi pre Tine te

chemăm, pre roaba Ta (N), ce o ai mântuit cu voia Ta,

curăţeşte-o de tot păcatul şi de toată spurcăciunea, ca,

venind la biserica Ta cea Sfântă, să se învrednicească fără

osândire a se împărtăşi cu Sfintele Tale Taine.

Se cade a şti că de va fi murit pruncul, se citeşte rugăciunea

numai până aici, apoi se zice ecfonisul acesta:

Că bun şi iubitor de oameni Dumnezeu eşti, şi Ţie mărire

înălţăm, Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi

în vecii vecilor, Amin.

Iar de trăieşte pruncul, atingându-te de capul lui, citeşti şi

aceasta până la sfârşit:

Şi pre acest prunc, născut dintr-însa, binecuvintează-l,

creşte-l, sfinţeşte-l, înţelepţeşte-l fă-l întreg la minte şi bine

priceput; că Tu l-ai produs pre aceasta, şi i-ai arătat lui

aceasta lumină simţită, ca să se învrednicească şi de lumina

cea înţelegătoare, la timpul, ce ai hotărât, şi să se numere

cu turma Ta cea Sfântă, prin Unul-Născut Fiul Tău, cu Carele

binecuvântat eşti, cu Preasfântul şi bunul şi de-viaţăfăcătorul

Tău Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor, Amin.

Preotul: Pace tuturor. Capetele noastre Domnului să le plecăm

Rugăciunea pentru maica pruncului:

Doamne Dumnezeul nostru, Carele ai venit în lume

pentru mântuirea neamului omenesc vino şi la roaba Ta

aceasta (N), şi o învredniceşte pre ea pentru rugăciunile

cinstitei preoţii, a se adăposti în Sfânta sobornicească

Biserica Ta, şi a afla intrare în Biserica măririi Tale; şi o

învredniceşte pre dânsa a se cumineca cu cinstitul Trup, şi

Sânge al Hristosului Tău. Spală-o pre dânsa de întinăciunea

trupului, şi de necurăţia sufletului, după plinirea acestor

patruzeci de zile; ca învrednicindu-se a intra în Biserica Ta

cea Sfântă, să preamărească împreună cu noi prea Sfânt

numele Tău, al Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, acum

şi pururea şi în vecii vecilor, Amin.

Şi de va fi murit pruncul, fă aici apolisul; iar de este viu,

urmează toate pre rând, până în sfârşit.

Rugăciunea aceasta spre prunc

Domnului să ne rugăm

Doamne Dumnezeul nostru, Carele în a patruzecea zi

prunc Te-ai adus în templul legii de Maria, cea neispitită de

nuntă, Sfânta Ta Mamă, şi ai fost ţinut în braţele dreptului

Simeon; Însuţi Stăpâne Atotputernice, şi pre acest prunc, ce

s-a adus spre a se înfăţişa Ţie făcătorului tuturor,

binecuvintează-l şi spre tot lucrul bun şi bine plăcut Ţie

creşte-l, depărtând de la dânsul toată puterea protivnică cu

însemnarea crucii Tale; că tu Doamne eşti Cela ce păzeşti

pruncii, ca învrednicindu-se Sfântului Botez să dobândească

partea aleşilor Împărăţiei Tale, fiind păzit cu noi, prin darul

Sfintei, de o fiinţă şi nedespărţitei Treimi. Că Ţie se cuvine

toată mărirea, cinstea şi închinăciunea împreună cu

Părintele Tău Cel fără început, şi cu Preasfântul şi bunul şi

de-viaţă-făcătorul Tău Duh, acum şi pururea, şi în vecii

vecilor, Amin.

Preotul: Pace tuturor. Capetele voastre Domnului să le plecaţi

Dumnezeule, Părinte Atotţiitorule, Carele prin profetul

Tău, marele glăsuitor Isaia ai prevestit nouă întruparea din

Fecioară a Unuia-Născut Fiului Tău şi Dumnezeului nostru,

Carele în zilele cele de apoi cu bună voirea Ta şi cu

conlucrarea Sfântului Duh, pentru mântuirea noastră a

muritorilor, a primit cu îndurarea cea nemăsurată, a se face

prunc dintr-însa şi după cele scrise în legea Ta cea Sfântă, a

voit a se aduce în templu după plinirea zilelor curăţeniei,

fiind adevărat legiuitor, şi în braţele dreptului Simeon a

primit a fi ţinut; preînchipuirea acestei taine la profetul mai

sus zis arătat am cunoscut-o prin cărbunele din cleşte; a

căreia urmare o avem şi noi credincioşii în legea harului.

Însuţi şi acum Doamne, Cela ce păzeşti pruncii,

binecuvintează pre pruncul aceasta şi pre părinţii şi naşii

lui, şi-l învredniceşte pre dânsul la timpul cuvenit şi

renaşterii celei din apă şi din Duh; numără-l pre dânsul cu

turma Ta cea Sfântă a oilor celor cuvântătoare, care se

numesc cu numele Hristosului Tău. Că tu eşti Cela ce petreci

întru cei de sus, şi priveşti spre cei umiliţi, şi Ţie mărire

înălţăm, Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi

în vecii vecilor, Amin.

Apoi luând Preotul pruncul, face cu dânsul semnul crucii

înaintea uşilor Bisericii, zicând:

Îmbisericească-se robul lui Dumnezeu (N) în numele

Tatălui şi al Fiului, şi al Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în

vecii vecilor, Amin.

După aceea îl introduce în Biserică zicând:

Intra-voi în casa Ta, închinamă-voi spre Biserica cea

Sfântă a Ta.

Şi venind în mijlocul Bisericii zice iarăşi aceasta:

Îmbisericească-se robul lui Dumnezeu (N)

Apoi adaugă:

În mijlocul Bisericii Te voi lăuda.

După aceia îl aduce înaintea uşilor altarului zicând:

Îmbisericească-se robul lui Dumnezeu (N)

Şi de va fi parte bărbătească îl introduce în Sfântul altar,şi îl

atinge de cele patru laturi ale sfintei Mese, iar de va fi parte

femeiască numai până la uşile altarului zicând:

Acum slobozeşte pre robul Tău Stăpâne, după cuvântul

Tău în pace, că văzură ochii mei mântuirea Ta, pre care ai

gătit înaintea feţei tuturor popoarelor; lumină spre

descoperirea neamurilor, şi mărire poporului Tău Israil.

După aceea pune pruncul dinaintea uşilor altarului, iar naşul

sau mama pruncului închinându-se de trei ori îl ia şi iese, iar

Preotul face apolisul aşa:

Cela ce a voit a se ţine în braţele dreptului Simeon,

pentru a noastră mântuire, Hristos adevăratul Dumnezeul

nostru, pentru rugăciunile Preacuratei sale maici, şi ale

tuturor Sfinţilor, să ne miluiască şi să ne mântuiască ca un

bun şi de oameni iubitor.

Nessun commento:

Posta un commento