După Sfinţii Părinţi, cel
mai important lucru pe care ar trebui să-l facem - atît în bolile trupeşti, cît
şi în cele duhovniceşti, ultimele de altfel fiind cauzele primelor - este să ne
spovedim cum trebuie (Sfîntul Nicodim Aghioritul) şi la cine trebuie (Sfîntul
Simeon Noul Teolog). Spovedania este cheia mîntuirii - cum spunea unul dintre
cei mai mari duhovnici din zilele noastre. Spovedania adevărată - pentru că
este şi una mincinoasă, din nefericire des întîlnită azi, şi este aşa pentru că
cei ce o fac, şi duhovnicii, şi penitenţii nu ţin seama de voia lui Dumnezeu
din Sfînta Scriptură şi de canoanele şi scrierile Sfinţilor Părinţi -
spovedania adevărată, aşadar, ar trebui să fie lucrul de care să ne aducem
aminte unul altuia cît mai des, în fiecare zi. Din sfaturile preoţilor, şi mai
ales ale duhovnicilor, şi chiar din discuţiile mai scurte pe care aceştia le-ar
avea cu cineva, îndemnurile către spovedanie ar trebui să nu lipsească. Atît
doar că ar trebui să le aducă aminte mereu celor pe care îi îndeamnă la aceasta
că spovedania trebuie făcută cum o cer Sfinţii Părinţi şi la acei duhovnici
care pot să ducă spre mîntuire sufletele noastre. Fără adaosul acesta foarte
important, îndemnul la spovedanie este, dacă am judeca trupeşte, ca şi cum ai
îndemna pe cineva la un medic care nu ştie medicină şi face mai mult rău
bolnavului, ucigîndu-l cu zile cum se zice.
Spovedania adevărată - şi
adesea vom folosi zicerea aceasta, avînd în vedere că destui fac o spovedanie
mincinoasă şi nemîntuitoare - ne ajută să ieşim întăriţi duhovniceşte din
necazurile de tot felul şi din ispitele noastre, fiind răspunsul la toate
problemele pe care le avem. Ea este adevăratul medicament universal. Însă, după
cum spun Sfinţii Părinţi şi pe ei îi vom cita mereu, fiind singurul izvor
adevărat de la care ne putem adăpa duhovniceşte, spovedania „s-a făcut astăzi
(aşadar încă de acum vreo două veacuri) [...] o taină prea puţin folositoare” -
după cum spune Sfîntul Nicodim Aghioritul. Cei mai mulţi dintre creştini se
mărturisesc rar (o dată pe an sau cel mult în cele patru posturi), iar alţii şi
mai rar (la cîţiva ani o dată) şi nici atunci nu o fac cum trebuie şi la cine
trebuie, cum am mai spus. Căci tot Sfîntul Nicodim Aghioritul zice: „Alţii -
majoritatea zicem noi, văzînd realitatea tristă din zilele noastre - e adevărat
că se mărturisesc, însă nu precum se cuvine, pentru că nu se spovedesc cu cea
mai cuviincioasă cercetare a conştiinţei şi a păcatelor lor, nici cu zdrobirea
şi umilinţa cea trebuincioasă, nici cu o voinţă hotărîtoare ca de acum înainte
să nu mai păcătuiască, nici cu facerea canonului care se cuvine - căci acestea
toate alcătuiesc mărturisirea cea plăcută lui Dumnezeu.” De aceea, în chip cu
totul deosebit trebuie să ne facem un obicei din a ne cerceta conştiinţa în
fiecare seară cu privire la păcatele săvîrşite în timpul zilei, avînd în vedere
în chip deosebit cele şapte păcate de moarte (după unii Sfinţi Părinţi, opt),
din care - după Sfinţii Părinţi - se nasc toate celelalte păcate. Apoi, în urma
cercetării conştiinţei, să vedem care sînt cele mai grave dintre păcatele
noastre, să vedem pricinile lor şi să ne străduim cu toată puterea a le părăsi,
înlocuindu-le cu faptele bune opuse lor. Trebuie să fim convinşi că, dacă nu
fugim mai întîi de pricinele păcatelor, nu o să sporim duhovniceşte.
Din nefericire pentru noi
toţi, cercetarea conştiinţei sau luarea aminte la sine - care erau lucruri de
căpetenie la Sfinţii Părinţi (vezi la Sfîntul Ioan Gură de Aur, la Avva
Dorotei, la Sfîntul Simeon Evlaviosul, la Sfîntul Ignatie Briancianinov şi la
alţii) - nu mai este preţuită astăzi. Rari sînt duhovnicii
care cer fiilor lor duhovniceşti să se cunoască bine pe sine sau fac din lucrul
acesta parte din canonul dat la spovedanie. De aceea, credincioşii nu
înaintează duhovniceşte, sau prea puţini se folosesc de taina spovedaniei, deşi
unii se spovedesc mai des. Aşa se face că mulţi îşi văd păcatele mai grosiere,
adică cele trupeşti, dar pe cele mai subţiri şi mai greu de biruit (precum sînt
mîndria şi slava deşartă) puţini şi le văd. Şi aceasta tocmai pentru că aceste
păcate subţiri presupun paza minţii şi rugăciune de toată vremea („Doamne
Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu miluieşte-mă pe mine păcătosul!”) şi
cercetarea zilnică a conştiinţei. Unii nu şi le văd pînă în ultima clipă a
vieţii lor, punîndu-şi în pericol mîntuirea. Nu degeaba Sfîntul Simeon Noul
Teolog cerea în învăţăturile sale ca „încă din copilărie orice om să înveţe a
se cunoaşte pe sine, să cunoască ce este şi cum îşi va sfîrşi viaţa.” (Ţelul
vieţii creştine, Editura Anastasia, 1996). Dar cauza principală a
spovedaniilor nefolositoare de suflet stă în faptul că creştinii zilelor
noastre nu-şi tratează bolile sufletului precum pe acelea ale trupului. Căci,
dacă se îmbolnăvesc trupeşte, caută să meargă la cei mai mari doctori; însă,
cînd e vorba de bolile sufleteşti, prea puţin simţindu-le gravitatea sau
nemaisimţind-o de loc, ei se spovedesc la oricine, iar nu la duhovnici iscusiţi
(adică cei care canonisesc după Canoanele Sfinţilor Părinţi).
Nessun commento:
Posta un commento