Păcatele care opresc de la Sfânta
Împărtăsanie si canonisirea lor după Sfintele Canoane
(Molitfelnicul Mare de Chisinău, ed.1820, pag.501-527.)
- Fermecătorii sau vrăjitorii, 20 de ani să nu
se împărtăsească.
- Cei care se duc la fermecători, 6 ani să nu
se împărtăsească.
- Cei care dau în cărti, care dau cu bobii,
care ghicesc în cafea, care dau cu ghiocul, care descântă si cei care se
duc la ei; cei care poartă talismane, mărtisoare, buruieni descântate sau
altceva de acest fel; cei care pun semne la copii si la vite să nu se
deoache, 6 ani să nu se împărtăsească.(Canonul 61 Trulan.)
- Cine cheamă vrăjitori sau fermecători pentru
a face rău altora, ca un ucigas se socoteste si 20 de ani să nu se
împărtăsească.(Canonul 72 al Sfântului Vasile cel Mare.68.)
- Preacurvarii (Cei căsătoriti, desfrânând cu
persoane străine căsătorite se numesc preacurvari.) , homosexualii
(Homosexuali se numesc aceia care desfrânează anal bărbat cu bărbat sau
bărbatul cu sotia lui desfrânând in chipul arătat mai sus.), cei care se
împreună cu dobitoacele, cei ce se împreună cu femeile lor peste fire
(împreunarea peste fire este atunci când bărbatul sau o femeie îsi fac
demonica plăcere sarutându-se unde nu trebuie.), 15 ani să nu se
împărtăsească.
- Curvarii (Curvie se cheamă atunci când doi
necăsătoriti sau văduvi desfrânează.), sapte ani să nu se împărtăsească.
- Cine va curvi cu sora lui de un tată si de o
mamă, 20 de ani să nu se împărtăsească.
- Cine va curvi cu nora sau cu mama soacrei, 11
ani să nu se împărtăsească.
- Cine va curvi cu cumnata lui sau cu vara
primară, 10 ani să nu se împărtăsească.
- Cine va curvi cu a doua vară, 9 ani să nu se
împărtăsească.
- Cine va curvi cu nasa care 1-a botezat, 20 de
ani să nu se împărtăsească.
- Cine va curvi cu cumătra, adică cu mama nasei
care a botezat, cine va curvi cu două surori sau, femeia, cu doi frati, 11
ani să nu se împărtăsească.
- Cine va curvi cu mama vitregă si cine a
desvirginat o fecioară mai mică de 12 ani, acela 12 ani să nu se
împărtăsească.
- Cel ce a curvit cu femeia sa peste fire(împreunarea
peste fire este atunci când bărbatul sau o femeie îsi fac demonica plăcere
sarutându-se unde nu trebuie.), să nu se împărtăsească 15 ani; la fel si
femeia se canoniseste dacă a fost cu voia ei; iar dacă a fost silită
(adică fară voia ei), 6 ani să nu se împărtăsească.
- Cel ce s-a
căsătorit a doua oară, 1 an să nu se împărtăsească.
- Cel ce s-a căsătorit a treia oară, 10 ani să
nu se împărtăsească; iar de are copii si are sub 40 de ani, 5 ani să nu se
împărtăsească. Dacă a trecut de 40 de ani si are copii, să nu i se mai
îngăduie a treia căsătorie.
- A patra căsătorie nu este îngăduită; iar dacă
cineva a încheiat-o, acea căsătorie să se desfacă si 8 ani să nu se
împărtăsească.
- Dacă se va împreuna cineva înainte de cununia
religioasă, 1 an să nu se împărtăsească.
- Dacă cineva va curvi cu mama logodnicei lui
sau cu o altă rudă a ei, acea căsătorie se opreste.
- Cel ce a facut malahie (Onania), 40 de zile
să mănânce hrană uscată si să facă câte o sută de mătănii pe zi, si cu
mare căintă în suflet hotărându-se de a nu mai gresi; se poate împărtăsi
cu Sfintele Taine. Dacă nu îndeplineste canonul arătat mai sus, 1 an să nu
se împărtăsească.
- Femeia fiind în timpul periodului, adică în
zilele necurătiei ei, să nu se împreune cu bărbatul si nici în biserică nu
poate să intre, însă ia anaforă si aghiazmă, ori să sărute sfintele
icoane, mai înainte de opt zile, adică mai înainte de a fi trecut periodul
ei. Dacă femeia, după opt zile nu s-a facut bine, atunci mai prelungeste
timpul până s-a facut deplin sănătoasă. In duminici si sărbători, miercuri
si vineri si în cele patru sfînte posturi de peste an, sotul ei si sotia
să se păstreze în curătie ( Pentru duminici si sărbători sotul si sotia să
nu aibă împreunare de vineri orele 24 si până duminică orele 17. Cei căsătoriti
dorind să se împărtăsească la praznice, sărbători duminica, sau în oricare
alt timp să aibă 7 zile. fără împreunare înainte si trei zile după
împărtăsanie. Cei tineri. însă, de curând căsătoriti, pot să se
împărtăsească cu trei zile de curătie mai înainte de a se împărtăsi, si o
zi după aceea.).
- Cei care fac malahie unul cu altul sau femeie
cu femeie, 80 de zile să se canonisească mâncând hrană uscată în toate
zilele si facând câte o sută de mătănii pe zi. De nu va împlini acest
canon, 2 ani să nu se împărtăsească si să facă câte o sută de mătănii pe
zi.
- Cel ce a ucis de bunăvoie, 20 de ani să nu se
împărtăsească.
- Cel ce a ucis fară voia lui (din greseală),
10 ani să nu se împărtăsească.
- Cel ce a ucis în război sau apărându-se de
tâlhari, 3 ani să nu se împărtăsească.
- Cel ce de bunăvoia lui s-a lepădat de Hristos
si revine, la sfârsitul vietii lui să se împărtăsească.
- Cel ce din cauza chinurilor s-a lepădat de
Hristos, 8 ani să nu se împărtăsească.
- Cel ce a furat si singur a spus fapta sa,
după ce va înapoia cele furate, 1 an să nu se împărtăsească; iar dacă a
fost descoperit de altii, 2 ani să nu se împârtăsească si să înapoieze
cele furate sau costul lor, dacă nu le mai are.
- Jefuitorii de morminte, 10 ani să nu se
împărtăsească.
- Furtul de cele sfinte, fie din biserică sau
din altă parte, 15 ani să nu se împărtăsească.
- Călcătorii de jurământ, ca si cei care au
jurat strâmb, 10 ani să nu se împărtăsească.
- Cei ce joacă în horă, cad sub afurisenie (Afurisenie
înseamnă despărtire si lepădare de la Biserica Ortodoxă).
- De se va căsători un bărbat cu o femeie
evreică sau o femeie ortodoxă cu un bărbat evreu sau cu bărbat eretic, sau
bărbatul ortodox cu femeie eretică, acea căsătorie să se desfacă; dar dacă
iudeul sau ereticul primeste credinta ortodoxă, atunci căsătoria să rămână
încheiată.
- De va muri pruncul nebotezat din neglijenta
părintilor, acestia 3 ani să nu se împărtăsească si să facă câte o sută de
mătănii pe zi.
- Femeia care si-a omorât pruncul fară să vrea,
în timpul somnului, 7 ani să nu se împărtăsească.
- Femeile care îsi omoară pruncii în pântece,
care avortează sau fac raclaj, 10 ani să nu se împărtăsească, iar dacă se
feresc să nu facă copii, 1 an să nu se împărtăsească.
- Femeia care pierde pruncul fară voia ei, 1 an
să nu se împărtăsească.
- Cel ce ocărăste sau batjocoreste pe cineva,
trei zile să se afurisească si să mănânce numai pâine cu apă. pentru că:
" ... cel ce va zice fratelui meu nebun, vinovat este de gheena
focului " (Matei XIII, 12).
- De va avea cineva vrajbă asupra altuia si
unul dintre ei moare fară ca ei să se fi împăcat, cel rămas în viată se
opreste de la Sfânta Impărtasanie 1 an, si timp de 40 de zile va merge la
mormântul celui mort si-si va cere iertare cu lacrimi de durere, si va
face câte 50 de mătănii pe zi.
- Dacă va ocărî si va batjocori cineva pe
părintii săi, cu greu canon să se canonisească, iar dacă îi va bate, pe
unul ca acela numai arhiereul, iar la mare nevoie si preotul, poate a-l
dezlega de acel mare păcat si numai după ce si-a împlinit canonul ce i-a
fost dat si numai după ce si părintii lui iarăsi 1-au primit si 1-au
iertat.
- Părintii care îsi neîndreptătesc copii, pe
unii iubindu-i iar pe altii defâimându-i, desi ei sunt cu bună cuviintă,
si nu le impart drept zestrea ce li se cuvine, dacă nu se vor îndrepta să
fie lipsiti de Sfânta împărtăsanie si lepădati de Biserică, adică să se
afurisească.
- Acela care ar ocărî, ar bârfi, ar necinsti
sau ar bate pe vreun preot, chiar dacă ar fi preotul vinovat, unul ca acela
va fi dat anatemei si lepădat de la Biserică ca unul ce s-a îndepărtat de
Sfânta Treime si la un loc cu Iuda va fi partea lui si 2 ani să nu se
împărtăsească, chiar de 1-ar lerta preotul, căci zice Scriptura: "Pe
mai marele poporului tău să nu-1 vorbesti de rău".
- Cel învrăjbit cu cineva, mai înainte de a se
împăca, nu poate intra în biserică si nici să trimită prinos si să facă
câte 50 de mătănii pe zi până ce se va împăca cu cel pe care 1-a supărat,
cerându-si iertare cu toată umilinta, iar dacă acela este vinovat si tot
el nu vrea să se împace, vina rămâne asupra lui, iar acesta nu mai este
sub canon.
- Dacă va mânca cineva de dulce miercurea sau
vinerea precum si în Postul Pastelui, 2 ani să nu se împărtăsească (Fără
numai cei ce au pogorământ deoarece sunt în armată, pe santiere, în cămine
etc.).
- Dacă va
intra cineva ca să se roage cu ereticii: catolicii, protestantii,
adventistii, pocăitii, tudoristii, baptistii si altii de acest fel, dau
dacă va mânca la praznicele lor, unul ca acela să se afurisească si dacă
nu.se va căi să se taie cu totul de la Biserica lui Hristos, ca unul ce a
căzut din har.
- Dacă va
lucra cineva în duminici sau în sărbători, să se afurisească, fară numai
dacă va face aceasta fară voia lui.
- Acela care
nu merge la Sfânta Liturghie trei duminici la rând, să se afurisească,
fară numai dacă este greu bolnav, încât să nu poată iesi din casă.
- Dacă a
stiut cineva despre altul că păcătuieste si nu 1-a oprit, cu toate că
putea să-1 oprească, unul ca acela să se canonisească, la fel cu acela
care a săvârsit păcatul.
- Dacă
cineva se împodobeste ca să facă sminteală si se dă cu mirodenii, dacă îsi
vopseste părul, unghiile, fata, sprâncenele si buzele, să se afurisească
(Canonul 103 Trulan).
- Sinucigasului
nu i se face prohodire (înmormântare cu preot) si nici în cimitir nu se
îngroapă; aceasta însă numai dacă n-a fost inconstient (nebun) când s-a
sinucis.
- Dacă cineva ar vrea să intre în cler, dar a
căzut în vreunul din păcatele prevăzute mai sus la punctele: 1 până la 19
inclusiv, de la 23 si până la 27 inclusiv, acela nu se mai poate face
preot.
Extrase din " ÎNDRUMĂTORUL BUNULUI CRESTIN " (editia 1997) - de Arhimandrit GHERONTIE GHENOIU
Nessun commento:
Posta un commento