lunedì 5 novembre 2018

RÂNDUIALA SFINŢIRII APEI CELE MICI

RÂNDUIALA SFINŢIRII APEI CELE MICI

care se face la ziua întâi a fiecărei luni sau la orice trebuinţă

Ştiut să fie că este datină prea bună şi de suflet folositoare a se

face în biserici, în mânăstiri şi prin case, Sfinţirea apei la fiecare

zi întâi, stropind oamenii, mânăstirile, chiliile şi casele mirenilor

şi toate ale lor. Această apă Sfinţindu-se de Duhul Sfânt, prin

rugile preoţilor; are multe feluri de urmări bune, după cum arată

ectenia Sfinţirii şi rugăciunea de la ea. Prin stropirea cu

agheasmă se alungă spiritele viclene de tot felul şi din tot locul;

se iartă păcatele cele mici zilnice; mintea se curăţeşte de lucrurile

întinate şi se îndreaptă spre rugă; aduc dar, pază, înmulţirea

câştigului şi orice îndestulare; bolile se alungă şi se dă sănătate

sufletului şi trupului. În scurt: toţi cei ce o primesc cu credinţă,

iau sfinţenie şi binecuvântare. Pentru aceasta datori sunteţi voi

preoţilor să vă învăţaţi poporenii voştri a o primi cu credinţă spre

marele lor folos.

Începând Preotul: Binecuvântat este Dumnezeul nostru…, noi

zicem: Mărire Ţie Dumnezeul nostru, Mărire Ţie; Împărate

ceresc…, Sfinte Dumnezeule (de trei ori), Tatăl nostru…, Că a Ta

este Împărăţia…, Doamne miluieşte (de 12 ori), Mărire…, Şi

acum…, Veniţi să ne închinăm (de trei ori), şi Psalmul 142:

Doamne auzi rugăciunea mea, ascultă cererea mea; întru

adevărul Tău. auzi-mă, întru dreptatea Ta. Şi să nu intri la

judecată cu robul Tău, că nu se va îndrepta înaintea Ta tot

cel viu. Că a prigonit vrăjmaşul sufletul meu, împilat-a la

pământ viaţa mea. Pusu-m-au în întunecime, ca pre morţii

veacului şi s-a mâhnit întru mine duhul meu; întru mine s-a

turburat inima mea. Adusu-mi-am aminte de zilele cele din

început, cugetat-am la toate lucrurile Tale, la faptele

mâinilor Tale am gândit. Tins-am către Tine mâinile mele;

însetat-a de Tine sufletul meu, ca un pământ fără de apă.

Degrabă auzi-mă Doamne, slăbit-a duhul meu. Să nu întorci

faţa Ta de la mine, ca să nu mă asemăn celor ce se pogoară

în mormânt. Auzită fă mie dimineaţa mila Ta, că spre Tine

am nădăjduit. Arată-mi mie, Doamne, calea în care voi

merge, că la Tine am ridicat sufletul meu. Scoate-mă de la

vrăjmaşii mei, Doamne, că la Tine am scăpat. Învaţă-mă să

fac voia Ta, că Tu eşti Dumnezeul meu. Duhul Tău cel bun

mă va povăţui la pământ drept. Pentru numele Tău Doamne,

mă vei via, întru dreptatea Ta vei scoate din necaz sufletul

meu; şi întru mila Ta vei nimici pre vrăjmaşii mei şi vei

pierde pre toţi, cei ce necăjesc sufletul meu, că eu sunt robul

Tău.

Mărire… Şi acum… Aliluia (de trei ori)

Apoi: Dumnezeu este Domnul… glasul al 4-lea,

şi Troparele acestea:

Către Născătoarea de Dumnezeu acum cu grăbire să

alergăm noi păcătoşii şi umiliţii, şi să cădem cu pocăinţă

strigând din adâncul sufletului: Stăpână ajută îndurându-te

de noi; grăbeşte că pierim de mulţimea păcatelor; nu

întoarce pre robii tăi deşerţi, că pre tine singură nădejde team

câştigat. (de două ori)

Mărire… Şi acum…

Nu vom tăcea Născătoare de Dumnezeu pururea a vesti

puterile tale noi vrednicii; că de n-ai fi stătut tu înainte

rugându-te, cine ne-ar fi mântuit pre noi din atâtea nevoi?

Sau cine ne-ar fi păzit până acum liberi? Nu ne vom depărta

de la tine, Stăpână; că tu mântuieşti pre robii tăi pururea din

toate nevoile.

Psalmul 50

Miluieşte-mă, Dumnezeule, după mare mila Ta, şi după

mulţimea îndurărilor Tale, şterge fărădelegea mea. Mai

vârtos mă spală de fără de legea mea şi de păcatul meu mă

curăţeşte. Că fără de legea mea eu o cunosc şi păcatul meu

înaintea mea este pururea. Ţie unuia am greşit şi rău

înaintea Ta am făcut, ca să Te îndreptezi întru cuvintele Tale

şi să biruieşti când vei judeca Tu. Că iată întru fără de legi

m-am zămislit şi în păcate m-a născut maica mea. Că iată

adevărul ai iubit; cele nearătate şi cele ascunse ale

înţelepciunii Tale mi-ai arătat mie. Stropi-mă-vei cu isop şi

mă voi curaţi; spăla-mă-vei şi mai vârtos de cât zăpada mă

voi albi. Auzului meu vei da bucurie şi veselie; bucura-se-vor

oasele cele smerite. Întoarce faţa Ta de către păcatele mele

şi toate fărădelegile mele şterge-le. Inimă curată zideşte

întru mine, Dumnezeule, şi duh drept înnoieşte întru cele

din înăuntru ale mele. Nu mă lepăda pre mine de la faţa Ta

şi Duhul Tău cel Sfânt nu-l lua de la mine. Dă-mi mie bucuria

mântuirii Tale şi cu duh stăpânitor mă întăreşte. Învăţa-voi

pre cei fărădelege căile Tale şi cei necredincioşi la Tine se

vor întoarce. Mântuieşte-mă de sângiuiri, Dumnezeule,

Dumnezeul mântuirii mele; bucura-se-va limba mea de

dreptatea Ta. Doamne, buzele mele vei deschide şi gura mea

va vesti lauda Ta. Că de-ai fi voit jertfă, ţi-aş fi dat; arderile

de tot nu le vei binevoi. Jertfa lui Dumnezeu, duh umilit;

inimă înfrântă şi smerită Dumnezeu nu o va urgisi. Fă bine

Doamne, întru bună voirea Ta Sionului şi să se zidească

zidurile Ierusalimului. Atunci vei binevoi jertfa dreptăţii,

prinosul şi arderile de tot, atunci vor pune pre altarul Tău

viţei.

Deci cântăm troparele acestea, glasul al 6-lea

Irmos:

Ceea ce ai primit bucurie prin Înger, şi ai născut pre

Ziditorul tău, Fecioară, mântuieşte pre cei ce te măresc pre

tine. (de două ori)

Preasfântă Născătoare de Dumnezeu mântuieşte-ne pre noi

Lăudăm pre Fiul Tău Născătoare de Dumnezeu şi strigăm,

preacurată Stăpână de toată nevoia mântuieşte pre cei ce se

roagă Ţie.

Împăraţilor, Profeţilor, Apostolilor şi Mucenicilor, tu le

eşti lauda şi solitoarea lumii, cu totul neprihănită.

Toată limba ortodocşilor laudă şi fericeşte şi măreşte

curată naşterea ta, Marie dumnezeiască mireasă.

Mărire Ţie, Dumnezeul nostru, mărire Ţie

Dă-mi, Hristoase al meu şi mie nevrednicului iertare

datoriilor, rogu-mă, pentru rugăciunile celei ce Te-a născut,

ca un Îndurat.

Preasfântă Născătoare de Dumnezeu mântuieşte-ne pre noi

Întru tine mi-am pus nădejdile mele, Născătoare de

Dumnezeu, mântuieşte-mă cu rugăciunile tale, şi-mi

dăruieşte iertare greşalelor.

Înviază-mă ceea ce ai născut pre Dătătorul de viaţă şi

Mântuitorul, şi mă mântuieşte cu rugăciunile tale,

binecuvântată, nădejdea sufletelor noastre.

Ceea ce ai zămislit în pântecele tău pre Făcătorul tuturor,

Fecioară cu totul neprihănită, cu rugăciunile tale mântuieşte

sufletele noastre.

Născătoare de Dumnezeu ceea ce prin cuvânt ai născut

mai presus de cuvânt pre Cuvântul, întru tot lăudată, pre

Acela roagă-L să mântuiască sufletele noastre.

Îndurător fă pre judecătorul şi Fiul tău, cu rugăciunile

tale, Stăpână, mie celui ce am greşit mai mult decât tot

omul.

După datorie strigăm ţie: Bucură-te, Născătoare de

Dumnezeu curată, pururea Fecioară, rugându-ne cu

rugăciunile tale să ne mântuim.

Scuteşte-mă de focul cel veşnic, şi de muncile ce-mi stau

înainte, Născătoare de Dumnezeu, ca să te fericim pre tine.

Nu trece rugăciunea robilor tăi, rugămu-ne, întru tot

cântată Stăpână, ca să ne mântuim de toată nevoia.

Mântuieşte-ne de boli, de tot felul de dureri şi de nevoi,

pre noi cari scăpăm la acoperământul tău cel Sfinţit.

Minune străină este întru tine Născătoare de Dumnezeu,

că pentru noi, precum suntem noi, s-a născut din tine

Creatorul tuturor şi Dumnezeul nostru.

Biserica ta Născătoare de Dumnezeu, s-a arătat de boli

vindecătoare fără plată şi mângâiere sufletelor celor

întristate.

Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, care ai născut pre

Mântuitorul, mântuieşte de primejdii şi de toată nevoia pre

robii tăi.

Scapă de toată mânia cea viitoare pre robii tăi,

preacurată Stăpână, şi de toată vătămarea sufletească şi

trupească.

Mântuieşte cu rugăciunile tale, Fecioară Născătoare de

Dumnezeu, pre toţi cei ce aleargă la tine, şi-i scapă de toată

nevoia şi întristarea.

Cine năzuind la Biserica ta Născătoare de Dumnezeu, nu

ia curând tămăduire sufletului împreună şi trupului,

Preacurată?

Mărire Ţie Dumnezeul nostru, mărire Ţie

Rugat fiind de toţi Sfinţii, Îndurate, şi de cetele cele de

sus, curăţeşte-mă pre mine, pentru ceea ce Te-a născut.

Doamne odihneşte cu drepţii pre adormiţii robii Tăi

Iartă Mântuitorule, sufletele fraţilor noştri celor morţi

întru nădejdea vieţii, slăbeşte şi le lasă lor greşalele.

Preasfântă Născătoare de Dumnezeu mântuieşte-ne pre noi

Bucură-te curăţirea lumii, Fecioară; bucură-te, năstrapa şi

candela cea cu totul de aur a manei celei dumnezeieşti şi a

luminii, mireasă dumnezeiască.

Preasfântă Treime Dumnezeul nostru, mărire Ţie

Cântăm Ţie lui Dumnezeu celui în Treime, strigând cu

glasul întreit Sfânt, rugându-ne să câştigăm mântuire.

Preasfântă Născătoare de Dumnezeu mântuieşte-ne pre noi

O Fecioară, care ai născut pre Mântuitorul şi Stăpânul

lumii şi Domnul, pre Acela roagă-L să mântuiască sufletele

noastre.

Preasfântă Născătoare de Dumnezeu mântuieşte-ne pre noi

Bucură-te munte, bucură-te rug, bucură-te uşă, bucură-te

scară, bucură-te masă dumnezeiască, bucură-te ajutătoarea

tuturor, Stăpână.

Mărire Ţie Dumnezeul nostru, mărire Ţie

Pentru rugăciunile Maicii Tale celei preacurate, Îndurate

şi ale tuturor Sfinţilor Tăi, dăruieşte milele Tale poporului

Tău.

Sfinţilor Arhangheli şi Îngeri rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi

Pentru rugăciunile prea măriţilor Tăi arhangheli şi Îngeri,

şi ale cetelor celor de sus, bine păzeşte, Mântuitorule, pre

robii Tăi.

Sfinte Ioane Profetule şi Înaintemergătorule, roagă-te lui

Dumnezeu pentru noi

Pentru rugăciunile cinstitului şi preamăritului Tău

botezător, a Profetului şi Înaintemergătorului, Hristoase

Mântuitorul meu, păzeşte pre robii Tăi.

Sfinţilor preamăriţi Apostoli şi Mucenici şi toţi Sfinţii, rugaţi-vă

lui Dumnezeu pentru noi

Pentru rugăciunile preamăriţilor Apostoli şi ale

Mucenicilor, şi ale tuturor Sfinţilor, dăruieşte milele Tale

poporului Tău.

Sfinţilor fără de arginţi, rugaţi-vă lui Dumnezeu pentru noi

Pentru rugăciunile preamăriţilor celor fără de arginţi,

Născătoare de Dumnezeu, păzeşte pre robii tăi ca o solitoare

şi întărire lumii.

Mărire…

Pre Tatăl şi pre Fiul mărim şi pre Sfântul Duh zicând:

Treime Sfântă, mântuieşte sufletele noastre.

Şi acum…

Ceea ce în timpurile din urmă negrăit ai zămislit, şi ai

născut pre Ziditorul tău, Fecioară, mântuieşte pre cei ce te

măresc pre tine.

Apoi:

Uşa milostivirii deschide-o nouă, binecuvântată

Născătoare de Dumnezeu; ca să nu pierim cei ce nădăjduim

întru tine; ci să ne mântuim prin tine de nevoi; că tu eşti

mântuirea neamului creştinesc.

Diaconul zice: Domnului să ne rugăm

Preotul:

Că Sfânt eşti Dumnezeul nostru, şi Ţie mărire înălţăm,

Tatălui, şi Fiului, şi Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în

vecii vecilor, Amin.

Apoi, Troparele acestea glasul al 6-lea

Acum a sosit timpul care sfinţeşte pre toţi, şi ne aşteptă

Dreptul Judecător; ci te întoarce, suflete spre pocăinţă,

strigând cu lacrimi, ca şi păcătoasa: Doamne miluieşte-mă.

Cu mari curgeri ai plouat, Hristoase, izvor de vindecări

astăzi, în Biserica cea întru tot cinstită a Fecioarei, şi cu

stropirea binecuvântării Tale îndepărtezi bolile

neputincioşilor, Doctorul sufletelor şi al trupurilor noastre.

Fecioară ai născut neştiind de nuntă, şi Fecioară ai rămas

maică nenuntită, Născătoare de Dumnezeu Marie, roagă pre

Hristos Dumnezeul nostru să ne mântuiască pre noi.

Preasfântă Născătoare de Dumnezeu Fecioară,

îndreptează lucrurile mâinilor noastre, şi cere iertare

păcatelor noastre, când cântăm noi cântarea cea

Îngerească:

Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte

miluieşte-ne pre noi. (de trei ori)

Şi după, Sfinte Dumnezeule, prochimen glasul al 3-lea:

Domnul este luminarea mea şi Mântuitorul meu, de cine mă voi

teme.

stih: Domnul este păzitorul vieţii mele, de cine mă voi

înfricoşa?

Din cartea cea către Evrei a Sfântului Apostol Pavel citire 2; 11-

18

Fraţilor, Cela ce sfinţeşte şi cei ce se sfinţesc dintr-Unul

sunt toţi; pentru care pricină nu se ruşinează a-i numi pre

dânşii fraţi, zicând: Spune-voi numele Tău fraţilor mei, în

mijlocul Bisericii Te voi cânta. Şi iarăşi: Eu voi fi

nădăjduindu-mă întru Dânsul. Şi iarăşi; Iată eu şi pruncii,

care mi-a dat Dumnezeu. Deci, dacă pruncii s-au făcut

părtaşi trupului şi sângelui, şi Acela de asemenea s-a

împărtăşit aceloraşi, ca prin moarte să surpe pre cela ce are

stăpânirea morţii, adică pre diavolul; şi să scape pre cei câţi

din frica morţii în toată viaţa erau supuşi robiei. Că în

adevăr n-a luat fire de Îngeri ci sămânţa lui Avraam a luat;

de unde era dator a Se asemăna în toate fraţilor, ca să fie

Arhiereu îndurător şi credincios întru cele ce sunt către

Dumnezeu, ca să curăţească păcatele poporului; că întru

ceea ce a pătimit, Însuşi fiind ispitit, poate şi celor ce se ispitesc

să le ajute.

Preotul: Pace ţie cititorule, Aliluia

Răspuns-a inima mea cuvânt bun

Din Sfânta Evanghelie de la Ioan citire: 5;1-4

În timpul acela s-a suit Iisus în Ierusalim, şi este în

Ierusalim, scăldătoarea oilor ce se cheamă evreieşte

Vitezda, cinci foişoare având. În acelea zăcea mulţime multă

de bolnavi, orbi, şchiopi, uscaţi, aşteptând mişcarea apei; că

Îngerul la timp se pogora în scăldătoare şi turbura apa; deci

cine intra întâi după turburarea apei, se făcea sănătos, ori

de ce boală era cuprins.

Apoi, Diaconul zice ectenia aceasta:

Cu pace Domnului să ne rugăm.

Doamne miluieşte

Pentru pacea de sus, şi pentru mântuirea sufletelor

noastre, Domnului să ne rugăm.

Pentru pacea a toată lumea şi pentru bunăstarea sfintelor

lui Dumnezeu Biserici, şi pentru unirea tuturor, Domnului să

ne rugăm.

Pentru Sfântă Biserica aceasta, şi pentru cei ce intră întrînsa

cu credinţă, cu evlavie şi cu frica lui Dumnezeu,

Domnului să ne rugăm.

Pentru preaînălţatul şi de Hristos iubitorul Regele nostru

(N) şi pentru toată curtea şi ostaşii lui, Domnului să ne

rugăm.

Pentru Arhiepiscopul şi Mitropolitul nostru (N) şi pentru

cinstita preoţie şi în Hristos Diaconie, şi pentru tot clerul şi

poporul, Domnului să ne rugăm.

Pentru oraşul şi ţara aceasta, şi pentru toate oraşele,

satele şi ţările, şi pentru toţi cei ce cu credinţă vieţuiesc întrînsele,

Domnului să ne rugăm.

Pentru bună întocmirea aerului şi pentru înmulţirea

roadelor pământului şi pentru timpuri paşnice, Domnului să

ne rugăm.

Pentru cei ce umblă pre ape şi călătoresc şi pentru cei

bolnavi şi pentru cei ce se ostenesc, pentru cei robiţi şi

pentru mântuirea lor, Domnului să ne rugăm.

Pentru ca să se sfinţească apa aceasta, cu puterea, cu

lucrarea şi cu venirea Sfântului Duh, Domnului să ne rugăm.

Pentru ca să se pogoare peste apa aceasta lucrarea cea

curăţitoare a Treimii celei mai pre sus de fire, Domnului să

ne rugăm.

Pentru ca să fie apa aceasta vindecătoare sufletelor şi

trupurilor şi gonitoare a toată puterea cea vrăjmaşă,

Domnului să ne rugăm.

Pentru ca să se trimită ei harul răscumpărării şi

binecuvântarea Iordanului, Domnului să ne rugăm.

Pentru toţi cei ce au trebuinţă de ajutor şi folosinţă de la

Dumnezeu, Domnului să ne rugăm.

Pentru ca să ne luminăm noi cu lumina cunoştinţei prin

Treimea cea de o fiinţă, Domnului să ne rugăm.

Pentru ca Domnul Dumnezeul nostru să ne arate pre noi

fii şi moştenitori Împărăţii Sale prin împărtăşirea şi

stropirea cu apa aceasta, Domnului să ne rugăm.

Pentru ca să scăpăm noi de toată supărarea, urgia şi

nevoia, Domnului să ne rugăm.

Apară, mântuieşte, miluieşte şi ne păzeşte pre noi,

Dumnezeule, cu harul Tău.

Pre Preasfânta curata, preabinecuvântata, mărita,

Stăpâna noastră de Dumnezeu Născătoarea şi pururea

Fecioara Maria, cu toţi Sfinţii pomenindu-o.

Pre noi înşine şi unul pre altul, şi toată viaţa noastră lui

Hristos Dumnezeu, să o dăm.

Că Ţie se cuvine toată mărirea, cinstea şi închinăciunea,

Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în vecii

vecilor, Amin.

Diaconul: Domnului să ne rugăm

Preotul citeşte această rugăciune sonor:

Doamne Dumnezeul nostru cel mare întru sfat şi minunat

în lucruri, Ziditorul a toată făptura, Cela ce păzeşti

aşezământul Tău şi mila Ta celor ce te iubesc pre Tine şi

păzesc poruncile Tale; Cela ce primeşti lacrimile cele de

umilinţă ale tuturor celor din nevoi; că pentru aceasta ai venit

în chip de serv nu cu năluciri înfricoşându-ne pre noi, ci

dând adevărata vindecare trupului, şi zicând: Iată te-ai făcut

sănătos, de acum să nu mai greşeşti. Încă şi din tină ai făcut

ochi sănătoşi, şi poruncind a se spăla, prin cuvânt ai

pregătit sălăşluirea luminii. Cela ce înfrânezi valurile patimilor

celor protivnice, şi alini marea cea sărată a acestei vieţi,

şi linişteşti valurile dezmierdărilor cele grele de purtat.

Însuţi, Iubitorule de oameni Împărate, Cela ce ne-ai dat

nouă să purtăm veşmânt luminat ca zăpada din apă şi din

Duh: (aici Preotul afundând de trei ori mâna dreaptă în apă,

face semnul Crucii zicând:) vino şi acum prin venirea

Sfântului Tău Duh şi sfinţeşte apa aceasta. Şi prin

împărtăşirea şi stropirea apei acesteia, trimite nouă

binecuvântarea Ta care spală întinăciunea patimilor. Aşa, ne

rugăm, cercetează neputinţele noastre Bunule, şi vindecă

bolile noastre cele sufleteşti şi trupeşti, cu mila Ta. Pentru

rugăciunile Preacuratei, preabinecuvântatei Stăpânei

noastre Născătoarei de Dumnezeu, şi pururea Fecioarei

Maria; cu puterea cinstitei şi de viaţă făcătoarei Cruci; cu

solirile cinstitelor, cereştilor netrupeşti puteri; cu ale

preamăritului Profet Înaintemergătorului şi Botezătorului

Ioan; cu ale Sfinţilor măriţilor şi întru tot lăudaţilor Apostoli;

cu ale celor între Sfinţi părinţilor noştri, dascăli mari ai lumii

şi Ierarhi: Vasilie cel Mare, Grigorie Teologul şi Ioan Gură de

Aur; cu ale celor între Sfinţi părinţilor noştri Atanasie, Chiril

şi Ioan cel milostiv, patriarhi ai Alexandriei, şi cu ale

făcătorilor de minuni: Spiridon al Trimitundei şi Nicolae al

Mirelor Lichiei; cu ale Sfinţilor marilor Mucenici Gheroghe

purtătorul de biruinţă, Dimitrie izvorâtorul de mir, Teodor

Tiron, Teodor Stratilat şi Ioan cel nou; ale sfintei muceniţe

Filoteia şi ale tuturor Sfinţilor marilor învingători Mucenici.

Cu ale Sfinţilor şi drepţilor dumnezeieşti părinţi Ioachim şi

Ana. Cu ale Sfinţilor măriţilor şi făcătorilor de minuni fără

de arginţi Cosma şi Damian, Chir şi Ioan, Pantelimon şi

Ermolae, Samson şi Diomid, Mochie şi Anichit, Thalaleu şi

Trifon; cu ale prea cuvioşilor şi de Dumnezeu purtătorilor

părinţilor noştri Grigorie Decapolitul, Nicodim cel Sfinţit şi

Dimitrie cel nou; şi ale prea cuvioasei maicii noastre

Parascheva, şi ale Sfântului (N) a cărui pomenire serbăm, şi

ale tuturor Sfinţilor Tăi. Şi păzeşte, Doamne, pre robul Tău

preaînălţatul şi de Hristos iubitorul Regele nostru (N) (de trei

ori). Dăruieşte lui sănătate sufletului şi trupului, şi acestei

societăţi creştineşti, ce serveşte Ţie, să-i fii întru toate

Milostiv. Adu-ţi aminte, Doamne, de Arhiepiscopul şi

Mitropolitul nostru (N) şi de toată episcopia ortodocşilor,

care drept învaţă cuvântul adevărului Tău; şi de toată tagma

preoţească şi monahicească, şi de mântuirea lor. Adu-ţi

aminte, Doamne, de cei ce ne urăsc şi de cei ce ne iubesc

pre noi; de fraţii noştri, care servesc, şi sunt de faţă şi de cei

ce pentru binecuvântate pricinii lipsesc de aici, şi de cei ce

ne-au poruncit nouă nevrednicilor să ne rugăm pentru

dânşii. Adu-ţi aminte, Doamne, şi de părinţii şi fraţii noştri,

care sunt în robie, şi în supărări şi-i miluieşte după mare

mila Ta, mântuindu-i de toată nevoia. Că Tu eşti izvorul

tămăduirilor, Hristoase Dumnezeul nostru, şi Ţie mărire

înălţăm împreună şi Părintelui Tău Celui fără început şi

Preasfântului bunului şi de-viaţă-făcătorului Tău Duh, acum

şi pururea, şi în vecii vecilor, Amin.

Preotul: Pace tuturor

Diaconul: Capetele voastre Domnului să le plecaţi

Preotul citeşte rugăciunea aceasta în taină

Pleacă, Doamne, urechea Ta şi ne auzi pre noi, Cela ce ai

primit a te boteza în Iordan, şi ai sfinţit apele, şi ne

binecuvintează pre noi pre toţi, care prin plecarea

grumazului nostru, însemnăm închipuirea robiei; şi ne

învredniceşte pre noi a ne umple de sfinţenia Ta, prin

împărtăşirea apei acesteia şi fă-o nouă Doamne, spre

sănătatea sufletului şi a trupului. Că Tu eşti Sfinţirea

noastră, şi Ţie mărire, mulţumită şi închinăciune înălţăm,

împreună, şi Părintelui Tău celui fără început, şi

Preasfântului, bunului şi de-viaţă-făcătorului Tău Duh, acum

şi pururea şi în vecii vecilor, Amin.

După aceea luând Sfânta Cruce, binecuvintează cu ea apa de

trei ori afundând-o într-însa cruciş şi cântând acest tropar, de trei

ori, glasul I-iu:

Mântuieşte, Doamne, poporul Tău şi binecuvintează

moştenirea Ta, biruinţă Regelui nostru asupra protivnicilor

dăruieşte şi cu Crucea Ta păzeşte pre poporul Tău.

Apoi stropind Preotul cu apa cea Sfinţită altarul şi biserica,

cântă acest tropar, glasul al 2-lea:

Darurilor Tale fă-ne pre noi vrednici Născătoare de

Dumnezeu, Fecioară, trecând păcatele noastre şi dând

vindecare celor ce cu credinţă primesc binecuvântarea ta

preacurată.

Apoi Preotul sărută Sfânta Cruce, asemenea şi tot poporul şi

stropeşte pre toţi cu apa cea sfinţită; Iar cântăreţii cântă aceste

stihiri, glasul al 4-lea:

Izvorul tămăduirilor având, Sfinţilor cei fără de arginţi,

vindecări daţi tuturor celor ce le trebuiesc, că de prea mari

daruri v-aţi învrednicit de la izvorul cel pururea curgător al

Mântuitorului nostru. Că a zis către voi Domnul, ca şi către

cei asemenea râvnitori cu Apostolii: Iată v-am dat vouă

putere asupra duhurilor celor necurate, ca să le scoateţi pre

dânsele şi să vindecaţi toată boala şi toată durerea, pentru

aceasta după învăţăturile lui bine vieţuind, în dar aţi luat în

dar daţi, tămăduind patimile sufletelor şi ale trupurilor

noastre.

Mărire…

Caută spre rugăciunea robilor tăi, ceea ce eşti cu totul

fără prihană, potolind pornirile asupra noastră cele rele, de

toată supărarea mântuindu-ne pre noi; că pre tine singură te

avem ancoră tare şi nemişcată, şi a ta solire am câştigat, să

nu ne ruşinăm, Stăpână, chemându-te pre tine, grăbeşte

spre rugăciunea celor ce strigă către tine cu credinţă:

bucură-te, Stăpână ajutătoarea tuturor, bucuria şi

acoperământul şi mântuirea sufletelor noastre.

Şi acum… a Născătoarei glasul al 8-lea:

Stăpână primeşte rugăciunile robilor tăi, şi ne mântuieşte

pre noi de toată nevoia şi necazul.

După stropire ectenia aceasta:

Miluieşte-ne pre noi Dumnezeule, după mare mila, Ta

rugămu-ne Ţie, auzi-ne, şi ne miluieşte.

Doamne miluieşte (de trei ori)

Încă ne rugăm pentru mila, viaţa, pacea, sănătatea,

mântuirea, cercetarea, lăsarea păcatelor robilor Tăi (N),

pentru ca să li se ierte lor toată greşeala cea de voie şi cea

fără de voie.

Încă ne rugăm ca să se păzească sfânt locaşul acesta (sau

oraşul) şi ţara aceasta, şi toate oraşele şi satele, de toate

bolile, de ciumă, de holeră, de foamete, de cutremur, de

potop, de foc, de sabie, de năvălirea altor neamuri, şi de

războiul cel dintre noi; şi pentru ca Îndurat, blând şi lesne

iertător să fie nouă bunul şi iubitorul de oameni Dumnezeul

nostru, şi să întoarcă toată urgia care pre dreptate se

porneşte asupra noastră, şi să ne miluiască pre noi.

Corul: Doamne miluieşte (de 40 de ori)

Ecfonis:

Auzi-ne pre noi, Dumnezeule Mântuitorul nostru,

nădejdea tuturor marginilor pământului, şi a celor ce sunt

pre mare departe; şi milostive Stăpâne, îndurător fii pentru

păcatele noastre, şi ne miluieşte pre noi. Că milostiv şi de

oameni iubitor, Dumnezeu eşti, şi Ţie mărire înălţăm,

Tatălui, şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în vecii

vecilor, Amin.

Diaconul: Înţelepciune, Corul: Ceea ce eşti mai cinstită…,

Preotul: Mărire Ţie Dumnezeule, mărire Ţie…, şi apolisul acesta:

Hristos adevăratul Dumnezeul nostru, pentru rugăciunile

Preacuratei Maicii Sale, cu puterea cinstitei şi de viaţă

făcătoarei Cruci, ale Sfinţilor şi întru toţi lăudaţilor Apostoli,

şi ale preacuvioşilor şi de Dumnezeu purtătorilor părinţilor

noştri, şi ale tuturor Sfinţilor, să ne miluiască şi să ne

mântuiască pre noi, ca un bun şi de oameni iubitor.

RÂNDUIALA PENTRU AGHEASMA CEA MICĂ

cum se face după Paşti în toată săptămâna cea luminată până

la Duminica Tomii.

După ce binecuvintează Preotul, zice însuşi: Hristos a înviat....,

(de trei ori). Apoi stih: Să învieze Dumnezeu şi să se risipească

vrăjmaşii lui...., toate pre rând.

Şi iarăşi Preotul: Hristos a înviat…, cântăreţii: şi celor din

mormânturi viaţă a dăruit...., (de trei ori)

Apoi zice Diaconul, sau Preotul cel mai mare, ectenia cea mare

şi ecfonisul, după aceea Canonul Paştilor pre 8, sau pentru grabă,

pre 6.

La cântarea a 3-a, ectenia cea mică şi Condacul: Venit-au mai

înainte de dimineaţă cele ce au fost cu Maria...., iar de se va

întâmpla Sfântul şi marele mucenic Gheorghe, întâi zicem,

Condacul lui, apoi: Venit-au mai înainte de dimineaţă cele ce au

fost...., apoi, Condacul de rând.

La Cântarea a 6-a, ectenia cea mică, condacul Paştilor şi Icosul,

apoi prochimenul, Apostolul şi Evanghelia. Şi; Învierea lui Hristos

văzând...., (de trei ori). Deci: Miluieşte-ne pre noi Dumnezeule

după mare mila Ta...., apoi Înviind Iisus din mormânt..., (de trei

ori), şi după aceasta Cântarea 7-a, până la sfârşit.

Şi după toate Cântările zicem: Hristos a înviat…, (de trei ori) şi;

celor din mormânturi viaţă le-a dăruit, (de trei ori).

Asemenea şi după Cântarea a 9-a, iar Ectenia şi Exapostilaria

(de trei ori). Apoi molitvele Agheazmei şi după molitve în loc de:

Mântuieşte Doamne poporul Tău…, când binecuvintează Preotul

cu Sfânta Cruce apa, cântă: Hristos a înviat..., (de trei ori). Apoi în

strane, după acestea stihirile Paştilor cu stihurile lor, şi după

sfârşitul măririi, tot: Hristos a înviat..., până se botează tot

poporul. Iar de este Litie afară din Mânăstire sau din oraş,

întorcându-ne cântăm Canonul Paştilor, sau numai Irmoasele cum

va fi voia celui mai mare, şi viind în biserică începem Sfânta şi

Dumnezeiasca Liturghie.

Nessun commento:

Posta un commento