martedì 6 novembre 2018

CUVÂNT de sfătuire în Sfânta şi marea joi

CUVÂNT

de sfătuire în Sfânta şi marea joi, a celui în

tre Sfinţi

părintelui nostru Ioan Hrisostom, Arhiepiscopul

Constantinopolei

Binecuvintează Părinte!

Iubiţilor şi preadoriţilor mei fraţi, care v-aţi fi adunat în

Sfânta lui Dumnezeu Biserică, spre a servi lui Dumnezeu cel

Viu, în cuvioşie şi dreptate, şi cu frică să vă împărtăşiţi cu

Sfintele, curatele, nemuritoarele şi înfricoşatele Taine a lui

Hristos, ascultaţi-mă pre mine umilitul şi nevrednicul, căci

nu sunt eu cela ce grăieşte şi vă învaţă, ci harul

Preasfântului şi de-viaţă-dătătorului Duh; că nu de la mine

grăiesc, ci precum m-am învăţat din Sfintele canoane, şi de

la purtătorii de Dumnezeu părinţi, şi precum a primit

Biserica de la înţelepţii şi Dumnezeieştii Apostoli; aşa deci

zic eu însumi umilitul şi mai neputinciosul dintre toţi: faptele

voastre nu le cunosc, întreprinderile nu le ştiu; şi pentru

aceea cuprins de frica lui Dumnezeu, sfătuiesc pre fiecare

din voi, bărbaţi şi femei, mici şi mari: nimeni dintre voi,

vinovat fiind de păcat şi mustrat de conştiinţa sa, mai

înainte de a se căi şi mărturisi, să nu cuteze cu dispreţ a se

apropia şi a se atinge de acest foc dumnezeiesc; că

Dumnezeul nostru este foc mistuitor, şi celor ce se apropie

cu credinţă şi cu frică, ca de Dumnezeu împăratul şi

judecătorul nostru al tuturor, le arde şi le mustuieşte

păcatele, iar sufletele le luminează şi sfinţeşte; dar ale

necredincioşilor şi celor ce se apropie cu neruşinare, le arde

şi mistuie sufletele şi trupurile. Pentru aceasta între noi

mulţi bolnavi şi neputincioşi dorm, adică mor mulţi

nemărturisiţi şi nepocăiţi. Mai departe, vă rog fraţii mei, şi

zic: nici un jurător, sau călcător de jurământ, sau minţitor,

sau clevetitor, sau preacurvar, sau desfrânat, sau răpitor,

sau beţiv, sau defăimător, sau având ură asupra fratelui său,

sau făcător de ucidere, sau mag, sau fermecător, sau

otrăvitor, sau descântător, sau ghicitor, sau tâlhar, sau

eretic, să nu vină nemărturisit şi nepregătit, nici să se atingă

sau să se apropie de înfricoşatele Taine ale lui Hristos; că

înfricoşat este a cădea în mâinile lui Dumnezeu celui viu;

căci cuvântul lui Dumnezeu este mai tăios decât sabia cu

două ascuţişuri, pătrunzând până la încheietură, până la

oase, şi până la măduvă, până la cugete şi până la inimă.

Deci vedeţi fraţii mei ca nimeni nepocăit, nepregătit, sau

nevrednic venind, să nu se cuminece cu înfricoşatele şi

curatele lui Taine. Căci Însuşi zice: Eu sunt şi nu este

Dumnezeu afară de Mine; Eu voi omorî şi voi face viu; şi nu

este cine să vă scotă pre voi din mâinile Mele; Că Însuşi este

Împăratul veacurilor. Căruia se cuvine toată mărirea, cinstea

şi închinăciunea, împreună şi Părintelui celui fără început, şi

Preasfântului Duh, acum şi pururea, şi în vecii vecilor, Amin.

Nessun commento:

Posta un commento