RÂNDUIALA
cum se cuvine a primi pre eretici,
adică pre luterani şi pre calvini
Având Preotul binecuvântare de la Arhiereul său, întâi întreabă
pre eretic de toate eresurile lui, apoi îl învaţă şi-l întăreşte în credinţa
Ortodoxă, şi în urmă îi porunceşte să-şi mărturisească toate
păcatele sale din copilărie; şi după mărturisire nu-i dă îndată
iertare de păcate, ci-i porunceşte să stea la uşa Bisericii din afară,
iar Preotul, luându-şi epitrahilul şi felonul vine de stă la uşa
Bisericii, şi-i porunceşte să îngenunche, şi apoi îl întreabă aşa:
Întrebare: Voieşti a te lepăda de blestematele eresuri ale
luteranilor (ori, de este calvin, ale calvinilor), în care ai fost
până acum?
Răspuns: Voiesc.
Întrebare: Voieşti a fi şi a petrece în unire cu credinţa
Ortodoxă?
Răspuns: Voiesc.
Apoi sculându-l îl binecuvintează pre frunte de trei ori zicând:În
numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh, Amin. Şi punând
mâna pre capul lui zice: Domnului să ne rugăm. Şi citeşte
rugăciunea cea dintâi de la Catehumen. În numele Tău, Doamne
Dumnezeule al adevărului; vezi pag 16. Apoi şi a doua: Ceartă-te
pre tine, Domnul, diavole. Şi după terminarea acestor rugăciuni, îl
scoală ridicându-l de mâna cea dreaptă. Deşteptă-te cela ce
dormi, şi te scoală din morţi şi te va lumina Hristos. Iar acela
sculându-se, Preotul zice lui:
Întoarce-te către apus şi cu adevărat din toată inima ta să
te lepezi de satana, şi de toate eresurile luteranilor (sau ale
calvinilor), ca în curăţie să mărturiseşti credinţa Ortodoxă.
Iar el întorcându-se spre apus cu mâinile în jos Preotul îl
întreabă:
Întrebare: Omule, te lepezi de satana, şi de toate lucrurile
lui, de toţi Îngerii lui, de toată servirea lui şi de toată
îngâmfarea lui, şi îl scuipi pre el?
Răspuns: Mă lepăd de satana, şi de toate lucrurile lui, de
toţi Îngerii lui, de toată servirea lui şi de toată îngâmfarea
lui, şi îl scuip pre el.
Întrebare: Te lepezi de toate eresurile luteranilor şi ale
calvinilor, ca contrare lui Dumnezeu şi adevărului, şi ca
pierzătoare de suflet, le defaimi, şi le blestemi pre ele?
Răspuns: Mă lepăd de toate eresurile luteranilor şi ale
calvinilor, ca contrare lui Dumnezeu şi adevărului, şi ca
pierzătoare de suflet, le defaim şi le blestem.
Întrebare: Te lepezi de toţi capii eresurilor, şi de adunarea,
deprinderile şi de toţi învăţătorii lor, ca de nişte protivnici
Sfintei Biserici a Răsăritului, şi-i blestemi?
Răspuns: Mă lepăd, şi-i blestem pre ei.
Apoi îi zice: Întoarce-te către Răsărit, şi te mărturiseşte
Domnului, către Carele ai alergat. Iar el întorcându-se spre răsărit,
Preotul îi zice:
Întrebare: Te-ai lepădat de satana şi de toate eresurile
luterane (sau calvine)?
Răspuns: M-am lepădat.
Întrebare: Crezi, Într-Unul Dumnezeul ce este în Sfânta
Treime mărit şi închinat: Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh; şi ca unui
Împărat şi Dumnezeu, te închini lui?
Răspuns: Cred întru Unul Dumnezeu.
Şi îndată făcând închinare până la pământ, citeşte Simbolul
Credinţei: tot până la sfârşit, apoi Preotul, zice:
Binecuvântat este Dumnezeu, Carele voieşte ca toţi
oamenii să se mântuiască, şi la cunoştinţa adevărului să vie;
binecuvântat fie în veci, Amin.
Şi îndată Preotul dându-i epitrahilul în dreapta, îi zice:
Intră în Biserica lui Dumnezeu, că te-ai depărtat de la
înşelăciunea eresului luteranesc (sau calvinesc) şi să ştii că
te-ai mântuit de lanţurile morţii şi de pieirea cea veşnică, şi
acum lepădă toată nedreapta rătăcire a ereticilor, şi
cinsteşte pre Domnul Dumnezeu Tatăl Atotţiitorul, şi pre
Iisus Hristos Fiul Lui, şi pre Sfântul Duh, Unul Dumnezeu viu
şi Adevărat; pre Sfânta Treime cea de o fiinţă şi
nedespărţită.
Şi acestea zicând, îl duce in Biserică ţinându-se cu mâna de
epitrahil, şi ajungând înaintea amvonului, unde este pregătită
Sfânta Evanghelie, el stă lăsând epitrahilul din mână, iar cei ce
merg cu dânsul citesc: Psalmul 66: Dumnezeule, miluieşte-ne şi ne
binecuvintează. Şi după terminarea Psalmului, Preotul porunceşte
să îngenuncheze înaintea Sfintei Evanghelii, şi făcând aceasta,
Preotul zice stihurile acestea:
Trimite-vei Duhul Tău, şi se vor zidi, şi vei înnoi faţa
pământului.
Întoarce-te odată, Doamne şi Te milostiveşte spre servul
Tău.
Fi-vor cele colţuroase drepte, şi cele ascuţite căi netede.
Mântuieşte pre servul Tău, Dumnezeul meu, pre cela ce
nădejduieşte spre Tine.
Fii lui turn de tărie despre faţa vrăjmaşului. Nimic să nu
sporească duşmanul asupra lui, şi fiul nelegiuirii să nu
adauge a-l strivi pre el.
Doamne, auzi rugăciunea mea, şi strigarea mea la Tine
să vie.
După acestea, îndată: Domnului să ne rugăm. Doamne
miluieşte. Preotul cu toată umilinţa; citeşte rugăciunea aceasta:
Doamne Dumnezeule Atotţiitorule, Unule Sfinte, Carele
între Sfinţi Te repausezi, şi pentru nemăsurată iubirea Ta de
oameni, totdeauna celor ce greşesc le dai chip de pocăinţă,
şi celor rătăciţi de la adevăr, cale dreaptă, ca să Te cunoască
pre Tine Unul Adevăratul Dumnezeu, Carele eşti mărit şi
închinat, în Treime, arătând că voieşti ca nici unul dintr-înşii
să nu piară, ci toţi să se mântuiască, şi la cunoştinţa
adevărului să vie. Mulţumim Ţie, Te mărim şi iarăşi Te
mărim, că şi acum ai strălucit în inima acestei făpturi
cuvântătoare (N) lumina cunoştinţei Tale celei adevărate, şi
l-ai sculat pre dânsul ca dintr-un somn din înşelăciunea
eresului celui pierzător, şi l-ai învrednicit a scăpa la Sfânta şi
Apostoleasca Ta Biserică. Deci, o Stăpâne, cu umilinţă mă
rog, străluceşte deplin în inima lui, lumina harului Sfântului
Tău Duh, spre a se lumina cu cunoştinţa cea adevărată a
sfintei Tale Evanghelii. Dă-i lui fără făţărnicie, neclintit şi
fără înşelăciune să se unească cu Sfintele Tale Biserici, să se
îngreţoşeze şi să lepede toate eresurile cele pierzătoare de
suflet; să primească cu adevărat, să mărturisească şi tare să
ţie credinţa Ortodoxă. Împreunează-l cu turma Ta cea
aleasă, uneşte-l cu Sfânta Ta Biserică, fă-l vas preţios, şi
locaş Sfântului Duh; ca de Acesta fiind el condus şi învăţat,
să păzească Sfintele Tale porunci şi făcând voia Ta cea
bună, cu plăcere şi deplin, să se învrednicească a lua binele
Tău Cela ceresc, împreună cu toţi cei ce au bine plăcut Ţie.
Că Tu eşti Dumnezeul milelor şi al îndurărilor şi al iubirii de
oameni, Carele voieşti ca toţi oamenii să se mântuiască, şi
Ţie mărire înălţăm, Tatălui, şi Fiului şi Sfântului Duh, acum
şi pururea, şi în vecii vecilor, Amin.
Şi după rugăciune Preotul îl porunceşte să se scoale, zicându-i:
Scoală-te, stai bine, stai cu frică, şi rosteşte cu adevărat
credinţa ortodoxă, şi blesteamă, toate eresurile, ca să fii
iertat şi dezlegat de legătura blestemului şi de toată
dezbinarea, şi te vei face părtaş Bisericii lui Hristos.
Iar el sculându-se zice aceasta mărturisire a credinţei ortodoxe
în auzul tuturor:
Eu (N) cred cu credinţă tare şi fără nici o îndoire, şi ca
unic adevăr mărturisesc toate împreună şi fiecare în
particular, cele ce cuprinde simbolul credinţei ortodoxe,
făcut de Sfintele Sinoade ecumenice, pre care Sfânta
Sobornicească şi Apostolică Biserică a Răsăritului le ţine şi
le mărturiseşte.
Şi îndată citeşte Simbolul Credinţei. După aceia iarăşi zice:
Mărturisesc cele şapte taine ale Sfintei Biserici, adică:
Botezul, Mirungerea, Cuminecarea, Mărturisirea, Sfinţirea
Untdelemnului, Preoţia şi Nunta legiuită, prin care cei ce le
primesc iau har; pre toate aceste, ce Biserica răsăritului le
mărturiseşte şi învaţă, le primesc şi eu.
Mărturisesc, că la Dumnezeiasca Liturghie se aduce lui
Dumnezeu jertfă pentru cei vii şi pentru cei morţi.
Mărturisesc, că sub forma pâinii şi a vinului este tot şi
întreg Mântuitorul Hristos.
Mărturisesc că sunt trei cete ale sufletelor celor ce se duc
din aceasta lume:
Cea dintâi este a Sfinţilor care se duc la cer şi împărăţesc
cu Hristos, pre care se cuvine a-i cinsti şi a-i chema, ca pre
cei ce se roagă lui Dumnezeu pentru noi, şi ale căror moaşte
se cuvine a le cinsti.
Cea a doua este a sufletelor necredincioşilor păgâni, a
ereticilor, creştinilor ce au trăit păgâneşte, şi au murit
nepocăiţi, a cărora parte este iadul şi focul gheenei; căci
precum Sfinţii din parte iau acum răsplătire, aşteptând a
primi bucuria cea deplină cu trupul la a doua venire a
Domnului nostru Iisus Hristos, când vor învia morţii, aşa
sufletele acelea se pedepsesc numai în parte şi nu se află cu
totul în munci; ci aşteptă a-şi primi munca cu trupul după
judecata cea nepărtinitoare, prin hotărâre veşnică.
A treia ceată de suflete este a celor care au murit în
pocăinţă, dar grăbindu-i moartea n-au apucat a-şi face
canonul pentru păcatele lor; pentru care şi Sfânta Biserică
prin jertfa cea fără sânge a Răscumpărătorului lumii,
Stăpânului nostru Hristos, cu rugăciuni cu posturi, cu
milostenii şi cu alte binefaceri, pleacă spre milă pre
Dumnezeu, şi le iartă păcatele.
Cred, şi tare mărturisesc, că Sfintele Icoane ale lui
Hristos, ale pururea Fecioarei Maria, Născătoarea de
Dumnezeu, şi ale Sfinţilor, se cuvine ale cinsti.
Asemenea făgăduiesc şi mă jur că voi ţine cu neabatere şi
neclintire aceasta credinţă ortodoxă, fără care nimeni nu se
poate mântui. Aşa mă rog să-mi ajute mie Dumnezeu, şi
Sfânta şi Dumnezeiasca Evanghelie aceasta, Amin.
Şi îndată îi dă Preotul Sfânta Evanghelie de o sărută Şi apoi
zice: Binecuvântat este Dumnezeu, Cela ce a binevoit aşa. Îi mai
zice şi acestea:
Pleacă genunchi Tăi înaintea lui Dumnezeu, pre Carele lai
mărturisit, şi de la Carele îţi vei lua iertarea păcatelor.
Iar el îngenunchind, şi cu capul plecat în jos, Preotul având
binecuvântare de la Arhiereul său, îl dezleagă prin citirea
rugăciunii acesteia:RUGĂCIUNE
pentru eretici, când vin ei la unire cu Sfânta Biserică
Ortodoxă
Domnul şi Dumnezeul nostru Iisus Hristos, ce a dat cheile
Împărăţiei cerului Apostolilor Săi, şi prin harul Său toată
puterea a lega şi a dezlega oamenii pre pământ de păcate;
Acela Însuşi prin nespusa sa milă, să te ierte şi să te dezlege
pre tine. Şi eu nevrednicul Preot, cu puterea ce-mi este dată,
te iert şi te dezleg pre tine fiule (N) de legătura jurământului,
de toată dezbinarea, de toate păcatele tale, şi te împreun cu
credincioşii, te unesc cu Biserica lui Hristos, şi te
împărtăşesc cu Dumnezeieştile Taine. În numele Tatălui, şi
al Fiului, şi al Sfântului Duh, Amin.
Şi aceasta făcându-se, Preotul zice către dânsul:
Scoală frate, şi ca un credincios al lui Hristos, roagă-te Lui
împreună cu noi ca să te învrednicească pre tine, prin
ungerea cu Sfântul Mir, să ei harul Sfântului Duh.
Iar el sculându-se stă cu toată umilinţa.
RÂNDUIALA
cum se cuvine să ungem cu Sfântul Mir,
pre ereticii, ce vin la Credinţa Ortodoxă
NB: După terminarea rânduielii de mai sus, Preotul luând Vasul
cu Sfântul Mir, Buretele şi puţină apă caldă în care îl înmoaie,
şterge cu dânsul locul cel uns cu Mir, şi le pune la locul pregătit.
Apoi punându-se acolo şi Sfânta Evanghelie, Sfânta Cruce şi două
sfeşnice, Preotul împreună cu cei ce vor fi de faţă închinându-se
spre Răsărit, zice:
Binecuvântată este Împărăţia Tatălui şi a Fiului şi a
Sfântului Duh…
Şi îndată cântăm stihira glasul 6: Împărate Ceresc
Mângâitorule, şi apoi zice Preotul:
Cu pace Domnului să ne rugăm…
Pentru pacea de sus…
Pentru pacea a toată lumea…
Pentru Sfântă Biserica aceasta…
Pentru iubitorul de Dumnezeu Arhiepiscopul nostru…
Pentru bine credinciosul Regele nostru…
Pentru servul lui Dumnezeu (N), şi pentru ca cu ungerea
Preasfântului Tău bine-lucrătorului şi desăvârşitorului Mir,
să se dea putere dumnezeiască celui ce acum se uneşte cu
Sfânta Biserică Ortodoxă, spre învingerea şi călcarea tuturor
curselor diavoleşti, şi a luptei ce-i vine de la lume şi de la
trup, Domnului să ne rugăm.
Pentru ca el să fie ostaş viteaz şi purtător de învingere, cu
puterea lui Hristos Dumnezeului nostru, prin lucrarea
harului şi venirea Sfântului Duh, prin ungerea Sfântului Mir,
Domnului să ne rugăm.
Pentru ca el să fie tare şi neclintit în credinţa, ortodoxă şi
în nădejde, în toate zilele vieţii sale prin ungerea cu Sfântul
Mir, Domnului să ne rugăm.
Pentru ca prin ungerea cu Sfântul Mir să se dea lui har, ca
cu îndrăznire şi fără frică, neruşinat să mărturisească
înaintea tuturor numele lui Hristos Dumnezeul nostru, şi
pentru Dânsul cu dragoste să stea până la moarte, Domnului
să ne rugăm.
Pentru ca în curăţie şi dreptate să-şi păzească sufletul său
în toate zilele vieţii sale, cu lucrarea, cu harul şi cu venirea
Preasfântului Duh, prin ungerea cu Sfântul şi Marele Mir,
Domnului să ne rugăm.
Pentru ca şi el şi noi să ne izbăvim de toată supărarea,
mânia şi nevoia, Domnului să ne rugăm.
Apără, mântuieşte, miluieşte.
Pre Preasfânta Curata, preabinecuvântata, mărita
Stăpâna noastră...
Că Ţie se cuvine toată mărirea, cinstea şi închinăciunea
Tatălui, şi Fiului, şi Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în
vecii vecilor, Amin.
Apoi zice rugăciunea aceasta:
Domnului să ne rugăm
Binecuvântat eşti, Doamne Dumnezeule Atotţiitorule,
izvorul tuturor bunătăţilor, Soarele dreptăţii, Carele ai
strălucit celor din întuneric lumina mântuirii, prin arătarea
Unuia-Născut Fiului Tău şi Dumnezeului nostru, dăruindu-ne
nouă nevrednicilor fericita curăţire în Sfânta Apă şi
Dumnezeiasca Sfinţire de viaţă făcătoarea ungere; şi ai
binevoit a deştepta pre servul Tău acesta din înşelăciunea
ereticească, ca să cunoască adevărul Tău, să alerge prin
pocăinţă la mila Ta, să se unească cu Sfânta şi aleasa Ta
turmă, dăruindu-i lui iertare păcatelor şi dezlegare de
blestem, prin mine nevrednicul servul Tău. Însuţi, Stăpâne,
Împărate al tuturor, Îndurate, dăruieşte-i lui pecetea harului
Sfântului Duh, şi împărtăşirea cu Preasfântul Trup şi
scumpul sânge al Hristosului Tău; păzeşte-l în sfinţenia Ta,
întăreşte-l în credinţa ortodoxă, scapă-l de la cel viclean şi
de la toate uneltirile lui păzeşte-l cu mântuitoarea Ta frică
întru curăţie şi dreptatea sufletului; ca în tot lucrul şi
cuvântul bine plăcând Ţie, fiii şi moştenitor să fie cereştii
Tale împărăţii. Că Tu eşti Dumnezeul nostru, Dumnezeu
Carele miluieşti şi mântuieşti, şi Ţie mărire înălţăm, Tatălui,
şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în vecii vecilor,
Amin.
Şi îndată Preotul îl unge cu mir, făcând chipul Crucii la frunte,
la nări, la gură, la piept, la mâini şi la picioare zicând: Pecetea darului
Sfântului Duh. Şi terminând aceasta zice rugăciunea
aceasta:
Domnului să ne rugăm
Doamne Dumnezeul nostru, cela ce ai învrednicit pre
servul Tău aceasta (N), să se arate desăvârşit prin credinţa
cea dreaptă, cea în Tine, şi cu pecetea darului Sfântului Duh,
întru Sfânta şi cereasca Ta ungere, Tu, Stăpâne al tuturor,
păzeşte în el credinţa cea adevărată, nutreşte-l în dreptate şi
adevăr, şi înfrumuseţează-l cu toate darurile Tale. Că Tu eşti
Dumnezeul nostru, şi Ţie mărire înălţăm, Tatălui şi Fiului, şi
Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în vecii vecilor, Amin.
Rugăciunea a doua după Mirungere:
Domnului să ne rugăm
Cela ce dezlegi păcatele prin pocăinţă, şi ai dăruit
servului Tău întoarcere de la înşelăciunea ereticească către
adevăr, şi i-ai dat reînnoirea vieţii; Însuţi Stăpâne Doamne,
binevoieşte a străluci totdeauna în inima lui lumina feţei
Tale; păzind pavăza credinţei lui neînvinsă de vrăjmaşi,
păstrând nepătat, neîntinat veşmântul nestricăciunii cu care
s-a îmbrăcat, şi ferind în el de stricăciune, cu harul Tău,
pecetea duhovnicească, şi fii Milostiv lui şi nouă după
mulţimea îndurărilor Tale. Că s-a binecuvântat şi s-a
preamărit, preacinstit şi preaîncuviinţat numele Tău, al
Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în
vecii vecilor, Amin.
Şi luând Buretele şi înmuindu-l în apă caldă şterge locurile
unse cu mir, zicând:
Îndreptatu-Te-ai, luminatu-Te-ai Sfinţitu-Te-ai, spălatu-Teai,
prin numele Domnului nostru Iisus Hristos, şi cu Duhul
Dumnezeului nostru, şi prin mirul cu care te-ai uns; în
numele Tatălui şi al Fiului şi ai Sfântului Duh, acum şi
pururea şi în vecii vecilor. Amin.
După aceea zice Preotul: Pace tuturor. Capelele voastre
Domnului să le plecaţi. Şi citeşte rugăciunea aceasta în taină:
Cela ce s-a îmbrăcat în Tine, Hristoase Dumnezeul nostru,
Ţie şi-a plecat capul său împreună cu noi, pre Carele îl fă
neînvins luptător asupra celui ce în deşert ridică vrăjmăşie
asupra lui şi asupra noastră, şi arată-l cu a Ta nestricăcioasă
cunună până la sfârşit în toate învingător. Că Ţie se cuvine a
ne milui şi a ne mântui; şi Ţie mărire înălţăm, împreună şi
părintelui Tău celui fără început, şi Preasfântului, Bunului şi
de-viaţă-făcătorului Tău Duh, acum şi pururea, şi în vecii
vecilor, Amin.
Apoi Preotul face apolisul ordinar, şi la timpul Liturghiei
împărtăşeşte pre cel uns cu mir; căci mirungerea se face înainte
de Liturghie.
Nessun commento:
Posta un commento