martedì 6 novembre 2018

RÂNDUIALA cum se cuvine a primi pre eretici, adică pre luterani şi pre calvini

RÂNDUIALA

cum se cuvine a primi pre eretici,

adică pre luterani şi pre calvini

Având Preotul binecuvântare de la Arhiereul său, întâi întreabă

pre eretic de toate eresurile lui, apoi îl învaţă şi-l întăreşte în credinţa

Ortodoxă, şi în urmă îi porunceşte să-şi mărturisească toate

păcatele sale din copilărie; şi după mărturisire nu-i dă îndată

iertare de păcate, ci-i porunceşte să stea la uşa Bisericii din afară,

iar Preotul, luându-şi epitrahilul şi felonul vine de stă la uşa

Bisericii, şi-i porunceşte să îngenunche, şi apoi îl întreabă aşa:

Întrebare: Voieşti a te lepăda de blestematele eresuri ale

luteranilor (ori, de este calvin, ale calvinilor), în care ai fost

până acum?

Răspuns: Voiesc.

Întrebare: Voieşti a fi şi a petrece în unire cu credinţa

Ortodoxă?

Răspuns: Voiesc.

Apoi sculându-l îl binecuvintează pre frunte de trei ori zicând:În

numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh, Amin. Şi punând

mâna pre capul lui zice: Domnului să ne rugăm. Şi citeşte

rugăciunea cea dintâi de la Catehumen. În numele Tău, Doamne

Dumnezeule al adevărului; vezi pag 16. Apoi şi a doua: Ceartă-te

pre tine, Domnul, diavole. Şi după terminarea acestor rugăciuni, îl

scoală ridicându-l de mâna cea dreaptă. Deşteptă-te cela ce

dormi, şi te scoală din morţi şi te va lumina Hristos. Iar acela

sculându-se, Preotul zice lui:

Întoarce-te către apus şi cu adevărat din toată inima ta să

te lepezi de satana, şi de toate eresurile luteranilor (sau ale

calvinilor), ca în curăţie să mărturiseşti credinţa Ortodoxă.

Iar el întorcându-se spre apus cu mâinile în jos Preotul îl

întreabă:

Întrebare: Omule, te lepezi de satana, şi de toate lucrurile

lui, de toţi Îngerii lui, de toată servirea lui şi de toată

îngâmfarea lui, şi îl scuipi pre el?

Răspuns: Mă lepăd de satana, şi de toate lucrurile lui, de

toţi Îngerii lui, de toată servirea lui şi de toată îngâmfarea

lui, şi îl scuip pre el.

Întrebare: Te lepezi de toate eresurile luteranilor şi ale

calvinilor, ca contrare lui Dumnezeu şi adevărului, şi ca

pierzătoare de suflet, le defaimi, şi le blestemi pre ele?

Răspuns: Mă lepăd de toate eresurile luteranilor şi ale

calvinilor, ca contrare lui Dumnezeu şi adevărului, şi ca

pierzătoare de suflet, le defaim şi le blestem.

Întrebare: Te lepezi de toţi capii eresurilor, şi de adunarea,

deprinderile şi de toţi învăţătorii lor, ca de nişte protivnici

Sfintei Biserici a Răsăritului, şi-i blestemi?

Răspuns: Mă lepăd, şi-i blestem pre ei.

Apoi îi zice: Întoarce-te către Răsărit, şi te mărturiseşte

Domnului, către Carele ai alergat. Iar el întorcându-se spre răsărit,

Preotul îi zice:

Întrebare: Te-ai lepădat de satana şi de toate eresurile

luterane (sau calvine)?

Răspuns: M-am lepădat.

Întrebare: Crezi, Într-Unul Dumnezeul ce este în Sfânta

Treime mărit şi închinat: Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh; şi ca unui

Împărat şi Dumnezeu, te închini lui?

Răspuns: Cred întru Unul Dumnezeu.

Şi îndată făcând închinare până la pământ, citeşte Simbolul

Credinţei: tot până la sfârşit, apoi Preotul, zice:

Binecuvântat este Dumnezeu, Carele voieşte ca toţi

oamenii să se mântuiască, şi la cunoştinţa adevărului să vie;

binecuvântat fie în veci, Amin.

Şi îndată Preotul dându-i epitrahilul în dreapta, îi zice:

Intră în Biserica lui Dumnezeu, că te-ai depărtat de la

înşelăciunea eresului luteranesc (sau calvinesc) şi să ştii că

te-ai mântuit de lanţurile morţii şi de pieirea cea veşnică, şi

acum lepădă toată nedreapta rătăcire a ereticilor, şi

cinsteşte pre Domnul Dumnezeu Tatăl Atotţiitorul, şi pre

Iisus Hristos Fiul Lui, şi pre Sfântul Duh, Unul Dumnezeu viu

şi Adevărat; pre Sfânta Treime cea de o fiinţă şi

nedespărţită.

Şi acestea zicând, îl duce in Biserică ţinându-se cu mâna de

epitrahil, şi ajungând înaintea amvonului, unde este pregătită

Sfânta Evanghelie, el stă lăsând epitrahilul din mână, iar cei ce

merg cu dânsul citesc: Psalmul 66: Dumnezeule, miluieşte-ne şi ne

binecuvintează. Şi după terminarea Psalmului, Preotul porunceşte

să îngenuncheze înaintea Sfintei Evanghelii, şi făcând aceasta,

Preotul zice stihurile acestea:

Trimite-vei Duhul Tău, şi se vor zidi, şi vei înnoi faţa

pământului.

Întoarce-te odată, Doamne şi Te milostiveşte spre servul

Tău.

Fi-vor cele colţuroase drepte, şi cele ascuţite căi netede.

Mântuieşte pre servul Tău, Dumnezeul meu, pre cela ce

nădejduieşte spre Tine.

Fii lui turn de tărie despre faţa vrăjmaşului. Nimic să nu

sporească duşmanul asupra lui, şi fiul nelegiuirii să nu

adauge a-l strivi pre el.

Doamne, auzi rugăciunea mea, şi strigarea mea la Tine

să vie.

După acestea, îndată: Domnului să ne rugăm. Doamne

miluieşte. Preotul cu toată umilinţa; citeşte rugăciunea aceasta:

Doamne Dumnezeule Atotţiitorule, Unule Sfinte, Carele

între Sfinţi Te repausezi, şi pentru nemăsurată iubirea Ta de

oameni, totdeauna celor ce greşesc le dai chip de pocăinţă,

şi celor rătăciţi de la adevăr, cale dreaptă, ca să Te cunoască

pre Tine Unul Adevăratul Dumnezeu, Carele eşti mărit şi

închinat, în Treime, arătând că voieşti ca nici unul dintr-înşii

să nu piară, ci toţi să se mântuiască, şi la cunoştinţa

adevărului să vie. Mulţumim Ţie, Te mărim şi iarăşi Te

mărim, că şi acum ai strălucit în inima acestei făpturi

cuvântătoare (N) lumina cunoştinţei Tale celei adevărate, şi

l-ai sculat pre dânsul ca dintr-un somn din înşelăciunea

eresului celui pierzător, şi l-ai învrednicit a scăpa la Sfânta şi

Apostoleasca Ta Biserică. Deci, o Stăpâne, cu umilinţă mă

rog, străluceşte deplin în inima lui, lumina harului Sfântului

Tău Duh, spre a se lumina cu cunoştinţa cea adevărată a

sfintei Tale Evanghelii. Dă-i lui fără făţărnicie, neclintit şi

fără înşelăciune să se unească cu Sfintele Tale Biserici, să se

îngreţoşeze şi să lepede toate eresurile cele pierzătoare de

suflet; să primească cu adevărat, să mărturisească şi tare să

ţie credinţa Ortodoxă. Împreunează-l cu turma Ta cea

aleasă, uneşte-l cu Sfânta Ta Biserică, fă-l vas preţios, şi

locaş Sfântului Duh; ca de Acesta fiind el condus şi învăţat,

să păzească Sfintele Tale porunci şi făcând voia Ta cea

bună, cu plăcere şi deplin, să se învrednicească a lua binele

Tău Cela ceresc, împreună cu toţi cei ce au bine plăcut Ţie.

Că Tu eşti Dumnezeul milelor şi al îndurărilor şi al iubirii de

oameni, Carele voieşti ca toţi oamenii să se mântuiască, şi

Ţie mărire înălţăm, Tatălui, şi Fiului şi Sfântului Duh, acum

şi pururea, şi în vecii vecilor, Amin.

Şi după rugăciune Preotul îl porunceşte să se scoale, zicându-i:

Scoală-te, stai bine, stai cu frică, şi rosteşte cu adevărat

credinţa ortodoxă, şi blesteamă, toate eresurile, ca să fii

iertat şi dezlegat de legătura blestemului şi de toată

dezbinarea, şi te vei face părtaş Bisericii lui Hristos.

Iar el sculându-se zice aceasta mărturisire a credinţei ortodoxe

în auzul tuturor:

Eu (N) cred cu credinţă tare şi fără nici o îndoire, şi ca

unic adevăr mărturisesc toate împreună şi fiecare în

particular, cele ce cuprinde simbolul credinţei ortodoxe,

făcut de Sfintele Sinoade ecumenice, pre care Sfânta

Sobornicească şi Apostolică Biserică a Răsăritului le ţine şi

le mărturiseşte.

Şi îndată citeşte Simbolul Credinţei. După aceia iarăşi zice:

Mărturisesc cele şapte taine ale Sfintei Biserici, adică:

Botezul, Mirungerea, Cuminecarea, Mărturisirea, Sfinţirea

Untdelemnului, Preoţia şi Nunta legiuită, prin care cei ce le

primesc iau har; pre toate aceste, ce Biserica răsăritului le

mărturiseşte şi învaţă, le primesc şi eu.

Mărturisesc, că la Dumnezeiasca Liturghie se aduce lui

Dumnezeu jertfă pentru cei vii şi pentru cei morţi.

Mărturisesc, că sub forma pâinii şi a vinului este tot şi

întreg Mântuitorul Hristos.

Mărturisesc că sunt trei cete ale sufletelor celor ce se duc

din aceasta lume:

Cea dintâi este a Sfinţilor care se duc la cer şi împărăţesc

cu Hristos, pre care se cuvine a-i cinsti şi a-i chema, ca pre

cei ce se roagă lui Dumnezeu pentru noi, şi ale căror moaşte

se cuvine a le cinsti.

Cea a doua este a sufletelor necredincioşilor păgâni, a

ereticilor, creştinilor ce au trăit păgâneşte, şi au murit

nepocăiţi, a cărora parte este iadul şi focul gheenei; căci

precum Sfinţii din parte iau acum răsplătire, aşteptând a

primi bucuria cea deplină cu trupul la a doua venire a

Domnului nostru Iisus Hristos, când vor învia morţii, aşa

sufletele acelea se pedepsesc numai în parte şi nu se află cu

totul în munci; ci aşteptă a-şi primi munca cu trupul după

judecata cea nepărtinitoare, prin hotărâre veşnică.

A treia ceată de suflete este a celor care au murit în

pocăinţă, dar grăbindu-i moartea n-au apucat a-şi face

canonul pentru păcatele lor; pentru care şi Sfânta Biserică

prin jertfa cea fără sânge a Răscumpărătorului lumii,

Stăpânului nostru Hristos, cu rugăciuni cu posturi, cu

milostenii şi cu alte binefaceri, pleacă spre milă pre

Dumnezeu, şi le iartă păcatele.

Cred, şi tare mărturisesc, că Sfintele Icoane ale lui

Hristos, ale pururea Fecioarei Maria, Născătoarea de

Dumnezeu, şi ale Sfinţilor, se cuvine ale cinsti.

Asemenea făgăduiesc şi mă jur că voi ţine cu neabatere şi

neclintire aceasta credinţă ortodoxă, fără care nimeni nu se

poate mântui. Aşa mă rog să-mi ajute mie Dumnezeu, şi

Sfânta şi Dumnezeiasca Evanghelie aceasta, Amin.

Şi îndată îi dă Preotul Sfânta Evanghelie de o sărută Şi apoi

zice: Binecuvântat este Dumnezeu, Cela ce a binevoit aşa. Îi mai

zice şi acestea:

Pleacă genunchi Tăi înaintea lui Dumnezeu, pre Carele lai

mărturisit, şi de la Carele îţi vei lua iertarea păcatelor.

Iar el îngenunchind, şi cu capul plecat în jos, Preotul având

binecuvântare de la Arhiereul său, îl dezleagă prin citirea

rugăciunii acesteia:RUGĂCIUNE

pentru eretici, când vin ei la unire cu Sfânta Biserică

Ortodoxă

Domnul şi Dumnezeul nostru Iisus Hristos, ce a dat cheile

Împărăţiei cerului Apostolilor Săi, şi prin harul Său toată

puterea a lega şi a dezlega oamenii pre pământ de păcate;

Acela Însuşi prin nespusa sa milă, să te ierte şi să te dezlege

pre tine. Şi eu nevrednicul Preot, cu puterea ce-mi este dată,

te iert şi te dezleg pre tine fiule (N) de legătura jurământului,

de toată dezbinarea, de toate păcatele tale, şi te împreun cu

credincioşii, te unesc cu Biserica lui Hristos, şi te

împărtăşesc cu Dumnezeieştile Taine. În numele Tatălui, şi

al Fiului, şi al Sfântului Duh, Amin.

Şi aceasta făcându-se, Preotul zice către dânsul:

Scoală frate, şi ca un credincios al lui Hristos, roagă-te Lui

împreună cu noi ca să te învrednicească pre tine, prin

ungerea cu Sfântul Mir, să ei harul Sfântului Duh.

Iar el sculându-se stă cu toată umilinţa.

RÂNDUIALA

cum se cuvine să ungem cu Sfântul Mir,

pre ereticii, ce vin la Credinţa Ortodoxă

NB: După terminarea rânduielii de mai sus, Preotul luând Vasul

cu Sfântul Mir, Buretele şi puţină apă caldă în care îl înmoaie,

şterge cu dânsul locul cel uns cu Mir, şi le pune la locul pregătit.

Apoi punându-se acolo şi Sfânta Evanghelie, Sfânta Cruce şi două

sfeşnice, Preotul împreună cu cei ce vor fi de faţă închinându-se

spre Răsărit, zice:

Binecuvântată este Împărăţia Tatălui şi a Fiului şi a

Sfântului Duh…

Şi îndată cântăm stihira glasul 6: Împărate Ceresc

Mângâitorule, şi apoi zice Preotul:

Cu pace Domnului să ne rugăm…

Pentru pacea de sus…

Pentru pacea a toată lumea…

Pentru Sfântă Biserica aceasta…

Pentru iubitorul de Dumnezeu Arhiepiscopul nostru…

Pentru bine credinciosul Regele nostru…

Pentru servul lui Dumnezeu (N), şi pentru ca cu ungerea

Preasfântului Tău bine-lucrătorului şi desăvârşitorului Mir,

să se dea putere dumnezeiască celui ce acum se uneşte cu

Sfânta Biserică Ortodoxă, spre învingerea şi călcarea tuturor

curselor diavoleşti, şi a luptei ce-i vine de la lume şi de la

trup, Domnului să ne rugăm.

Pentru ca el să fie ostaş viteaz şi purtător de învingere, cu

puterea lui Hristos Dumnezeului nostru, prin lucrarea

harului şi venirea Sfântului Duh, prin ungerea Sfântului Mir,

Domnului să ne rugăm.

Pentru ca el să fie tare şi neclintit în credinţa, ortodoxă şi

în nădejde, în toate zilele vieţii sale prin ungerea cu Sfântul

Mir, Domnului să ne rugăm.

Pentru ca prin ungerea cu Sfântul Mir să se dea lui har, ca

cu îndrăznire şi fără frică, neruşinat să mărturisească

înaintea tuturor numele lui Hristos Dumnezeul nostru, şi

pentru Dânsul cu dragoste să stea până la moarte, Domnului

să ne rugăm.

Pentru ca în curăţie şi dreptate să-şi păzească sufletul său

în toate zilele vieţii sale, cu lucrarea, cu harul şi cu venirea

Preasfântului Duh, prin ungerea cu Sfântul şi Marele Mir,

Domnului să ne rugăm.

Pentru ca şi el şi noi să ne izbăvim de toată supărarea,

mânia şi nevoia, Domnului să ne rugăm.

Apără, mântuieşte, miluieşte.

Pre Preasfânta Curata, preabinecuvântata, mărita

Stăpâna noastră...

Că Ţie se cuvine toată mărirea, cinstea şi închinăciunea

Tatălui, şi Fiului, şi Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în

vecii vecilor, Amin.

Apoi zice rugăciunea aceasta:

Domnului să ne rugăm

Binecuvântat eşti, Doamne Dumnezeule Atotţiitorule,

izvorul tuturor bunătăţilor, Soarele dreptăţii, Carele ai

strălucit celor din întuneric lumina mântuirii, prin arătarea

Unuia-Născut Fiului Tău şi Dumnezeului nostru, dăruindu-ne

nouă nevrednicilor fericita curăţire în Sfânta Apă şi

Dumnezeiasca Sfinţire de viaţă făcătoarea ungere; şi ai

binevoit a deştepta pre servul Tău acesta din înşelăciunea

ereticească, ca să cunoască adevărul Tău, să alerge prin

pocăinţă la mila Ta, să se unească cu Sfânta şi aleasa Ta

turmă, dăruindu-i lui iertare păcatelor şi dezlegare de

blestem, prin mine nevrednicul servul Tău. Însuţi, Stăpâne,

Împărate al tuturor, Îndurate, dăruieşte-i lui pecetea harului

Sfântului Duh, şi împărtăşirea cu Preasfântul Trup şi

scumpul sânge al Hristosului Tău; păzeşte-l în sfinţenia Ta,

întăreşte-l în credinţa ortodoxă, scapă-l de la cel viclean şi

de la toate uneltirile lui păzeşte-l cu mântuitoarea Ta frică

întru curăţie şi dreptatea sufletului; ca în tot lucrul şi

cuvântul bine plăcând Ţie, fiii şi moştenitor să fie cereştii

Tale împărăţii. Că Tu eşti Dumnezeul nostru, Dumnezeu

Carele miluieşti şi mântuieşti, şi Ţie mărire înălţăm, Tatălui,

şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în vecii vecilor,

Amin.

Şi îndată Preotul îl unge cu mir, făcând chipul Crucii la frunte,

la nări, la gură, la piept, la mâini şi la picioare zicând: Pecetea darului

Sfântului Duh. Şi terminând aceasta zice rugăciunea

aceasta:

Domnului să ne rugăm

Doamne Dumnezeul nostru, cela ce ai învrednicit pre

servul Tău aceasta (N), să se arate desăvârşit prin credinţa

cea dreaptă, cea în Tine, şi cu pecetea darului Sfântului Duh,

întru Sfânta şi cereasca Ta ungere, Tu, Stăpâne al tuturor,

păzeşte în el credinţa cea adevărată, nutreşte-l în dreptate şi

adevăr, şi înfrumuseţează-l cu toate darurile Tale. Că Tu eşti

Dumnezeul nostru, şi Ţie mărire înălţăm, Tatălui şi Fiului, şi

Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în vecii vecilor, Amin.

Rugăciunea a doua după Mirungere:

Domnului să ne rugăm

Cela ce dezlegi păcatele prin pocăinţă, şi ai dăruit

servului Tău întoarcere de la înşelăciunea ereticească către

adevăr, şi i-ai dat reînnoirea vieţii; Însuţi Stăpâne Doamne,

binevoieşte a străluci totdeauna în inima lui lumina feţei

Tale; păzind pavăza credinţei lui neînvinsă de vrăjmaşi,

păstrând nepătat, neîntinat veşmântul nestricăciunii cu care

s-a îmbrăcat, şi ferind în el de stricăciune, cu harul Tău,

pecetea duhovnicească, şi fii Milostiv lui şi nouă după

mulţimea îndurărilor Tale. Că s-a binecuvântat şi s-a

preamărit, preacinstit şi preaîncuviinţat numele Tău, al

Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în

vecii vecilor, Amin.

Şi luând Buretele şi înmuindu-l în apă caldă şterge locurile

unse cu mir, zicând:

Îndreptatu-Te-ai, luminatu-Te-ai Sfinţitu-Te-ai, spălatu-Teai,

prin numele Domnului nostru Iisus Hristos, şi cu Duhul

Dumnezeului nostru, şi prin mirul cu care te-ai uns; în

numele Tatălui şi al Fiului şi ai Sfântului Duh, acum şi

pururea şi în vecii vecilor. Amin.

După aceea zice Preotul: Pace tuturor. Capelele voastre

Domnului să le plecaţi. Şi citeşte rugăciunea aceasta în taină:

Cela ce s-a îmbrăcat în Tine, Hristoase Dumnezeul nostru,

Ţie şi-a plecat capul său împreună cu noi, pre Carele îl fă

neînvins luptător asupra celui ce în deşert ridică vrăjmăşie

asupra lui şi asupra noastră, şi arată-l cu a Ta nestricăcioasă

cunună până la sfârşit în toate învingător. Că Ţie se cuvine a

ne milui şi a ne mântui; şi Ţie mărire înălţăm, împreună şi

părintelui Tău celui fără început, şi Preasfântului, Bunului şi

de-viaţă-făcătorului Tău Duh, acum şi pururea, şi în vecii

vecilor, Amin.

Apoi Preotul face apolisul ordinar, şi la timpul Liturghiei

împărtăşeşte pre cel uns cu mir; căci mirungerea se face înainte

de Liturghie.

Nessun commento:

Posta un commento