martedì 6 novembre 2018

RÂNDUIALA sfinţirii steagului ostăşesc

RÂNDUIALA

sfinţirii steagului ostăşesc

Puindu-se steagul întins, pre amvon în mijlocul Bisericii,

Ierarhul, sau Iereul stând înaintea Sfintei Mese, începe după

obicei: Binecuvântat este Dumnezeul nostru…, Cititorul: Împărate

ceresc…, Sfinte Dumnezeule…, Preasfântă Treime…, Tatăl nostru…,

Doamne miluieşte (de 12 ori), Slavă…, Şi acum…, Veniţi sa ne

închinăm: (de trei ori) şi psalmul 143.

Binecuvântat este Domnul Dumnezeul meu, Cela ce

învaţă mâinile mele la luptă, şi degetele mele la război. Mila

mea şi scăparea mea, apărătorul meu şi izbăvitorul meu,

scutitorul meu, şi întru Dânsul am nădăjduit; El supune

poporul meu sub mine. Doamne ce este omul, că Te-ai făcut

lui cunoscut? Sau fiul omului că-l socoteşti pre el? Omul

deşertăciunii s-a asemănat; zilele lui ca umbra trec. Doamne

pleacă cerurile şi Te pogoară; atinge-Te de munţi ca să

fumege. Fulgeră fulgere, şi-i risipeşte; trimite săgeţile Tale

şi-i turbură. Trimite mâna Ta dintru înălţime, scoate-mă şi

mă izbăveşte din apele cele multe, din mâna fiilor celor

străini. A cărora gură a grăit deşertăciune, şi dreapta lor

este dreapta strâmbătăţii. Dumnezeule, cântare nouă voi

cânta Ţie, în psaltire cu zece strune voi cânta Ţie. Celui ce

dai mântuire împăraţilor, Celui ce izbăveşti pre David robul

Tău de sabie cumplită, izbăveşte-mă şi mă scoate din mâna

fiilor celor străini; a cărora gură a grăit deşertăciune, şi

dreapta lor este dreapta strâmbătăţii. Ca să fie fiii noştri ca

nişte odrasle ce cresc întru tinereţea lor, şi fetele noastre

înfrumuseţate, împodobite ca coloanele templului. Cămările

noastre să fie pline, abundând în toate proviziile. Turmele

noastre să se înmulţească cu miile, şi cu miliardele în câmpiile

noastre. Boii noştri să fie plini de grăsime. Nici o

dărâmare, nici o pierdere, nici o strigare să nu fie în uliţele

noastre. Fericit poporul, căruia sunt acestea. Fericit poporul

căruia Domnul este Dumnezeul lui.

După aceea cântă sau citesc în amândouă corurile acest psalm

17 cu pripeală (refrenul) aceasta: Cu noi este Dumnezeu,

înţelegeţi neamuri şi vă plecaţi, că cu noi este Dumnezeu.

Iubite-voi, Doamne, virtutea mea; Domnul este întărirea

mea, şi scăparea mea, şi izbăvitorul meu.

Dumnezeul meu, ajutorul meu, şi voi nădăjdui spre

Dânsul.

Apărătorul meu, şi cornul mântuirii mele, şi sprijinitorul

meu.

Lăudând voi chema pre Domnul, şi de vrăjmaşii mei mă

voi mântui.

Izbăvi-mă-va de vrăjmaşii mei cei tari, şi de cei ce mă

urăsc.

Şi a fost Domnul întărirea mea, şi mă scoase întru

lărgime, şi mă va mântui, că m-a voit.

Dumnezeul meu, neprihănită este calea Lui, scutitor este

tuturor celor ce nădejduiesc spre Dânsul.

Că cine este Dumnezeu afară de Domnul? sau cine este

Dumnezeu, afară de Dumnezeul nostru?

Dumnezeul Cela ce mă încinge cu putere, şi a pus

neprihănită calea mea.

Cela ce face picioarele mele ca ale cerbului, şi la cele

înalte mă pune.

Cela ce învaţă mâinile mele la război, şi a pus arc de

aramă braţele mele.

Lărgit-ai paşii mei sub mine, şi n-au slăbit gleznele mele.

Goni-voi pre vrăjmaşii mei, şi-i voi ajunge şi nu mă voi

întoarce, până ce se vor sfârşi.

Necăji-voi pre dânşii, şi nu vor putea să stea: cădea-vor

sub picioarele mele.

Şi m-ai încins cu putere spre război, şi ai plecat sub mine

pre cei ce se sculase asupra mea.

Şi mi-ai dat dosul vrăjmaşilor mei, şi pre cei ce mă urăsc iai

pierdut.

Şi-i vom sfărâma ca pulberea cea dinaintea feţei vântului,

ca pre tina uliţelor îi voi călca.

Izbăvi-mă-vei de pricirea poporului, pune-mă-vei

căpetenie neamurilor.

Poporul, pre care nu-l cunoşteam, mi-a servit; întru auzul

urechii m-a auzit.

Viu este Domnul, şi binecuvântat Dumnezeu: să se înalţe

Dumnezeul mântuirii mele.

Dumnezeu Cela ce dă izbândire mie, şi Carele a supus

popoare sub mine, izbăvitorul meu de vrăjmaşii mei cei

mânioşi.

De la cei ce se scoală asupra mea mă vei înălţa, de omul

nedrept mă vei izbăvi.

Din psalmul 44

Încinge sabia ta peste coapsa ta, puternice.

Şi încordează, şi sporeşte, şi împărăţeşte pentru adevăr şi

blândeţe şi dreptate, şi te va povăţui minunat dreapta ta.

Săgeţile tale ascuţite sunt, puternice; popoarele vor

cădea sub tine; săgeţile tale vor străbate în inimile

vrăjmaşilor împăratului.

Din psalmul 17

Pentru aceasta Te voi lăuda întru nemuri. Doamne, şi voi

cânta numele Tău, Cela ce măreşti mântuirile împăratului.

Din psalmul 27

Domnul este ajutorul meu, şi scutitorul meu, spre Dânsul

a nădăjduit inima mea, şi m-a ajutorat.

Domnul este întărire poporului Său, şi scutitor

mântuirilor unsului Său este.

Mântuieşte, Doamne, poporul Tău, şi binecuvintează

moştenirea Ta, şi-i paşte, şi-i ridică pre ei până în veac.

Slavă…, Şi acum…, Cu noi este Dumnezeu, înţelegeţi nemuri, şi

vă plecaţi: Aliluia, Aliluia, Aliluia, slavă Ţie Dumnezeule (de trei

ori).

Diaconul zice ecteniile acestea. Cu pace Domnului să ne

rugăm. Corul: Doamne miluieşte, şi celelalte, până la pentru

navigatori:

Pentru ca să, nu pomenească păcatele şi fărădelegile

noastre, ci ca un Misericord şi Milostiv să fie nouă

nevrednicilor robilor Săi ce suntem întru primejdii, şi să ne

izbăvească de vrăjmaşii noştri, Domnului să ne rugăm,

Pentru ca să binecuvinteze acest steag ostăşesc cu

binecuvântarea Sa cea cerească, să-l facă înfricoşat şi

înspăimântător tuturor vrăjmaşilor noştri, Domnului să ne

rugăm.

Pentru ca credincioasei Sale oşti, ce va purta semnul

aceasta, şi va privi la el, să-i dea cu milostivire îndrăzneală,

putere, şi tărie, spre distrugerea şi călcarea tăriei celor ce se

scoală asupra noastră, Domnului să ne rugăm.

Pentru ca îndrăzneala tuturor vrăjmaşilor noştri, ce vor

privi la acest steag, să o prefacă întru frică, puterea lor întru

slăbiciune, şi bărbăţia lor întru micime şi întru fugă,

Domnului să ne rugăm.

Pentru ca să dea putere iubitoarei de Hristos oaste, să o

arate totdeauna îmbărbătată şi vitează contra a tot

vrăjmaşul şi rebelul, şi să dăruiască robilor Săi pace, şi

întărire, şi curând slobozire de toate primejdiile şi nevoile, şi

de cursele vrăjmaşilor, Domnului să ne rugăm.

Pentru ca să sălăşluiască pacea şi slava în pământul

nostru, şi să ne izbăvească de toate cursele vrăjmaşilor, şi

de primejdioasele năvăliri, Domnului să ne rugăm.

Pentru ca să nu ne predea întru călcare şi distrugere

vrăjmaşilor, şi rebelilor noştri; ci să prefacă toată cutezarea

lor întru fugă, şi să sfărâme braţul lor, şi să-i supună sub

picioarele credincioşilor Săi, Domnului să ne rugăm.

Pentru ca să umple de ruşine şi de necinste faţa

protivnicilor, iar inima lor de frică şi de groază, şi Îngerul

Domnului să fie alungându-i, şi lovindu-i, Domnului să ne

rugăm.

Pentru ca să pună arc de aramă în braţele credincioşilor

săi, şi să întărească dreapta lor, cu puterea tăriei Sale, întru

biruinţa şi călcarea vrăjmaşilor, şi rebelilor ce se scoală

asupra noastră, Domnului să ne rugăm.

Pentru ca să schimbe toată scârba şi suspinul nostru întru

bucurie şi veselie, şi ticăloşia întru pace tare, şi totdeauna

să ne facă neînvinşi de toate cursele vrăjmaşilor, Domnului

să ne rugăm.

Pentru ca să sfărâme scutul, arma şi lupta tuturor celor ce

se lupta cu noi, şi să-i supună sub picioarele iubitoarei de

Hristos oaste, Domnului să ne rugăm.

Pentru ca să dea oastei noastre cea de Hristos numită

putere, tărie neobosită, necovârşită, şi învingătoare şi

bărbăţie cu vitejie, spre sfărâmarea vrăjmaşilor noştri,

Domnului să ne rugăm,

Pentru ca să dea izbăvire credincioşilor robilor Săi de

supravenirea celor ce de alt neam, şi de toţi oamenii ceia ce

voiesc războiul, şi de năvăliri oşteneşti, şi să păzească întru

pace adâncă Biserica, pre domnitorul Regele şi pre poporul

Său, dăruindu-le lor totdeauna biruinţă asupra vrăjmaşilor,

Domnului să ne rugăm.

Pentru ca să ne izbăvim noi de tot necazul…, Apară,

mântuieşte…, Pre Preasfânta, curata…, Iar Ierarhul, sau Iereul

carele săvârşeşte, eschiamă:

Că Tu eşti tăria, şi întărirea poporului Tău, şi Ţie se

cuvine toată slava, cinstea şi închinăciunea, Tatălui, şi

Fiului, şi Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în vecii vecilor,

Amin.

După aceea cântă: Dumnezeu este Domnul şi s-a arătat nouă…,

Pre glasul I-iu, şi troparele acestea: Mântuieşte, Doamne, poporul

Tău…, Slavă…, acelaşi. Şi acum…, glasul al 6-lea. Solitoare

înfricoşată şi neînfruntată…, Apoi condacul, glasul 4-lea: Cela ce

Te-ai înălţat pre cruce.

Apoi Ierarhul ieşind din altar, şi stând lângă steaguri dinaintea

amvonului, cu faţa spre răsărit, şi zicând Diaconul: Domnului să

ne rugăm. Corul: Doamne miluieşte. Citeşte rugăciunea aceasta

cu mare glas:

Atotputernice şi preaveşnice Dumnezeul nostru, Părintele

Domnului Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos,

Însuţi fiind Făcătorul a toată lumea, şi binecuvântarea a

toată făptura, caută cu ochiul Tău cel Milosârd asupra

noastră smeriţilor şi nevrednicilor robilor Tăi, şi asupra

rugăciunii noastre, şi acest steag, pre care l-am pregătit

pentru serviciul luptei, cercetează-l cu binecuvântarea Ta

cea cerească, binecuvintează-l şi sfinţeşte-l, ca să fie

credincioasei Tale oşti biruinţă asupra limbilor celor

protivnice, şi sigură victorie, şi fiind fortificat cu păzirea Ta,

să întoarcă în fugă cetele tuturor duşmanilor noştri, şi

totdeauna să se arate înfricoşător şi înspăimântător vrăjmaşilor

neamului creştinesc; iar credincioşilor Tăi, care

nădăjduiesc spre Tine, să le fie sigură nădejde de biruinţă,

îndrăzneală şi tărie. Şi fiind îngrădit cu rugăciunile Sfinţilor

Tăi, şi cu întrarmarea îngerilor Tăi, să se arate robilor Tăi

semn de veselie şi de tărie, semn de victorie şi de tărie a

inimii şi de bărbăţie asupra rebelilor. Că Tu eşti Împăratul

păcii, şi Dumnezeu Carele sfărâmi războaiele, şi dai tărie

celor ce nădăjduiesc întru Tine, şi Ţie slavă înălţăm, cu Unul-

Născutul Tău Fiu, şi cu Preasfântul şi Bunul, şi de-viaţăfăcătorul

Tău Duh, acum şi întru nesfârşiţii vecii vecilor,

Amin.

Iar Ierarhul întorcându-se către ostaşii asistenţi,

binecuvântându-i cu dreapta zice: Pace tuturor. Diaconul:

Capetele voastre Domnului să le plecaţi.

Ierarhul citeşte cu mare glas rugăciunea aceasta privind, spre

apus:

Doamne Dumnezeul nostru, Cela ce ai ascultat pre Moisi,

carele a întins către Tine mâinile sale, şi ai întărit pre

poporul lui Israil asupra lui Amalic; şi lui Iisus Navi, celui ce

se oştea, i-ai îngăduit starea soarelui întru închipuirea

victoriei; Tu şi acum auzi-ne pre noi ceia ce ne rugăm Ţie

pentru ostaşii aceştia ce s-au adunat, şi binecuvintează-i şi

întăreşte-i, şi dă-le inimă curajoasă asupra protivnicilor,

trimite lor Înger luminat, iar vrăjmaşilor înfricoşător şi

îngrozitor, carele să-i oprească şi să-i alunge, şi să le

slăbească inima lor, şi îndrăzneala să o întoarne în fugă. Şi

depărtează de la robii Tăi, care ies acum la luptă, şi de la noi

de la toţi toată foametea şi epidemia, şi ne izbăveşte de foc

şi de sabie, şi de năvălirea vrăjmaşilor, şi de toată răscoala

protivnicilor. Fii lor conducător, şi dă lor toate cererile cele

spre mântuire; învaţă-i şi înţelepţeşte-i, mântuieşte-i, apărăi,

păzeşte-i, curăţeşte-i, şi-i umple de toată bucuria cea

duhovnicească. Fii ocrotitor şi scutitor sufletului şi

trupurilor, şi ca un Bun şi Milosârd şi Iubitor de oameni dă-le

iertare păcatelor în ziua judeţului. Miluieşte-i, pre dânşii şi

pre noi, şi binecuvintează-ne în toate zilele vieţii noastre; ca

dobândind de la Tine ajutor şi ocrotire, şi izbăvire,

totdeauna fără nici o împiedicare să-Ţi înălţăm slavă şi

mulţumire. Că Tu eşti tăria şi întărirea poporului Tău; şi Ţie

slavă înălţăm cu Unul-Născutul Tău Fiu, şi cu Preasfântul şi

Bunul, şi de-viaţă-făcătorul Tău Duh, acum şi pururea, şi în

vecii vecilor, Amin.

După aceea luând Ierarhul apă sfinţită, stropeşte cu ea steagul,

zicând:

Binecuvintează-se şi se sfinţeşte acest steag ostăşesc

întru putere şi întărire de Hristos numitei oaste şi întru

biruinţă asupra tuturor vrăjmaşilor, prin stropirea acestei

Sfinţite ape, în numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului

Duh, Amin.

După aceea, dacă ierugiseşte Episcopul, punând mitra şi

şezând la locul său: Iar dacă ierurgiseşte Iereul, nu şade ia

steagul şi-l dă cui se cuvine în mână, fiind acela îngenunchiat, şi

zice:

Primeşte steagul aceasta, ce este Sfinţit cu cereasca

binecuvântare, şi fie el înfricoşător şi înspăimântător

vrăjmaşilor neamului creştinesc. Şi să dea ţie Domnul har,

ca cu bărbăţie să treci cu el nevătămat oştirile vrăjmaşilor,

spre slava Preasfântului Său nume, în numele Tatălui, şi al

Fiului, şi al Sfântului Duh, Amin.

Şi-l binecuvintează zicând: Pace ţie, iar el luând steagul, sărută

dreapta celui ce i-l dă. Binecuvintează şi pre ostaşii asistenţi,

zicând:

Binecuvântarea Domnului să fie asupra voastră tuturor;

Iar voi îmbărbătaţi-vă, şi să se întărească inima voastră, şi

nădăjduiţi spre Domnul, că Acela va birui pre vrăjmaşii

noştri, Amin.

Şi-i stropeşte pre toţi cu Apă Sfinţită, însemnându-i cu crucea,

cântând psalţii stihira aceasta, glasul al 4-lea.

Doamne Cela ce ai ajutat blândului David, a birui pre cei

de alt neam, ajută credinciosului nostru Domnitor, şi Rege şi

cu arma Crucii răpune pre vrăjmaşii noştri; arată asupra

noastră misericordia milei Tale celei de demult, ca să

cunoască cu adevărat, că Tu eşti Dumnezeu, şi nădăjduindune

spre Tine biruim, având rugătoare de-a pururea pre

Preacurata Maica Ta, ca să ne dăruieşti mare milă.

După aceasta face apolisul aceasta:

Hristos Adevăratul Dumnezeul nostru, pentru rugăciunile

Preacuratei Maicii Sale, cu puterea cinstitei şi de viaţă

făcătoarei Cruci, cu apărarea Sfinţilor marilor arhistrategi,

Mihail şi Gavriil, şi a tuturor netrupeştilor puteri cereşti, şi a

Sfinţilor marilor martiri: Gheorghe, Dimitrie, Procopie,

Theodor Stratilat şi Theodor Tiron, şi ale tuturor Sfinţilor

Săi, să vă miluiască şi să vă întărească în ziua războiului, şi

să vă mântuiască, ca un Bun şi Iubitor ele oameni.

Iar psalţii cântă: Caută spre rugăciunea robilor Tăi…, şi

sfârşindu-se aceasta, se duc întru ale sale cu pace, spre slava lui

Dumnezeu.


Nessun commento:

Posta un commento