RÂNDUIALA
cum se cuvine a primi pre schismatici sau papişti
care vin la Credinţa Ortodoxă
După ce vine la Preot cela ce voieşte a fi ortodox, Preotul
luându-şi voie şi binecuvântare de la Arhiereul său, îl duce la
Biserică şi-i porunceşte să stea înaintea uşilor Bisericii, iar dânsul
intrând în Altar se îmbracă cu Felonul, şi ieşind afară la uşa
Bisericii, porunceşte aceluia să îngenunche, şi-l întreabă aşa:
Întrebare: Voieşti a te lepăda de toată rătăcirea
schismaticilor şi de tovărăşia cu dânşii, la care ai fost până
acum?
Răspuns: Voiesc cu adevărat.
Întrebare: Voieşti într-adevăr a fi în toate ascultător sfintei
Soborniceştii Biserici a Răsăritului; şi în unire cu credinţa
Ortodoxă, şi neclătit să petreci într-însa până la sfârşitul
vieţii Tale?
Răspuns: Voiesc cu adevărat.
Şi îndată Preotul binecuvântându-l pre frunte de trei ori, zice: În
numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh, Amin. Apoi
punând mâna pre capul lui, zice rugăciunea: Doamne Dumnezeule
Atotţiitorule…, Caută înapoi la pag. 542. Şi terminând rugăciunea
zice:
Scoală-te şi te întoarce spre apus şi te leapădă de toată
rătăcirea şi greşalele papistăşeşti, în care ai fost până acum.
Şi întorcându-se la apus îl întreabă:
Întrebare: Te lepezi de toată rătăcirea şi greşeala adunării
papistăşeşti, în care ai petrecut până acum?
Răspuns: Mă lepăd de toată rătăcirea şi greşeala adunării
papistăşeşti, în care am petrecut.
Întrebare: Blestemi toate eresurile şi schisma lor, precum:
primaţia papei, filioque şi altele, ca contrare Adevăratului
Dumnezeu şi sfintei Lui Biserici.
Răspuns: Blestem toate eresurile şi schisma lor, precum:
primaţia papei, filioque şi altele; ca contrare adevăratului
Dumnezeu şi sfintei lui Biserici.
Apoi zice către dânsul:
Întoarce-te către răsărit, şi te închină Domnului la care ai
venit.
Iar el întorcându-se şi închinându-se până la pământ zice aşa:
Mă închin Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, unuia
Dumnezeu în Treime, Sfânt, nedespărţit, mărit şi închinat.
Preotul zice:
Binecuvântat este Dumnezeu Cela ce voieşte ca toţi
oamenii să se mântuiască şi la cunoştinţa adevărului să vie;
Binecuvântat fie în veci, Amin.
Şi îndată îi dă capătul epitrahilului în dreapta zicând:
Intră în Biserica lui Dumnezeu, Acela Carele te-a atras de
la dezbinarea papistăşească, şi să ştii că ai scăpat din
laţurile morţii, şi de pierirea cea veşnică; să urăşti toată
schisma şi tot eresul, calcă toată nedreptatea şi rătăcirea
ereziei; cinsteşte cu dreaptă credinţă pre Dumnezeu Tatăl
Atotţiitorul, şi pre Iisus Hristos Fiul Lui, şi pre Sfântul Duh,
Unul Adevăratul, viul Dumnezeu; pre Sfânta şi nedespărţita
Treime.
Şi acestea zicând, îl duce în Biserică ţinându-se de capătul
Epitrahilului, până unde este pusă şi Sfânta Evanghelie; Apoi
catehumenul stând acolo lasă din mână capătul Epitrahilului. Iar
când merg în Biserică clericii citesc Psalmul 26: Domnul este
luminarea mea şi Mântuitorul meu de cine mă voi teme? Şi după
terminarea Psalmului Preotul îi porunceşte să îngenuncheze
înaintea Sfintei Evanghelii şi citeşte rugăciunea aceasta:
Domnului să ne rugăm
Doamne, Doamne, Făcătorule şi Stăpâne a toate Izvorul
tuturor bunătăţilor şi Mântuitorul tuturor oamenilor, iar mai
vârtos al celor credincioşi; Cela ce n-ai trecut cu vederea pre
om ca să fie aruncat în adâncul piericiunii şi al înşelăciunii,
ci cu mântuitoarea înomenire a Unuia-Născut Fiului Tău
Domnului, Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus
Hristos, l-ai cercetat, l-ai mântuit şi la Tine l-ai adus. Însuţi,
Stăpâne Iubitorule de oameni, caută şi acum spre servul Tău
(N), ce este oaie din turma Ta cea cuvântătoare, şi pre Carele
l-ai învrednicit a se ridica, din adâncul piericiunii şi al
schismei, şi a scăpa către Sfânta Ta Sobornicească şi
Apostolică Biserică, cu umilinţă te rog: insuflă în inima lui
lumina harului Preasfântului Tău Duh, spre luminarea
cunoaşterii sfintei şi adevăratei, Tale Evanghelii. Aprinde în
el scânteia mântuitorului Botez, ce zace în sufletul lui, ca să
i se înflăcăreze văpaia harului celui duhovnicesc, spre
plinirea poruncilor Tale şi spre îndepărtarea de toată
înşelăciunea diavolească. Dă lui ca fără făţărie, neclintit şi
fără viclenie să se unească cu Sfânta Ta Sobornicească
Biserică, şi să se îngreţoşeze de toată înşelăciunea cea
pierzătoare de suflet, călcând eresurile şi schisma. Fă-i ca cu
adevărat totdeauna să mărturisească şi tare să Ţie Ortodoxa
Credinţă a răsăritului. Împreunează-l cu turma Ta cea
aleasă, şi uneşte-l cu Bisericile Tale cele Sfinte. Depărtează
de la dânsul toate cugetele şi faptele cele rele şi
deprinderile cele neplăcute lui Dumnezeu. Iartă-i lui toate
păcatele cele de voie şi fără de voie. Curăţeşte-l de toată
spurcăciunea sufletului şi a trupului; fă-l vas preţios, locaş
Preasfântului Tău Duh; ca de Acela totdeauna fiind condus şi
îndreptat să păzească mântuitoarele Tale porunci, şi făcând
cu bună plăcere şi deplin voia Ta, să se învrednicească a
câştiga şi binele Tău Cela ceresc, împreună cu toţi cei ce au
bine plăcut Ţie. Că Tu eşti Dumnezeul milei, al îndurărilor, al
iubirii de oameni şi Carele voieşti ca toţi oamenii să se
mântuiască şi Ţie mărire înălţăm, Tatălui, şi Fiului, şi
Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în vecii vecilor, Amin.
Şi după terminarea rugăciunii îi porunceşte Preotul să se
scoale zicându-i:
Scoală-te, şi stând bine şi cu frică, rosteşte cu adevărat
Ortodoxa Credinţă Sobornicească blesteamă toate eresurile
şi schisma, ca să fii iertat şi dezlegat de legătura
blestemului şi de toată dezbinarea, şi să te faci părtaş
Bisericii, care este Trupul lui Hristos.
Iar el sculându-se zice în auzul tuturor: Cred într-unul
Dumnezeu; şi terminându-l i se dă Sfânta Evanghelie, o sărută, şi
făcând aceasta, Preotul zice: Binecuvântat este Dumnezeu Cela ce
a voit aşa. Şi iarăşi zice lui:
Pleacă-ţi genunchii tăi, înaintea Domnului Dumnezeu, pre
Carele L-ai mărturisit, şi vei lua iertarea păcatelor.
Iar el plecându-şi capul şi genunchii în jos, Preotul având împuternicire
de la Arhiereu, zice cu umilinţă acestea:
Domnului să ne rugăm
Stăpâne mult-Milostive Doamne Iisuse Hristoase
Dumnezeul nostru, Carele, corifeului Tău Apostolul Petru, şi
celorlalţi Apostoli ai Tăi, cu harul Tău ai voit a se da toată
puterea, ca să fie legate şi în cer, câte de dânşii vor fi legate
pre pământ, asemenea să fie dezlegate şi în cer câte de
dânşii vor fi dezlegate pre pământ; Cela ce prin nespusa Ta
iubire de oameni ne-ai învrednicit pre noi neînsemnaţii şi
nevrednicii a avea puterea cea dată lor, ca şi noi asemenea
să legăm şi să dezlegăm cele ce se întâmplă în poporul Tău;
Însuţi Preabunule Împărate, primeşte cu milă şi acum pre
servul Tău aceasta, carele s-a depărtat de la înşelăciunea
schismei şi din somnul piericiunii, şi a venit la cunoştinţa
adevărului, dorind a se uni cu Sfintele Tale Biserici; că Tu, ca
un Iubitor de oameni şi Bun păstor ai zis: Şi alte oi am, care
nu sunt din staulul aceasta, şi pre acelea Mi se cuvine a le
aduce şi glasul Meu vor auzi, şi va fi o turmă şi un păstor.
Deci prin mine nevrednicul servul Tău, dezleagă-l pre dânsul
de toată legătura blestemului şi de toată dezbinarea, şi de
orice ca un om a greşit în aceasta viaţă, cu cuvântul sau cu
fapta sau cu gândul; iartă, şi lasă-i lui spălându-l cu harul
Tău, de toată întinăciunea sufletului, ca curat aducându-l în
curţile Tale, şi împreunându-l cu turma oilor Tale celor
alese, să-l uneşti cu Sfânta Ta Biserică, şi să-l faci vas preţios
şi locaş Preasfântului Tău Duh, ca prin acela fiind pururea
condus şi îndreptat, să păzească mântuitoarele Tale
porunci, şi făcând voia Ta cu deplină bună plăcere, să se
învrednicească a lua şi binele Tău Cela ceresc, împreună cu
toţi cei ce bine au plăcut Ţie. Că Tu eşti Cela ce miluieşti şi
ne mântuieşti pre noi, şi Tu singur eşti Dumnezeul tuturor
oamenilor, care vor să se mântuiască şi la cunoştinţa
adevărului să vie; şi Ţie mărire înălţăm, împreună şi
Părintelui Tău celui fără început, şi Preasfântului, Bunului şi
de-viaţă-făcătorului Tău Duh, acum şi pururea şi în vecii
vecilor, Amin.
Şi după rugăciune îndată îl dezleagă pre el zicând aşa: Domnul
şi Dumnezeul nostru Iisus Hristos…, şi celelalte, caută-le înapoi la
pag. 544, şi terminând rugăciunea, zice şi acestea:
Scoală, frate şi, ca un credincios, roagă-te împreună cu
noi lui Hristos, ca să te învrednicească prin ungerea
Sfântului Mir, să iei harul Sfântului Duh.
Şi sculându-se stă cu tolă umilinţa, iar Preotul îndată începe
rânduiala Mirungerii, şi, o plineşte, cum s-a prescris la Luterani.
NB. Pentru Mirungerea cea shismaticească sau ereticească, n-a
legiuit lămurit Biserica. Asemenea şi pentru Armeni întorcându-se
şi lepădându-se de la erezia lor, îi primim prin ungerea cea cu
Sfântul Mir, ca şi pre ceilalţi schismatici.
Se cuvine însă a boteza din nou pre cei ce, după ritualul lor, nu
se botează în Numele Sfintei Treimi: al Tatălui, al Fiului şi al
Sfântului Duh, nici prin trei afundări, ca Socinianii, şi alţii.
ARĂTARE
Măcar că aicea zice că pre luterani, calvini şi papistaşi, numai să-i
ungi cu mir, este luată din pravilă, ca pre unii să-i boteze şi pre alţii
numai să-i ungă cu mir, aceasta a fost mai înainte. Că la dezbinarea lor
de Biserica Răsăritului, poate că a mai ţinut oarecare orânduieli, pentru
aceea a pus să se ungă numai cu mir unii, iar acum precum se văd sunt
cu totul departe de dreapta credinţă.
Dar cum se vede în cartea ce se numeşte Arătare sau adunarea pe
scurt a dumnezeieştilor dogme ale credinţei, la foaia 311. însemnări
oarecare a dumnezeieştilor Taine, arată pentru îndumnezeitorul Botez
cu mii de mărturii de la toţi Sfinţii Prooroci, Apostoli, Ierarhi,
preaînţelepţii dascăli, cum că, care nu se va boteza în trei afundări, şi în
trei chemări, sau va fi stropit, nu este desăvârşit botezat.
După aceea dar în puterea acestora prea mari mărturii, zicem că pre
tot felul de eretic, şi apusean, să se boteze desăvârşit cu toată
orânduiala, iar nu numai cu ungere de mir.
FORUMUL
mărturisirii credinţei de către cei convertiţi
de la schismă sau eres
1. Pentru papişti
După cel din urmă articol al Simbolului Credinţei, să se adauge
şi acestea:
Adaug din nou a mărturisi, împreună cu Sfânta
Evanghelie, că Duhul Sfânt purcede numai de la Tatăl, şi
prin urmare lepăd adăugirea papistă: „Şi de la Fiul”.
Mărturisesc că cea mai înaltă autoritate în Biserica lui
Hristos este Sinodul Ecumenic, şi numai lui se poate da
însuşirea de negreşitor (infailibil). Iar nici de cum vreo
persoană oarecare, ori cine ar fi, nu poate să-şi însuşească
aceste drepturi.
Cred şi mărturisesc, că rugăciunile şi milosteniile celor vii
pentru cei răposaţi în credinţă, şi mai ales întrunite fiind cu
jertfa cea fără de sânge a Răscumpărătorului lumii, ajută
sufletelor trecute din această viaţă, mijlocind pentru ei
iertare de la Dumnezeu. Iar dogma despre purgator, sau
focul curăţitor, o recunosc de născocire netemeinică.
În fine, cred şi mărturisesc toate acele ce învaţă a crede şi
a mărturisi Sfânta Biserică ortodoxă; şi declar prin aceasta,
că voi păzi această credinţă în toată viaţa mea, şi o voi
preda şi fiilor mei, ca o moştenire nepieritoare. Pentru care
şi adeverez cu propria mea subscriere.
2. Pentru Armenii gregoriani
După cel din urmă articol al simbolului credinţei, să se adauge
şi acestea:
Cred şi mărturisesc în persoana lui Iisus Hristos
Mântuitorul lumii, Dumnezeirea unită cu omenirea fără
conversare, şi fără prefacere; prin Care esenţele amândorura
firilor Dumnezeiască şi omenească, au rămas întregi în
Dumnezeu Omul Iisus Hristos.
Primesc şi mărturisesc toate dogmele şi aşezămintele,
cele dogmatisite de Sfinţii şi purtătorii de Dumnezeu Părinţi,
ce s-au adunat întru numele Domnului la cele şapte Sinoade
ecumenice, spre întărirea şi apărarea Sfintei Biserici a lui
Hristos.
În fine cred şi mărturisesc toate acele ce învaţă a crede şi
a mărturisi Sfânta Biserică Ortodoxă; şi declar prin aceasta,
că voi păzi această credinţă în toată viaţa mea, şi o voi
preda şi fiilor mei, ca o moştenire nepieritoare. Pentru care
adeverez cu propria mea subscriere.
3. Pentru Luterani şi Calvini
După Simbolul credinţei se adaugă şi următoarele articole:
Adaug din nou a mărturisi, împreună cu Sfânta
Evanghelie, că Duhul Sfânt purcede numai de la Tatăl, şi
prin urmare lepăd adăugirea: „Şi de la Fiul”.
Mărturisesc, şi primesc cu evlavie cele şapte Taine ale
Sfintei Biserici Ortodoxe, adică: Botezul, Mirungerea,
Euharistia, Pocăinţa. EleoSfinţirea, Preoţia şi Nunta cea
legiuită: prin care iau har de la Dumnezeu cei ce le primesc
cu credinţă.
Mărturisesc că în Dumnezeiasca Liturghie se proaduce lui
Dumnezeu jertfă bine primită, pentru cei vii şi pentru cei
morţi.
Mărturisesc, că sub formele pâinii şi vinului, în Sfânta
Euharistie este tot şi întreg Mântuitorul Hristos, şi că cei ce
se cuminecă cu ele, se cuminecă cu adevărat corpul Lui, şi
cu adevărat sângele Lui, întru iertarea păcatelor.
Mărturisesc trei cete ale sufletelor ce s-au mutat din
această viaţă: întâia este a Sfinţilor care împărătesc cu
Hristos, pre care se cuvine a-i cinsti şi a-i chema prin
rugăciune, ca pre mijlocitorii noştri la Dumnezeu, ale cărora
şi moaştele se cuvine ale cinsti. A doua este a sufletelor
necredincioşilor, şi a creştinilor ce au trăit păgâneşte şi au
murit fără pocăinţă, a cărora parte este iadul şi focul
gheenei. A treia ceată de suflete este a celor ce au murit
întru pocăinţă; dar grăbindu-i moartea, n-au apucat a-şi face
canonul pentru păcatele lor, şi a dovedi cu fapta îndreptarea
lor. Pentru aceştia Sfânta Biserică, prin jertfa cea fără de
sânge a Răscumpărătorului lumii, Dumnezeu omului Iisus
Hristos, prin rugăciuni, prin milostenie, şi prin alte
binefaceri în numele lor, le mijloceşte de la Dumnezeu
iertare.
Cred şi mărturisesc, că Sfintele icoane, ale lui Hristos, ale
pururi Fecioarei Maria Născătoarea de Dumnezeu, şi ale
tuturor Sfinţilor, se cuvine a le cinsti, şi că cinstea dată lor
trece la prototipurile lor.
În fine, cred şi mărturisesc toate acele ce învaţă a crede şi
a mărturisi Sfânta Biserică Ortodoxă; şi declar prin aceasta,
că voi păzi această credinţă în toată viaţa mea, şi o voi
preda şi fiilor mei, ca o moştenire nepieritoare. Pentru care
şi adeverez cu propria mea subscriere.
4. Pentru Lipovenii popişti şi nepopişti,
sau precum se numesc ei: starovieri
După Simbolul Credinţei se adaugă:
Cred şi mărturisesc că Biserica Ortodoxă a răsăritului
este una Sfântă, sobornicească, şi Apostolească Biserică a
lui Iisus Hristos, care a păstrat fără de schimbare toate cele
învăţate de Hristos şi de Apostoli spre mântuirea oamenilor.
Cred şi mărturisesc, că Sfinţita ierarhie a Bisericii
Ortodoxe deduce originea sa de la Sfinţii Apostoli prin
neprecurmatul şir al Hirotoniei, de la ei până în ziua de
astăzi, şi ca prin o curgere nesecată se revarsă asupra
credincioşilor harul Sfântului Duh, Carele luminează şi
sfinţeşte pre aceia, cărora li se cuminecă prin săvârşirea
Tainelor, ce sunt încredinţate de Dumnezeu acestei Sfinţite
ierarhii.
În fine, cred şi mărturisesc toate acele ce învaţă a crede şi
a mărturisi Sfânta Biserică ortodoxă; şi declar prin aceasta,
că voi păzi această credinţă în toată viaţa mea, şi o voi
preda şi fiilor mei, ca o moştenire nepieritoare, pentru care
şi adeverez cu propria mea subscriere.
Formularul respectiv, după citire în Biserică, se subscrie de
convertit, şi apoi Preotul orânduit ce a săvârşit rânduiala unirii cu
Biserica, îl comunică Episcopului prin raportul său, de unde se
trimite prenumele convertitului certificat adeveritor, că el
aparţine la numărul fiilor Bisericii Ortodoxe, cu arătare de timpul
când s-a convertit, de numele Bisericii unde s-a săvârşit rânduiala
unirii, şi de numele Preotului ce a săvârşit rânduiala.
Însemnare. Uniaţii convertiţi se primesc la ortodoxie, cu
rânduiala pentru papişti. Lipovenii numiţi Molocani şi Duhobori,
fiind o specie de protestantism se primesc la ortodoxie cu
rânduiala pentru Luterani şi Calvini. Socinianii şi Unitarii, însă, de
şi sunt ramuri ale protestantismului, dar fiindcă ei au lepădat
toate Tainele, şi au retras creştinismul la un raţionalism sec şi
ucigător de suflet, trebuie a se boteza desăvârşit, când vin la
ortodoxie.
Se cuvine a şti, că este necesar la primirea prozeliţilor, a se
constata mai întâi, la ce confesiune schismatică ori eretică
aparţin ei, şi conform cu aceea să se facă atât catehizarea, cât şi
rânduiala primirii la Biserica Ortodoxă. Această constatare se face
prin acte metricale, sau alte acte publice, în care se arată
religiunea prozelitului.
Nessun commento:
Posta un commento