martedì 6 novembre 2018

RÂNDUIALA cum se cuvine a primi pre schismatici sau papişti care vin la Credinţa Ortodoxă

RÂNDUIALA

cum se cuvine a primi pre schismatici sau papişti

care vin la Credinţa Ortodoxă

După ce vine la Preot cela ce voieşte a fi ortodox, Preotul

luându-şi voie şi binecuvântare de la Arhiereul său, îl duce la

Biserică şi-i porunceşte să stea înaintea uşilor Bisericii, iar dânsul

intrând în Altar se îmbracă cu Felonul, şi ieşind afară la uşa

Bisericii, porunceşte aceluia să îngenunche, şi-l întreabă aşa:

Întrebare: Voieşti a te lepăda de toată rătăcirea

schismaticilor şi de tovărăşia cu dânşii, la care ai fost până

acum?

Răspuns: Voiesc cu adevărat.

Întrebare: Voieşti într-adevăr a fi în toate ascultător sfintei

Soborniceştii Biserici a Răsăritului; şi în unire cu credinţa

Ortodoxă, şi neclătit să petreci într-însa până la sfârşitul

vieţii Tale?

Răspuns: Voiesc cu adevărat.

Şi îndată Preotul binecuvântându-l pre frunte de trei ori, zice: În

numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh, Amin. Apoi

punând mâna pre capul lui, zice rugăciunea: Doamne Dumnezeule

Atotţiitorule…, Caută înapoi la pag. 542. Şi terminând rugăciunea

zice:

Scoală-te şi te întoarce spre apus şi te leapădă de toată

rătăcirea şi greşalele papistăşeşti, în care ai fost până acum.

Şi întorcându-se la apus îl întreabă:

Întrebare: Te lepezi de toată rătăcirea şi greşeala adunării

papistăşeşti, în care ai petrecut până acum?

Răspuns: Mă lepăd de toată rătăcirea şi greşeala adunării

papistăşeşti, în care am petrecut.

Întrebare: Blestemi toate eresurile şi schisma lor, precum:

primaţia papei, filioque şi altele, ca contrare Adevăratului

Dumnezeu şi sfintei Lui Biserici.

Răspuns: Blestem toate eresurile şi schisma lor, precum:

primaţia papei, filioque şi altele; ca contrare adevăratului

Dumnezeu şi sfintei lui Biserici.

Apoi zice către dânsul:

Întoarce-te către răsărit, şi te închină Domnului la care ai

venit.

Iar el întorcându-se şi închinându-se până la pământ zice aşa:

Mă închin Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, unuia

Dumnezeu în Treime, Sfânt, nedespărţit, mărit şi închinat.

Preotul zice:

Binecuvântat este Dumnezeu Cela ce voieşte ca toţi

oamenii să se mântuiască şi la cunoştinţa adevărului să vie;

Binecuvântat fie în veci, Amin.

Şi îndată îi dă capătul epitrahilului în dreapta zicând:

Intră în Biserica lui Dumnezeu, Acela Carele te-a atras de

la dezbinarea papistăşească, şi să ştii că ai scăpat din

laţurile morţii, şi de pierirea cea veşnică; să urăşti toată

schisma şi tot eresul, calcă toată nedreptatea şi rătăcirea

ereziei; cinsteşte cu dreaptă credinţă pre Dumnezeu Tatăl

Atotţiitorul, şi pre Iisus Hristos Fiul Lui, şi pre Sfântul Duh,

Unul Adevăratul, viul Dumnezeu; pre Sfânta şi nedespărţita

Treime.

Şi acestea zicând, îl duce în Biserică ţinându-se de capătul

Epitrahilului, până unde este pusă şi Sfânta Evanghelie; Apoi

catehumenul stând acolo lasă din mână capătul Epitrahilului. Iar

când merg în Biserică clericii citesc Psalmul 26: Domnul este

luminarea mea şi Mântuitorul meu de cine mă voi teme? Şi după

terminarea Psalmului Preotul îi porunceşte să îngenuncheze

înaintea Sfintei Evanghelii şi citeşte rugăciunea aceasta:

Domnului să ne rugăm

Doamne, Doamne, Făcătorule şi Stăpâne a toate Izvorul

tuturor bunătăţilor şi Mântuitorul tuturor oamenilor, iar mai

vârtos al celor credincioşi; Cela ce n-ai trecut cu vederea pre

om ca să fie aruncat în adâncul piericiunii şi al înşelăciunii,

ci cu mântuitoarea înomenire a Unuia-Născut Fiului Tău

Domnului, Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus

Hristos, l-ai cercetat, l-ai mântuit şi la Tine l-ai adus. Însuţi,

Stăpâne Iubitorule de oameni, caută şi acum spre servul Tău

(N), ce este oaie din turma Ta cea cuvântătoare, şi pre Carele

l-ai învrednicit a se ridica, din adâncul piericiunii şi al

schismei, şi a scăpa către Sfânta Ta Sobornicească şi

Apostolică Biserică, cu umilinţă te rog: insuflă în inima lui

lumina harului Preasfântului Tău Duh, spre luminarea

cunoaşterii sfintei şi adevăratei, Tale Evanghelii. Aprinde în

el scânteia mântuitorului Botez, ce zace în sufletul lui, ca să

i se înflăcăreze văpaia harului celui duhovnicesc, spre

plinirea poruncilor Tale şi spre îndepărtarea de toată

înşelăciunea diavolească. Dă lui ca fără făţărie, neclintit şi

fără viclenie să se unească cu Sfânta Ta Sobornicească

Biserică, şi să se îngreţoşeze de toată înşelăciunea cea

pierzătoare de suflet, călcând eresurile şi schisma. Fă-i ca cu

adevărat totdeauna să mărturisească şi tare să Ţie Ortodoxa

Credinţă a răsăritului. Împreunează-l cu turma Ta cea

aleasă, şi uneşte-l cu Bisericile Tale cele Sfinte. Depărtează

de la dânsul toate cugetele şi faptele cele rele şi

deprinderile cele neplăcute lui Dumnezeu. Iartă-i lui toate

păcatele cele de voie şi fără de voie. Curăţeşte-l de toată

spurcăciunea sufletului şi a trupului; fă-l vas preţios, locaş

Preasfântului Tău Duh; ca de Acela totdeauna fiind condus şi

îndreptat să păzească mântuitoarele Tale porunci, şi făcând

cu bună plăcere şi deplin voia Ta, să se învrednicească a

câştiga şi binele Tău Cela ceresc, împreună cu toţi cei ce au

bine plăcut Ţie. Că Tu eşti Dumnezeul milei, al îndurărilor, al

iubirii de oameni şi Carele voieşti ca toţi oamenii să se

mântuiască şi Ţie mărire înălţăm, Tatălui, şi Fiului, şi

Sfântului Duh, acum şi pururea, şi în vecii vecilor, Amin.

Şi după terminarea rugăciunii îi porunceşte Preotul să se

scoale zicându-i:

Scoală-te, şi stând bine şi cu frică, rosteşte cu adevărat

Ortodoxa Credinţă Sobornicească blesteamă toate eresurile

şi schisma, ca să fii iertat şi dezlegat de legătura

blestemului şi de toată dezbinarea, şi să te faci părtaş

Bisericii, care este Trupul lui Hristos.

Iar el sculându-se zice în auzul tuturor: Cred într-unul

Dumnezeu; şi terminându-l i se dă Sfânta Evanghelie, o sărută, şi

făcând aceasta, Preotul zice: Binecuvântat este Dumnezeu Cela ce

a voit aşa. Şi iarăşi zice lui:

Pleacă-ţi genunchii tăi, înaintea Domnului Dumnezeu, pre

Carele L-ai mărturisit, şi vei lua iertarea păcatelor.

Iar el plecându-şi capul şi genunchii în jos, Preotul având împuternicire

de la Arhiereu, zice cu umilinţă acestea:

Domnului să ne rugăm

Stăpâne mult-Milostive Doamne Iisuse Hristoase

Dumnezeul nostru, Carele, corifeului Tău Apostolul Petru, şi

celorlalţi Apostoli ai Tăi, cu harul Tău ai voit a se da toată

puterea, ca să fie legate şi în cer, câte de dânşii vor fi legate

pre pământ, asemenea să fie dezlegate şi în cer câte de

dânşii vor fi dezlegate pre pământ; Cela ce prin nespusa Ta

iubire de oameni ne-ai învrednicit pre noi neînsemnaţii şi

nevrednicii a avea puterea cea dată lor, ca şi noi asemenea

să legăm şi să dezlegăm cele ce se întâmplă în poporul Tău;

Însuţi Preabunule Împărate, primeşte cu milă şi acum pre

servul Tău aceasta, carele s-a depărtat de la înşelăciunea

schismei şi din somnul piericiunii, şi a venit la cunoştinţa

adevărului, dorind a se uni cu Sfintele Tale Biserici; că Tu, ca

un Iubitor de oameni şi Bun păstor ai zis: Şi alte oi am, care

nu sunt din staulul aceasta, şi pre acelea Mi se cuvine a le

aduce şi glasul Meu vor auzi, şi va fi o turmă şi un păstor.

Deci prin mine nevrednicul servul Tău, dezleagă-l pre dânsul

de toată legătura blestemului şi de toată dezbinarea, şi de

orice ca un om a greşit în aceasta viaţă, cu cuvântul sau cu

fapta sau cu gândul; iartă, şi lasă-i lui spălându-l cu harul

Tău, de toată întinăciunea sufletului, ca curat aducându-l în

curţile Tale, şi împreunându-l cu turma oilor Tale celor

alese, să-l uneşti cu Sfânta Ta Biserică, şi să-l faci vas preţios

şi locaş Preasfântului Tău Duh, ca prin acela fiind pururea

condus şi îndreptat, să păzească mântuitoarele Tale

porunci, şi făcând voia Ta cu deplină bună plăcere, să se

învrednicească a lua şi binele Tău Cela ceresc, împreună cu

toţi cei ce bine au plăcut Ţie. Că Tu eşti Cela ce miluieşti şi

ne mântuieşti pre noi, şi Tu singur eşti Dumnezeul tuturor

oamenilor, care vor să se mântuiască şi la cunoştinţa

adevărului să vie; şi Ţie mărire înălţăm, împreună şi

Părintelui Tău celui fără început, şi Preasfântului, Bunului şi

de-viaţă-făcătorului Tău Duh, acum şi pururea şi în vecii

vecilor, Amin.

Şi după rugăciune îndată îl dezleagă pre el zicând aşa: Domnul

şi Dumnezeul nostru Iisus Hristos…, şi celelalte, caută-le înapoi la

pag. 544, şi terminând rugăciunea, zice şi acestea:

Scoală, frate şi, ca un credincios, roagă-te împreună cu

noi lui Hristos, ca să te învrednicească prin ungerea

Sfântului Mir, să iei harul Sfântului Duh.

Şi sculându-se stă cu tolă umilinţa, iar Preotul îndată începe

rânduiala Mirungerii, şi, o plineşte, cum s-a prescris la Luterani.

NB. Pentru Mirungerea cea shismaticească sau ereticească, n-a

legiuit lămurit Biserica. Asemenea şi pentru Armeni întorcându-se

şi lepădându-se de la erezia lor, îi primim prin ungerea cea cu

Sfântul Mir, ca şi pre ceilalţi schismatici.

Se cuvine însă a boteza din nou pre cei ce, după ritualul lor, nu

se botează în Numele Sfintei Treimi: al Tatălui, al Fiului şi al

Sfântului Duh, nici prin trei afundări, ca Socinianii, şi alţii.

ARĂTARE

Măcar că aicea zice că pre luterani, calvini şi papistaşi, numai să-i

ungi cu mir, este luată din pravilă, ca pre unii să-i boteze şi pre alţii

numai să-i ungă cu mir, aceasta a fost mai înainte. Că la dezbinarea lor

de Biserica Răsăritului, poate că a mai ţinut oarecare orânduieli, pentru

aceea a pus să se ungă numai cu mir unii, iar acum precum se văd sunt

cu totul departe de dreapta credinţă.

Dar cum se vede în cartea ce se numeşte Arătare sau adunarea pe

scurt a dumnezeieştilor dogme ale credinţei, la foaia 311. însemnări

oarecare a dumnezeieştilor Taine, arată pentru îndumnezeitorul Botez

cu mii de mărturii de la toţi Sfinţii Prooroci, Apostoli, Ierarhi,

preaînţelepţii dascăli, cum că, care nu se va boteza în trei afundări, şi în

trei chemări, sau va fi stropit, nu este desăvârşit botezat.

După aceea dar în puterea acestora prea mari mărturii, zicem că pre

tot felul de eretic, şi apusean, să se boteze desăvârşit cu toată

orânduiala, iar nu numai cu ungere de mir.

FORUMUL

mărturisirii credinţei de către cei convertiţi

de la schismă sau eres

1. Pentru papişti

După cel din urmă articol al Simbolului Credinţei, să se adauge

şi acestea:

Adaug din nou a mărturisi, împreună cu Sfânta

Evanghelie, că Duhul Sfânt purcede numai de la Tatăl, şi

prin urmare lepăd adăugirea papistă: „Şi de la Fiul”.

Mărturisesc că cea mai înaltă autoritate în Biserica lui

Hristos este Sinodul Ecumenic, şi numai lui se poate da

însuşirea de negreşitor (infailibil). Iar nici de cum vreo

persoană oarecare, ori cine ar fi, nu poate să-şi însuşească

aceste drepturi.

Cred şi mărturisesc, că rugăciunile şi milosteniile celor vii

pentru cei răposaţi în credinţă, şi mai ales întrunite fiind cu

jertfa cea fără de sânge a Răscumpărătorului lumii, ajută

sufletelor trecute din această viaţă, mijlocind pentru ei

iertare de la Dumnezeu. Iar dogma despre purgator, sau

focul curăţitor, o recunosc de născocire netemeinică.

În fine, cred şi mărturisesc toate acele ce învaţă a crede şi

a mărturisi Sfânta Biserică ortodoxă; şi declar prin aceasta,

că voi păzi această credinţă în toată viaţa mea, şi o voi

preda şi fiilor mei, ca o moştenire nepieritoare. Pentru care

şi adeverez cu propria mea subscriere.

2. Pentru Armenii gregoriani

După cel din urmă articol al simbolului credinţei, să se adauge

şi acestea:

Cred şi mărturisesc în persoana lui Iisus Hristos

Mântuitorul lumii, Dumnezeirea unită cu omenirea fără

conversare, şi fără prefacere; prin Care esenţele amândorura

firilor Dumnezeiască şi omenească, au rămas întregi în

Dumnezeu Omul Iisus Hristos.

Primesc şi mărturisesc toate dogmele şi aşezămintele,

cele dogmatisite de Sfinţii şi purtătorii de Dumnezeu Părinţi,

ce s-au adunat întru numele Domnului la cele şapte Sinoade

ecumenice, spre întărirea şi apărarea Sfintei Biserici a lui

Hristos.

În fine cred şi mărturisesc toate acele ce învaţă a crede şi

a mărturisi Sfânta Biserică Ortodoxă; şi declar prin aceasta,

că voi păzi această credinţă în toată viaţa mea, şi o voi

preda şi fiilor mei, ca o moştenire nepieritoare. Pentru care

adeverez cu propria mea subscriere.

3. Pentru Luterani şi Calvini

După Simbolul credinţei se adaugă şi următoarele articole:

Adaug din nou a mărturisi, împreună cu Sfânta

Evanghelie, că Duhul Sfânt purcede numai de la Tatăl, şi

prin urmare lepăd adăugirea: „Şi de la Fiul”.

Mărturisesc, şi primesc cu evlavie cele şapte Taine ale

Sfintei Biserici Ortodoxe, adică: Botezul, Mirungerea,

Euharistia, Pocăinţa. EleoSfinţirea, Preoţia şi Nunta cea

legiuită: prin care iau har de la Dumnezeu cei ce le primesc

cu credinţă.

Mărturisesc că în Dumnezeiasca Liturghie se proaduce lui

Dumnezeu jertfă bine primită, pentru cei vii şi pentru cei

morţi.

Mărturisesc, că sub formele pâinii şi vinului, în Sfânta

Euharistie este tot şi întreg Mântuitorul Hristos, şi că cei ce

se cuminecă cu ele, se cuminecă cu adevărat corpul Lui, şi

cu adevărat sângele Lui, întru iertarea păcatelor.

Mărturisesc trei cete ale sufletelor ce s-au mutat din

această viaţă: întâia este a Sfinţilor care împărătesc cu

Hristos, pre care se cuvine a-i cinsti şi a-i chema prin

rugăciune, ca pre mijlocitorii noştri la Dumnezeu, ale cărora

şi moaştele se cuvine ale cinsti. A doua este a sufletelor

necredincioşilor, şi a creştinilor ce au trăit păgâneşte şi au

murit fără pocăinţă, a cărora parte este iadul şi focul

gheenei. A treia ceată de suflete este a celor ce au murit

întru pocăinţă; dar grăbindu-i moartea, n-au apucat a-şi face

canonul pentru păcatele lor, şi a dovedi cu fapta îndreptarea

lor. Pentru aceştia Sfânta Biserică, prin jertfa cea fără de

sânge a Răscumpărătorului lumii, Dumnezeu omului Iisus

Hristos, prin rugăciuni, prin milostenie, şi prin alte

binefaceri în numele lor, le mijloceşte de la Dumnezeu

iertare.

Cred şi mărturisesc, că Sfintele icoane, ale lui Hristos, ale

pururi Fecioarei Maria Născătoarea de Dumnezeu, şi ale

tuturor Sfinţilor, se cuvine a le cinsti, şi că cinstea dată lor

trece la prototipurile lor.

În fine, cred şi mărturisesc toate acele ce învaţă a crede şi

a mărturisi Sfânta Biserică Ortodoxă; şi declar prin aceasta,

că voi păzi această credinţă în toată viaţa mea, şi o voi

preda şi fiilor mei, ca o moştenire nepieritoare. Pentru care

şi adeverez cu propria mea subscriere.

4. Pentru Lipovenii popişti şi nepopişti,

sau precum se numesc ei: starovieri

După Simbolul Credinţei se adaugă:

Cred şi mărturisesc că Biserica Ortodoxă a răsăritului

este una Sfântă, sobornicească, şi Apostolească Biserică a

lui Iisus Hristos, care a păstrat fără de schimbare toate cele

învăţate de Hristos şi de Apostoli spre mântuirea oamenilor.

Cred şi mărturisesc, că Sfinţita ierarhie a Bisericii

Ortodoxe deduce originea sa de la Sfinţii Apostoli prin

neprecurmatul şir al Hirotoniei, de la ei până în ziua de

astăzi, şi ca prin o curgere nesecată se revarsă asupra

credincioşilor harul Sfântului Duh, Carele luminează şi

sfinţeşte pre aceia, cărora li se cuminecă prin săvârşirea

Tainelor, ce sunt încredinţate de Dumnezeu acestei Sfinţite

ierarhii.

În fine, cred şi mărturisesc toate acele ce învaţă a crede şi

a mărturisi Sfânta Biserică ortodoxă; şi declar prin aceasta,

că voi păzi această credinţă în toată viaţa mea, şi o voi

preda şi fiilor mei, ca o moştenire nepieritoare, pentru care

şi adeverez cu propria mea subscriere.

Formularul respectiv, după citire în Biserică, se subscrie de

convertit, şi apoi Preotul orânduit ce a săvârşit rânduiala unirii cu

Biserica, îl comunică Episcopului prin raportul său, de unde se

trimite prenumele convertitului certificat adeveritor, că el

aparţine la numărul fiilor Bisericii Ortodoxe, cu arătare de timpul

când s-a convertit, de numele Bisericii unde s-a săvârşit rânduiala

unirii, şi de numele Preotului ce a săvârşit rânduiala.

Însemnare. Uniaţii convertiţi se primesc la ortodoxie, cu

rânduiala pentru papişti. Lipovenii numiţi Molocani şi Duhobori,

fiind o specie de protestantism se primesc la ortodoxie cu

rânduiala pentru Luterani şi Calvini. Socinianii şi Unitarii, însă, de

şi sunt ramuri ale protestantismului, dar fiindcă ei au lepădat

toate Tainele, şi au retras creştinismul la un raţionalism sec şi

ucigător de suflet, trebuie a se boteza desăvârşit, când vin la

ortodoxie.

Se cuvine a şti, că este necesar la primirea prozeliţilor, a se

constata mai întâi, la ce confesiune schismatică ori eretică

aparţin ei, şi conform cu aceea să se facă atât catehizarea, cât şi

rânduiala primirii la Biserica Ortodoxă. Această constatare se face

prin acte metricale, sau alte acte publice, în care se arată

religiunea prozelitului.


Nessun commento:

Posta un commento